Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2025 om 13:28:

[..]

Dat heb ik ook tig maal gezegd.

Timmermans speelt zo 'de goedzak' dat we vluchtelingen moeten opvangen, want ze zijn gevlucht voor geweld', maar in Rusland wonen ook burgers die niet op een bommenregen zitten te wachten.

Heb jij eigenlijk Nieuwsuur wel gezien, of alleen die column? Zo ja, sorry, maar dan kan ik er mijn hoofd niet bij hoe je dit op deze manier weet te interpreteren, het klopt totaal niet. Je verspreidt ultrarechtse desinformatie. Heel kwalijk.

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2025 om 13:47:

Wilders zegt ook heel verstandige dingen zie ik:

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/kamer_in_het_kort/de-staat-van-de-oorlog-europa-en-de-extra De staat van de oorlog in Europa en de extra Europese top van 6 maart

Wilders (PVV) vindt dat de presidenten Trump en Zelensky weer met elkaar aan tafel moeten, anders is er volgens hem geen kans op vrede tussen Oekraïne en Rusland.

We kunnen beter zorgen dat beide landen de strijdbijl begraven, dat de bevolking van Oekraïne weer vriendschappelijk omgaat met de bevolking van Rusland, in plaats van helpen met bommen gooien.

Ik word misselijk van dit onderwerp en de kortzichtigheid van sommigen. Want waar is deze oorlog mee begonnen? Om Oekraïne bij de EU te laten toetreden? Is het dit allemaal waard? Kan Oekraïne niet gewoon neutraal blijven? Niet bij de EU en niet bij de Rus.

Poetin wil geen vrede, de oorlog is begonnen doordat Poetin het soevereine Oekraïne is binnengevallen. Hij wil Oekraïne inlijven bij Rusland, hij wil de oude Sovjet-Unie terug.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

07-03-2025 om 14:13

felija schreef op 07-03-2025 om 14:08:

[..]

Poetin wil geen vrede, de oorlog is begonnen doordat Poetin het soevereine Oekraïne is binnengevallen. Hij wil Oekraïne inlijven bij Rusland, hij wil de oude Sovjet-Unie terug.

Blijkbaar had Fleurtje geen televisie toen Poetin Oekraïne aanviel? 

Social media is hierin een vloek.

Anfisa schreef op 07-03-2025 om 14:13:

[..]

Blijkbaar had Fleurtje geen televisie toen Poetin Oekraïne aanviel?
Het wordt met de dag gekker.

Ik weet ook niet wat ik nu weer lees, teveel beïnvloed door (ultra)rechtse 'nieuws'kanalen, vrees ik.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-03-2025 om 14:25 Topicstarter

Laten we hier ook niet meer verder op ingaan. Fleurtje verspreidt deze desinformatie al jaren. Het heeft geen zin om haar te overtuigen hierin, en het is sowieso offtopic in zoverre het niet gaat over de Nederlandse politiek hierin.

Daglichtlamp schreef op 07-03-2025 om 14:25:

Laten we hier ook niet meer verder op ingaan. Fleurtje verspreidt deze desinformatie al jaren. Het heeft geen zin om haar te overtuigen hierin, en het is sowieso offtopic in zoverre het niet gaat over de Nederlandse politiek hierin.

Klopt, ik wind me erover op, maar zal me koest houden.

Rusland heeft een piepklein economietje, ongeveer de helft van die van Duitsland en toch wordt het een wereldmacht genoemd? Het is alleen maar een destructief land met een vreselijke leider die willens en wetens zijn mensen naar het front stuurt om elkaar daar uit te moorden.

Nou aan zijn vrienden herken je Trumps persoonlijkheid. Volgens mij verveelde miljardairs die eens iets heel anders willen doen voor hun lol.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-03-2025 om 19:22 Topicstarter

Schoof ontwijkt in zijn wekelijkse persconferentie de vraag hoe dat misverstand over de 3,5 miljard kon ontstaan.

https://www.youtube.com/live/f2P8-F3S2-g
https://nos.nl/artikel/2558586-na-irritaties-had-kabinet-goed-gesprek-over-3-5-miljard-voor-oekraine
Vooral de vicepremiers Agema (PVV) en Keijzer (BBB ) toonden zich verrast door de toezegging van Schoof. Zij spraken hun ongerustheid uit dat er te weinig geld overblijft voor hun ministeries. Agema wil een bezuiniging op nascholing van verpleegkundigen terugdraaien en Keijzer heeft geld nodig om de afspraken van de woontop uit te voeren.

Daglichtlamp schreef op 07-03-2025 om 14:25:

Ik ben al jaren tegen deze smerige oorlog en vooral tegen de ophitsers, deze oorlog kent alleen maar slachtoffers. Ik kom NIET op "(ultra)rechtse 'nieuws' kanalen"of social media. Gewoon de nieuwsberichten en kranten goed gelezen en bekeken vanaf 2013.

Laten we alsjeblief over Nederlandse politiek praten, alsjeblief.

Daglichtlamp schreef op 07-03-2025 om 19:22:

Schoof ontwijkt in zijn wekelijkse persconferentie de vraag hoe dat misverstand over de 3,5 miljard kon ontstaan.

https://www.youtube.com/live/f2P8-F3S2-g
https://nos.nl/artikel/2558586-na-irritaties-had-kabinet-goed-gesprek-over-3-5-miljard-voor-oekraine
Vooral de vicepremiers Agema (PVV) en Keijzer (BB toonden zich verrast door de toezegging van Schoof. Zij spraken hun ongerustheid uit dat er te weinig geld overblijft voor hun ministeries. Agema wil een bezuiniging op nascholing van verpleegkundigen terugdraaien en Keijzer heeft geld nodig om de afspraken van de woontop uit te voeren.

Ik ben het eens met Fleur Agema en ook met Mona Keijzer.

felija schreef op 07-03-2025 om 14:06:

[..]

Heb jij eigenlijk Nieuwsuur wel gezien, of alleen die column? Zo ja, sorry, maar dan kan ik er mijn hoofd niet bij hoe je dit op deze manier weet te interpreteren, het klopt totaal niet. Je verspreidt ultrarechtse desinformatie. Heel kwalijk.

Heb je niet gezien dat ik hier een link van Nieuwsuur heb geplaatst op 06-03-2015 om 12:39

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-03-2025 om 19:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 07-03-2025 om 19:23:

[..]

Ik ben het eens met Fleur Agema en ook met Mona Keijzer.

Zij vragen ook geld voor heel belangrijke onderwerpen. Daar kan wat mij betreft de bezuiniging op pandemische paraatheid ook nog bij, het is heel dringend dat dat teruggedraaid wordt. Ik ben heel benieuwd waar het kabinet in de voorjaarsnota op uit gaat komen. Op zich is het geld voor Oekraïne niet extra, wat Schoof nu bevestigd heeft is dat de steun op een gelijk niveau blijft.

Ik denk dat dat misverstand eigenlijk wel meeviel. Het woord 'onverminderd' lijkt me best duidelijk. Als 3,5 miljard onverminderd blijft dan blijft het 3,5 miljard, dat is geen hogere wiskunde. Als daar desondanks toch onduidelijkheid over was dan hadden ze het ook gewoon enkel even op de ministerraad aan kunnen kaarten (wat ze ook deden en waarna de lucht blijkbaar direct geklaard was). Al voor het bespreken in de ministerraad op hoge poten de pers hierover spreken is in mijn ogen gewoon zichzelf weer even voor de kiezer duidelijk willen profileren met een 'wij gaan voor jullie portemonnee' verhaal. Meer een bewust opgezocht 'campagnemomentje' dan echt een misverstand.

Iemand in Nieuwsuur de voorzitters van de jongerenpartijen gezien van de huidige coalitiepartijen? (behalve de PVV, want die hebben geen leden en dus ook geen jongerenpartij) De voorzitter van BBB jong had duidelijk maar één focus: het bedrijf van haar ouders opvolgen. Maar degenen van Jong Sociaal Contract en JOVD vond ik heel verstandige dingen zeggen. Een stuk meer gericht op samenwerken, normaal met elkaar omgaan in de coalitie, de lange termijn en het echt willen oplossen van problemen.

Nicole123 schreef op 07-03-2025 om 22:39:

Iemand in Nieuwsuur de voorzitters van de jongerenpartijen gezien van de huidige coalitiepartijen? (behalve de PVV, want die hebben geen leden en dus ook geen jongerenpartij) De voorzitter van BBB jong had duidelijk maar één duidelijke focus: het bedrijf van haar ouders opvolgen. Maar degenen van Jong Sociaal Contract en JOVD vond ik heel verstandige dingen zeggen. Een stuk meer gericht op samenwerken, normaal met elkaar omgaan in de coalitie, de lange termijn en het echt willen oplossen van problemen.

De JOVD zegt inderdaad goede dingen!  De jongerenpartij van het NSC ken ik niet.Het geeft hoop voor de toekomst,  hopelijk breken er op nationaal vlak betere politieke tijden aan, zonder populisme. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.