Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 16:53:

[..]

Precies. Hospitaverhuur is hartstikke uit, terwijl het vroeger toch een van de standaardwoonvormen voor studenten was, toch?

Sowieso samenwoonvormen zonder dat je een stelletje bent kan veel meer gepromoot worden. Elk initiatief die kant op gewoon geen strobreed in de weg leggen.

Ik ken ook veel oudjes met wel een relatie en vaak samen, maar gaan niet samenwonen want dan worden ze gekort op de aow

Ook niet heel handig

Libertine schreef op 16-10-2023 om 16:50:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens!

ik heb een samengesteld gezin en heb een paar jaar geleden 2 huizen ingeruild voor 1 en zal straks als iedereen de deur uit is, verhuizen en lever ik meer dan 100m2 én m’n tuin met liefde weer in. Aan ons ligt het niet

Ben je hiervoor niet van 1 huis naar 2 gegaan? Zo kan ik hem ook stellen natuurlijk mijn man en ik zijn samen gaan wonen dus toen zijn we van 2 naar 1 huis gegaan We hebben zelfs een plekje in de tuin gereserveerd voor eerst een Oekrainer en daarna evt een (schoon-) moeder. Dat kamertje voldoet dan weer niet aan allerlei Nederlandse eisen, maar de (toekomstige) bewoner maakt het niks uit. 

absor schreef op 16-10-2023 om 17:02:

[..]

Ik ken ook veel oudjes met wel een relatie en vaak samen, maar gaan niet samenwonen want dan worden ze gekort op de aow

Ook niet heel handig

Ja dat. Of broer en zus die vroeger gewoon samenwoonden. Ik ken ook wel wat pensionado’s die dromen van een of andere zelfstandige woongroepvorm, maar ja, fix dat maar even. 

Ik denk dat er best veel mensen willen, als zij allemaal iets samen of iets kleins kunnen bewonen scheelt dat ook weer iets. Net als een 29jarige die nog ‘thuis’ woont, desnoods gewoon in het tuinhuis, niet meteen afschrijven als relatiemateriaal ofzo, want ‘onzelfstandig en ‘kan niet onder moeders vleugels weg’. 

Nee. We hebben een bescheiden eengezinswoning. En we gaan niet naar een appartement. Nog lang niet.
Ik vind dat je daar anoniem opgeborgen woont, vind de appartementen veeel te duur en de VVE onaantrekkelijk, en ik zou onze tuin erg missen. Dus helaas, ik ga nog niet verhuizen. 

Poezenmeisje schreef op 14-10-2023 om 22:59:

In 2024 wordt hij helemaal afgeschaft voor grootouders.

(Vandáár dat mijn neefjes en nichtjes hun oma van 91 nu over de kling willen jagen... Er wordt iets duidelijk.)

https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/stappenplan-schenking-eigen-woning-met-akte

Volgens mij schreef je hier eerder al iets over. Ik vind dit heel erg. Kan je oma goed voor zichzelf opkomen of is er iemand die de begerige neefjes en nichtjes op hun plek zet?

Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:37:

[..]

Tja, iedereen die gebruik maakt van zorg betaalt een eigen bijdrage aan het cak… Als je het geld hebt in de vorm van spaargeld, pensioen en aow is het toch logisch dit zelf te betalen ipv de financiële verantwoordelijkheid bij de maatschappij te leggen?

Kan je zeggen, maar dan blijven die alleenwonende ouderen gewoon domweg in hun (soms riante) afbetaalde huizen zitten en huren ze wel een particulier in voor de klusjes. Of dat laten ze door hun kinderen regelen. Of ze hebben recht op thuiszorg. Maar die gaan dan niet verkassen. Blijft het woonprobleem zo nog 20 jaar doorsudderen ipv dat er een beetje lucht bijkomt.

Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 17:05:

[..]

Ben je hiervoor niet van 1 huis naar 2 gegaan? Zo kan ik hem ook stellen natuurlijk mijn man en ik zijn samen gaan wonen dus toen zijn we van 2 naar 1 huis gegaan We hebben zelfs een plekje in de tuin gereserveerd voor eerst een Oekrainer en daarna evt een (schoon-) moeder. Dat kamertje voldoet dan weer niet aan allerlei Nederlandse eisen, maar de (toekomstige) bewoner maakt het niks uit.

Als we zo gaan rekenen: Mijn appartement (appartement! Zo bescheiden ben ik nou eenmaal dat ik níét ééns een huis heb) bevat 1 levensvorm per 16m2. Kijk mij eens goed bezig zijn.😁

Libertine schreef op 16-10-2023 om 09:34:

maar als je nou even je best doet het woningprobleem te bezien vanuit het perspectief van de jongeren tussen 18 en 30? Zonder gelijk met een beschuldigende vinger te wijzen of je aangevallen te voelen. Dan is het toch niet zo gek dat zij het lastig vinden als een alleenstaande in een eengezinswoning woont? Soms zelfs tegen een zeer schappelijke prijs? Want welke alternatieven zijn er voor de jongeren? Als je geen ouders hebt met connecties, garant voor je kunnen staan of je financieel helpen zijn de opties echt heel minimaal. Daarbij heeft een deel van die jongeren ook nog eens een (forse) studieschuld want geen basisbeurs ontvangen.

maar goed. Ik snap het dus wel. Een appél op de morele plicht. Maar dat komt wellicht omdat ik die morele plicht ook voel (en 3 kinderen heb in deze leeftijdscategorie)

Zoals ik ook al eerder schreef, dit is niet een probleem van jouw kinderen, maar ook toen ik die leeftijd had, was een woning vinden dramatisch. En dat goldt ook voor de generatie na de oorlog. Daarmee wil ik het woonprobleem niet bagatelliseren, want die is er wel degelijk. Maar ik begrijp ook goed dat mensen die nu eindelijk kunnen genieten van hun woning (pensionado's) en daar wellicht zelf ook lang op hebben gewacht, die niet willen afgeven. Ik was zelf ruim dertig toen ik (vanaf 18 jaar ingeschreven) een piepjes oud en klein huurwoningkje kreeg en daarvoor op kamers gezeten. Kopen kon niet vanwege te laag salaris. Ik ga nu echt niet weg uit mijn huis, nu mijn kinderen (nog redelijk vers) zijn uitgevlogen. Ook al woon ik nu in mijn eentje hier, terwijl het een gezinswoning is.

Rockstar schreef op 16-10-2023 om 17:51:

[..]

Als we zo gaan rekenen: Mijn appartement (appartement! Zo bescheiden ben ik nou eenmaal dat ik níét ééns een huis heb) bevat 1 levensvorm per 16m2. Kijk mij eens goed bezig zijn.😁

watertoren schreef op 16-10-2023 om 11:23:

[..]

Natuurlijk kan dat wel maar ik begrijp heel goed dat mensen liever in een groter huis met tuin wonen. Mijn zoon is pas op zijn 29ste uit huis gegaan en heeft toen zijn gezinswoning met tuin gekocht. Hij wilde eigenlijk al veel eerder op zichzelf wonen maar dan had hij een flat kunnen kopen en dat wilde hij absoluut niet. Toen is hij flink gaan sparen en is veranderd van baan en veel meer gaan verdienen en toen kon het gelukkig wel. Ik geef hem groot gelijk dat hij langer bij mij is blijven wonen.

he bah, een koopflat op je 25e. Het moet niet gekker worden. Achteruitgang pur sang.

Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 15:22:

[..]

Kan je dat onderbouwen, dat dit dé reden is dat de woningmarkt op slot zit?

Om de eenvoudige reden dat er dan voor 1 gezin, dan twee huizen nodig zijn. En aangezien het percentage alleen maar omhooggevallen gaat van stellen die uit elkaar zijn en die ergens gehuisvest moeten worden....

Dan lijkt mij dit 1 van de hoofdredenen

absor schreef op 16-10-2023 om 17:02:

[..]

Ook niet heel handig

Heeft vaak ook te maken met wederzijdse kinderen, erfenis etc. 

Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 17:05:

[..]

Ben je hiervoor niet van 1 huis naar 2 gegaan? Zo kan ik hem ook stellen natuurlijk mijn man en ik zijn samen gaan wonen dus toen zijn we van 2 naar 1 huis gegaan We hebben zelfs een plekje in de tuin gereserveerd voor eerst een Oekrainer en daarna evt een (schoon-) moeder. Dat kamertje voldoet dan weer niet aan allerlei Nederlandse eisen, maar de (toekomstige) bewoner maakt het niks uit.

Waarom wel voor een Oekrainer en niet voor een onvrijwillige dakloze Nederlander?

Puur nieuwsgierigheid. 

Diyer schreef op 16-10-2023 om 18:02:

[..]

he bah, een koopflat op je 25e. Het moet niet gekker worden. Achteruitgang pur sang.

Ik ken een man van 38 die in de sociale huurwoning van zijn moeder woont. Zijn moeder woont inmiddels bij haar vriend (niet geregistreerd). Ze klagen steen en been dat hij zo lang op een huisje moet wachten want ja je gaat natuurlijk niet op je 38e op een flatje zitten. Dat terwijl de man in zijn werkzame leven misschien drie jaar heeft gewerkt en voor de overige jaren allerhande uitkeringen heeft gehad. Oh en het komt allemaal door de statushouders, ik hoor nooit iets over gescheiden mensen e.d.

Facy66 schreef op 16-10-2023 om 15:42:

[..]

Het is wel logisch, aangezien algemeen bekend is dat 1 op de 3 huwelijken eindigen in een echtscheiding tegenwoordig, dus die mensen hebben dan 2 huizen nodig.

Maar die gescheiden mensen gaan vaak toch ook weer een nieuwe relatie aan? Dan komt er weer iets vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.