Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslag als er binnenkort verkiezingen zouden komen. Ik denk dat er van NSC weinig over zal blijven en daar zal ik dan erg blij om zijn.

watertoren schreef op 07-02-2025 om 18:10:

Ik ben wel erg benieuwd naar de uitslag als er binnenkort verkiezingen zouden komen. Ik denk dat er van NSC weinig over zal blijven en daar zal ik dan erg blij om zijn.

Ik vind het jammer dat er al lang geen partij is die gewoon een beetje in het midden zit. Dacht dat NSC een beetje die richting op kon gaan, maar helaas.

kerstbeer schreef op 07-02-2025 om 18:20:

[..]

Ik vind het jammer dat er al lang geen partij is die gewoon een beetje in het midden zit. Dacht dat NSC een beetje die richting op kon gaan, maar helaas.

Ikzelf stem al jaren op de VVD en ik denk dat ik dat zal blijven doen. Wilders vind ik te extreem en komt zoals hier al zo vaak gezegd met beloften die hij niet waar kan maken hoewel ik het op bepaalde punten wel eens met hem ben. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2025 om 18:32 Topicstarter

[..]

Het CDA?

[..]

CDA vind ik zelf wel een fijne partij, alleen dat Christelijke is wat minder... maar ja, er is eigenlijk niet 1 partij waarbij alle punten mij aanspreken. 

watertoren schreef op 07-02-2025 om 18:26:

[..]

Ikzelf stem al jaren op de VVD en ik denk dat ik dat zal blijven doen. Wilders vind ik te extreem en komt zoals hier al zo vaak gezegd met beloften die hij niet waar kan maken hoewel ik het op bepaalde punten wel eens met hem ben.

Ik ook maar neig nu wel wat keer naar CDA. Vind hun standpunten zeker wat betreft het MKB wel heel gunstig. VVD is toch meer voor de grote bedrijven helaas.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2025 om 18:50 Topicstarter

Miraval schreef op 07-02-2025 om 18:34:

[..]

CDA vind ik zelf wel een fijne partij, alleen dat Christelijke is wat minder... maar ja, er is eigenlijk niet 1 partij waarbij alle punten mij aanspreken.

Zo christelijk is het CDA niet meer, je hoeft ook geen christen te zijn om op hun lijst te mogen staan. (Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig CU stem, al zou Bontenbal me een volgende verkiezing wel eens over de streep kunnen trekken, al vind ik Mirjam Bikker het ook heel erg goed doen in de Kamer).

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

07-02-2025 om 18:53

Mooi voorbeeld van het populistische praat van Wilders: 

van de nos-site:

Zo zijn Kamerleden Piri (GroenLinks-PvdA), Dobbe (SP) en Omtzigt (NSC) kritisch. Jetten (D66) benoemt op X dat Den Haag de bijnaam "stad van vrede en recht" heeft. "Dat moeten we met hand en tand verdedigen. De regelrechte aanval daarop 'betreur' je niet, die landen roep je op het matje. Slappe hap."

PVV-leider Wilders zegt juist dat het ICC wat hem betreft vertrekt uit Den Haag. "Kan dat Internationaal Strafhof niet naar België ofzo worden verplaatst? Nooit begrepen wat we eraan hebben dat die club hier gezeteld is", schrijft hij op X.

Hij moppert nu over het feit dat het in Nederland zit, maar het hele verhaal gaat daar niet over. Het gaat om het feit dat Trump het Internationale Strafhof geen geld meer wil geven, en er allemaal sancties opgelegd wordt, terwijl het strafhof heel belangrijk werk doet, want zij kunnen leiders aanklagen voor genocide, oorlog ed. Daar hoor je Wilders niet over, maar wel over dat het in Nederland zit. 

Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 18:50:

[..]

Zo christelijk is het CDA niet meer, je hoeft ook geen christen te zijn om op hun lijst te mogen staan. (Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig CU stem, al zou Bontenbal me een volgende verkiezing wel eens over de streep kunnen trekken, al vind ik Mirjam Bikker het ook heel erg goed doen in de Kamer).

Eens. Die vind ik erg prettig in debat, respectvol en duidelijk in haar bewoordingen, misschien wel een beetje te idealistisch. Maar dat siert haar ook wel vind ik. 

Maar de CU is voor mij weer echt te Christelijk, daar hou ik niet van. Ik heb niets met religie. 

rionyriony schreef op 07-02-2025 om 17:40:

Komt natuurlijk niet uit de lucht vallen; dat komt door het beleid van aan de macht zijnde politieke partijen die een groot deel van de mensen heel erg ongelukkig hebben gemaakt. Zoiets wreekt zich altijd achteraf: dan komt de rekening. Eindelijk worden ze begrepen door een politicus. Dat is het belangrijkste.

Vind je het idee dat je begrepen wordt echt het belangrijkste? Belangrijker dan haalbaarheid van plannen? 

Dat is precies wat populisten doen: in ferme taal doen alsof alleen zij het volk begrijpen en vertegenwoordigen. Of hun oplossingen veel te simplistisch en onhaalbaar zijn maakt daarbij zowel de populist als diens aanhanger niet zoveel uit. 

De discussie over de problemen in de gevangenissen maakt dat ook weer duidelijk. Wilders roept dat hij dat wil oplossen door meer gevangenen in 1 cel. Hij speelt op de emotie: we gaan toch zeker geen misdadigers vervroegd vrijlaten?! No way!! Wanneer mensen met feiten komen dat zijn oplossing het alleen maar erger maakt, omdat dat meer cipiers vergt en het tekort niet is aan cellen maar aan cipiers, dan geven Wilders en zijn aanhang niet thuis. Ze hebben lekker hun frustratie geuit, het probleem is benoemd en er is in felle taal op gereageerd en dat is blijkbaar belangrijker dan het oplossen of een realistische blik. 

En dat zie je in alle thema's, of het nou gaat om armoede ('deze vrouw moet nú geholpen worden!'), migratie ('grenzen dicht!'), zorg ('alle ziekenhuizen moeten open blijven!') etc etc. Veel geschreeuw en weinig wol, want ondanks de ferme taal wordt er niets opgelost. 

van de partijen rechts op het spectrum vind ik vvd wel het beste. Al heb ik het idee dat de partij onder Yesilgoz een andere koers volgt. 
Bontebal van cda doet het inderdaad goed, maar ik probeer meer op de inhoud/filosofie te stemmen en niet op het persoon en dan trekt cda toch minder. 
D66 kon ik in het verleden ook wel wel waarderen. Ze hadden goede standpunten maar handelden er niet naar. 
Volt heeft soms interessante nieuwe ideeën, maar lijkt nog te "onvolwassen" om ze echt te concretiseren/waarheid te maken. 

Ik word zelf de laatste jaren steeds "linkser", mede omdat ik klimaat en een goed sociaal vangnet belangrijk vind. Ik ben niet de grootste fan van Timmermans, vind hem te "hooghartig", maar de nieuw partij heeft wat mij betreft een goede richting en inhoud. 
Verder vind ik PvdD ook steeds beter worden en minder een one-issue partij dan vroeger. 

Man hoopt nog steeds op een groene liberale partij. Hij hecht veel waarde aan eigen verantwoordelijkheid maar vind het ook steeds belangrijker dat de politiek leiding neemt in het realiseren van een leefbare aarde. 

rionyriony schreef op 07-02-2025 om 17:24:

Misschien is het een idee om het EU-lidmaatschap te benutten door met landen samen in gebieden waar er veel plaats is nieuwe gevangenissen te bouwen en gezamenlijk de kosten te dragen en die capaciteit te benutten als het nodig is.

Dat zou kunnen, als je het recht op het kunnen bezoeken van gevangenen aan de kant zou willen zetten en het op een goede manier weer in de maatschappij gaan functioneren ipv weer of verder de misdaad ingaan na de gevangenisstraf niet zo belangrijk. Om het uit te voeren heb je dan wel partijen nodig die graag Europees willen samenwerken, onder het huidige kabinet verwacht ik dat juist niet.

En je doet net als Wilders alsof de ruimte het probleem is, maar het is het personeel. Daar begint het mee, het correct benoemen wat daadwerkelijk het probleem is. Anders ga je iets oplossen wat helemaal het probleem niet was.

Zou heel erg jammer zijn als een intelligent persoon als Omtzigt uit de politiek zou gaan.

Ik geloof in God en bid ook regelmatig maar ik zou never nooit op een Christelijke partij stemmen die tegen abortus, euthanasie en homo's zijn. Als ik geen VVD zou stemmen dan zou ik over gaan naar Joost Eerdmans maar die partij is mij te klein.

watertoren schreef op 07-02-2025 om 19:46:

Ik geloof in God en bid ook regelmatig maar ik zou never nooit op een Christelijke partij stemmen die tegen abortus, euthanasie en homo's zijn. Als ik geen VVD zou stemmen dan zou ik over gaan naar Joost Eerdmans maar die partij is mij te klein.

Ja dat heb ik eigenlijk ook, wel een beschaafde man vind ik met ook goede standpunten naar mijn mening. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.