Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Poezenmeisje
16-10-2023 om 19:32
Vrijevlinder schreef op 16-10-2023 om 17:33:
[..]
Volgens mij schreef je hier eerder al iets over. Ik vind dit heel erg. Kan je oma goed voor zichzelf opkomen of is er iemand die de begerige neefjes en nichtjes op hun plek zet?
Helaas...
Fijne familiebanden. Not.
Libertine
16-10-2023 om 19:36
Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 17:05:
[..]
Ben je hiervoor niet van 1 huis naar 2 gegaan?
Absoluut. Van een gezamenlijk huis van 80m2 en naar 2 aparte studio’s/appartementjes van 40m2 (per app per maand ongeveer €1200) waarvan 1 mét balkon. Echt boffen hoor dat scheiden en alleenstaand ouderschap 😂
Mevrouw75
16-10-2023 om 19:43
Fleurette schreef op 16-10-2023 om 18:40:
[..]
Waarom wel voor een Oekrainer en niet voor een onvrijwillige dakloze Nederlander?
Puur nieuwsgierigheid.
Omdat ik die ken en hij hier al in dit hok gelogeerd heeft. Ik had ook hulpbehoevende kennis kunnen schrijven natuurlijk. In ieder geval iemand die wij kennen, in nood is en dit hokje als prima onderkomen ziet.
FancyDuck29
16-10-2023 om 19:51
BritgetJones007 schreef op 16-10-2023 om 18:11:
[..]
Om de eenvoudige reden dat er dan voor 1 gezin, dan twee huizen nodig zijn. En aangezien het percentage alleen maar omhooggevallen gaat van stellen die uit elkaar zijn en die ergens gehuisvest moeten worden....
Dan lijkt mij dit 1 van de hoofdredenen
Ik snap de beredenering wel, maar ik ben benieuwd naar onderbouwing: de cijfers die deze invalshoek staven.
Bromtol
16-10-2023 om 20:04
Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 13:02:
[..]
Precies dit.
En er zit volgens mij een flink kostenplaatje aan.
Dat kan, dat weet ik zo niet. Maar als ik zie welke mensen daar wonen zijn dat echt doorgaans hele gewone mensen, zonder dik pensioen.
De „ thuiszorg“ is niet van diverse organisaties die links rechts dwars het dorp doorrijden, maar van de zorgorganisatie waar het woon/zorgcentrum van is.
Met bijv een min of meer vast team per verdieping.
Fleurtje_5
16-10-2023 om 20:08
Libertine schreef op 16-10-2023 om 13:55:
[..]
Lijkt me meer dan terecht. Ik zei het al eerder: waarom moet de gemeenschap bijdragen als de persoon in kwestie genoeg geld op de bank heeft? Zodat het in een erfenis terecht komt? Liever niet.
Dat kun je ook omdraaien:
Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis, alle eindjes aan elkaar geknoopt, keurig belasting heeft betaald, kan zeker huur en zorg betalen, en dat zal vast wat mogen kosten, maar diegene hoeft niet absurd meer te betalen omdat iemand anders er maar op los heeft geleefd.
Ik vind dat iedereen zorg verdiend, jong, oud, rijk of arm. Ongeacht kleur of geloof. Daar mag geen onderscheid in gemaakt worden. Dus ook niet andersom. De zorg moet niet zo commercieel worden.
Bromtol
16-10-2023 om 20:20
Libertine schreef op 16-10-2023 om 16:30:
inmiddels hebben we verschillende partijen de schuld gegeven: ouderen die te groot wonen, mensen die gescheiden zijn, internationale studenten. En los van die schuld is de conclusie dat (bijna) niemand kleiner wil wonen om ruimte te maken voor anderen, en er weinig enthousiasme is om een kamer te verhuren aan bv een student. En kijken we allemaal naar de overheid om het op te lossen.
Nu maar hopen dat we zelf woontechnisch niet in de problemen komen en afhankelijk worden van de oplossingen van de overheid.
Ja hoor ik wil wel kleiner, dwz geen 3 slp kamers, maar 2 of 1 met een zolderruimte. En dan die ene slp kamer + douche op de begane grond. En ja een klein tuintje graag, voor hond, kleinkind, visite, mezelf.
Maar als die er na een bepaalde tijd gereageerd te hebben op dit soort woningen, niet is, dan houdt het voor mij -voorlopig- op.
Dan ga ik toch maar s in huidige huis m’n geld, tijd en energie gebruiken voor verven, behangen, nieuwe vloer, tuin aanpassen, schuttingen vervangen ed.
Vrijevlinder
16-10-2023 om 20:26
Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 19:32:
[..]
Helaas...
Fijne familiebanden. Not.
Wat erg. Hopelijk heeft je oma mentaal niet veel last van dit soort mensen en blijft ze lang in gezondheid er wonen.
absor
16-10-2023 om 20:31
als een 90+oma alleen in een huis zit zou het ook makkelijker moeten worden voor een kleinkind of kleinkindstel om daarbij te gaan wonen. Is toch alleen maar winwin. Ik denk dat we wel ook zo aan de toekomst moeten denken
Toen mijn oom en tante gingen trouwen in de jaren 60 was er woningnood en woonden ze samen in bij hun ouders en daarna een tijd op een oude boot
Ik kom uit een gezin van vier kinderen maar tot 10 jr in een portiekwoning gewoond, en daar barste het van de gezinnen. Toen kregen mijn ouders een eengezinswoning (sociale huur) aangeboden
Ja mijn moeder is nu alleen en woont er nog maar met enkel aow is alles kleiner duurder en ja, ik snap dat ze dan niet verhuisd.
Libertine
16-10-2023 om 20:48
Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 20:08:
[..]
Dat kun je ook omdraaien:
Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis, alle eindjes aan elkaar geknoopt, keurig belasting heeft betaald, kan zeker huur en zorg betalen, en dat zal vast wat mogen kosten, maar diegene hoeft niet absurd meer te betalen omdat iemand anders er maar op los heeft geleefd.
Ik vind dat iedereen zorg verdiend, jong, oud, rijk of arm. Ongeacht kleur of geloof. Daar mag geen onderscheid in gemaakt worden. Dus ook niet andersom. De zorg moet niet zo commercieel worden.
Grappig dat in dit soort gesprekken de mensen mét geld altijd de eindjes aan elkaar hebben geknoopt, belasting hebben betaald en het hele leven gewerkt, en de mensen zonder geld hebben er op los geleefd.
Het gaat ook niet om absurd meer betalen. Maar simpel naar draagkracht betalen.
En voor jouw begrip: de zorg is al commercieel. Marktwerking enzo? Neoliberaal beleid?
Libertine
16-10-2023 om 20:50
absor schreef op 16-10-2023 om 20:31:
als een 90+oma alleen in een huis zit zou het ook makkelijker moeten worden voor een kleinkind of kleinkindstel om daarbij te gaan wonen.
Dat kan toch ook gewoon?
Poezenmeisje
16-10-2023 om 22:12
Libertine schreef op 16-10-2023 om 20:50:
[..]
Dat kan toch ook gewoon?
Als een bejaarde "woningdeler" wordt, dan kan de AOW verlaagd worden omdat diegene de kosten (huur, gas, licht, verzekeringen) kan delen en dus wordt geacht met minder "staatssteun" toe te kunnen...
Libertine
16-10-2023 om 22:30
Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 22:12:
[..]
Als een bejaarde "woningdeler" wordt, dan kan de AOW verlaagd worden omdat diegene de kosten (huur, gas, licht, verzekeringen) kan delen en dus wordt geacht met minder "staatssteun" toe te kunnen...
Niet altijd hoor. Is prima te berekenen per situatie op de svb website.
En ook hier geldt wat mij betreft; als er ook huur wordt betaald door de woningdeler, en de inkomsten stijgen, is het niet zo vreemd als er op het collectief betaalde inkomen wordt gekort. De aow-kosten stijgen immers fors en worden door de huidige werkende (en dus ook de jongeren!) opgebracht. En veel ouderen hebben naast hun aow nog ander inkomen of vermogen. Dus waarom de rekening bij de maatschappij leggen?
Diyer
16-10-2023 om 22:48
Libertine schreef op 16-10-2023 om 22:30:
[..]
De aow-kosten stijgen immers fors en worden door de huidige werkende (en dus ook de jongeren!) opgebracht.
En ik maar altijd denken dat je zelf je leven lang premie hebt betaald voor de aow....
Libertine
16-10-2023 om 22:50
Diyer schreef op 16-10-2023 om 22:48:
[..]
En ik maar altijd denken dat je zelf je leven lang premie hebt betaald voor de aow....
Zeker. Maar de premie die je nu betaalt wordt niet opgespaard voor jou. Het is geen spaarpot maar een omslagstelsel (meen dat het zo heet). De huidige generatie werkende betaalt voor de ouderen van nu. Net als de oudere generatie betaalde voor de ouderen van toen. Het waren er toen alleen een stuk minder. De uitkeringen zijn nu hoger dan de opbrengsten bv.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.