Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-10-2023 om 13:02:

[..]

Hier beschrijf je een verpleeghuis anno nu, vaak opgedeeld in somatiek en pg.

Nee, Dat is wéér een andere vorm. Kleinschalig wonen. Of te wel belevingsgericht. Het is verpleeghuiszorg in een ander jasje, maar toch niet echt het bejaardenhuis (verzorgingshuis) Misschien een beetje er tussen in.

Ik vermoed wel dat ouderen, die toch meer hulp nodig hebben maar nog te goed voor een verpleeghuis, nu iets eerder naar een verpleeghuis gaan omdat het alleen thuis wonen toch niet zo'n goed idee is. Met dit verschil dat zorg in een verpleeghuis duurder is dan een appartement in een verzorgingstehuis.

Libertine schreef op 15-10-2023 om 13:12:

[..]

Precies. In een verzorgingstehuis wordt niet verpleegd. Bij m’n oma in het verzorgingshuis is er eigenlijk geen zorg. Ja, je kunt aan een touwtje trekken als je gevallen bent maar voor andere zorg moet ze gewoon naar de huisarts/thuiszorg etc.

Men roept vaak dat er weer zorg zoals vroeger moet komen. Maar toen ik studeerde voor verpleegkundige en stage liep in een verpleeghuis (waar je veel makkelijker en sneller in kwam dan tegenwoordig) lagen de mensen daar met 6 man op zaal en begonnen we om 7.00 met iedereen uit bed halen. Ook de mensen die liever een langer sliepen. Echt verschrikkelijk (en de reden waarom ik niet meer in deze tak van zorg wilde)

Feit is dat we mensen op zaal in een verpleeghuis geen optie meer vinden (terecht) en er veel meer ouderen zijn. Dus de zorg van toen passend bij deze tijd is ongelooflijk (te) duur.

In een verzorgingstehuis word er wel degelijk verzorgd. Net zoals in de thuiszorg ook word gezorgd. Hulp bij wassen en aankleden. Terwijl ze zelf nog de afwas kunnen doen bijvoorbeeld.

amarna schreef op 15-10-2023 om 13:15:

[..]

Niet iedereen houdt van metal. Evenmin houdt niet iedereen van Willeke Alberti.

Het gaat er simpelweg om dat de 80jarige nu andere ideeen heeft dan iemand die in de jaren '60 80 was. Dat is bij veel jongere bezigheidstherapeuten nog niet doorgedrongen.

Iemand die nu graag naar Pinkpop gaat en geniet van harde muziek, denkt daar waarschijnlijk anders over als ie tegen de 80 of 90 aanloopt. Tegen die tijd heeft die persoon misschien nog nooit van Willeke Alberti gehoord, of geniet juist van die muziek omdat zijn moeder er graag naar luisterde. Wie zal het zeggen?

Maar inderdaad hoor ik wel eens muziek door de luidsprekers in het plafond galmen, in een ruimte waar mensen zitten te wachten, ik kijk dan om me heen en vraag me dan af 'wie denken ze een plezier te doen met dit soort muziek?'

BritgetJones007 schreef op 16-10-2023 om 12:50:

[..]

En dat moet je nou ook omgekeerd proberen te bezien, vanuit mensen die hun leven lang hard gewerkt hebben, hun leven in de wijk waak ze iedereen kennen op zouden moeten geven, omdat een stelletje "Piet en Wilma" uit elkaar gaan omdat "Piet" er een potje van gemaakt heeft, want in deze tijd met Tinder en Second Love en 'open' relaties weer aan relatie nummer zoveel is begonnen. Dat is de ware reden voor de woningnood. Als 50% van de huwelijken uit elkaar gaan, van samengestelde gezinnen is dit percentage nog hoger, dan ligt daar het "probleem". Niet bij de senioren.

Je haalt het nu wel een beetje uit z’n verband door er Second love bij te halen? 

Het aantal vierkante meters waar we tegenwoordig op wonen is echt significant meer dan vroeger. Wel willen steeds ruimte, en wonen steeds groter terwijl de gezinnen steeds kleiner zijn geworden. 

Yumi schreef op 15-10-2023 om 13:45:

De zorg van toen in deze tijd toepassen is inderdaad te duur. Toch vraag ik me vaak af, wat het kost al die thuishulpen en wijkverpleegkundigen die de hele dag aankomen rijden.(overkant enorm complex voor ouderen)
Dat tijdverlies door op en neer rijden, overal een paar uurtjes en dan je auto weer in.
Het lijkt mij efficiënter, milieuvriendelijker en een stuk goedkoper om een paar vaste medewerkers op zo'n complex te zetten die daar de hele dag zijn.
Mevrouw A onder de douche zetten en daarna aanbellen bij Mevrouw X voor haar steunkousen, ipv weer de auto in....

Precies dit.

Bromtol schreef op 15-10-2023 om 15:00:

[..]

Deze woon/zorgcombinaties ken ik ook hoor, precies zoals ze het omschrijft.

Dank je.

Bromtol schreef op 15-10-2023 om 15:05:

[..]

Maar dat is er toch ook?
Dat is vlgs mij wat @Fleurtje_5 omschrijft.

Dat ken ik hier ook: de zgn woon/zorg complexen. Eigenaar is een zorginstelling die in die complexen de adl biedt.
Er is een zgn grand café voor gezamenlijke maaltijden en activiteiten.
Deze woonvorm staat los van woonvormen voor somatiek en/of pg.

Precies dit. 

En er zit volgens mij een flink kostenplaatje aan.

Libertine schreef op 16-10-2023 om 12:59:

[..]

Je haalt het nu wel een beetje uit z’n verband door er Second love bij te halen?

Het aantal vierkante meters waar we tegenwoordig op wonen is echt significant meer dan vroeger. Wel willen steeds ruimte, en wonen steeds groter terwijl de gezinnen steeds kleiner zijn geworden.

Het valt mij op dat nieuwbouwwoningen van nu juist kleiner zijn dan vroeger met vooral veel postzegeltuintjes.

[..]

Tja, als de buitenruimte steeds minder wordt door bevolkingsgroei, bouw van huizen, aanleg van infrastructuur, dan snap ik wel dat mensen wat meer ruimte willen hebben en niet met 6 man op 100/120 m² willen wonen.

Nighttripper schreef op 15-10-2023 om 16:58:

[..]

Helaas de cynische werkelijkheid anno 2023 😥. "Ouderen belanden vaker onderkoeld in het ziekenhuis na val."

En dan hebben we het niet over incidenten of enkele tientallen. "Dagelijks belanden er honderden ouderen in het ziekenhuis na een val.Een deel van hen kan niet zelf opstaan en ligt lang te wachten tot er hulp komt." 🤕
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ouderen-belanden-vaker-onderkoeld-in-het-ziekenhuis-na-val-mensen-zijn-meer-alleen/

Precies. Heel triest.

En wat als je buurvrouw 's nachts gaat dwalen? Of wil gaan koken? Of van de trap valt? Of vereenzaamt en vervuilt.

Dit kost meer dan de bezuinigingen opleveren.

En het personeel van die verzorgingstehuizen (verzorgenden, koks, keukenpersoneel schoonmaak, linnenkamer, receptioniste etc.) die hun baan verloren toen hun verzorgingstehuis gesloten werd.

[..]

Ja, en dat is niet 1 generatie aan te rekenen. 

amarna schreef op 15-10-2023 om 19:15:

[..]

Zo'n woonvorm is in heel Rotterdam en omgeving echt niet meer te vinden !

Ik weet dat ze er zijn maar hier zeker niet.

Min of meer zoals bejaardentehuizen in de jaren '70 en '80 waren. Die zijn allemaal verdwenen. Of omgevormd naar verpleeghuizen of studentenflats.

Bijna allemaal.

Diyer schreef op 15-10-2023 om 20:36:

[..]

Volgens mij zijn dit meer complexen voor mensen die een flinke eigen bijdrage moeten ophoesten

Precies, het kostenplaatje.

Als iemand in een verzorgingstehuis ging, verkocht ie zijn huis en betaalde huur voor de kamer, voor de wasserij etc.

Als iemand naar een verpleeghuis gaat kijkt het verpleeghuis naar zijn bezit. Als ie zolang thuis moest blijven wonen heeft ie waarschijnlijk nog een eigen huis. En daar word de prijs op afgesteld. Iemand die rijk is betaald vééééél meer (voor dezelfde zorg) per maand dan iemand die niet rijk is. Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis kan binnen vijf jaar zijn huis opgeteerd hebben (als hij niets geregeld heeft bij de notaris).

[..]

Nee, helaas. Omdat veel mensen gaan scheiden. Dat is het hoofdprobleem. En aan dat scheiden, daar gaat ook wat aan vooraf. 1 en 1 is 2. Zo moeilijk is het niet.

Deze discussie, over het feit dat senioren hun woning uit moeten is gebaseerd op een gevoelskwestie (daar zou ik wel willen wonen) , maar niet gebaseerd op feiten, namelijk: dat is deze tijd een groot percentage huwelijken gaat scheiden en over samengestelde gezinnen maar te zwijgen, dat percentage wat uit elkaar gaat is enorm. Tel daarbij op de relaties die niet de huwelijkse status hebben, maar die ook uit elkaar gaan en ...hier heb je de reden waarom er huizennood is.

Maar om deze problematiek (dus ja, ook alles wat eraan vooraf gaat bij een scheiding,  dus Tinder enz.) Bij de senioren op het bordje te leggen, dat vind ik pas absurd, want dat is het ook.

Volgens mij wordt de verkeerde discussie gevoerd, gebaseerd op een ingeving en zonder de juiste feiten.

Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 13:15:

[..]

Precies, het kostenplaatje.

Als iemand in een verzorgingstehuis ging, verkocht ie zijn huis en betaalde huur voor de kamer, voor de wasserij etc.

Als iemand naar een verpleeghuis gaat kijkt het verpleeghuis naar zijn bezit. Als ie zolang thuis moest blijven wonen heeft ie waarschijnlijk nog een eigen huis. En daar word de prijs op afgesteld. Iemand die rijk is betaald vééééél meer (voor dezelfde zorg) per maand dan iemand die niet rijk is. Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis kan binnen vijf jaar zijn huis opgeteerd hebben (als hij niets geregeld heeft bij de notaris).

Lijkt me meer dan terecht. Ik zei het al eerder: waarom moet de gemeenschap bijdragen als de persoon in kwestie genoeg geld op de bank heeft?  Zodat het in een erfenis terecht komt? Liever niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.