Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:21:

Mijn collega van Chinese afkomst vroeg me laatst of ik het niet hartverscheurend vond dat mijn moeder in een tehuis zat. Ik vind het wel sneu, maar het is wat het is.
Haar moeder komt drie maanden per jaar, voor langer krijgt ze geen visum en het is tegenwoordig onmogelijk om oude ouders permanent over te laten komen. In China is het ondenkbaar (en ondankbaar) dat je je ouders uitbesteedt aan een tehuis.
Hier doen we zelfs ons best om de kinderen een beetje op tijd het huis uit te krijgen.

Gaat je collega dan ook terug naar China op het moment dat haar moeder niet meer zelfstandig kan wonen? 

Cala schreef op 14-10-2023 om 10:37:

[..]En in mijn buurt zie ik ook dat er specifiek nieuwbouwappartementen gebouwd worden voor studenten, ipv studentenhuizen die vroeger gebouwd werden, die per persoon minder ruimte kosten.

Dat ook. Ik was laatst bij een nichtje in haar studenten'kamer'.  Nieuw gebouw met allemaal zelfstandige studio's met eigen badkamer en keuken. Tja, daar kunnen dus veel minder studenten wonen dan in de vroegere studentenflats.

Het mag dan luxe lijken maar ze vindt het eigenlijk ook nog best eenzaam. Ze heeft geen idee wie er naast haar wonen, laat staan dat ze samen eten of zo.

Ginevra schreef op 14-10-2023 om 11:25:

[..]

Dat ook. Ik was laatst bij een nichtje in haar studenten'kamer'. Nieuw gebouw met allemaal zelfstandige studio's met eigen badkamer en keuken. Tja, daar kunnen dus veel minder studenten wonen dan in de vroegere studentenflats.

Het mag dan luxe lijken maar ze vindt het eigenlijk ook nog best eenzaam. Ze heeft geen idee wie er naast haar wonen, laat staan dat ze samen eten of zo.

Het is natuurlijk wel een goede oplossing voor mensen die geen zin in al die verplichte sociale interactie hebben. 

Soort hotelkamer met eigen badkamer is toch wel het minimale. En met die zwijnenstallen die keukens van een studentenkot vaak zijn kan ik me een basic keukenblokje ook wel voorstellen. 

MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:21:

Mijn collega van Chinese afkomst vroeg me laatst of ik het niet hartverscheurend vond dat mijn moeder in een tehuis zat. Ik vind het wel sneu, maar het is wat het is.
Haar moeder komt drie maanden per jaar, voor langer krijgt ze geen visum en het is tegenwoordig onmogelijk om oude ouders permanent over te laten komen. In China is het ondenkbaar (en ondankbaar) dat je je ouders uitbesteedt aan een tehuis.
Hier doen we zelfs ons best om de kinderen een beetje op tijd het huis uit te krijgen.

Ik denk dat je familie een verkeerd idee heeft over "uitbesteden aan een tehuis".

Mijn moeder van 87 zou dolgraag in een bejaardenhuis willen wonen zoals die er tot in de jaren '90 nog waren. Met koffieochtenden, actviteiten, gezamenlijk eten (als je dat wilde) en lichamelijke verzorging als dat nodig was.

Maar die zijn er niet meer.  Zo lang mogelijk thuis blijven wonen met indien nodig 8x per dag thuiszorg (zoals mijn overbuurman). Pas als het echt niet meer gaat (meestal tgv dementie) kom je pas in aanmerking voor een verpleeghuis.

Niet iedereen is groot genoeg behuisd om een ouder/ouders in huis te nemen. In principe zou het bij mij kunnen maar eigenlijk te krap. Bovendien is ze dan haar vriendinnen kwijt want ik woon in een andere plaats.

amarna schreef op 14-10-2023 om 11:42:

[..]

Ik denk dat je familie een verkeerd idee heeft over "uitbesteden aan een tehuis".

Mijn moeder van 87 zou dolgraag in een bejaardenhuis willen wonen zoals die er tot in de jaren '90 nog waren. Met koffieochtenden, actviteiten, gezamenlijk eten (als je dat wilde) en lichamelijke verzorging als dat nodig was.

Maar die zijn er niet meer. Zo lang mogelijk thuis blijven wonen met indien nodig 8x per dag thuiszorg (zoals mijn overbuurman). Pas als het echt niet meer gaat (meestal tgv dementie) kom je pas in aanmerking voor een verpleeghuis.

Niet iedereen is groot genoeg behuisd om een ouder/ouders in huis te nemen. In principe zou het bij mij kunnen maar eigenlijk te krap. Bovendien is ze dan haar vriendinnen kwijt want ik woon in een andere plaats.

Die verzorgingshuizen zijn er nog wel maar je moet toch echt niet meer alleen kunnen wonen om de juiste indicatie te krijgen.

Gewoon jezelf op een wachtlijst zetten is er niet meer bij.

Door het dorp waar ze woont is er een grote groep vrijwilligers actief met het organiseren van van alles en nog wat. Van nagels lakken tot beweging, tot gewoon een rondje rijden of een visje eten.

redbulletje schreef op 14-10-2023 om 11:24:

[..]

Gaat je collega dan ook terug naar China op het moment dat haar moeder niet meer zelfstandig kan wonen?

Ze zoekt nog steeds naar oplossingen om haar moeder hierheen te halen. Toen ik eens grapte dat ze wel met mijn vader kon trouwen, ging ze daar heel serieus op in.

Ik vind het ook heel raar dat dit zo moeilijk is. Iedereen mag Nederland in, maar geen oude dame die bij haar dochter gaat wonen en door haar onderhouden wordt.

[..]

Maar die zijn er niet meer. Zo lang mogelijk thuis blijven wonen met indien nodig 8x per dag thuiszorg (zoals mijn overbuurman). Pas als het echt niet meer gaat (meestal tgv dementie) kom je pas in aanmerking voor een verpleeghuis.

Bestaat er bij jullie geen dagbesteding? Mijn moeder gaat sinds een paar weken 2 dagen in de week en dan wordt ze keurig thuis opgehaald en teruggebracht. Overdag doen ze leuke activiteiten zoals schilderen, muziek, gym, sjoelen, kwisjes etc en tussen de middag krijgen ze een warme maaltijd. Ze is erg enthousiast. 

MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:51:

[..]

Ze zoekt nog steeds naar oplossingen om haar moeder hierheen te halen. Toen ik eens grapte dat ze wel met mijn vader kon trouwen, ging ze daar heel serieus op in.

Ik vind het ook heel raar dat dit zo moeilijk is. Iedereen mag Nederland in, maar geen oude dame die bij haar dochter gaat wonen en door haar onderhouden wordt.

😂

Het is natuurlijk wel weer iemand die hier op het sociaal vangnet komt leunen en de zorg extra belast. Dus logisch dat ze geweigerd wordt. 

MMcGonagall schreef op 14-10-2023 om 11:51:

[..]

Ik ken een stel, hij Nederlander, zij Chinees, die getrouwd zijn en in Nederland wonen. Zij heeft een oude moeder die verder geen familie heeft in China. De enige manier waarop het hun gelukt is, is door een (of twee, details weet ik niet precies meer) jaar in Duitsland te gaan wonen. Daar mag je dan wel een ouder over laten komen. En moeder kon daarna met de Duitse verblijfsvergunning mee terug naar Nederland. 

[..]

En dit. Zat mensen die er juist wel graag naar toe gaan en er opbloeien. Of mensen, op hoge leeftijd, die er al een kamertje hadden, maar telkens (met tegenzin) moesten verhuizen omdat het tehuis ging sluiten voor ouderen.

In verzorgingstehuizen werden activiteiten gehouden van sinterklaasfeest tot kerstmis, bloemschikken, muziekmiddagen, modeshows met mooie kleding voor ouderen. Er werd elk jaar een prins-carnaval uitgeroepen. Tuurlijk, nu zijn er gelukkig ook dagbestedingen ergens in een gemeenschapsruimte, een paar keer per week, voor de mensen die thuis anders zouden vereenzamen, maar die mensen moeten eerst wachten op de thuishulp die hen helpt met wassen en aankleden, en dan wachten op 'het busje' of op de zoon of dochter, zodat ze gebracht en opgehaald worden, en zitten daarna weer alleen thuis in dat te grote huis te wachten op de Thuishulp die hen moet helpen met uitkleden. 

Er word zo heel wat heen en weer gereisd terwijl in een verzorgingstehuis alles onder één dak kon.

Gewoon over dagelijkse dingen praten, al is het over de kleur van hun pilletjes, over gewone dingen praten met lotgenoten kan men heel prettig vinden.

Er bestaan, zo hier en daar, wel interessante woonvormen voor ouderen. Zoals hofjes en appartementencomplexen waarbij iedereen een volledig eigen huisje of flat heeft, maar er ook een gezamenlijke woonkamer en tuin is waar men dan (alleen als je dat zelf leuk vindt) samen kan zitten en eten en film kijken etc, en waar de bewoners een beetje naar elkaar omkijken en voor elkaar boodschappen doen en meegaan naar de dokter indien nodig. Een familielid van mij woont in zoiets, en dat bevalt erg goed.

Op papier vindt de overheid dat ook prachtig, maar in de praktijk werken ze het tegen.

Het geheel is volledig opgezet door de bewoners, het zijn weliswaar woningen van de WBV maar alles is opgezet, georganiseerd en geregeld door de bewoners, daar komt geen enkele instantie verder aan te pas. 
Als je daar wil komen wonen, dan moet je een paar keer komen kennismaken en goed begrijpen wat het concept is. Je moet ook zelf iets bij kunnen dragen (bv koffie zetten of helpen de tuin bij te houden of een boodschap voor iemand kunnen doen). Want anders zit het binnen een paar jaar vol met 80-plussers die wel hulp vragen, maar niet kunnen geven, en dan gaat de woonvorm naar de knoppen. De nieuwe aanwas moet dus nog relatief jong en zelfstandig zijn, en bereid zijn een steentje bij te dragen. Dus willen de huidige bewoners een stem hebben in wie er kan wonen en wie niet.

Maar de verhuurregels van de overheid kennen dit concept niet, en dus worden ze steeds geconfronteerd met regels die er dwars tegenin gaan. Dan wil de WBV er willekeurige stokoude mensen tussen zetten die niks kunnen en willen, omdat die al lang op de wachtlijst staan voor een woning. Dan moeten de bewoners weer in het geweer komen, want op die manier gaat de woonvorm kapot. Zonde, want dit zijn dus ouderen die extreem weinig zorg en hulp nodig hebben omdat ze elkaar helpen. Lijkt me een ideale toekomstbestendige oplossing.

Fleurtje_5 schreef op 14-10-2023 om 13:10:

In verzorgingstehuizen werden activiteiten gehouden van sinterklaasfeest tot kerstmis, bloemschikken, muziekmiddagen, modeshows met mooie kleding voor ouderen. 

Er is een deel van de bevolking dat houdt van literatuur, cryptogrammen, arthouse films, toneel, etc Het lijkt me zo sneu dat je, als je dan boven de 70 bent, ineens geacht wordt plezier te gaan beleven aan Andre Rieu en bloemschikken en bingo.

Misschien valt het mee maar ik heb de indruk dat activiteiten voor ouderen wel tamelijk eenzijdig gericht zijn op "je bent oud dus je wil bingo".

Ginevra schreef op 14-10-2023 om 13:23:

[..]

Er is een deel van de bevolking dat houdt van literatuur, cryptogrammen, arthouse films, toneel, etc Het lijkt me zo sneu dat je, als je dan boven de 70 bent, ineens geacht wordt plezier te gaan beleven aan Andre Rieu en bloemschikken en bingo.

Misschien valt het mee maar ik heb de indruk dat activiteiten voor ouderen wel tamelijk eenzijdig gericht zijn op "je bent oud dus je wil bingo".

In het verzorgingshuis waar mijn moeder sinds 1,5 jaar woont wordt aan de bewoners gevraagd wat ze willen en dat veel dames het leuk vinden om hun nagels te laten lakken is natuurlijk veel zichtbaarder dan dat ze met 1 van de weinige heren een 1 op 1 activiteit doen omdat deze man graag naar een museum wil. 

Carnaval doen ze dan weer niet maar de plaatselijke feestweek zijn wel dagelijks bij betrokken, het komt of naar het huis en dagelijks gaan er ook een aantal bewoners die het nog kunnen heen.

Beperkende factoren om dingen te organiseren zijn natuurlijk budget, personeel en vrijwilligers want een personeelslid dat meehelpt met een activiteit kan geen zorg aan het bed verlenen.

En wat ook opvalt, bewoners vertellen nauwelijks wat ze nog zouden willen. Ik zit in de cliëntenraad we vragen elke maand voor het overleg asn de bewoners wat ze zouden willen dat we organiseren, in het huis of via de koepel er komt nauwelijks respons. En dan vragen we het in 1 op 1 gesprekken, geen briefjes of ingewikkelde procedures, gewoon even zitten praatje maken over de ditjes en datjes maar af en toe is er iemand met een idee. Ook van bewoners waarvan ik weet dat ze vroeger idd graag naar musea gingen of de film niks ook niet als je dat voorstelt. Het lijkt wel of ze met 85+ meer behoefte hebben aan een beetje voortkabbelen.

Ginevra schreef op 14-10-2023 om 13:11:

Er bestaan, zo hier en daar, wel interessante woonvormen voor ouderen. Zoals hofjes en appartementencomplexen waarbij iedereen een volledig eigen huisje of flat heeft, maar er ook een gezamenlijke woonkamer en tuin is waar men dan (alleen als je dat zelf leuk vindt) samen kan zitten en eten en film kijken etc, en waar de bewoners een beetje naar elkaar omkijken en voor elkaar boodschappen doen en meegaan naar de dokter indien nodig. Een familielid van mij woont in zoiets, en dat bevalt erg goed.

Op papier vindt de overheid dat ook prachtig, maar in de praktijk werken ze het tegen.

Het geheel is volledig opgezet door de bewoners, het zijn weliswaar woningen van de WBV maar alles is opgezet, georganiseerd en geregeld door de bewoners, daar komt geen enkele instantie verder aan te pas.
Als je daar wil komen wonen, dan moet je een paar keer komen kennismaken en goed begrijpen wat het concept is. Je moet ook zelf iets bij kunnen dragen (bv koffie zetten of helpen de tuin bij te houden of een boodschap voor iemand kunnen doen). Want anders zit het binnen een paar jaar vol met 80-plussers die wel hulp vragen, maar niet kunnen geven, en dan gaat de woonvorm naar de knoppen. De nieuwe aanwas moet dus nog relatief jong en zelfstandig zijn, en bereid zijn een steentje bij te dragen. Dus willen de huidige bewoners een stem hebben in wie er kan wonen en wie niet.

Maar de verhuurregels van de overheid kennen dit concept niet, en dus worden ze steeds geconfronteerd met regels die er dwars tegenin gaan. Dan wil de WBV er willekeurige stokoude mensen tussen zetten die niks kunnen en willen, omdat die al lang op de wachtlijst staan voor een woning. Dan moeten de bewoners weer in het geweer komen, want op die manier gaat de woonvorm kapot. Zonde, want dit zijn dus ouderen die extreem weinig zorg en hulp nodig hebben omdat ze elkaar helpen. Lijkt me een ideale toekomstbestendige oplossing.

Ik ken zo'n complex waar de bewoners zelf de keuze maken voor een nieuwe bewoner. De verhuur van woningen die vrij komen gaat ook via de bewoners, en zelfs buiten de "normale" regels van woonjaren e.d. Ze hebben hun eigen wachtlijst, met nieuwe(goedgekeurde) aanmeldingen. Je moet de woning accepteren die het eerst vrij komt, liever beneden met tuin of op 2 hoog die keuze is er niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.