Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Herfstappeltaart schreef op 08-02-2025 om 15:51:

[..]

Ik ben een linkse kiezer en ik ben het eens met Gerdi Verbeet en Hans Spekman.

Ik ben geen linkse kiezer maar ben het ook eens met hun. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2025 om 16:35 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 08-02-2025 om 14:55:

[..]

Het werk zal vast zwaar zijn. Daar twijfel ik niet aan.

Ik heb de laatste tijd wel meer dan eens gelezen dat er ontslag volgde omdat een bewaker een relatie had gekregen met een gedetineerde. Zowel een vrouwelijk die een relatie kreeg met een mannelijke gedetineerde, maar ook een mannelijke bewaker die 'iets' kreeg met een vrouwelijke gedetineerde.

En vorige week las ik dat een bewaker was ontslagen omdat hij spullen naar binnen smokkelde.

Dat heeft toch niet echt iets met het personeelstekort te maken? Of wilde je suggereren dat er zoveel foute DJI-medewerkers zijn dat daardoor het personeelstekort verklaard kan worden? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-02-2025 om 16:49

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 16:35:

[..]

Dat heeft toch niet echt iets met het personeelstekort te maken? Of wilde je suggereren dat er zoveel foute DJI-medewerkers zijn dat daardoor het personeelstekort verklaard kan worden? Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

https://www.google.com/amp/s/www.rijnmond.nl/amp/nieuws/1964330/aboutaleb-favoriet-als-leider-van-nieuwe-brede-linkse-partij

Nu ben ik geen linkse kiezer, en ik weet niet of een nieuwe linkse partij het verschil gaat maken, maar Aboutaleb als partijleider zou ik dan weer echt een hele goede keuze vinden. Ik denk dat die man wel meer kiezers richting de nieuwe partij zou kunnen krijgen.

Opvallend dat Timmermans als 4e eindigt qua voorkeuren. Hij is niet zo populair als men had gedacht toen ze hem naar de Nederlandse politiek terug brachten. Op de een of andere manier krijgt hij de boodschap niet goed genoeg overgebracht en mist hij een gun factor. Dat zou niet uit moeten maken dat weet ik maar dat is wel waar mensen ook naar kijken. Hij komt gewoon niet zo sympathiek over en wat elitair. Dat heeft Aboutaleb dan weer helemaal niet. Ik ben benieuwd of hij daar überhaupt interesse in heeft en of deze plannen doorgaan.

Wel zuur voor Timmermans aangezien hij zichzelf wel zag als leider van die nieuwe partij.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2025 om 18:03 Topicstarter

Aboutaleb is wat mij betreft een gepasseerd station, net als Timmermans destijds eigenlijk al was. Een nieuwe partij heeft een nieuwe gezicht nodig, geen oude wijn in nieuwe zakken.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 18:03:

Aboutaleb is wat mij betreft een gepasseerd station, net als Timmermans destijds eigenlijk al was. Een nieuwe partij heeft een nieuwe gezicht nodig, geen oude wijn in nieuwe zakken.

Weet ik niet hoor wat je zegt. Zover ik weet was en is hij wel geliefd. En als burgemeester van Rotterdam heeft hij het echt goed gedaan.

Een nieuw gezicht verwacht ik niet aangezien Timmermans zelf de partij wil gaan leiden. Een Jette of een Klaver vind ik ook minder geschikt. Dan nog liever Kuiken, die vond ik ook goed overkomen. Maar wederom geen nieuw gezicht.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2025 om 18:17 Topicstarter

Miraval schreef op 08-02-2025 om 18:13:

[..]

Weet ik niet hoor wat je zegt. Zover ik weet was en is hij wel geliefd. En als burgemeester van Rotterdam heeft hij het echt goed gedaan.

Een nieuw gezicht verwacht ik niet aangezien Timmermans zelf de partij wil gaan leiden. Een Jette of een Klaver vind ik ook minder geschikt. Dan nog liever Kuiken, die vond ik ook goed overkomen. Maar wederom geen nieuw gezicht.

Van een burgemeester worden hele andere kwaliteiten verwacht dan van een politiek leider. Denk bijvoorbeeld aan Cohen, geliefd als burgemeester van Amsterdam, niet bepaald een succes als PvdA leider.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 18:17:

[..]

Van een burgemeester worden hele andere kwaliteiten verwacht dan van een politiek leider. Denk bijvoorbeeld aan Cohen, geliefd als burgemeester van Amsterdam, niet bepaald een succes als PvdA leider.

Dat weet ik maar soms kunnen mensen ook wel verrassen. Nou ja, ik zou sowieso niet op die partij stemmen, dus mij maakt het weinig in uit.

Maar met Timmermans aan de leiding ben ik bang dat het geen verschil gaat maken. En welk nieuw gezicht zou geschikt zijn denk je? 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2025 om 18:38 Topicstarter

Miraval schreef op 08-02-2025 om 18:22:

[..]

Dat weet ik maar soms kunnen mensen ook wel verrassen. Nou ja, ik zou sowieso niet op die partij stemmen, dus mij maakt het weinig in uit.

Maar met Timmermans aan de leiding ben ik bang dat het geen verschil gaat maken. En welk nieuw gezicht zou geschikt zijn denk je?

Van de huidige fractie: Lahlah, de Hoop, Bushoff.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 18:38:

[..]

Van de huidige fractie: Lahlah, de Hoop, Bushoff.

Ja de Hoop zou ook een goede optie zijn. Die anderen ken ik eigenlijk niet.... 

Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 18:32:

[..]

Het CDA?

Goed punt en op sommige gebieden ook wel weer eens met hen, maar met veel ook niet en ik ben niet gelovig. 

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 16:35:

[..]

Als je me niet kan volgen, en als je iets schrijft waarbij je al zegt 'maar dat kan ik me niet voorstellen', DOE HET DAN OOK NIET.

Je geeft er zo weer een nare draai aan. Ik heb hier de afgelopen week meerdere nieuwsberichten geplaatst waarom er een paar jaar geleden een personeelstekort én cellentekort is ontstaan, wegens de bezuinigingen van voormalig minister Teeven. En dus NIET datgene wat jij er van probeert te maken.

Ik reageerde op een bericht  waarin het gaat over iemand die ontslag nam vanwege "de dagelijkse beledigingen, bedreigingen, en agressie". Dan noem ik berichten die ook zo nu en dan in de krant staan. Berichten dat personeel zich juist moet hoeden voor 'de romantische kant', want die is er namelijk ook, en ik noemde idd ook de kant van één iemand die ontslagen werd omdat hij producten binnensmokkelde.

Miraval schreef op 08-02-2025 om 17:59:

https://www.google.com/amp/s/www.rijnmond.nl/amp/nieuws/1964330/aboutaleb-favoriet-als-leider-van-nieuwe-brede-linkse-partij

Nu ben ik geen linkse kiezer, en ik weet niet of een nieuwe linkse partij het verschil gaat maken, maar Aboutaleb als partijleider zou ik dan weer echt een hele goede keuze vinden. Ik denk dat die man wel meer kiezers richting de nieuwe partij zou kunnen krijgen.

Opvallend dat Timmermans als 4e eindigt qua voorkeuren. Hij is niet zo populair als men had gedacht toen ze hem naar de Nederlandse politiek terug brachten. Op de een of andere manier krijgt hij de boodschap niet goed genoeg overgebracht en mist hij een gun factor. Dat zou niet uit moeten maken dat weet ik maar dat is wel waar mensen ook naar kijken. Hij komt gewoon niet zo sympathiek over en wat elitair. Dat heeft Aboutaleb dan weer helemaal niet. Ik ben benieuwd of hij daar überhaupt interesse in heeft en of deze plannen doorgaan.

Wel zuur voor Timmermans aangezien hij zichzelf wel zag als leider van die nieuwe partij.

Ik vond het altijd een goede burgemeester. Maar er zijn dingen waarbij ik toch gefronste vraagtekens kreeg. Heel goed dat hij privé en werk gescheiden houd.  Maar in een biografie zie ik dat niet terug als het gaat over bv zijn jeugd en ouders. Ik vind hem verre van transparant. Enfin hier een link van vijf jaren geleden:

https://biografieportaal.nl/recensie/ahmed-aboutaleb-overal-eerste-biografie/ 11 januari 2020

...........

Het boek eindigt met speculeren over een derde termijn als burgemeester. Of wil Aboutaleb partijleider van de PvdA worden? In een interview met Joost Eerdmans zegt hij geen landelijke ambitie meer te hebben. Een internationale baan dan? De tijd zal het leren. Paul Scheffer noemt Aboutaleb een held, ‘de beste minister-president die Nederland nooit gehad heeft’. Die uitspraak is veel geciteerd, maar wat die nou precies zegt? Ik ben benieuwd naar deel 2.

Daglichtlamp schreef op 08-02-2025 om 18:03:

We waren in rep en roer omdat men riep dat Wilders geen premier voor moslims zou kunnen zijn, ook al zei Wilders dat hij premier voor iedereen zou zijn. Ook voor moslims. 

Ik zou me heel ongemakkelijk voelen bij een premier waarvan ik weet dat hij in-het-echt niet van ongelovigen houd.

https://www.parool.nl/ps/documentaire-over-ahmed-aboutaleb-is-voor-de-fans-even-slikken~b8f00417/ 30 december 2015

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1895885/prijskaartje-van-1-miljoen-euro-voor-afscheidsfeesten-aboutaleb?

https://www.bd.nl/opinie/een-afscheidsfeestje-van-een-miljoen-is-ronduit-pervers~afb56b54/ 2024

Ik zou ook echt geen premier willen die voor een andere levensovertuiging of religie geen respect heeft of anderen op grond daarvan vrijheden af wil nemen. Een belangrijke reden om Wilders dus absoluut niet als premier te willen. Zijn uitspraken over dat de islam een walgelijke en verwerpelijke ideologie zou zijn en zijn streven om de islam en uitingen ervan in Nederland te weren (belasting op dragen van een hoofddoek, willen verbieden van moskeeën en de koran) zijn glashelder.

Als leider van PvdA/GL zou ik graag Marjolein Moorman zien, ik ben van zowel Timmermans als Aboutaleb geen fan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.