Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Bromtol
14-10-2023 om 14:37
Poezenmeisje schreef op 13-10-2023 om 20:33:
Ook binnen sociale huur zitten 'scheefwoners' die eigenlijk een te hoog salaris hebben voor hun woning. Het enige dat zij ervan merken is dat ze geen huurtoeslag (meer) krijgen.
Zij kunnen niet gedwongen worden om naar een particuliere verhuurder te gaan.
Twee buurmeiden zijn inmiddels de deur uit. Direct vanuit het ouderlijk huis trouwen (werken en sparen tot hun 23ste) en vervolgens naar een koopwoning in een leuke plaats in Drenthe.
Weg uit het aardbevingsgebied, groot gelijk.
Vanwege het inkomen is het idd scheef ja.
Maar passende huur voor een woning van een particulier verhuurder, die aan minder eisen hoeft te voldoen dan sociale huur, is ook scheef.
MMcGonagall
14-10-2023 om 14:43
Schemerlampje schreef op 14-10-2023 om 12:45:
[..]
Ik ken een stel, hij Nederlander, zij Chinees, die getrouwd zijn en in Nederland wonen. Zij heeft een oude moeder die verder geen familie heeft in China. De enige manier waarop het hun gelukt is, is door een (of twee, details weet ik niet precies meer) jaar in Duitsland te gaan wonen. Daar mag je dan wel een ouder over laten komen. En moeder kon daarna met de Duitse verblijfsvergunning mee terug naar Nederland.
Dat zou wel een idee kunnen zijn. We hebben ook een kantoor nabij de grens en collega’s die in Duitsland wonen. Ik weet niet of ze dat er voor over heeft.
Oude mensen in China hebben vaak weinig familie, gevolg van de decennialange een-kindpolitiek.
watertoren
14-10-2023 om 14:53
Mijn oma is 93 geworden en heeft haar laatste jaren in een bejaardentehuis versleten. Ze had het daar niet naar haar zin. Ik was gek op haar en ging haar vaak bezoeken. Haar sarcasme en humor zal ik nooit vergeten. Dan kwam er personeel schreeuwend iets vragen aan oma en oma zei dan van ik ben niet doof want6 niet iedereen boven de 80 is doof en ik heb het gelukkig niet aan mijn hart maar door jou schrik ik wel heel erg.
Dan was ik er en dan zei ze van ik kan vanmiddag of naar de bingo of gaan sjoelen. Allebei heb ik nog nooit van mijn leven gedaan. Ze behandelen je als kinderen. Naar beneden was activiteiten en mijn oma zei van maak er maar een groot bruin cafe van waar mensen samen komen.
MMcGonagall
14-10-2023 om 15:06
Mijn moeder heeft het ook niet heel erg naar haar zin in het tehuis. Dat ligt zeker niet aan het huis zelf, ze organiseren regelmatig activiteiten en elke maand een uitstapje. Op zondag komt er altijd wel iemand muziek maken of zingen e.d. Maar ze mist gewoon de autonomie. Ze zit niet opgesloten, maar wordt wel ontmoedigd om er in haar eentje op uit te gaan omdat ze vaak valt, aanrijdingen maakt met haar elektrische rolstoel of dat de accu leeg is. Negen van de tien keer als ik kom, is er iets aan de hand, is ze net gevallen, heeft ze weer eens brand gesticht door in slaap te vallen tijdens het roken e.d. Thuis ging dus echt niet meer, maar zij vond het nog best wel te doen.
Fleurtje_5
14-10-2023 om 15:20
Ginevra schreef op 14-10-2023 om 13:23:
[..]
Er is een deel van de bevolking dat houdt van literatuur, cryptogrammen, arthouse films, toneel, etc Het lijkt me zo sneu dat je, als je dan boven de 70 bent, ineens geacht wordt plezier te gaan beleven aan Andre Rieu en bloemschikken en bingo.
Misschien valt het mee maar ik heb de indruk dat activiteiten voor ouderen wel tamelijk eenzijdig gericht zijn op "je bent oud dus je wil bingo".
Die blijven dan toch lekker op hun eigen stoel zitten en leggen een kaart, spelen cryptogram of lezen een boek. Het is geen 'moeten'.
Mensen van boven de 70 ? Het ligt er aan hoeveel jaren boven de 70, want iemand van 70 is nog erg jong voor een verzorgingstehuis. Iemand van net boven de 70 zit op zijn fiets, gaat op vakantie of kuiert door zijn tuin. Of heeft zelf nog een rolletje in een toneelgroep.
Daarentegen ken ik jongere mensen die wekelijks met veel plezier naar de bingoavond gaan. Bingo is niet leeftijdsgebonden.
Fleurtje_5
14-10-2023 om 15:30
watertoren schreef op 14-10-2023 om 14:53:
Mijn oma is 93 geworden en heeft haar laatste jaren in een bejaardentehuis versleten. Ze had het daar niet naar haar zin. Ik was gek op haar en ging haar vaak bezoeken. Haar sarcasme en humor zal ik nooit vergeten. Dan kwam er personeel schreeuwend iets vragen aan oma en oma zei dan van ik ben niet doof want6 niet iedereen boven de 80 is doof en ik heb het gelukkig niet aan mijn hart maar door jou schrik ik wel heel erg.
Dan was ik er en dan zei ze van ik kan vanmiddag of naar de bingo of gaan sjoelen. Allebei heb ik nog nooit van mijn leven gedaan. Ze behandelen je als kinderen. Naar beneden was activiteiten en mijn oma zei van maak er maar een groot bruin cafe van waar mensen samen komen.
Maar zou je oma het thuis wel naar haar zin hebben gehad als ze thuis was blijven wonen?
Soms worden mensen ook iets mopperiger als ze oud zijn. Vooral als het niet meer zo lukt zoals het vroeger lukte. Dat hoeft niet aan hun omgeving te liggen.
Niet dat je oma dement was of dement zou worden, maar er bestaan ook alzheimer café's in sommige tehuizen. Daar kunnen mensen met hun naasten naar toe als ze dat willen.
Diyer
14-10-2023 om 15:32
MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:51:
[..]
Ze zoekt nog steeds naar oplossingen om haar moeder hierheen te halen. Toen ik eens grapte dat ze wel met mijn vader kon trouwen, ging ze daar heel serieus op in.
Ik vind het ook heel raar dat dit zo moeilijk is. Iedereen mag Nederland in, maar geen oude dame die bij haar dochter gaat wonen en door haar onderhouden wordt.
Maar wie zou theoretisch dan evt. kosten betalen met betrekking tot ziekte of ouderdom? Stel dat haar moeder medische zorg nodig heeft, thuishulp, ziekenhuis opnamen, operatie, bestraling, medicijnen. Dat loopt in de duizenden tot tonnen, afhankelijk van wat het is. Op deze leeftijd draagt iemand niet meer bij aan de economie en zal potentieel alleen maar heel veel gaan kosten. Vast stukken meer dan de dochter kan en zal betalen en we hebben hier -terecht- geen weigering van zorg. Het kost dus vooral geld en daarnaast belast ze zorg, terwijl de zorg al onder druk staat met de opkomende vergrijzing.
Ik snap het wel.
Poezenmeisje
14-10-2023 om 15:34
Mijn vader is 80+.
Hij heeft een bovenwoning, meerdere vrijwilligersbanen, biljartclub en een smartlappenzangkoor. Ook regelmatig op de jongste kleindochter passen.
Hij heeft het nu drukker dan tijdens zijn "werkzame leven".
Diyer
14-10-2023 om 15:42
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2023 om 13:10:
[..]
En dit. Zat mensen die er juist wel graag naar toe gaan en er opbloeien. Of mensen, op hoge leeftijd, die er al een kamertje hadden, maar telkens (met tegenzin) moesten verhuizen omdat het tehuis ging sluiten voor ouderen.
In verzorgingstehuizen werden activiteiten gehouden van sinterklaasfeest tot kerstmis, bloemschikken, muziekmiddagen, modeshows met mooie kleding voor ouderen. Er werd elk jaar een prins-carnaval uitgeroepen. Tuurlijk, nu zijn er gelukkig ook dagbestedingen ergens in een gemeenschapsruimte, een paar keer per week, voor de mensen die thuis anders zouden vereenzamen, maar die mensen moeten eerst wachten op de thuishulp die hen helpt met wassen en aankleden, en dan wachten op 'het busje' of op de zoon of dochter, zodat ze gebracht en opgehaald worden, en zitten daarna weer alleen thuis in dat te grote huis te wachten op de Thuishulp die hen moet helpen met uitkleden.
Er word zo heel wat heen en weer gereisd terwijl in een verzorgingstehuis alles onder één dak kon.
Gewoon over dagelijkse dingen praten, al is het over de kleur van hun pilletjes, over gewone dingen praten met lotgenoten kan men heel prettig vinden.
Eigenlijk denk ik dat er best veel ouderen (80+) zouden overwegen om naar een (leuk!) verzorgingshuis te gaan. Zeker als mensen geen partner meer hebben, kan het hebben van een eigen plek in combinatie met wat gezelligheid en reuring en zorg reden zijn om te denken, liever nu, nu ik nog leuke contacten kan sluiten en aarden, dan wanneer ik echt de helft van wat er gebeurd mis en seniel begin te raken, wat alleen maar een extra zorg is voor mijn kinderen. Ik kan me zo voorstellen dat mijn vader best wel wat kleiner zou willen wonen (wel met groot balkon en een gezamenlijke tuin) op een plek waar hij andere mensen kan opzoeken als hij daar zin in heeft. Maar nu schrikt een bejaardentehuis ook wel erg af, want de enige leeftijdgroep die je er vindt, is écht oud en al haast dement. Zo voelt mijn vader zich nog lang niet, dus wat moet je dan in een huis met ouwelui als je het gevoel hebt nog mee te komen. De afspiegeling zou in zo'n huis ook zijn (relatief fitte) leeftijd moeten hebben. Maar het zou wel een hoop doorstroom kunnen betekenen voor woningen waar anders gezinnen inpassen. Zeker als je bekijkt hoe groot die groep ouderen is tov de jonge aanwas. Zorg dat het dan ook écht aantrekkelijk is om in een dergelijk complex te wonen dat ook nog een beetje recht doet qua oppervlakte aan een normale woonkamer + slaapkamer.
Breng een (jeugdig) bejaardentehuis in het leven en mensen zonder partner zullen misschien best wel door willen schuiven en tuinen willen verruilen voor een balkon + gezamenlijk buiten.
Fleurtje_5
14-10-2023 om 15:47
Poezenmeisje schreef op 14-10-2023 om 15:34:
Mijn vader is 80+.
Hij heeft een bovenwoning, meerdere vrijwilligersbanen, biljartclub en een smartlappenzangkoor. Ook regelmatig op de jongste kleindochter passen.
Hij heeft het nu drukker dan tijdens zijn "werkzame leven".
Dit dus.
Voor iemand van 100 jaar is iemand van 80 jaar nog piep. Maar men kan ook de pech hebben dat iemand van 80 ook echt hulp nodig heeft.
Mensen die in een verzorgingstehuis zitten/zaten zitten daar toch echt wel omdat ze bij sommige dingen echt hulp nodig hebben, maar verder wel hun eigen huiskamer/slaapkamer hebben.
Diyer
14-10-2023 om 15:52
Ginevra schreef op 14-10-2023 om 13:23:
[..]
Er is een deel van de bevolking dat houdt van literatuur, cryptogrammen, arthouse films, toneel, etc Het lijkt me zo sneu dat je, als je dan boven de 70 bent, ineens geacht wordt plezier te gaan beleven aan Andre Rieu en bloemschikken en bingo.
Misschien valt het mee maar ik heb de indruk dat activiteiten voor ouderen wel tamelijk eenzijdig gericht zijn op "je bent oud dus je wil bingo".
Haha, ja, klopt, dat gevoel heb ik ook wel eens. Bejaarden zijn niet ineens willoze kweilende kinderen die je maar wat bezig moet houden met infantiele frobel stukjes. Het zijn volwasssenen, met ontzettend veel bagage, ervaringen, wijsheden, meningen, voorkeuren, eigen smaak, etc. Niet elke bejaarde wil om 13.00 's middags doorgekookte bloemkool met draadjesvlees. Brrr, de horror. Of verboden worden om zelf een soepje warm te maken, want je mag geen kookplaat op je 'kamer'. En die kamer heeft dan vaak nog het bed in de kamer staan, soms met een gordijn eromheen. En dan loop je over gangen met piesgeur. Wil je daar wonen als actieve 80 jarige waar nog genoeg muziek in zit? Nee toch. Mijn 82 jarige vader heeft het over de oudjes
en dat snap ik heel goed. Die voelt zich daar totaal niet mee verwant. Jongeren daarentegen lijken alles van 60+ tot aan 100 oud te vinden. Wat je ze ook niet kwalijk kunt nemen, want die hebben zelf geen ervaring met oude mensen. De meeste jongeren hebben echt hun eigen bubbel en ik denk als je als gezin met kleine kinderen ook zo denkt, dat je ook echt geen benul hebt dat het leven niet ophoudt na het hebben van een gezin. En je om die reden dan ook niet denkt, tuurlijk joh, ik geef als 60 jarige jou mijn huis wel eventjes.
Fleurette
14-10-2023 om 15:56
Poezenmeisje schreef op 13-10-2023 om 10:49:
[..]
Ik heb 700 kubieke meter inhoud, vrijstaand, twee slaapkamers en badkamer beneden. Mijn woonkamer met open keuken is 70m2. Geen drempels, extra brede deuren.
Levensloopbestendig, zoals dat tegenwoordig heet. Dat is dus voor je héle leven.
90 m2 is leuk voor
Heel arrogant om 90m2 leuk voor 2 weken vakantie te noemen, er zijn genoeg mensen die een moord doen voor 90m2 en dan niet voor 2 weken.
Je komt mij wereldvreemd en denigrerend over.
amarna
14-10-2023 om 16:02
Fleurtje_5 schreef op 14-10-2023 om 15:20:
[..]
Die blijven dan toch lekker op hun eigen stoel zitten en leggen een kaart, spelen cryptogram of lezen een boek. Het is geen 'moeten'.
Mensen van boven de 70 ? Het ligt er aan hoeveel jaren boven de 70, want iemand van 70 is nog erg jong voor een verzorgingstehuis. Iemand van net boven de 70 zit op zijn fiets, gaat op vakantie of kuiert door zijn tuin. Of heeft zelf nog een rolletje in een toneelgroep.
Daarentegen ken ik jongere mensen die wekelijks met veel plezier naar de bingoavond gaan. Bingo is niet leeftijdsgebonden.
Ik las laatst op FB een oproep voor een activiteit voor "krasse 60-plussers".
Ik viel van verontwaardiging van mn stoel! Alsof ik met 64 met 1 been in het graf sta!
Vreemd om "kras" te verbinden met "60+". Ik ben actiever en wereldwijzer dan menige 40jarige.
Ik heb de organisatie een mailtje gestuurd dat ik het een vreemde oproep vond maar (nog) niets van gehoord. Waarschijnlijk zitten ze zich erover te verbazen dat een 64jarige in staat is een mailtje te sturen....
Ysenda
14-10-2023 om 16:06
amarna schreef op 14-10-2023 om 16:02:
[..]
Ik las laatst op FB een oproep voor een activiteit voor "krasse 60-plussers".
Ik viel van verontwaardiging van mn stoel! Alsof ik met 64 met 1 been in het graf sta!
Vreemd om "kras" te verbinden met "60+". Ik ben actiever en wereldwijzer dan menige 40jarige.
Ik heb de organisatie een mailtje gestuurd dat ik het een vreemde oproep vond maar (nog) niets van gehoord. Waarschijnlijk zitten ze zich erovet te verbazen dat een 64jarige in staat is een mailtje te sturen....
Met 64 werk je nog gewoon.
redbulletje
14-10-2023 om 16:08
Mijn ouders maakten als 70+ nog (verre) rondreizen. Mn vader deed nog de grote tuin en flinke klussen in huis en bij mij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.