Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
QuarterlyDinosaur18
06-03-2025 om 19:46
felija schreef op 06-03-2025 om 19:37:
[..]
Het gaat niet om zelf aanvallen, maar om door Europa bekostigde raketten richting Oekraïne te sturen. Dat is waar Timmermans bij Nieuwsuur op doelde. Niet dat wij raketten vanuit Europa gaan afschieten.
Ik heb het nog een keer gelezen. Er staat inderdaad ‘in staat stellen’. Daar is niks mis mee, daar ben ik het mee eens. In staat stellen is niet hetzelfde als uitvoeren en oorlog aanmoedigen. Dat heb ik verkeerd opgevat, tenzij ik nog iets over het hoofd zie. Dan zitten we weer op dezelfde lijn.
En dus ook nog steeds eens met Miraval met betrekking tot diplomatie.
Europa versterken, volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.
felija
06-03-2025 om 20:52
Anfisa schreef op 06-03-2025 om 19:46:
[..]
Ik heb het nog een keer gelezen. Er staat inderdaad ‘in staat stellen’. Daar is niks mis mee, daar ben ik het mee eens. In staat stellen is niet hetzelfde als uitvoeren en oorlog aanmoedigen. Dat heb ik verkeerd opgevat, tenzij ik nog iets over het hoofd zie. Dan zitten we weer op dezelfde lijn.
En dus ook nog steeds eens met Miraval met betrekking tot diplomatie.
Europa versterken, volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.
Helemaal mee eens.
Daglichtlamp
07-03-2025 om 12:38
De handtekening zetten onder een akkoord waarin staat dat de steun aan Oekraïne onverminderd doorgezet wordt, en dan verbaasd doen als het kabinet precies dat doet?
Minister Agema (PVV) verrast door 3,5 miljard voor Oekraïne, 'stevig gesprek' volgt - https://nos.nl/l/2558526
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:10
Daglichtlamp schreef op 06-03-2025 om 15:55:
De Limburger heeft een goede betaalmuur, dus die artikelen kun je meestal niet lezen zonder abonnement.
Verder bewijst Poetin zeker al sinds 2014 dat toegeven aan zijn eisen verder escalatie helaas niet voorkomt.
Dus ik ben blij dat hier in Nederland VVD en GroenLinks-PvdA samen met andere politieke partijen een breed front vormen om Oekraïne te steunen zonder taboes.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P03403&did=2025P03403
Hier vinden jullie de moties waar vanochtend over is gestemd.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/59
En hier het verslag van het debat van gisteren. Oekraïne was het laatste onderwerp, dus je moet even doorscrollen.
(Ik heb een paar woorden vetgedrukt omdat ik daar op wil reageren) En wat is er allemaal voorgevallen in 2014?
Waarover moest A. Merkel met Poetin onder vier ogen over praten, vlak vóór de Olympische Spelen in Sochi (7 t/m 23 feb. 2023) ? en waarover Merkel later zei dat Poetin met de tijd mee moest gaan. Waarom wou men destijds de Olympische Spelen boycotten? Niet vanwege de homorechten, wat wel werd gezegd, want dan had Obama niet vriendschappelijk hand in hand gestaan met wereldleiders van landen waar zelfs de doodstraf staat voor homo's.
https://www.nu.nl/buitenland/3660367/merkel-niet-olympische-spelen-in-sotsji.html 22 dec 2013
Wat vond A. Merkel zelf ?
https://www.rtl.nl/buitenland/artikel/1072921/angela-merkel-tegen-homohuwelijk-ik-maak-onderscheid 15 juli 2015 (met video)
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/duitse-bondsdag-stemt-homohuwelijk 30-06-2017
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:23
Miraval schreef op 06-03-2025 om 16:39:
[..]
Nee in de steek laten is zeker geen optie. Aanmoedigen om vanuit de EU aan te vallen op Russisch grondgebied is echter weer een heel ander verhaal. Iets wat we beter niet kunnen doen... willen we niet terecht komen in WO3.
Precies.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:24
Loeki72 schreef op 06-03-2025 om 16:49:
[..]
Dat gaan we echt niet voorkomen door niets te doen.
Ik zie dat anders.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:25
Miraval schreef op 06-03-2025 om 17:10:
[..]
Niets doen of actief uitlokken is nogal een verschil. Je kunt Oekraïne prima steunen en helpen bij verdedigen maar niet door actief aan te gaan vallen.
Dan weet je helemaal 100% zeker dat je in een oorlog meegetrokken wordt. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken maar heel weinig mensen die bereid zijn actief mee te vechten hierin, of hun kinderen als kanonnenvoer willen laten dienen.
Mee eens.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:26
Daglichtlamp schreef op 06-03-2025 om 17:16:
[..]
Volgens mij ging het Timmermans er vooral om dat we Oekraïne niet beperken in het gebruik van wapens die wij hun leveren. Het is lastig vechten als de andere partij wel voluit kan aanvallen op jouw grondgebied, en jij dat niet kunt stoppen. Timmermans bepleit niet dat wij raketten op Rusland gaan afschieten.
Echt wel. Lees of luister maar eens goed.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:28
Yumi schreef op 06-03-2025 om 17:17:
[..]
Dit!
Doe dat nou maar gewoon, geen tijd te verliezen schiet maar een aantal raketten Rusland in. In Rusland wonen geen mensen, daar lijden ze niet onder de oorlog, die hebben geen families die uit elkaar worden gerukt om in deze oorlog te vechten. Iets waar ze zelf niet voor hebben gekozen, maar omdat de Timmermanssen in de wereld, niet uit alle macht proberen om in gesprek te gaan.
Opnieuw proberen om in gesprek te gaan, de-escaleren ipv dreigen met raketten!
Dat heb ik ook tig maal gezegd.
Timmermans speelt zo 'de goedzak' dat we vluchtelingen moeten opvangen, want ze zijn gevlucht voor geweld', maar in Rusland wonen ook burgers die niet op een bommenregen zitten te wachten.
felija
07-03-2025 om 13:33
Fleurtje_5 schreef op 07-03-2025 om 13:26:
[..]
Nee hoor, hij zegt dat Oekraïne raketten moet krijgen om zo de bevoorrading van het Russische leger te kunnen dwarsbomen.
Niet dat wij raketten op Russische burgerdoelen gaan afschieten.
.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:39
Miraval schreef op 06-03-2025 om 17:33:
[..]
Timmermans zegt idd dat we Oekraïne in staat moeten laten zijn om diep in Rusland aan te vallen om de bevoorrading van het Russische leger tegen te gaan. Met materieel vanuit Europa.
ik snap enerzijds wel wat hij bedoelt. De vraag of het slim is, dat is waar ik op reageer. En dat Timmermans wel heel makkelijk zegt "Doe dat nou maar gewoon..."
Nee, dat lijkt me niet echt "gewoon" om te doen, gezien de dreiging die dan op Europa komt vanuit Rusland.
Hij zegt het idd letterlijk. Europa en de NAVO twijfelen en zeggen nee, en hij zegt 'doe het maar gewoon'.
Ongelooflijk hé. Ik heb destijds alles over Oekraïne gevolgd vanaf 2013, maar vooral vanaf 2014. Hoe Timmermans vertelde dat hij in Kiev gewoon veilig over straat liep naar een restaurantje. En in Nederland de voetballers voor Feyenoord dringend verzocht om vooral toch te gaan voetballen in Oekraïne, terwijl de burgers in het pro-Rus-gedeelte van Oekraïne in schuilkelders zaten te bibberen vanwege de kogels tussen de separatisten (opstandige burgers van Oekraïne) en het leger van Oekraïne. (die kogels van het leger zijn overigens betaald door de EU) en de MH17 net was verongelukt.
https://tvblik.nl/nieuwsuur/1-maart-2025
Timmermans zegt ‘doe dat nou maar gewoon’ als je je afvraagt of het slim is om Rusland op eigen bodem aan te vallen met Europese lange-afstandskruisraketten. Hij zei het letterlijk, afgelopen zaterdag bij Nieuwsuur: ,,Wat heel belangrijk is, is dat Oekraïne nu in staat wordt gesteld om ook diep in Rusland klappen uit te delen, zodat de bevoorrading van de troepen ook spaak loopt voor de Russen. Europa heeft daar altijd mee getwijfeld en de NAVO ook. Doe dat nou maar gewoon, d’r is nu geen tijd meer te verliezen”.
Daglichtlamp
07-03-2025 om 13:44
Fleurtje_5 schreef op 07-03-2025 om 13:26:
[..]
Ik weet zeker dat over het algemeen mijn begrijpend lezen en luisteren prima functioneert. Gelukkig blijkt ook al uit de door jouw geciteerde teksten dat mijn interpretatie klopt.
Fleurtje_5
07-03-2025 om 13:47
Wilders zegt ook heel verstandige dingen zie ik:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/de-staat-van-de-oorlog-europa-en-de-extra De staat van de oorlog in Europa en de extra Europese top van 6 maart
Wilders (PVV) vindt dat de presidenten Trump en Zelensky weer met elkaar aan tafel moeten, anders is er volgens hem geen kans op vrede tussen Oekraïne en Rusland.
We kunnen beter zorgen dat beide landen de strijdbijl begraven, dat de bevolking van Oekraïne weer vriendschappelijk omgaat met de bevolking van Rusland, in plaats van helpen met bommen gooien.
Ik word misselijk van dit onderwerp en de kortzichtigheid van sommigen. Want waar is deze oorlog mee begonnen? Om Oekraïne bij de EU te laten toetreden? Is het dit allemaal waard? Kan Oekraïne niet gewoon neutraal blijven? Niet bij de EU en niet bij de Rus.
Daglichtlamp
07-03-2025 om 13:54
Ik heb woensdag geen enkele politieke partij gehoord die geen einde wil aan deze oorlog. Iedereen wil onderhandelingen waarbij Oekraïne aan tafel zit.
QuarterlyDinosaur18
07-03-2025 om 14:05
Ik word misselijk van dit onderwerp en de kortzichtigheid van sommigen. Want waar is deze oorlog mee begonnen? Om Oekraïne bij de EU te laten toetreden? Is het dit allemaal waard? Kan Oekraïne niet gewoon neutraal blijven? Niet bij de EU en niet bij de Rus.
Wat schrijf je nou toch allemaal? Rusland viel Oekraïne binnen, moordt, martelt en verkracht Oekraïense burgers. Wat begrijp je daar niet aan?