Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 05-03-2025 om 11:38:

[..]

Wat een onzin. Het is niet aan de Kamervoorzitter om te bepalen dat hij zomaar stukken weglaat. Het is een stukje censuur.

Je mag het onzin vinden. Jij noemt het een stukje censuur. Ik denk dat haar toelichting niet werd verboden en het is vast niet geschrapt omdat er iets in stond dat verboden is.

cen·suur (de; v) 1:toezicht van een overheid of kerk op voor publicatie bestemde teksten, films, voorstellingen enz., met de mogelijkheid om die te verbieden of er delen uit te schrappen

Ik lees: "De daaropvolgende toelichting liet hij achterwege".
De daaropvolgende toelichting dus. 

Ze heeft (voor de tweede keer) afscheid genomen van de Tweede Kamer. De tweede keer was in het geniep, dat was een onaangename verrassing voor haar partijleden. De manier waarop was ook niet netjes, ze gaf Carolien van der Plas nog effe publiekelijk een trap na, wat Lilian Helder ook anders had kunnen doen. Maar ze vond dat ze recht had op haar momentje.

Lilian is dus weggegaan uit politiek Dan Haag. Waar ze haar TOELICHTING had kunnen geven toen het er op aan kwam, toen ze nog lid was van de Tweede Kamer. Dan had ze haar momentjes kunnen pakken. Dat was niet verboden.

Gisteren een geweldig goeie column van Sjors van Beek in onze krant. De titel:

Doe dat nou maar gewoon niet, Frans Timmermans

Ik hoop zo dat jullie deze kunnen openen en lezen. Klein stukje heb ik gequote omdat dat precies dat is wat hardop genoemd zou moeten worden.

https://www.limburger.nl/opinie/column/doe-dat-nou-maar-gewoon-niet-frans-timmermans/46968767.html
.............
Ik weet wél dat ik dit soort taal van ‘onze’ Frans Timmermans levensgevaarlijke, onverantwoorde, zorgelijke, waanzinnige oorlogshitserij vind. Het gemak waarmee deze piepkleine polderpoliticus en quasi-staatsman deze uitspraak doet vind ik verbijsterend.
.............

De column gaat vooral over de uitspraken die Frans Timmermans deed bij Nieuwsuur afgelopen zaterdag. 
https://tvblik.nl/nieuwsuur/1-maart-2025

Timmermans zegt ‘doe dat nou maar gewoon’ als je je afvraagt of het slim is om Rusland op eigen bodem aan te vallen met Europese lange-afstandskruisraketten. Hij zei het letterlijk, afgelopen zaterdag bij Nieuwsuur: ,,Wat heel belangrijk is, is dat Oekraïne nu in staat wordt gesteld om ook diep in Rusland klappen uit te delen, zodat de bevoorrading van de troepen ook spaak loopt voor de Russen. Europa heeft daar altijd mee getwijfeld en de NAVO ook. Doe dat nou maar gewoon, d’r is nu geen tijd meer te verliezen”.

Het is maar goed dat Timmermans en trouwens ook Nederland in het algemeen het niet voor het zeggen heeft. Dan was het zo WO III met alle gevolgen van dien. Gevaarlijke oorlogshitserij is het. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 15:55 Topicstarter

De Limburger heeft een goede betaalmuur, dus die artikelen kun je meestal niet lezen zonder abonnement.

Verder bewijst Poetin zeker al sinds 2014 dat toegeven aan zijn eisen verder escalatie helaas niet voorkomt.
Dus ik ben blij dat hier in Nederland VVD en GroenLinks-PvdA samen met andere politieke partijen een breed front vormen om Oekraïne te steunen zonder taboes.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P03403&did=2025P03403

Hier vinden jullie de moties waar vanochtend over is gestemd. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/59

En hier het verslag van het debat van gisteren. Oekraïne was het laatste onderwerp, dus je moet even doorscrollen.

Het is altijd goed om je te blijven realiseren wie de tiran is die Oekraïne in deze vreselijke situatie heeft gebracht, de enige echte opruier in dit geval. Oekraïne in de steek laten is geen optie.

felija schreef op 06-03-2025 om 16:24:

Het is altijd goed om je te blijven realiseren wie de tiran is die Oekraïne in deze vreselijke situatie heeft gebracht, de enige echte opruier in dit geval. Oekraïne in de steek laten is geen optie.

Nee in de steek laten is zeker geen optie. Aanmoedigen om vanuit de EU aan te vallen op Russisch grondgebied is echter weer een heel ander verhaal. Iets wat we beter niet kunnen doen...  willen we niet terecht komen in WO3. 

Miraval schreef op 06-03-2025 om 16:39:

[..]

Nee in de steek laten is zeker geen optie. Aanmoedigen om vanuit de EU aan te vallen op Russisch grondgebied is echter weer een heel ander verhaal. Iets wat we beter niet kunnen doen... willen we niet terecht komen in WO3.

Precies dit.

[..]

Nee in de steek laten is zeker geen optie. Aanmoedigen om vanuit de EU aan te vallen op Russisch grondgebied is echter weer een heel ander verhaal. Iets wat we beter niet kunnen doen... willen we niet terecht komen in WO3.

Dat gaan we echt niet voorkomen door niets te doen. 

Loeki72 schreef op 06-03-2025 om 16:49:

[..]

Dat gaan we echt niet voorkomen door niets te doen.

Niets doen of actief uitlokken is nogal een verschil. Je kunt Oekraïne prima steunen en helpen bij verdedigen maar niet door actief aan te gaan vallen.

Dan weet je helemaal 100% zeker dat je in een oorlog meegetrokken wordt. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken maar heel weinig mensen die bereid zijn actief mee te vechten hierin, of hun kinderen als kanonnenvoer willen laten dienen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 17:16 Topicstarter

Miraval schreef op 06-03-2025 om 17:10:

[..]

Niets doen of actief uitlokken is nogal een verschil. Je kunt Oekraïne prima steunen en helpen bij verdedigen maar niet door actief aan te gaan vallen.

Dan weet je helemaal 100% zeker dat je in een oorlog meegetrokken wordt. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ken maar heel weinig mensen die bereid zijn actief mee te vechten hierin, of hun kinderen als kanonnenvoer willen laten dienen.

Volgens mij ging het Timmermans er vooral om dat we Oekraïne niet beperken in het gebruik van wapens die wij hun leveren. Het is lastig vechten als de andere partij wel voluit kan aanvallen op jouw grondgebied, en jij dat niet kunt stoppen. Timmermans bepleit niet dat wij raketten op Rusland gaan afschieten.

[..]

Dit!

Doe dat nou maar gewoon, geen tijd te verliezen schiet maar een aantal raketten Rusland in. In Rusland wonen geen mensen, daar lijden ze niet onder de oorlog, die hebben  geen families die uit elkaar worden gerukt om in deze oorlog te vechten. Iets waar ze zelf niet voor hebben gekozen, maar omdat de Timmermanssen in de wereld, niet uit alle macht proberen om in gesprek te gaan.

Opnieuw proberen om in gesprek te gaan, de-escaleren ipv dreigen met raketten!

Daglichtlamp schreef op 06-03-2025 om 17:16:

[..]

Volgens mij ging het Timmermans er vooral om dat we Oekraïne niet beperken in het gebruik van wapens die wij hun leveren. Het is lastig vechten als de andere partij wel voluit kan aanvallen op jouw grondgebied, en jij dat niet kunt stoppen. Timmermans bepleit niet dat wij raketten op Rusland gaan afschieten.

Timmermans zegt idd dat we Oekraïne in staat moeten laten zijn om diep in Rusland aan te vallen om de bevoorrading van het Russische leger tegen te gaan. Met materieel vanuit Europa.

ik snap enerzijds wel wat hij bedoelt. De vraag of het slim is, dat is waar ik op reageer. En dat Timmermans wel heel makkelijk zegt "Doe dat nou maar gewoon..."

Nee, dat lijkt me niet echt "gewoon" om te doen, gezien de dreiging die dan op Europa komt vanuit Rusland. 

Dat in gesprek gaan houdt tot nu toe in, dat Poetin eisen stelt, waardoor Oekraïne nog slechter af is. En Poetin stopt dan niet netjes, hij is een agressor en wil de oude Sovjet-Unie terug, hij vindt dat hij daar recht op heeft. Hij zal door gaan met landen in willen lijven ten koste van de gewone, ook Russische, mens. Bijvoorbeeld de Baltische Staten.

Timmermans pleit ervoor dat Oekraïne ook beschikking krijgt over (Duitse) raketten met als doel het hinderen van de bevoorrading van Russische troepen. Dat zegt Timmermans in Nieuwsuur. Niet dat we zelf die raketten gaan afvuren op burgerdoelen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 17:47 Topicstarter

Die dreiging is er al vanuit Rusland. Die voorkom je niet door wat wij wel of niet doen. Nu is de invloed van de Nederlandse politiek sowieso vrij klein denk ik. Maar laat dat dan wel onze inzet zijn in Europa en bij de navo.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.