Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Prijzen voor elektra moeten zsm losgekoppeld worden van de buitensporige gasprijzen. Ik zag dat advies ook voorbij komen in een documentaire op de BBC vorige week. Ze maken echt schaamteloos grote winsten over de rug van de burger.

Tuinfluiter schreef op 13-09-2022 om 08:45:

[..]

De regering heeft besloten tot sancties tegen Rusland. Prima maar de economische gevolgen worden bij de gewone Nederlanders neergelegd, arm, rijk en de overgrote meerderheid er tussen in. Ik vind het echt niet erg om wat van mijn persoonlijke welvaart in te leveren voor de bevolking van de Oekraïne maar ik heb wel erg veel moeite met de grote winsten die bepaalde energie bedrijven maken en de extra belasting inkomsten die de Nederlandse staat over de energie ontvangt.

Waarom moeten we bijvoorbeeld voor windenergie ook het viervoudige betalen. Ik zie dat als smerige oorlogwinst. De regering zou dat een halt toe moeten roepen. Meer betalen voor de energie voor de mensen in de Oekraïne oké maar niet om de woekerwinsten van grote maatschappijen te financieren.

Als kind van de jaren zestig heb ik een fijne eenvoudige jeugd gehad vergelijkbaar met die van herfstappeltaart. Ik heb ook genoten van de stijgende welvaart en in deze welvaart heb ik net als het merendeel van mijn generatie genoten mijn kinderen opgevoed. Als deze kinderen nu dus verwent blijken te zijn hebben wij daar zelf ook onze verantwoordelijkheid in gehad.

Dat is waar maar de een meer als de ander. Mijn kinderen zijn begin veertig en eind dertig en ik heb ze echt bijgebracht hoe ik er in sta wat betreft luxe en overdaad. Ze genieten, maar kunnen makkelijk inleveren. Weten hoe het zit. Weten ook dat luxe een fijn randje geeft aan het leven maar dat het geen recht is.

Wat betreft de woekerwinsten e.d. ben ik het met je eens.

Ik ben van 1965 en mijn vader werkte in een fabriek en mijn moeder was thuis. Het was geen vetpot maar wij hadden wel een badkamer waarin ieder apart gewassen werd en een normale wc. binnen. Ik weet nog wel dat we een kolenkachel hadden en pas later centrale verwarming. Zwart/wit tv hebben we lang gehad want het ding ging maar niet kapot en daarom kochten mijn ouders geen nieuwe. In mijn klas was ik op een gegeven moment de enige waar ze thuis nog zwart/wit tv hadden. Cola en sinas kregen we in het weekend en op verjaardagen en zo ook nootjes en chips. Ranja werd er niet gedronken want dat vond niemand lekker. Het eten was veel gevarieerder dan bij Kadushi maar pastinaak en winterpostelein ( nooit van gehoord) heb ik volgens mij nog nooit gegeten. Er was wel elke dag vlees en wij woonden naast Indische mensen en mijn moeder heeft veel recepten van de buurvrouw gekregen dus het was bij ons niet elke dag AGV. 
Je wist toen in die tijd niet beter maar ik zou toch niet terug willen naar di9e tijd en ben blij dat wij onze zoon een luxere opvoeding hebben kunnen geven.

watertoren schreef op 13-09-2022 om 09:03:

Ik ben van 1965 en mijn vader werkte in een fabriek en mijn moeder was thuis. Het was geen vetpot maar wij hadden wel een badkamer waarin ieder apart gewassen werd en een normale wc. binnen. Ik weet nog wel dat we een kolenkachel hadden en pas later centrale verwarming. Zwart/wit tv hebben we lang gehad want het ding ging maar niet kapot en daarom kochten mijn ouders geen nieuwe. In mijn klas was ik op een gegeven moment de enige waar ze thuis nog zwart/wit tv hadden. Cola en sinas kregen we in het weekend en op verjaardagen en zo ook nootjes en chips. Ranja werd er niet gedronken want dat vond niemand lekker. Het eten was veel gevarieerder dan bij Kadushi maar pastinaak en winterpostelein ( nooit van gehoord) heb ik volgens mij nog nooit gegeten. Er was wel elke dag vlees en wij woonden naast Indische mensen en mijn moeder heeft veel recepten van de buurvrouw gekregen dus het was bij ons niet elke dag AGV.
Je wist toen in die tijd niet beter maar ik zou toch niet terug willen naar di9e tijd en ben blij dat wij onze zoon een luxere opvoeding hebben kunnen geven.

Natuurlijk is dat fijn. Dat vind ik ook. Maar ik ben niks tekort gekomen, was een gelukkig en gezond kind. Zoals gezegd: luxe is fijn, maar geen recht. En ik vind het soms echt ergerlijk hoe dat door sommigen wel zo gezien wordt. Precies hierdoor hebben we met z'n allen de aarde naar de gallemiezen geholpen. Werken er kinderen in India voor een grijpstuiver aan onze wegwerpkleding.

Enfin, dat dus. Ik hou maar op.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

13-09-2022 om 09:17

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 08:51:

Prijzen voor elektra moeten zsm losgekoppeld worden van de buitensporige gasprijzen. Ik zag dat advies ook voorbij komen in een documentaire op de BBC vorige week. Ze maken echt schaamteloos grote winsten over de rug van de burger.

Die denken ook alleen aan zichzelf inderdaad.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 09:19

Herfstappeltaart schreef op 13-09-2022 om 09:07:

[..]

Natuurlijk is dat fijn. Dat vind ik ook. Maar ik ben niks tekort gekomen, was een gelukkig en gezond kind. Zoals gezegd: luxe is fijn, maar geen recht. En ik vind het soms echt ergerlijk hoe dat door sommigen wel zo gezien wordt. Precies hierdoor hebben we met z'n allen de aarde naar de gallemiezen geholpen. Werken er kinderen in India voor een grijpstuiver aan onze wegwerpkleding.

Enfin, dat dus. Ik hou maar op.

Sowieso vind ik dat dit verboden moet worden op Europees niveau. De kwaliteit van dit soort kleding is om te janken.

het grootste deel van mijn kleding is tweedehands en het gaat nog jaren mee en anders kijk ik altijd goed waar het gemaakt wordt en naar de materialen. Al kan je daarmee alsnog de mist ingaan. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-09-2022 om 09:25

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 08:51:

Vind ik ook. 

En een plafond voor de gasprijzen,  zoals ze in veel andere eu landen ook invoeren. Dit is natuurlijk niet vol te houden zo. 

NippyDunlin42

NippyDunlin42

13-09-2022 om 09:28

Wij krijgen vandaag of morgen de eindafrekening, ik ben er wel mee bezig merk ik. Benieuwd wat ons nieuwe bedrag gaat zijn.

Luxe is geen recht maar het zijn voor mij wel de dingen die het leven leuk maken. Kunnen eten waar je zin in hebt en vooral veel mooie herinneringen maken zoals uit gaan , weekendjes weg en op vakantie gaan. Ik ga vrijdag op vakantie naar Lanzarote en dan ben ik als een kind zo blij. 

Herfstappeltaart schreef op 13-09-2022 om 08:53:

[..]

Dat is waar maar de een meer als de ander. Mijn kinderen zijn begin veertig en eind dertig en ik heb ze echt bijgebracht hoe ik er in sta wat betreft luxe en overdaad. Ze genieten, maar kunnen makkelijk inleveren. Weten hoe het zit. Weten ook dat luxe een fijn randje geeft aan het leven maar dat het geen recht is.

Wat betreft de woekerwinsten e.d. ben ik het met je eens.

Ben ik met je eens hoor je kunt je kinderen op dat gebied veel bij brengen. Maar voor mijn kinderen 30 en 25 zijn bepaalde dingen normaal, omdat ze niet anders kennen en dat bij hun vrienden thuis ook zien. Ik vind het jammer dat dat altijd als verwend wordt gezien. Ik leer ook weer van mijn kinderen door hun ben ik veel vaker vegetarisch gaan eten.

Maar dit is misschien een beetje te off topic.

Tuinfluiter schreef op 13-09-2022 om 09:33:

[..]

Ben ik met je eens hoor je kunt je kinderen op dat gebied veel bij brengen. Maar voor mijn kinderen 30 en 25 zijn bepaalde dingen normaal, omdat ze niet anders kennen en dat bij hun vrienden thuis ook zien. Ik vind het jammer dat dat altijd als verwend wordt gezien. Ik leer ook weer van mijn kinderen door hun ben ik veel vaker vegetarisch gaan eten.

Maar dit is misschien een beetje te off topic.

Ik ga een klein stukje off-topic mee: inderdaad de jongeren van nu kunnen principiëler zijn dan de oudere generatie wat betreft vleesconsumptie e.d. Heel goed, en daar kunnen wij weer wat van leren.

Ik wil het eigenlijk ook niet op oud/jong betrekken. De 'luxe is een recht' mentaliteit zie ik ook bij ouderen soms..Die zijn ook gewend geraakt aan een bepaalde levensstijl en kunnen of willen niet meer terug. Hebben soms tophypotheken afgesloten op 2 salarissen en als er eentje wegvalt, ziek wordt o.i.d. zijn de rapen gaar. Enfin, het is eigenlijk een apart topic waard 

Als ik kijk naar mijn omgeving zijn het vooral al jaren mijn 70+ ooms en tantes die klagen over minder pensioen en hoe duur alles is. En dit zijn geen mensen met aow en een schamelpensioen, maar mensen waarvan die vrouw thuis bleef (en die klagen het hardst) de man een zeer goed betaalde baan had, met 55 met de vut ging en die nu nog steeds 2x per jaar ver en lang op vakantie gaan.
Natuurlijk is het vervelend als je minder inkomen hebt en alles duurder wordt, maar met ouders in de zorg waren wij de arme tak en heb ik mij daar wel altijd over verbaasd. 

Ik ben nu heel blij dat ik weinig nodig heb, zeker met mijn slinkende salaris. Het maakt rondkomen in een tijd dat alles duurder wordt toch makkelijker. Van het gezin waar ik uitkom heb ik het financieel veruit het slechtste, dus ik ben ook wel blij dat ik er zo in sta. Ik baal alleen dat met de huidige gasprijzen verhuizen er voor mij voorlopig niet in zit. Maar als dat het ergste is. Ik huur inclusief heb een dak boven mijn hoopt en ja in de winter is douchen absoluut geen lolletje hier, en dan mopper ik wel, maar dach dan oefen ik vast voor als ik wel zelf mijn gas moet betalen  

Herfstappeltaart schreef op 13-09-2022 om 09:38:

[..]

Ik ga een klein stukje off-topic mee: inderdaad de jongeren van nu kunnen principiëler zijn dan de oudere generatie wat betreft vleesconsumptie e.d. Heel goed, en daar kunnen wij weer wat van leren.

Ik wil het eigenlijk ook niet op oud/jong betrekken. De 'luxe is een recht' mentaliteit zie ik ook bij ouderen soms..Die zijn ook gewend geraakt aan een bepaalde levensstijl en kunnen of willen niet meer terug. Hebben soms tophypotheken afgesloten op 2 salarissen en als er eentje wegvalt, ziek wordt o.i.d. zijn de rapen gaar. Enfin, het is eigenlijk een apart topic waard

Ben ik helemaal met je eens

PriceyRook54

PriceyRook54

13-09-2022 om 10:30

Kadushi schreef op 13-09-2022 om 00:06:

Echt, ik schiet soms gewoon in de lach van sommige berichten. In mijn omgeving zie ik dit ook, klagen dat de zalm niet meer te betalen is bij de visboer. Dat ze de winter efteling maar overslaan dit jaar na 4 keer geweest te zijn in de zomer. Hoe verschrikkelijk het is dat ze dit jaar alleen 4 weken naar de Bahama's konden en de wintersport vakantie over moeten slaan terwijl Floris en Roderick zich er zo op verheugd hadden.

[...]  

Toevallig had ik vanmorgen een dergelijke discussie met mijn (verwende) tieners. de 16jarige gaat in maart met school naar Spanje. Haar vriendin Laura heeft geen paspoort, is nog nooit in het buitenland geweest, hoe kan dat nou, nog nooit!?

Ja tiener, waarom denk je dat ik drie dagen op goed weer zit te wachten zodat ik de droger niet hoef te gebruiken? En dat ik alle aanbiedingen afloop? Je hebt werkelijk geen idee hoe goed je het hebt.

Ik geloof dat ze vonden dat ik maar zeurde...

Cle0 schreef op 12-09-2022 om 17:54:

[..]

Dat is wel makkelijk praten denk ik als je huis niet 30+ graden wordt in de zomer, zoals bij mij, en dan hebben we het niet over 1 dagje.

Maar goed, ik neem die hoge energiekosten dus voor lief. Want het is bij mij wel mentaal overleven

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom een airco 'not-done' zou zijn in een zomer met weken en weken heet weer en binnentemperaturen van 25 graden of meer (en vergeet niet de nachten), terwijl het blijkbaar wél volkomen normaal is om in de winter (herfst, lente...) de verwarming aan te zetten. Als staat ie op 19 graden, of voor mijn part 17 graden, maar wel aan. Kan je hetzelfde redeneren: gewoon dikke kleren aan, dekentjes over je en gewoon altijd uit die kachel. 

Of vindt men dat comfort bij kou belangrijker is dan comfort bij hitte, of andersom: afzien bij kou is anders dan afzien bij hitte? Beetje apart. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.