Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 06-03-2025 om 17:47:

Die dreiging is er al vanuit Rusland. Die voorkom je niet door wat wij wel of niet doen. Nu is de invloed van de Nederlandse politiek sowieso vrij klein denk ik. Maar laat dat dan wel onze inzet zijn in Europa en bij de navo.

Natuurlijk. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Dat we als Europa militair ook onafhankelijk moeten zijn van Amerika, helemaal goed. We moeten onszelf kunnen beschermen wanneer dat nodig is.

Maar ik ben nog steeds voorstander van een diplomatieke oplossing daarnaast. 

Vanuit ons veilige land roepen dat we Poetin nu maar eens tegen moeten gaan houden is iets heel anders dan daadwerkelijk in een oorlog terecht komen waarvoor weinig mensen bereid zijn te vechten. Of gaan jullie naar het front? Of jullie kinderen? Want dat is wat er dan hoogstwaarschijnlijk staat te gebeuren. Dan is dat de echte werkelijkheid. 

Vergeet niet dat er dan nog veel meer slachtoffers zullen gaan vallen aan alle kanten, naast de waarschijnlijk economische gevolgen en grotere vluchtelingenstromen vanuit meerdere landen. 

Diplomatie is voor mij, op dit moment, echt het enige juiste middel. 

Poetin en diplomatie? Begrijp me niet verkeerd, ik zou dat uiteraard ook het liefst hebben, maar ik zie niet in hoe.

felija schreef op 06-03-2025 om 17:59:

Poetin en diplomatie? Begrijp me niet verkeerd, ik zou dat uiteraard ook het liefst hebben, maar ik zie niet in hoe.

Nee, dat is lastig voor te stellen. Maar laten we dan die andere mafkees van een Trump maar even afwachten. Wie weet tot welk akkoord ze kunnen komen. 

Yumi schreef op 06-03-2025 om 17:17:

[..]

Dit!

Doe dat nou maar gewoon, geen tijd te verliezen schiet maar een aantal raketten Rusland in. In Rusland wonen geen mensen, daar lijden ze niet onder de oorlog, die hebben geen families die uit elkaar worden gerukt om in deze oorlog te vechten. Iets waar ze zelf niet voor hebben gekozen, maar omdat de Timmermanssen in de wereld, niet uit alle macht proberen om in gesprek te gaan.

Opnieuw proberen om in gesprek te gaan, de-escaleren ipv dreigen met raketten!

Met Putin valt niet in gesprek te gaan. Het is niet voor niets dat de landen die ooit onder Russische bezetting hebben geleden dat heel goed weten. Maat goed. Henk en Ingrid uit Nederland weten het uiteraard beter. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 18:41 Topicstarter

Vandaag dan het dinsdag uitgestelde debat over de middenklasse. Iemand nog naar gekeken?

Loeki72 schreef op 06-03-2025 om 18:37:

[..]

Met Putin valt niet in gesprek te gaan. Het is niet voor niets dat de landen die ooit onder Russische bezetting hebben geleden dat heel goed weten. Maat goed. Henk en Ingrid uit Nederland weten het uiteraard beter.

Dus jij bent helemaal voor het afschieten van raketten diep in Rusland? Met wapens gefinancierd vanuit de EU. En dan maar zien waar het schip strandt? 

En wat is die laatste opmerking nu weer voor een rare sneer? 

Daglichtlamp schreef op 06-03-2025 om 18:41:

Vandaag dan het dinsdag uitgestelde debat over de middenklasse. Iemand nog naar gekeken?

Nee ik moest werken.

Las wel in het nieuws dat er ontzettend veel ZZPers en ondernemers zijn die niet rond kunnen komen vanuit hun eigen onderneming. Wat jammer was in die berichtgeving is dat mensen met een baan ernaast ook in het onderzoek zijn meegenomen. Dan is dat voor mij niet helemaal representatief. Want dan is de nagelstyliste die 3/4 avonden per week nagels doet, logischerwijs niet in staat daarvan rond te komen nee. Hoewel ze wel een eenmanszaak heeft op papier.

Miraval schreef op 06-03-2025 om 18:43:

[..]

Dus jij bent helemaal voor het afschieten van raketten diep in Rusland? Met wapens gefinancierd vanuit de EU. En dan maar zien waar het schip strandt?

En wat is die laatste opmerking nu weer voor een rare sneer?

Jij vindt het niet erg dat Rusland wel raketten diep in de Oekraïne schiet? Wat wil jij dan. Oekraïne opgeven en hopen dat het daar stopt? Of maakt het je niet uit zolang je er zelf maar geen last van hebt? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 19:14 Topicstarter

Tja als je als Wilders als premier iemand kiest die voorheen de directe ondergeschikte was van Yesilgoz dan kun je er ongeveer op wachten dat Yesilgoz ook gebruik gaat maken van de band die ze heeft met Schoof.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/06/ruzie-in-coalitie-over-35-miljard-voor-oekraine-wilders-en-van-der-plas-voelden-zich-bij-debat-overvallen-en-willen-nu-uitleg-van-premier-schoof-a4885485
In de coalitie, vooral bij de PVV, leeft al langer het idee dat de VVD buiten de debatzaal om afspraken met Schoof maakt. In een vorig debat over Oekraïne, midden februari, beschuldigde Geert Wilders Dilan Yesilgöz en Schoof ook van een „een-tweetje”. Dat ging toen over meer geld aan Defensie. Yesilgöz had om een „ambitieuze houding” gevraagd van het kabinet als er besloten moest worden over een nieuwe NAVO-norm, en Schoof had die woorden bevestigend herhaald.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

06-03-2025 om 19:16

Miraval schreef op 06-03-2025 om 17:57:

[..]

Natuurlijk. Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Dat we als Europa militair ook onafhankelijk moeten zijn van Amerika, helemaal goed. We moeten onszelf kunnen beschermen wanneer dat nodig is.

Maar ik ben nog steeds voorstander van een diplomatieke oplossing daarnaast.

Vanuit ons veilige land roepen dat we Poetin nu maar eens tegen moeten gaan houden is iets heel anders dan daadwerkelijk in een oorlog terecht komen waarvoor weinig mensen bereid zijn te vechten. Of gaan jullie naar het front? Of jullie kinderen? Want dat is wat er dan hoogstwaarschijnlijk staat te gebeuren. Dan is dat de echte werkelijkheid.

Vergeet niet dat er dan nog veel meer slachtoffers zullen gaan vallen aan alle kanten, naast de waarschijnlijk economische gevolgen en grotere vluchtelingenstromen vanuit meerdere landen.

Diplomatie is voor mij, op dit moment, echt het enige juiste middel.

Hoe vervelend ik het ook vind en Poetin voor geen ene meter vertrouw, ik ben het hiermee eens. Eerst voor zover mogelijk toch de weg van diplomatie bewandelen.

Daarnaast Europa sterker maken, op economisch en militair niveau. Ik vind het niet handig om nu oorlogstaal uit te slaan, wel om een statement te maken dat we op Europees niveau militair in rap tempo tegenwicht kunnen bieden en daarvoor alles in werking stellen.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

06-03-2025 om 19:32

Loeki72 schreef op 06-03-2025 om 19:10:

[..]

Jij vindt het niet erg dat Rusland wel raketten diep in de Oekraïne schiet? Wat wil jij dan. Oekraïne opgeven en hopen dat het daar stopt? Of maakt het je niet uit zolang je er zelf maar geen last van hebt?

Er is een verschil tussen verdedigen en zelf aanvallen. 
Natuurlijk moeten Europa en bondgenoten Oekraïne helpen te verdedigen, koste wat het kost. Maar Rusland aanvallen wordt een catastrofe en WO3. Aan alle kanten meer doden. Dat lijkt me nog verder van huis.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

06-03-2025 om 19:35 Topicstarter

Anfisa schreef op 06-03-2025 om 19:32:

[..]

Natuurlijk moeten Europa en bondgenoten Oekraïne helpen te verdedigen, koste wat het kost. Maar Rusland aanvallen wordt een catastrofe en WO3. Aan alle kanten meer doden. Dat lijkt me nog verder van huis.

Helemaal niemand heeft voorgesteld dat wij Oekraïne gaan aanvallen. Dus laten we dan daar ook niet over speculeren.

Anfisa schreef op 06-03-2025 om 19:32:

[..]

Het gaat niet om zelf aanvallen, maar om door Europa bekostigde raketten richting Oekraïne te sturen. Dat is waar Timmermans bij Nieuwsuur op doelde. Niet dat wij raketten vanuit Europa gaan afschieten. 

Loeki72 schreef op 06-03-2025 om 19:10:

[..]

Wat ik wil heb ik al lang geschreven en kun je zelf heel goed nalezen, zou beter zijn om dat te doen ipv woorden in mijn mond te leggen die ik niet gebruikt heb.

Maar goed, je was bij mij al af met je Henk en Ingrid opmerking. 

Anfisa schreef op 06-03-2025 om 19:16:

[..]

Hoe vervelend ik het ook vind en Poetin voor geen ene meter vertrouw, ik ben het hiermee eens. Eerst voor zover mogelijk toch de weg van diplomatie bewandelen.

Daarnaast Europa sterker maken, op economisch en militair niveau. Ik vind het niet handig om nu oorlogstaal uit te slaan, wel om een statement te maken dat we op Europees niveau militair in rap tempo tegenwicht kunnen bieden en daarvoor alles in werking stellen.

Eens. Voordat we militair zelf sterker staan, er een daadwerkelijk akkoord ligt, dan kun je hardere taal gaan bezigen. 

En dat lijkt me uiterst nodig in deze tijd. Een sterk en verbonden Europa, zelfstandig op alle vlakken, dus ook militair. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.