Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Ysenda schreef op 17-10-2023 om 07:46:

[..]

Dat klopt ook niet helemaal, als je zorg zonder verblijf (thuishulp vanuit wmo) krijgt betaal je €19 per maand. Krijg je modulaire zorg zonder verblijf (thuishulp vanuit de Wlz) betaal je een lage eigen bijdrage maar dat is meer dan die €19, meestal ook zwaarder zorg afhankelijk van je zorgzwaarte.

Ga je naar wlz zorg met verblijf dan betaal je de eerste 4 maanden een lage eigen bijdrage van minimaal €184 en maximaal €880 afhankelijk van je inkomen. Na die 4 maanden ga je naar de hoge eigen bijdrage die minimaal €0 (ja 0) en maximaal €2652,40 is.

Het rendement op je vermogen in box 3 boven de persoonlijke vrijstelling van €31.000 telt voor 4% mee als inkomen, dus niet direct je vermogen. Daarom is schenken en schenken op papier zo'n legaal handigheidje om de eigen bijdrage te verlagen. Als je voor de opname al een patroon van schenken had is dat een voor jou normale uitgave en wordt het niet gezien als ontduiken van de eigen bijdrage. Denk bij jaren niet aan 1 of 2 maar eerder aan 5+.

Dus als je huis wel snel verkocht is of je had al een hoog vermogen dan ga je of na 4 maanden naar de hoge eigen bijdrage of 2 jaar na verkoop van de woning.

Ik weet het. Voor de context:  ik ging in op fleurtje die een voorbeeld had van hoge eigen bijdrage betalen als het geld in stenen zit. 

Fleurtje_5 schreef op 17-10-2023 om 07:46:

[..]

Ik ken een echtpaar met een eigen huis. Een gewoon huis. Maar dat zij het nou zo breed hadden kan ik echt niet zeggen, helemaal niet, terwijl ze beide een baan hadden.

Toen meneer in eens hulpbehoevend werd, en het advies kreeg voor een verpleegafdeling, kregen ze te horen wat ze moesten betalen.

Mevrouw (een stuk jonger dan meneer) had wel nog een baan maar ook nog een inwonend kind thuis. Meneer (niet eens zo oud) is uiteindelijk gestorven. Thuis.

Dat noem ik het trieste van commerciële zorg. En of dat nu 'normaal' gevonden word wil niet zeggen dat het ook normaal is.

En die eigen bijdrage lijkt op het gezinsbudget te komen maar met dit soort omstandigheden wordt echt rekening gehouden en vergeet niet dat de kosten van levensonderhoud (eten en drinken, energieverbruik ) lager zullen worden. 

Waarschijnlijk kwamen ze daarna in aanmerking voor toeslagen en aftrekposten waar ze geen rekening mee hebben gehouden. En ze betaalden een vergelijkbare eigen bijdrage voor het modulaire pakket en kozen er voor om de partner thuis te verzorgen. Want intensieve zorg thuis zit ook gewoon in het geleverde pakket.

Ysenda schreef op 16-10-2023 om 23:42:

[..]

Dat geldt alleen voor je pensioenpot.

Alle werkenden betalen AOWpremie.

Maar ook als je in je hele leven in NL gewoond hebt en nooit of minimaal gewerkt hebt ontvang je AOW als je die leeftijd bereikt.

Fleurtje_5 schreef op 17-10-2023 om 06:51:

[..]

Is de AOW dan niet voor iedereen gelijk?

Misschien dat kleinkind eventuele toeslagen misloopt?

Gehuwden ontvangen minder AOW dan 2 apart wonenden.

En inderdaad kan inwonend kind/kleinkind als voordeurdeler eventuele toeslagen mislopen. 

Fleurtje_5 schreef op 17-10-2023 om 07:01:

[..]

Het komt er dan toch eigenlijk op neer dat een oma die haar hele leven in Nederland heeft gewerkt en belasting heeft betaald, nu misschien wel 2654,40 per maand moet betalen zodat oma's uit China, die op hoge leeftijd vanuit China naar Nederland komen wonen, 0 euro hoeven te betalen.

Uiteindelijk is het in feite dus gewoon zo dat je beter als je ouder wordt en je hebt wat spaargeld dit helemaal op kunt maken voordat je de verzorging in moet dan het te sparen. Er wordt namelijk toch wel voor je gezorgd.

Ligt er natuurlijk aan of je miljonair bent of een huiseigenaar met een klein spaarpotje. In het eerste geval is een hogere bijdrage te verantwoorden in het laatste geval niet.

Zo vind ik dat er een grotere belastingvrije voet miet komen op spaargeld. Doe dat vanaf 250.000 euro op de rekening ofzo. en niet vanaf 57.000 per persoon. 

[..]

Ik ken een echtpaar met een eigen huis. Een gewoon huis. Maar dat zij het nou zo breed hadden kan ik echt niet zeggen, helemaal niet, terwijl ze beide een baan hadden.

Toen meneer in eens hulpbehoevend werd, en het advies kreeg voor een verpleegafdeling, kregen ze te horen wat ze moesten betalen.

Mevrouw (een stuk jonger dan meneer) had wel nog een baan maar ook nog een inwonend kind thuis. Meneer (niet eens zo oud) is uiteindelijk gestorven. Thuis.

Dat noem ik het trieste van commerciële zorg. En of dat nu 'normaal' gevonden word wil niet zeggen dat het ook normaal is.

Triest is dat. Dit zou zo niet moeten werken. Maar zo werkt het in Nederland. Als je net boven de minima zit qua inkomen dan mag je barsten. 

Poezenmeisje schreef op 17-10-2023 om 00:10:

[..]

Nee, AOW bouw je op door in Nederland te wonen.

Iedereen die inkomen heeft uitwerken of woning betaalt mee aan de aow. 

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 13:15:

[..]

Precies, het kostenplaatje.

Als iemand in een verzorgingstehuis ging, verkocht ie zijn huis en betaalde huur voor de kamer, voor de wasserij etc.

Als iemand naar een verpleeghuis gaat kijkt het verpleeghuis naar zijn bezit. Als ie zolang thuis moest blijven wonen heeft ie waarschijnlijk nog een eigen huis. En daar word de prijs op afgesteld. Iemand die rijk is betaald vééééél meer (voor dezelfde zorg) per maand dan iemand die niet rijk is. Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis kan binnen vijf jaar zijn huis opgeteerd hebben (als hij niets geregeld heeft bij de notaris).

Het verschil is veel minder groot dan jij schetst. https://www.adviesmetmint.nl/eigen-huis-opeten/ Maar 4 % van je vermogen wordt bij je inkomen opgeteld. Je doet er dus minimaal 25 jaar over om je vermogen op te eten. (maar in de praktijk verblijven mensen in het algemeen maar een paar jaar in een verpleeghuis voordat ze overlijden).

[..]

Als de partner in het huis blijft wonen dan telt het huis helemaal niet mee bij de eigen bijdrage voor de partner die in het verpleeghuis woont.

amarna schreef op 17-10-2023 om 08:16:

[..]

Alle werkenden betalen AOWpremie.

Maar ook als je in je hele leven in NL gewoond hebt en nooit of minimaal gewerkt hebt ontvang je AOW als je die leeftijd bereikt.

daar ging mijn reactie niet over, die ging over het feit dat je 1 op 1 betaald voor je EIGEN AOW, dat is niet zo, je betaald nu voor de AOW-ers van NU. 

Je betaald wel je eigen pensioen, wie meer bijdraagt krijgt meer (als het goed is, dat hoeft in de toekomst niet meer zo te zijn want dan is het wie meer risico durft te nemen heeft kans op een hoger bedrag maar ook op een lager bedrag.)

Facy66 schreef op 17-10-2023 om 08:52:

[..]

Triest is dat. Dit zou zo niet moeten werken. Maar zo werkt het in Nederland. Als je net boven de minima zit qua inkomen dan mag je barsten.

En dat klopt dus helemaal niet. Want de bijdrage is inkomensafhankelijk en afhankelijk van allerlei andere omstandigheden zoals gezinssituatie.

Maar het is zo makkelijk bashen als je er eigenlijk weinig of niets van afweet. 

Daglichtlamp schreef op 17-10-2023 om 11:11:

[..]

Het verschil is veel minder groot dan jij schetst. https://www.adviesmetmint.nl/eigen-huis-opeten/ Maar 4 % van je vermogen wordt bij je inkomen opgeteld. Je doet er dus minimaal 25 jaar over om je vermogen op te eten. (maar in de praktijk verblijven mensen in het algemeen maar een paar jaar in een verpleeghuis voordat ze overlijden).

Sterker nog, na opname in verpleeghuis leven mensen nog gemiddeld 9 maanden

absor schreef op 17-10-2023 om 11:38:

[..]

Sterker nog, na opname in verpleeghuis leven mensen nog gemiddeld 9 maanden

Ik weet dat je dit cijfer vaak terug ziet in de pers, maar volgens mij klopt het niet.

zin%3Alargeimage

https://www.zorgcijfersdatabank.nl/nieuws/verblijfsduur-in-de-wlz-2022-rapportage

Ysenda schreef op 17-10-2023 om 11:27:

[..]

En dat klopt dus helemaal niet. Want de bijdrage is inkomensafhankelijk en afhankelijk van allerlei andere omstandigheden zoals gezinssituatie.

Maar het is zo makkelijk bashen als je er eigenlijk weinig of niets van afweet.

Ze kijken over het algemeen alleen maar naar inkomen. Met de rest wordt niet genoeg rekening gehouden. Dat is ook het probleem bij veel dingen in dit land. En de maximale eigen bijdrage vind ik schandalig hoog.

Facy66 schreef op 17-10-2023 om 12:10:

[..]

Ze kijken over het algemeen alleen maar naar inkomen. Met de rest wordt niet genoeg rekening gehouden. Dat is ook het probleem bij veel dingen in dit land. En de maximale eigen bijdrage vind ik schandalig hoog.

Naar wat moet er nog meer gekeken worden naast het inkomen wat jou betreft? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.