Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Auwereel

Auwereel

18-10-2023 om 13:36 Topicstarter

Het goede nieuws uit de onderste link uit mijn eerdere bericht, Bevolkingsprognose is dat Wassenaar en Bloemendaal krijgen te maken met krimp tot 2035, er komen villa's vrij! 

Auwereel schreef op 18-10-2023 om 13:36:

Het goede nieuws uit de onderste link uit mijn eerdere bericht, Bevolkingsprognose is dat Wassenaar en Bloemendaal krijgen te maken met krimp tot 2035, er komen villa's vrij!

Fijn voor de asielzoekers die in Ter Apel op de grond slapen 👍️

Libertijnse schreef: 
“ Ik zoek daarna een huis (geen seniorenwoning trouwens) met 2 slaapkamers tussen de 80 en 100m2.“ 

Grappig: voor veel oudere mensen is, qua oppervlakte, dat de huidige gezinswoning, waarvan ze vriendelijk verzocht worden afstand te doen tbv gezinnen. 

En het is soms ook weer zo dat, als je afstand doet van je gezinswoning, met 3 slp kamers en tuin oftewel “kleiner wonen”, je in een appartement komt met meer vierkante meter. Absoluut niet kleiner dus. 

Wat een idioot topic om te volgen. 
Het is gewoon zoeken naar de schuldigen ipv te zoeken naar oplossingen. 
Veel NIMBY hier. 

Moirmel schreef op 18-10-2023 om 17:15:

Veel NIMBY hier.

Ja de oplossingen zijn meer woningen bouwen en als gemeenten daar ook aan meewerken ipv actief tegenwerken zoals bij die boer.

Auwereel schreef op 17-10-2023 om 20:36:

De vraag wordt dan natuurlijk, bij privileges: wanneer wordt het immoreel als je een privilege niet wil opgeven?
Er zijn villa's, er zijn zeer ruime eengezinswoningen, wie mag daarin wonen, en met hoeveel mensen? Is er een maximum vierkante meters die je als mens hier in Nederland mag bewonen?
Zolang privé-bezit is toegestaan zal dit een probleem zijn.
En dat geldt niet alleen voor huizenbezit.

Nee klopt, ik vind het immoreel dat sommige mensen 50 x meer CO2 verbruiken dan een ander. Of 200 x meer. Daarom zou ik willen dat iedereen bij geboorte een CO2 paspoort krijgt en hierop wordt bijgehouden wat jouw vervuilende bijdrage is. Is jouw saldo op, mag je niet meer (vliegen, autorijden, shoppen, stoken, you name it)

Diyer schreef op 18-10-2023 om 17:50:

[..]

Nee klopt, ik vind het immoreel dat sommige mensen 50 x meer CO2 verbruiken dan een ander. Of 200 x meer. Daarom zou ik willen dat iedereen bij geboorte een CO2 paspoort krijgt en hierop wordt bijgehouden wat jouw vervuilende bijdrage is. Is jouw saldo op, mag je niet meer (vliegen, autorijden, shoppen, stoken, you name it)

Haha... ja dat is een oplossing maar hoe ga je dat dan uitwerken. Telt dat alleen voor privé of ook voor werk. Tellen kinderen hierin mee of juist niet?

Nee sorry ik hoop dat je je oplossing als sarcasme bedoelt want ik heb geen idee hoe dat te implementeren is.

Moirmel schreef op 18-10-2023 om 17:15:

Veel NIMBY hier.

Hoe werkt dat in België, heb je daar nog wel bejaardentehuizen. 

Miraval schreef op 18-10-2023 om 09:31:

[..]

Helaas wel de waarheid omdat ouderen van nu zo lang mogelijk thuis mieten wonen.

Wat mij betreft komen de vroegere "bejaardenhuizen" weer terug. Dat geeft gelijk een betere doorstroming op de woningmarkt en zorgt voor minder vereenzaming bij ouderen. Dus niet de aanleunwoningen maar echt bejaardentehuizen waar ook zorg aanwezig is. Dan heb je dus je zorg gecentraliseerd en niet dat op en neer gerij van thuiszorgers die daar niet voor betaald krijgen. Veel efficiënter als je het mij vraagt.

Helemaal mee eens. Wat te denken van het sociale aspect waar veel mensen noodzakelijk alleen zitten. 

Daarnaast zal er genoeg vraag zijn door de vergrijzing. Plus voor de verzorging is het ook fijn dat alles inpandig is. Dat maakt de werkzaamheden al fijner. 

Fleurtje_5 schreef op 18-10-2023 om 09:44:

[..]

Vroeger ging men naar de notaris om een acte voor 'de langst levende' te laten opmaken. Want als een van de partners zou overlijden konden bv kinderen of stiefkinderen hun deel al opeisen. Terwijl ma of pa nog in het huis woont en het huis zou moeten verkopen om de kinderen uit te betalen.
Met het 'langst levende' testament konden kinderen/stiefkinderen dan de erfenis pas opeisen als beide ouders zijn overleden.

Dat is al een paar jaren veranderd. Het staat nu automatisch op de langst levende. In deze tijd van samengestelde gezinnen, patchwork gezinnen, stiefkinderen etc.

Maar als pa overlijd, en zoon zou het huis/bedrijf overnemen, mag ma er blijven wonen zolang ze leeft. Zoon vind het goed. Maar als ma dan geheel onverwachts in een verpleeghuis terecht komt, zegt het verpleeghuis 'het huis is van ma zolang ze leeft'. En zij leeft, dus, het huis is van mevrouw.

Daarom gaat men nu juist naar de notaris om een erfrecht te laten opmaken zodat niet alles opgaat aan het verpleeghuis.

Dat vind ik eerlijk gezegd normaal. Het huis ís ook van de langst levende. Kinderen hebben geen rechten om geld, huizen en bedrijven van ouders te krijgen. Het zou wat zijn als ouders hun leven niet zouden mogen en kunnen leven, omdat de kinderen menen dat ze recht hebben op wat die ouders hebben opgebouwd. Het doet er daarbij niet toe dat het om een ma gaat waar een zoon iets zou overnemen. Zoon neemt pas iets over als beide ouders de pijp uitgaan. Eerder dan dat is er niks van hem. 

Ik vind het eerder gek dat je het blijkbaar kunt vast laten stellen dat dit 'alvast' van jou is en je het terugleent aan degene van wie het is.

Diyer schreef op 18-10-2023 om 17:57:

[..]

Dat vind ik eerlijk gezegd normaal. Het huis ís ook van de langst levende. Kinderen hebben geen rechten om geld, huizen en bedrijven van ouders te krijgen. Het zou wat zijn als ouders hun leven niet zouden mogen en kunnen leven, omdat de kinderen menen dat ze recht hebben op wat die ouders hebben opgebouwd. Het doet er daarbij niet toe dat het om een ma gaat waar een zoon iets zou overnemen. Zoon neemt pas iets over als beide ouders de pijp uitgaan. Eerder dan dat is er niks van hem.

Ik vind het eerder gek dat je het blijkbaar kunt vast laten stellen dat dit 'alvast' van jou is en je het terugleent aan degene van wie het is.

Ja dat is toch iets met vruchtgebruik?

Mijn ouders hebben dat toen destijds ook met het huis van mijn oma gedaan toen zij moest verhuizen. 

[..]

Ik vind het een prachtig plan en zou graag willen dat mijn saldo dat overblijft als ik sterf in geld wordt overgezet en dan geschonken wordt aan mijn zoon als erfenis. Het loont dan om zuinig te leven. Krijgt mijn zoon geld toe omdat ik bijvoorbeeld nooit vlieg en geen auto heb. Of ik wil mijn punten graag bij leven verkopen maar misschien win ik de loterij en krijg ik het in mijn bol en wil ik toch op die cruise als ik 80 ben dus laat het maar bij erven. 

[..]

Vrees wel als er een mondiaal gemiddelde nemen we als kleuter al aan onze max zitten

Man en ik hebben samen maar één kind. Dragen we dan bij aan de halvering van de wereldbevolking (over een jaar of 50)?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.