Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Diyer
18-10-2023 om 19:43
Facy66 schreef op 18-10-2023 om 19:33:
[..]
Dat heeft iemand jou wijs gemaakt. Dat is wat anders.
we zijn het wel vaker niet met elkaar eens. Onwetendheid kan een zegen zijn.
Maar ik wed erop dat jouw kleding niet lokaal genaaid is, pesticide vrij en getransporteerd met de watertrapfiets bijvoorbeeld. En de uitbeners in de slachterijen zijn doorgaans arbeidsmigranten zonder rechten, idem voor de aardbeienplukkers, vaak illegalen of semi illegalen met vage constructies, die met 8 in een bungalow zitten of zelfs op een achteraf kamertje en hier de Nederlandse gebouwen verbouwen of de landbouwgewassen binnenhalen. Dat is heel dichtbij huis. Al jouw spullen aan jouw lijf, in jouw huis en in je auto zijn niet in elkaar gezet door mensen met een goede vakbond en dito rechten. Zelfs niet als je alles uit Nederland haalt. Om over import nog maar niet te spreken.
https://www.fairwork.nu/wp-content/uploads/2012/12/Verborgen-slavernij-in-Nederland-2012.pdf
bieb1963
18-10-2023 om 19:52
Caroline80 schreef op 18-10-2023 om 19:17:
[..]
Ik vind het wel een goed plan. Of het te realiseren is is de vraag. Maar ik vind dat je niet zomaar alles moet kunnen doen qua co2 uitstoot, maar dat je dingen moet kiezen. Dus niet 2x per jaar met het vliegtuig, de verwarming op 22 graden en elke dag vlees eten.
Zo zet ik graag de verwarming lager en eet geen vlees en zodat ik 1x per jaar een vliegreis kan maken.
Wat een idioterie zeg! Waarom ga jij eigenlijk vliegen als dat zo slecht voor het milieu is? 'Mag' jij dat omdat je geen vlees eet?? Dan is het minder slecht dat vliegen? Of probeer je dat zo voor jezelf goed te praten? Voor de duidelijkheid: Ik begrijp best dat mensen willen vliegen, of vlees eten, of niet tweedehands kleding kopen, of hoger stoken of (vul maar in). Maar goedpraten?
Madamecannibale
18-10-2023 om 20:15
Heel leuk en nobel bedacht die co2 bonnen maar uiteindelijk tref je er alleen de gewone man mee. De rijken der aarden gaan gewoon door met vervuilen. Wat zou mij het uitmaken dat ik geen lijnvlucht kan boeken als ik mijn eigen privéjet en jacht heb. Ik weet niet of jullie wel eens kijken naar die klimaattop overleggen. Wat een lachertjes zijn dat, de rijken der aarden gaan op de meest vervuilende manier naar een exotische locatie om daar te overleggen hoe ze armere mensen aan kunnen sporen om minder te verbruiken. Een Leonardo DiCaprio ligt echt niet wakker van 500 euro meer voor een ticket naar zijn wekelijkse tropische vakantiebestemming. Mijn vriendin uit zuid-Afrika die graag met haar gezin jaarlijks op familiebezoek gaat wel. Maar sorry ik ga erg off topic.
Nighttripper
18-10-2023 om 20:35
Leuk bedacht en het is iig een begin. Wel benieuwd hoeveel belangstelling er in de praktijk werkelijk voor is.Zelf jaren gewoond in een zelfgebouwd tiny-house. Qua oppervlakte best te doen ( 25-35 m2) mits je niet te veeleisend bent.En voor starters een mogelijke optie.Hoewel ook weer niet echt heel goedkoop voor een tijdelijke oplossing.Maar belangrijkste is dat de gemeente wil meewerken aan toestemming voor plaatsing ervan,tot max 15 jaar.En dat is nu juist vaak de bottleneck (een legale plek) voor dit soort woonvormen.🙂.
Quote: "Een nieuw wapen tegen de woningnood: West Betuwe biedt haar inwoners
ruimte om zogeheten microwoningen (22 tot 30 vierkante meter) neer te zetten in de achtertuin. Nog kleiner dan een tiny house en misschien wel geschikt voor een zoon of dochter die zelfstandig wil gaan wonen.
https://www.ad.nl/west-betuwe/deze-microwoning-is-nog-kleiner-dan-een-tiny-house-en-kost-je-tienduizenden-euro-s-22-vierkante-meter-met-woonslaapkamer-keuken-en-sanitair~a2099654/

Facy66
18-10-2023 om 21:06
Madamecannibale schreef op 18-10-2023 om 20:15:
Heel leuk en nobel bedacht die co2 bonnen maar uiteindelijk tref je er alleen de gewone man mee. De rijken der aarden gaan gewoon door met vervuilen. Wat zou mij het uitmaken dat ik geen lijnvlucht kan boeken als ik mijn eigen privéjet en jacht heb. Ik weet niet of jullie wel eens kijken naar die klimaattop overleggen. Wat een lachertjes zijn dat, de rijken der aarden gaan op de meest vervuilende manier naar een exotische locatie om daar te overleggen hoe ze armere mensen aan kunnen sporen om minder te verbruiken. Een Leonardo DiCaprio ligt echt niet wakker van 500 euro meer voor een ticket naar zijn wekelijkse tropische vakantiebestemming. Mijn vriendin uit zuid-Afrika die graag met haar gezin jaarlijks op familiebezoek gaat wel. Maar sorry ik ga erg off topic.
Dit. Alsof het gaat om het klimaat en het helpt ook nog eens 0,0. Burgertje pesten is het en het klimaat gebruiken als excuus om de vrijheid van gewone mensen af te nemen.
felija
18-10-2023 om 21:16
Facy66 schreef op 18-10-2023 om 21:06:
[..]
Dit. Alsof het gaat om het klimaat en het helpt ook nog eens 0,0. Burgertje pesten is het en het klimaat gebruiken als excuus om de vrijheid van gewone mensen af te nemen.
Ik vraag me af waar jij jouw info vandaan haalt. Ik lees telkens dezelfde oneliners zonder onderbouwing.
felija
18-10-2023 om 21:17
Nighttripper schreef op 18-10-2023 om 20:35:
Leuk bedacht en het is iig een begin. Wel benieuwd hoeveel belangstelling er in de praktijk werkelijk voor is.Zelf jaren gewoond in een zelfgebouwd tiny-house. Qua oppervlakte best te doen ( 25-35 m2) mits je niet te veeleisend bent.En voor starters een mogelijke optie.Hoewel ook weer niet echt heel goedkoop voor een tijdelijke oplossing.Maar belangrijkste is dat de gemeente wil meewerken aan toestemming voor plaatsing ervan,tot max 15 jaar.En dat is nu juist vaak de bottleneck (een legale plek) voor dit soort woonvormen.🙂.
ruimte om zogeheten microwoningen (22 tot 30 vierkante meter) neer te zetten in de achtertuin. Nog kleiner dan een tiny house en misschien wel geschikt voor een zoon of dochter die zelfstandig wil gaan wonen.
https://www.ad.nl/west-betuwe/deze-microwoning-is-nog-kleiner-dan-een-tiny-house-en-kost-je-tienduizenden-euro-s-22-vierkante-meter-met-woonslaapkamer-keuken-en-sanitair~a2099654/
Ik vind het wel een leuk idee!
Facy66
18-10-2023 om 21:27
felija schreef op 18-10-2023 om 21:16:
[..]
Ik vraag me af waar jij jouw info vandaan haalt. Ik lees telkens dezelfde oneliners zonder onderbouwing.
Ik ga er nu niet te diep op in aangezien ik dat niet passend vind in dit topic. De mensen die anders beweren onderbouwen verder ook niet dat die onzin zou helpen.
Moirmel
18-10-2023 om 21:41
MidasWolf schreef op 18-10-2023 om 17:52:
[..]
Hoe werkt dat in België, heb je daar nog wel bejaardentehuizen.
Natuurlijk hebben wij hier nog rusthuizen.
Goed, velen zijn in privé handen en de gemiddelde prijs ligt rond de 2300 euro/maand; maar ze zijn er wel.
Kan eigenlijk moeilijk geloven dat jullie er geen meer hebben.
Diyer
18-10-2023 om 21:53
Madamecannibale schreef op 18-10-2023 om 20:15:
Heel leuk en nobel bedacht die co2 bonnen maar uiteindelijk tref je er alleen de gewone man mee. De rijken der aarden gaan gewoon door met vervuilen. Wat zou mij het uitmaken dat ik geen lijnvlucht kan boeken als ik mijn eigen privéjet en jacht heb.
Stel dat je gelijk hebt, hoeveel rijker der aarden (of als je het even over alleen Nederland hebt) hebben een privéjet en jacht? De gewone man zal idd zijn/haar leven moeten aanpassen. Maar een deel van die "rijken der aarde" worden zo rijk omdat WIJ ze zoveel aandacht geven. Als men van hollywood vindt dat die niet zo over the top moet doen, moeten we ook geen goud geld betalen voor die luchtbubbel banen. Blijkbaar hebben we dat er zelf voor over. Idem voor topvoetbal. Ik denk dat dat snel over is hoor als wij hier allemaal heel braaf onze co2 zitten bij te houden. Ik vond die idiote bedragen van betaald voetbal al nergens op slaan, hopelijk vinden een boel dat dan met mij en gaat dat vanzelf naar beneden.
Diyer
18-10-2023 om 21:57
Nighttripper schreef op 18-10-2023 om 20:35:
micro woningen zijn een prima oplossing als je zelf een riante tuin hebt. Dan kun je idd oma of (klein)kind daar laten wonen. Maar dat is geen grootscheepse woningnood oplossing. Want ik vermoed dat verreweg de meesten alleen zo klein willen wonen als ze een (beetje leuke) buitenruimte hebben. En allemaal micro woningen met een tuin is bijna net zoveel woonoppervlak als een gezinswoning met postzegeltuin. We hebben gebrek aan oppervlak en moeten de hoogte in als we de woningnood willen oplossen. Willen mensen nog steeds een mircowoning zonder tuin, maar gestapeld tussen anderen? Ook wel (kleine) flats genoemd?
Diyer
18-10-2023 om 21:58
felija schreef op 18-10-2023 om 21:16:
[..]
Is haar wel vaker gevraagd, maar je krijgt nooit inhoudelijk antwoord.
Diyer
18-10-2023 om 22:01
Facy66 schreef op 18-10-2023 om 21:27:
[..]
De mensen die anders beweren onderbouwen verder ook niet dat die onzin zou helpen.
Je bent anders van harte uitgenodigd om inhoudelijk te reageren op het artikel wat ik op de vorige pagina plaatste, waar je ook al met dooddoeners aan kwam zetten....
Blomke82
18-10-2023 om 22:03
Gelukkig gaat Hugo de Jonge voor 2030 1 miljoen woningen laten bouwen. KOEKOEK!
We hebben nu al een flink probleem om bijvoorbeeld nieuwbouw aan te sluiten op het stroomnet. Lijkt me toch een vrij essentieel dingetje om leefbaar te kunnen wonen.
En ja, alleen daaruit al kunnen we concluderen dat Nederland simpelweg wel degelijk te vol is.
Bouwen lost de boel niet op, het maakt Nederland enkel onleefbaarder. Tenzij je in een soort van Tokio wil wonen. Nederland is hard op weg 1 grote stad te worden.
En nee, ik vind zeker niet dat senioren plaats moeten maken. Die huizen hebben ze zelf in de loop der jaren verbouwd, de kinderen zijn er geboren en opgegroeid en heeft dus wel degelijk sentimentele waarde. Zo lang het nog goed wil, hebben ze het volste recht om er te blijven wonen en nog van hun tuin te genieten ipv 3 hoog achter.
Je kan ook appartementen voor starters gaan bouwen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.