Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 12:25:

[..]

Geen idee. Ik krijg er hartkloppingen van, ook als ik rustig zit.

Vroeger kon ik gerust in een tentje slapen terwijl het buiten 30 graden was en de tent in de volle zon stond. Nu wordt ik echt oncomfortabel vanaf de 27 graden.

dus ik kan het mij goed voorstellen dat iemand een airco gebruikt.

Dat kan ik meook wel voorstellen maar ik geef slechts een suggestie te kijken wat er gebeurd bij niet gebruiken.  Ik heb zelf airco's en heb deze zomer veel minder gebruik ervan gemaakt. En ik kon dus beter tegen de hitte buiten, beter dan bijvoorbeeld 2 jaar geleden toen ik de airco meer gebruikte.   Ik zeg niet dat airco daar een rol in speelt. Het zou kunnen.  

Sinds de overgang en mijn verstoorde hormoonhuishouding door borstkanker en verwijdering eierstokken kan ik niet meer tegen hitte. 

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 03:43:

[..]

Zijn er planten en vruchten waar geen zaden inzitten?

Zaden zitten niet in de bladeren toch?

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 13:01:

Sinds de overgang en mijn verstoorde hormoonhuishouding door borstkanker en verwijdering eierstokken kan ik niet meer tegen hitte.

Verstoorde hormoonhuishouding en warmte kan idd een hele nare combinatie zijn. Is er niets aan te doen,  dmv voeding oa? Zodat je meer comfortabel weer kunt worden? 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 13:13

Rockstar schreef op 13-09-2022 om 13:05:

[..]

Zaden zitten niet in de bladeren toch?

Oei dan moet ik mijn oude bio boek erbij pakken .zodra spinazie doorschiet krijg je zaadjes in elk geval. Geen idee of dat het blad is.

Ik ben gaan Googlen en ik denk dat ik het snap nu. Als je spinazie op tijd oogst, oogst je alleen de blaadjes. Maar laat je het te lang staan, dan groeit er een stengel bij die gaat bloeien en dat worden dan zaadclusters. Als je dan oogst krijg je die zaad stengels bij je spinazie blaadjes als je niet op let.

Ik zit me nu af toe vragen hoe spinaziebloemetjes eruit zien en of je ook boerenkoolbloemetjes etc hebt. Vast wel, maar nooit bij stilgestaan eigenlijk...

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 11:36:

[..]

Oh das bizar goedkoop, dat zal dan wel bijna volledig door de gemeente worden gesubsidieerd?

Nee joh, dat zijn verenigingen. Dus weinig betaald personeel.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 13:30

bieb1963 schreef op 13-09-2022 om 13:19:

[..]

Nee joh, dat zijn verenigingen. Dus weinig betaald personeel.

Dat is wel zo. Als ouders krijg je diensten die je moet draaien. Je kan als je dit niet wil, de diensten afkopen. Geen idee hoe duur zoiets is

Rockstar schreef op 13-09-2022 om 13:18:

Ik ben gaan Googlen en ik denk dat ik het snap nu. Als je spinazie op tijd oogst, oogst je alleen de blaadjes. Maar laat je het te lang staan, dan groeit er een stengel bij die gaat bloeien en dat worden dan zaadclusters. Als je dan oogst krijg je die zaad stengels bij je spinazie blaadjes als je niet op let.

Ik zit me nu af toe vragen hoe spinaziebloemetjes eruit zien en of je ook boerenkoolbloemetjes etc hebt. Vast wel, maar nooit bij stilgestaan eigenlijk...

Flashback hier. Idd spinazie met van die ellendige harde stukjes erin op je bord.

Mijn ouders telen tegen een ander soort spinazie, makkelijker te oogsten/schoonmaken. Ik zal eens vragen welke soort

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 13:49

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 13:40:

[..]

Flashback hier. Idd spinazie met van die ellendige harde stukjes erin op je bord.

Mijn ouders telen tegen een ander soort spinazie, makkelijker te oogsten/schoonmaken. Ik zal eens vragen welke soort

Het ligt ook aan de periode dat je het zaait. Bij warm weer schiet het sneller door

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 13:49:

[..]

Het ligt ook aan de periode dat je het zaait. Bij warm weer schiet het sneller door

Deze nieuwe soort niet. Mijn ouders zaaien hele zomer door. Hetzelfde geldt voor kropsla, elke week nieuwe zaaien betekent maandenlang oogsten. Ik krijg vaak een krop of 10 tegelijk. Die worden dus gesneden en daarna in water gezet, blijft dagen goed. Hetzelfde geldt straks voor de andijvie. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 14:09

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 13:54:

[..]

Deze nieuwe soort niet. Mijn ouders zaaien hele zomer door. Hetzelfde geldt voor kropsla, elke week nieuwe zaaien betekent maandenlang oogsten. Ik krijg vaak een krop of 10 tegelijk. Die worden dus gesneden en daarna in water gezet, blijft dagen goed. Hetzelfde geldt straks voor de andijvie.

Dat klinkt goed!!

Vroeger moest je spinazie ook tig keer wassen om alle zand er uit te krijgen. Tegenwoordig ben ik gemakzuchtig en koop zakken mooie schone, voorgewassen spinazie. Heerlijk.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-09-2022 om 14:44

bieb1963 schreef op 13-09-2022 om 10:31:

[..]

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom een airco 'not-done' zou zijn in een zomer met weken en weken heet weer en binnentemperaturen van 25 graden of meer (en vergeet niet de nachten), terwijl het blijkbaar wél volkomen normaal is om in de winter (herfst, lente...) de verwarming aan te zetten. Als staat ie op 19 graden, of voor mijn part 17 graden, maar wel aan. Kan je hetzelfde redeneren: gewoon dikke kleren aan, dekentjes over je en gewoon altijd uit die kachel.

Of vindt men dat comfort bij kou belangrijker is dan comfort bij hitte, of andersom: afzien bij kou is anders dan afzien bij hitte? Beetje apart.

Dit is een beetje kort door de bocht.
In de winter is het eigenlijk belangrijk om de temperatuur in je woning boven de zestien graden te houden omdat je anders problemen kunt krijgen met vocht.
In de zomer speelt dit geen rol

Iets anders wat ik mij wel afvraag is wat de huiseigenaren onder de klagers nu, zelf de afgelopen twintig jaar hebben gedaan om hun woning energiezuiniger te maken? Wij hebben destijds bij de renovatie redelijk wat geïnvesteerd in isolatie, veel meer dan toen de norm was waardoor sommige ons maar dolgedraaide groene jongens vonden, maar ondertussen plukken we daar wel de vruchten van terwijl andere nieuwbouw huizen het minimum deden om te voldoen aan de norm en nu met een hoger verbruik kampen dan onze 100 jaar oude woning. 
Natuurlijk kun je huurders op dit vlak niets verwijten, die zijn afhankelijk van de goodwill van de eigenaars. 

Misschien interessant weetje op dit vlak: in Vlaanderen is het ondertussen verplicht dat de daken van woningen geïsoleerd zijn. Is dit niet het geval dan kan men een inspectie aanvragen (gewoon door de huurder) en volstaat het niet hebben van dakisolatie voor de burgemeester om de woning onbewoonbaar te verklaren. 

Ik heb een vraag en kom er maar niet uit met googlen. Misschien weten jullie het uit ervaring? 
Ik heb een energiecontract voor onbepaalde tijd, met variabele tarieven. Tot nu toe zijn die nog behoorlijk gedempt, dus niet gelijk aan de marktprijzen. 2x per jaar aangepast, dat wel, maar niet naar schokkende tarieven omdat ik bestaande klant ben. Maar nu zijn ze m'n jaarrekening aan het opmaken. Gaan ze dit gebruiken om de tarieven naar markthoogte te gooien? In principe loopt het contract natuurlijk gewoon door... 
Wie heeft dit al eens meegemaakt? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.