Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Fleurtje_5
16-10-2023 om 23:10
Libertine schreef op 16-10-2023 om 20:48:
[..]
Grappig dat in dit soort gesprekken de mensen mét geld altijd de eindjes aan elkaar hebben geknoopt, belasting hebben betaald en het hele leven gewerkt, en de mensen zonder geld hebben er op los geleefd.
Het gaat ook niet om absurd meer betalen. Maar simpel naar draagkracht betalen.
En voor jouw begrip: de zorg is al commercieel. Marktwerking enzo? Neoliberaal beleid?
Bij een hypotheek zijn de lasten de eerste jaren best hoog. Je schreef:
waarom moet de gemeenschap bijdragen als de persoon in kwestie genoeg geld op de bank heeft?
Maar het kan heel goed zijn dat een huisbezitter vooral het geld in stenen heeft zitten en niet een kwestie van genoeg geld op de bank.
Het kan echt om absurd veel geld gaan per maand. Ik ken toevallig iemand wiens huis/boerderij binnen vijf jaren (of nog sneller) op zou gaan aan de verpleegafdeling. En dat bedrag gaat niet op aan salarissen van hardwerkende verpleegkundigen.
Libertine
16-10-2023 om 23:22
Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 23:10:
[..]
waarom moet de gemeenschap bijdragen als de persoon in kwestie genoeg geld op de bank heeft?
Maar het kan heel goed zijn dat een huisbezitter vooral het geld in stenen heeft zitten en niet een kwestie van genoeg geld op de bank.
Het kan echt om absurd veel geld gaan per maand. Ik ken toevallig iemand wiens huis/boerderij binnen vijf jaren (of nog sneller) op zou gaan aan de verpleegafdeling. En dat bedrag gaat niet op aan salarissen van hardwerkende verpleegkundigen.
De soep wordt wederom niet zo heet gegeten: https://www.eigenhuis.nl/wonen/langer-zelfstandig-wonen/naar-een-andere-woning/verzorgingshuis-en-eigen-woning
En op het moment dat er wél een hoge eigen bijdrage wordt betaald gaat het óók op aan het salaris van hardwerkende verpleegkundigen.
Ysenda
16-10-2023 om 23:42
Diyer schreef op 16-10-2023 om 22:48:
[..]
En ik maar altijd denken dat je zelf je leven lang premie hebt betaald voor de aow....
Dat geldt alleen voor je pensioenpot.
Ysenda
16-10-2023 om 23:50
Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 23:10:
[..]
Cak heeft een maximum van €2654,40 per maand aan eigen bijdrage op dit moment. Maar met een laag inkomen kan het ook €0 per maand zijn.
Ga je particulier met cak bijdrage dan kan het idd erg duur worden, € 550 per week ex activiteiten bovenop de cak bijdrage is niet vreemd. Dan hebben we het wel over kleinschalig met grote tuin en bijna 1 op 1 personeel.
Poezenmeisje
17-10-2023 om 00:10
Diyer schreef op 16-10-2023 om 22:48:
[..]
En ik maar altijd denken dat je zelf je leven lang premie hebt betaald voor de aow....
Nee, AOW bouw je op door in Nederland te wonen.
Poezenmeisje
17-10-2023 om 00:16
Wij hadden op school bij maatschappijleer een discussie over hoe gemeenschapsgeld besteed diende te worden.
Voor de prijs van een braillecomputer voor één scholier zou je een gezin een jaar van bijstand kunnen voorzien.
Wat was dan nuttiger/beter/belangrijker om belasginggeld aan te besteden?
Het is allemaal niet zo simpel als het lijkt.
Fleurtje_5
17-10-2023 om 06:49
absor schreef op 16-10-2023 om 20:31:
als een 90+oma alleen in een huis zit zou het ook makkelijker moeten worden voor een kleinkind of kleinkindstel om daarbij te gaan wonen. Is toch alleen maar winwin. Ik denk dat we wel ook zo aan de toekomst moeten denken
Toen mijn oom en tante gingen trouwen in de jaren 60 was er woningnood en woonden ze samen in bij hun ouders en daarna een tijd op een oude boot
Ik kom uit een gezin van vier kinderen maar tot 10 jr in een portiekwoning gewoond, en daar barste het van de gezinnen. Toen kregen mijn ouders een eengezinswoning (sociale huur) aangeboden
Ja mijn moeder is nu alleen en woont er nog maar met enkel aow is alles kleiner duurder en ja, ik snap dat ze dan niet verhuisd.
Maar waarom zou dat nu moeilijk kunnen? Wie houd het tegen?
En vind 90+oma dat zelf ook winwin?
Een kleinkind houd misschien wel van heavy-metal, zal nog wel tot plusminus 67,3 jaar moeten werken, en blijven werken als er kinderen komen. Hoe gaat kleinkind dat doen als 90+oma 's langzaam mantelzorg nodig heeft en ochtends geholpen moet worden met wassen en aankleden? Staat kleinkind elke avond op als oma 's nachts wat in de war begint te raken of misschien wel gaat dwalen?
Fleurtje_5
17-10-2023 om 06:51
Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 22:12:
[..]
Als een bejaarde "woningdeler" wordt, dan kan de AOW verlaagd worden omdat diegene de kosten (huur, gas, licht, verzekeringen) kan delen en dus wordt geacht met minder "staatssteun" toe te kunnen...
Is de AOW dan niet voor iedereen gelijk?
Misschien dat kleinkind eventuele toeslagen misloopt?
Fleurtje_5
17-10-2023 om 07:01
Ysenda schreef op 16-10-2023 om 23:50:
[..]
Cak heeft een maximum van €2654,40 per maand aan eigen bijdrage op dit moment. Maar met een laag inkomen kan het ook €0 per maand zijn.
Ga je particulier met cak bijdrage dan kan het idd erg duur worden, € 550 per week ex activiteiten bovenop de cak bijdrage is niet vreemd. Dan hebben we het wel over kleinschalig met grote tuin en bijna 1 op 1 personeel.
Het komt er dan toch eigenlijk op neer dat een oma die haar hele leven in Nederland heeft gewerkt en belasting heeft betaald, nu misschien wel 2654,40 per maand moet betalen zodat oma's uit China, die op hoge leeftijd vanuit China naar Nederland komen wonen, 0 euro hoeven te betalen.
Fleurtje_5
17-10-2023 om 07:03
MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:21:
Mijn collega van Chinese afkomst vroeg me laatst of ik het niet hartverscheurend vond dat mijn moeder in een tehuis zat. Ik vind het wel sneu, maar het is wat het is.
Haar moeder komt drie maanden per jaar, voor langer krijgt ze geen visum en het is tegenwoordig onmogelijk om oude ouders permanent over te laten komen. In China is het ondenkbaar (en ondankbaar) dat je je ouders uitbesteedt aan een tehuis.
Hier doen we zelfs ons best om de kinderen een beetje op tijd het huis uit te krijgen.
Dit dus.
Die collega vind het hartverscheurend dat een moeder in een tehuis zit, (terwijl die moeder misschien in dat tehuis betere zorg krijgt dan thuis als de kinderen tot hun 67-ste naar het werk zijn en daarnaast oppas grootouder zijn) maar ik vind het eerder hartverscheurend dat in China een moeder zielsalleen zit, en liever op hoge leeftijd permanent naar Nederland wil komen terwijl ze de taal en het land niet kent.
Libertine
17-10-2023 om 07:05
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2023 om 07:01:
[..]
Het komt er dan toch eigenlijk op neer dat een oma die haar hele leven in Nederland heeft gewerkt en belasting heeft betaald, nu misschien wel 2654,40 per maand moet betalen zodat oma's uit China, die op hoge leeftijd vanuit China naar Nederland komen wonen, 0 euro hoeven te betalen.
Jij voert discussie door twee uiterste tegenover elkaar te zetten. Dat is toch vrij kansloos? Het heeft geen zin om op basis van uitzonderingen een gesprek te voeren. Daar kom je nooit uit. De kans dat oma’s uit China naar Nederland komen en in een Nederlands verpleeghuis terecht komen is ook nihil.
Fleurtje_5
17-10-2023 om 07:12
Libertine schreef op 16-10-2023 om 20:48:
[..]
Grappig dat in dit soort gesprekken de mensen mét geld altijd de eindjes aan elkaar hebben geknoopt, belasting hebben betaald en het hele leven gewerkt, en de mensen zonder geld hebben er op los geleefd.
Het gaat ook niet om absurd meer betalen. Maar simpel naar draagkracht betalen.
En voor jouw begrip: de zorg is al commercieel. Marktwerking enzo? Neoliberaal beleid?
Over twee uitersten gesproken.
ps. Sinds dit topic moet ik steeds denken aan de film :"I Care I lot".
T'is wel overdreven, maar het komt er wel op neer als je het over commerciële zorg hebt.
Libertine
17-10-2023 om 07:18
Fleurtje_5 schreef op 17-10-2023 om 07:12:
[..]
Over twee uitersten gesproken.
Heb je die link wel gelezen? Je gaat, als je je geld in stenen hebt zitten, pas na jaren het hoge tarief aan eigen bijdrage betalen. Dus het kán inderdaad, het hoge tarief betalen. Maar absoluut niet vanaf dag 1. Sterker, in het meest gunstige geval pas na 4 jaar.
En dat de zorg nu commerciëel is is inderdaad een uiterste maar helaas waarheid. Zorg bedrijven zijn geen staatsbedrijven maar worden gestuurd als commerciële en op prijs concurrente bedrijven.
Ysenda
17-10-2023 om 07:46
Libertine schreef op 17-10-2023 om 07:18:
[..]
Heb je die link wel gelezen? Je gaat pas als je je geld in stenen hebt zitten pas na jaren het hoge tarief aan eigen bijdrage betalen. Dus het kán inderdaad, het hoge tarief betalen. Maar absoluut niet vanaf dag 1. Sterker, in het meest gunstige geval pas na 4 jaar.
En dat de zorg nu commerciëel is is inderdaad een uiterste maar helaas waarheid. Zorg bedrijven zijn geen staatsbedrijven maar worden gestuurd als commerciële en op prijs concurrente bedrijven.
Dat klopt ook niet helemaal, als je zorg zonder verblijf (thuishulp vanuit wmo) krijgt betaal je €19 per maand. Krijg je modulaire zorg zonder verblijf (thuishulp vanuit de Wlz) betaal je een lage eigen bijdrage maar dat is meer dan die €19, meestal ook zwaarder zorg afhankelijk van je zorgzwaarte.
Ga je naar wlz zorg met verblijf dan betaal je de eerste 4 maanden een lage eigen bijdrage van minimaal €184 en maximaal €880 afhankelijk van je inkomen. Na die 4 maanden ga je naar de hoge eigen bijdrage die minimaal €0 (ja 0) en maximaal €2652,40 is.
Het rendement op je vermogen in box 3 boven de persoonlijke vrijstelling van €31.000 telt voor 4% mee als inkomen, dus niet direct je vermogen. Daarom is schenken en schenken op papier zo'n legaal handigheidje om de eigen bijdrage te verlagen. Als je voor de opname al een patroon van schenken had is dat een voor jou normale uitgave en wordt het niet gezien als ontduiken van de eigen bijdrage. Denk bij jaren niet aan 1 of 2 maar eerder aan 5+.
Dus als je huis wel snel verkocht is of je had al een hoog vermogen dan ga je of na 4 maanden naar de hoge eigen bijdrage of 2 jaar na verkoop van de woning.
Fleurtje_5
17-10-2023 om 07:46
Libertine schreef op 17-10-2023 om 07:18:
[..]
Heb je die link wel gelezen? Je gaat pas als je je geld in stenen hebt zitten pas na jaren het hoge tarief aan eigen bijdrage betalen. Dus het kán inderdaad, het hoge tarief betalen. Maar absoluut niet vanaf dag 1. Sterker, in het meest gunstige geval pas na 4 jaar.
Ik ken een echtpaar met een eigen huis. Een gewoon huis. Maar dat zij het nou zo breed hadden kan ik echt niet zeggen, helemaal niet, terwijl ze beide een baan hadden.
Toen meneer in eens hulpbehoevend werd, en het advies kreeg voor een verpleegafdeling, kregen ze te horen wat ze moesten betalen.
Mevrouw (een stuk jonger dan meneer) had wel nog een baan maar ook nog een inwonend kind thuis. Meneer (niet eens zo oud) is uiteindelijk gestorven. Thuis.
Dat noem ik het trieste van commerciële zorg. En of dat nu 'normaal' gevonden word wil niet zeggen dat het ook normaal is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.