Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

07-02-2025 om 20:07 Topicstarter

watertoren schreef op 07-02-2025 om 19:46:

Ik geloof in God en bid ook regelmatig maar ik zou never nooit op een Christelijke partij stemmen die tegen abortus, euthanasie en homo's zijn. Als ik geen VVD zou stemmen dan zou ik over gaan naar Joost Eerdmans maar die partij is mij te klein.

Maar dat is het CDA toch helemaal niet tegen? (eerste openlijke homoseksuele minister in Nederland, dat was dus een CDA’er, eerste openlijke lesbische minister was ook een CDA’er)

watertoren schreef op 07-02-2025 om 19:46:

Ik geloof in God en bid ook regelmatig maar ik zou never nooit op een Christelijke partij stemmen die tegen abortus, euthanasie en homo's zijn. Als ik geen VVD zou stemmen dan zou ik over gaan naar Joost Eerdmans maar die partij is mij te klein.

Wat bedoel je hier met Christelijke partij, doel je op de SGP of op het CDA? 

CDA is juist helemaal niet tegen homo's, ze staat zelfs meer voor homorechten en het tegengaan van discriminatie van homoseksuelen dan JA21. Zie bijv hier een overzicht van de standpunten hierover van verschillende partijen: https://rainbowvote.nu/europees-parlement-2024/standpunten-2024/

Over abortus en euthanasie denken JA21 en CDA ongeveer gelijk en hebben ze een middenpositie tussen progressief (verruimen) en conservatief (terugdraaien). Globaal gezien willen beide partijen ongeveer zoals het nu is houden.

De SGP is wel echt tegen euthanasie, abortus en homoseksualiteit.

Eens met Spekman en Gerdi Verbeet, zelfstandig blijven als partij is belangrijk. Een fusie, de vorm, een nieuwe partij, het voegt niets toe. Er zijn belangrijkere dingen om je mee bezig te houden, antwoorden vinden op de problemen die er zijn.

Kiezers van linkse partijen zien de oprichting van een nieuwe, linkse politieke partij wel zitten. "Twee derde van de kiezers van de linkse partijen is in ieder geval geïnteresseerd. Of ze daadwerkelijk hun oude partijen zouden verlaten en op een nieuwe partij zouden stemmen, dat is nog niet te zeggen", zegt Gijs Rademaker van het RTL Nieuwspanel. Wie de nieuwe leider zou moeten worden? De huidige leider Frans Timmermans valt net buiten de top drie.

Toch is onder PvdA-prominenten veel weerstand tegen een nieuwe partij. "Ik vind het roekeloos", zegt oud-Kamervoorzitter én prominent PvdA'er Gerdi Verbeet. "Ik denk dat we helemaal geen tijd hebben als partij om zo met onszelf bezig te zijn. We moeten goede plannen maken voor nieuwe verkiezingen. We moeten juist kijken hoe we de sociaal-democratische bril oppoetsen."

Ook oud-PvdA-voorzitter Hans Spekman is kritisch. "Ik hoor alleen maar discussie over de vorm. Maar wat hebben we aan dat geklets? We hebben prioriteitein nodig, visie. Als we groot en sterk moeten zijn, moeten we praten over de inhoud. Een antwoord bieden aan de problemen die er zijn. Over hoe we mensen gaan helpen aan woningen."

Spekman heeft ook een zorg: hij denkt dat het samengaan van 'zijn' PvdA met andere partijen alleen maar meer hoogopgeleiden trekt. "Je gaat mee in een grijze brij. Er dreigt nu een blinde vlek voor de problemen voor de groep waarvoor we er wel moeten zijn."

Linkse kiezer ziet nieuwe partij wel zitten, maar Timmermans niet de gedroomde leider

felija schreef op 07-02-2025 om 16:08:

[..]

Je leest selectief, heb je de rest van mijn post überhaupt gelezen? Of wordt het je al zwart voor de ogen als je het woord spredingswet alleen maar ziet staan? Jammer, je doet jezelf tekort. Maar goed, ik hou er weer over op.

Onderstaande heb ik gelezen in je bericht. Zag ik wat over het hoofd?  Heb je wat geschreven dat ik niet al tig keren heb kunnen lezen? De Toeslagenaffaire was eerst ook een wet, het woord 'affaire' kwam pas later achter de naam toen het een drama bleek te zijn. Bedoel je dat ik jou tekort doe als ik niet jouw mening deel?

felija schreef op 07-02-2025 om 13:52:

Ook nu doe je precies waar Wilders op hoopt: dan zullen de wetten wel niet deugen.

Ik weet dat je niet voor de spreidingswet bent, maar die zou worden ingevoerd dankzij het harde werk van staatssecretaris Van den Burg, echter is dit weer teruggedraaid door het huidige kabinet.

Terwijl het een rechtsgeldige en dus legitieme wet is: de spreidingswet. Geen grootschalige AZC's meer die voor overlast zorgen en gemeentes die meewerken aan nieuwe locaties. Zodat er alleen kleinschalige AZC's zijn verspreid over meerdere gemeentes en het eerlijker is verdeeld, in plaats van dat alleen enkele gemeentes maar hun verantwoordelijkheid nemen.

Een voorbeeld van een plan dat zorgvuldig is onderzocht en afgewogen en op goedkeuring van een meerderheid mocht rekenenen. Gemeentes wilden juist gaan meewerken en toen werd alles on hold gezet, dankzij het huidige kabinet.

En dan nu klagen (door PVV) dat er niets gebeurt?

Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 16:21:

Ik ben de persconferentie van Schoof aan het terugluisteren. Ik heb toch met hem te doen. Je zult maar leider zijn van dit circus. En praktisch heeft de ministerraad vandaag blijkbaar alleen maar een besluit genomen over participatie en integratie. Alle andere problemen zijn blijkbaar weer doorgeschoven.

Ik had ook met hem te doen. Hij kwam verzwakt over. Als je het mij vraagt denk ik dat hij nog niet helemaal opgeknapt is van de griep.

Of hij nou A zegt B of C, het is gewoon nooit goed. Dan moet ik denken aan dat liedje van André:

https://youtu.be/zhuOZq7u6wM?si=u9nQzcTZU18iK2bg

Eerdmans zie en hoor ik ook graag. Er zijn bijzonder veel aardige kundige politici momenteel. Ik zou toch wel liever wat vrede zien in de Kamer.

Ik begrijp dat Wilders de boel wat wil activeren anders gaan de partijen die zich het meest onmisbaar voelen een te hoge prijs eisen voor hun stemmen en kan hij niet genoeg overwinningen laten zien aan zijn achterban. Hij moet toch wel een beetje uit de verf kunnen komen. Maar ik vind wel dat als hij zich erg fel opstelt tegenover coalitiegenoten, dit de sfeer negatief gaat beïnvloeden.

Ik heb momenteel niet veel meer verlangens dan veiligheid dus daar let ik voornamelijk op terwijl andere onderwerpen me minder kunnen schelen. Ik denk dat zolang de omstandigheden hier gunstig zijn voor nieuwkomers die altijd hierheen zullen proberen te komen dus ik ben erg vóór daadwerkelijke beperking van de instroom. En niet erop moeten wachten totdat het geen leven meer hier is en vanzelf niemand meer hierheen wil komen.

Op welvaart schijnt een behoorlijke straf te staan. Je land wordt onder je lijf geclaimd door nieuwkomers die allemaal rechten krijgen maar toch nog zelf een eigen vaderland erop na mogen houden waar ze altijd nog naartoe kunnen als het hier niet meer zo fijn meer is. Ik vind dit behoorlijk oneerlijk. Maar goed, het zal mijn tijd nog wel duren.

Neweve schreef op 07-02-2025 om 16:44:

[..]

En de grootste reden van uitstroom van personeel is werkdruk. Die wordt alleen maar hoger met meer mensen per cel.

Misschien ook een onzekere toekomst? Net als in de zorg, toen werden tig personeelsleden ontslagen wegens bezuinigingen, om later er achter te komen dat er een groot tekort aan personeel is. Dan maar een lading uit het buitenland laten overvliegen? 

Dat gaat straks net als met de boeren. Eerst klaag klaag, boeren weg, en dan roepen dat er te weinig mensen zijn die nog boer zijn.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/carriere/teeven-bajesplan-leidt-nog-tot-veel-pijn

Door het aangepaste plan blijven er nu ook meer banen behouden. In de eerste versie zouden 3400 mensen hun baan verliezen. Nu gaat het om 2000 gevangenismedewerkers.

19 juni 2013

Niet 26 maar 19 gevangenissen moeten sluiten vanwege de bezuinigingen in het gevangeniswezen. Dat staat in het aangepaste bezuinigingsplan van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie). ,,Dit leidt nog steeds tot heel veel pijn'', beaamde Teeven woendagochtend bij de presentatie. Maar hij moet nu eenmaal nog steeds 271 miljoen euro bezuinigen op het gevangeniswezen.

Roermond dicht

De gevangenissen die bij nader inzien openblijven zijn Scheveningen, Zoetermeer, Almelo, Zuyderbos, Amerswiel, Hoogvliet, Norgerhaven en Esserheem. Daartegenover staat dat er een andere gevangenis toch moet sluiten. Het gaat om Te Roer, een instelling in Roermond met 26 plaatsen. Er komt wel weer een nieuwe gevangenis in Zaanstad: ,,Dat is gewoon nodig, een nieuwe inrichting in Noord-Holland'', aldus Teeven.

Meer banen behouden
Op de aanvankelijke plannen was veel kritiek, zowel uit de politiek als uit het veld. Door het aangepaste plan blijven er nu ook veel meer banen behouden. In de eerste versie zouden 3400 mensen hun baan verliezen door sluiting van de instellingen. Nu gaat het om 2000 gevangenismedewerkers.

Enkelband
Het aanvankelijke plan tot sluiting van 26 instellingen moest worden aangepast doordat de Tweede Kamer geen enkelband wilde als vervanging voor celstraf. Het ding mag nu alleen nog worden toegepast als een veroordeelde aan het eind van zijn straf is en zich voorbereidt op terugkeer in de maatschappij. Er moeten dus 1200 celplaatsen extra beschikbaar blijven om mensen hun straf uit te laten dienen die anders een enkelband hadden gekregen. Teeven vond voor de aanpassing te elfder ure 69 miljoen op jaarbasis, door alle diensten van het ministerie geen prijscompensatie te geven voor aankopen.

Meerpersooncellen
Een van de extra voordelen van de aanpassing is dat de meerpersooncellen die er moeten komen, over meer gevangenissen kunnen worden verspreid. Naar het zich laat aanzien, debatteert de Tweede Kamer volgende week donderdag over het nieuwe bajesplan. ,,Sommige mensen zullen het een nieuw afbraakplan noemen, maar het is wat draaglijker'', aldus Teeven.

Loterij

Burgemeester Peter Noordanus van Tilburg is ,,ronduit boos'' over de sluiting van de gevangenis in zijn stad zodra België stopt met de huur van het complex. ,,Het is volstrekt onduidelijk op basis van welke argumenten deze keuze is gemaakt. Het lijkt wel een loterij'', reageerde hij woensdag. De burgemeester vindt het onbegrijpelijk dat er een nieuwe gevangenis wordt gebouwd in Zaanstad terwijl er in Tilburg een goedkope gevangenis staat die met meerpersoonscellen al is ingericht op de toekomst.

Rug naar Brabant

De beslissing is volgens hem bovendien gemaakt met de rug naar Brabant gekeerd, wijst hij op de keuze voor nieuwbouw in de Randstad en de sluiting van de gevangenissen in Tilburg én Breda. ,,Het is in alle opzichten een slecht besluit.'' De gevangenis in Tilburg is met 681 plaatsen de grootste die op termijn dichtgaat. België huurt de gevangenis nu nog inclusief Nederlands personeel. Waarschijnlijk willen de Belgen er nog 3 jaar gevangenen onderbrengen wegens een cellentekort in eigen land.

felija schreef op 07-02-2025 om 16:48:

[..]

Precies, misschien moeten mensen die dergelijke ideeën opperen, zelf eens daar gaan meedraaien?

Denk je dat het er beter op word als je ernaast woont?

Friezinnetje schreef op 07-02-2025 om 17:27:

[..]

wat je hier noemt is dus precies wat Wilders doet. Alle vluchtelingen het land uit, alles waar een aantal (en dus niet het grootste deel, immers PVV heeft niet meer dan de helft van de stemmen gekregen) niet mee eens is, is dus waar hij over roept dat hij dat wel zal veranderen. Populist ten top. Gooit ook het volk in 2 kampen

Dat kan dat jij dat zo ziet.

Ik heb Wilders duidelijk horen zeggen dat echte vluchtelingen opgevangen moeten worden. Bij mijn weten had Wilders het over de raddraaiers, bij herhaaldelijk wantoestanden aanpakken en terug sturen.

Het volk is allang in twee kampen als je het mij vraagt. Als iemand lastig gevallen word, dit aangeeft en dan krijgt te horen "u discrimneert' terwijl men dit van niemand zou moeten pikken dan gaan het wringen. Dat heeft met de overheid te maken als die niet luisterd en alles wegwimpelt, dan stemmen mensen massaal op partijen zoals eerst op Forum, later op BBB, de hoop op de NSC, nu massaal op de PVV. Omdat de overheid die er zat niet luisterde naar de problemen. En hopelijk straks op Joost Eerdmans en/of Mirjam Bikker, Henri Bontebal, in combinatie met de PVV en de VVD.

rionyriony schreef op 07-02-2025 om 17:40:

Komt natuurlijk niet uit de lucht vallen; dat komt door het beleid van aan de macht zijnde politieke partijen die een groot deel van de mensen heel erg ongelukkig hebben gemaakt. Zoiets wreekt zich altijd achteraf: dan komt de rekening. Eindelijk worden ze begrepen door een politicus. Dat is het belangrijkste.

Precies dit.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-02-2025 om 14:53 Topicstarter

Wilders wilde nul asielzoekers, dat heb ik hem duidelijk horen zeggen.
Verder maakt het opnieuw plaatsen van linkjes naar krantenartikelen over bezuinigingen van meer dan tien jaar geleden nog steeds niet dat je dan opeens wel de huidige personeelstekorten kunt verklaren uit deze bezuinigingen.
Dan moet je echt beter naar de cijfers kijken. Voor de zorg heb ik dat al eerder gedaan en dan zie je dat jouw stelling echt geen hout snijdt. Voor het gevangeniswezen vermoed ik hetzelfde. (maar zoek daar maar zelf de cijfers bij).

Aanvulling: de PVV is zelfs zo trots op die uitspraak van Wilders over nul asielzoekers dat je die zelfs gewoon op hun eigen website terug kunt luisteren: https://www.pvv.nl/nieuws/geert-wilders/11081-geert-wilders-bij-het-nos-slotdebat-4.html

Miraval schreef op 07-02-2025 om 17:46:

[..]

De vraag is waaron wil men niet werken in een PI? De vrouw die ik dus ken ging niet weg vanwege het salaris want dat was meer dan prima vond ze. En ook de secundaire arbeidsvoorwaarden waren volgens haar goed.

Maar de dagelijkse beledigingen, bedreigingen, agressie... dat heeft haar opgebroken samen met de werkdruk.

Het werk zal vast zwaar zijn. Daar twijfel ik niet aan.

Ik heb de laatste tijd wel meer dan eens gelezen dat er ontslag volgde omdat een bewaker een relatie had gekregen met een gedetineerde. Zowel een vrouwelijk die een relatie kreeg met een mannelijke gedetineerde, maar ook een mannelijke bewaker die 'iets' kreeg met een vrouwelijke gedetineerde.

En vorige week las ik dat een bewaker was ontslagen omdat hij spullen naar binnen smokkelde.

Miraval schreef op 07-02-2025 om 18:34:

[..]

CDA vind ik zelf wel een fijne partij, alleen dat Christelijke is wat minder... maar ja, er is eigenlijk niet 1 partij waarbij alle punten mij aanspreken.

Klopt, en als de punten je aanspreken kunnen die ook weer verdwijnen bij overleg met andere partijen.

Daglichtlamp schreef op 07-02-2025 om 18:50:

[..]

Zo christelijk is het CDA niet meer, je hoeft ook geen christen te zijn om op hun lijst te mogen staan. (Dat is ook de reden dat ik tegenwoordig CU stem, al zou Bontenbal me een volgende verkiezing wel eens over de streep kunnen trekken, al vind ik Mirjam Bikker het ook heel erg goed doen in de Kamer).

Dat vind ik ook. Eerst vond ik haar 'een zeur', maar dat vind ik allang niet meer.

Yumi schreef op 08-02-2025 om 09:59:

Eens met Spekman en Gerdi Verbeet, zelfstandig blijven als partij is belangrijk. Een fusie, de vorm, een nieuwe partij, het voegt niets toe. Er zijn belangrijkere dingen om je mee bezig te houden, antwoorden vinden op de problemen die er zijn.

Kiezers van linkse partijen zien de oprichting van een nieuwe, linkse politieke partij wel zitten. "Twee derde van de kiezers van de linkse partijen is in ieder geval geïnteresseerd. Of ze daadwerkelijk hun oude partijen zouden verlaten en op een nieuwe partij zouden stemmen, dat is nog niet te zeggen", zegt Gijs Rademaker van het RTL Nieuwspanel. Wie de nieuwe leider zou moeten worden? De huidige leider Frans Timmermans valt net buiten de top drie.

Toch is onder PvdA-prominenten veel weerstand tegen een nieuwe partij. "Ik vind het roekeloos", zegt oud-Kamervoorzitter én prominent PvdA'er Gerdi Verbeet. "Ik denk dat we helemaal geen tijd hebben als partij om zo met onszelf bezig te zijn. We moeten goede plannen maken voor nieuwe verkiezingen. We moeten juist kijken hoe we de sociaal-democratische bril oppoetsen."

Ook oud-PvdA-voorzitter Hans Spekman is kritisch. "Ik hoor alleen maar discussie over de vorm. Maar wat hebben we aan dat geklets? We hebben prioriteitein nodig, visie. Als we groot en sterk moeten zijn, moeten we praten over de inhoud. Een antwoord bieden aan de problemen die er zijn. Over hoe we mensen gaan helpen aan woningen."

Spekman heeft ook een zorg: hij denkt dat het samengaan van 'zijn' PvdA met andere partijen alleen maar meer hoogopgeleiden trekt. "Je gaat mee in een grijze brij. Er dreigt nu een blinde vlek voor de problemen voor de groep waarvoor we er wel moeten zijn."

Linkse kiezer ziet nieuwe partij wel zitten, maar Timmermans niet de gedroomde leider

Ik ben een linkse kiezer en ik ben het eens met Gerdi Verbeet en Hans Spekman.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.