Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

redbulletje schreef op 12-09-2022 om 18:02:

[..]

Voor mij ook. Ik heb astma en kan extreme temperaturen niet aan.

Je zou het kunnen proberen en kijken of je niet dood neervalt.  Er zijn zoveel mensen die COPD hebben en allerlei andere aandoeningen en die in hun veel te hete flats jaar in jaar uit de hitte overleven,  zonder dat ze fysiek nog in staat zijn naar buiten te gaan of geld hebben voor een airco.  En ja, dat valt niet mee. Maar het niet aankunnen, dat is een tweede. 

Echt, ik schiet soms gewoon in de lach van sommige berichten. In mijn omgeving zie ik dit ook, klagen dat de zalm niet meer te betalen is bij de visboer. Dat ze de winter efteling maar overslaan dit jaar na 4 keer geweest te zijn in de zomer. Hoe verschrikkelijk het is dat ze dit jaar alleen 4 weken naar de Bahama's konden en de wintersport vakantie over moeten slaan terwijl Floris en Roderick zich er zo op verheugd hadden. 

Hoe mensen klagen over de boodschappen maar nooit een folder doorkijken en gerust 1 zak kattenbrokken in hun kar gooien terwijl er 2 voor 1 in de aanbieding waren. Iedere dag uitgebreid willen koken met dure ingredieenten omdat ze dat zo gewend zijn. Om vervolgens die ongebruikte halve avocado en een halve struik kruiden in de kliko te gooien na 4 dagen.

Die 3 dagen per week buitenhuis lunchen om vervolgens totaal verontwaardigd de prijzen van hun broodje met cappuccino op fb te delen. Om vervolgens al hun onterechte leed op die luie bijstandstrekkers met hun tegemoetkomingen om het hoofd boven water te houden in deze barre tijden te projecteren. 

Die mensen zitten al jaren in de kou, hebben al jaren geen efteling gezien of zalm van de visboer geproefd. Die kunnen niks met adviezen zoals de verwarming op 19 te zetten want die stoken al jaren niet boven de 17 graden. 
Maar nee, dat zijn de uitkaaiers van hun belastingcenten. En die krijgen ook nog eens 1300 euro tegemoetkoming. Van hun centen godbetert!! Das meer dan 100 euro per maand! En daar moeten wij de winter efteling, onze visboer zalm, lunch en de skivakantie voor opgeven.

Ik ben het er zeker mee eens dat werken veel beter beloond moet worden hoor, absoluut! Maar dan nog vind ik minstens de helft van de maatschappij strontverwend. Ik ben blij dat ik in de jaren 60 geboren ben. Toen we nog in de ijskoude keuken in de teil gingen die verwarmd wert met een dompelaar. Ouders gingen eerst en daarna de kinderen van oud naar jong.

Dan in je pyama opwarmen voor de enige gaskachel in huis, in de voorkamer. Dan keken we meneer de uil en werden vervolgens strak ingestopt onder de dekens terwijl de ijssterren op de ramen stonden. En we aten knolletjes met maizenasaus, boerenkool en hutspot, de hele winter lang. Van pasta had nog nooit iemand gehoord, pas in de jaren 70 kregen we af en toe macaroni, was heel exotisch in die tijd. Gewoon met wat kruiden, kaas en vooral veel ketchup. Er waren 2 soorten ranja, rood en oranje en later kwam de groene erbij.

En zo kwam er steeds meer bij aan exotische groenten en fruit. De keuze werd enorm. En op den duur wist niemand meer hoe je de zaden uit de spinazie moest halen en hoe je andijvie moest maken. Laat staan wat je met pastinaak of winterpostelein moest. 
We zijn echt zo ontzettend verwend de laatste 4 decennia, erger nog, we hebben er recht op. 

Terwijl er in mijn jeugd nog bittere armoede heerste, bijna niemand een badkamer had en de wc vaak nog buiten was. Zoek zelf maar eens op de jaren 60 van je eigen stad. Ik ben echt blij dat ik die tijd gekend heb, dat maakt deze moeilijke tijden een stuk makkelijker voor mij. 

Mij maak je niet wijs dat je bij zuinig verbruik 1000 euro per maand moet betalen. Dan heb je altijd al een hoog verbruik gehad en pas je je niet aan op de huidige omstandigheden. Dan moet je misschien je aquarium (s) wegdoen en wat minder in je jaccuzie of sauna zitten. Dat is altijd al een enorme luxe geweest itt het gros van de mensheid. 

Ik erger me echt steeds meer aan het geklaag van bevoorrechte mensen die de nering niet naar de tering willen zetten. Echt stront verwend vind ik sommige mensen, mijn oudste zoon met zijn eigen bedrijf incluis. Beetje lopen piepen dat je niet meer een weekendje Londen of Parijs kan doen om de nieuwste loubottins of hoe je het ook schrijft te kunnen scoren. 

We moeten allemaal inleveren, de een wat meer dan de ander. Maar ik heb het er graag voor over als het bijdraagt aan de overwinning van Oekraine die door hun offers de oorlog buiten onze grenzen houdt. Dan zit ik met liefde en plezier aan de knollen en penen en mijn dekentje om komende winter. Slava Ukraini! 

...Zitten er zaden in spinazie?😶

NocturnalMule38

NocturnalMule38

13-09-2022 om 01:27

Rockstar schreef op 13-09-2022 om 00:57:

Hahaha, dat was precies wat ik dacht. Uit 71 dus te jong en in bovenmodaal gezin opgegroeid.  Daarna van minimumloon naar bijstand  bijstand naar onder bijstandsniveau ( ex met schulden ) naar er ff boven wat een luxe was dat ! Naar nu 17 jaar bijstand. En dus ook ervaren hoe blij je met een keer een nieuwe bank bij de leen bakker kopen kunt zijn. Nu weer terug naar krijgertjrs of mp. 

Wel eens met posting trouwens. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 03:36

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 00:01:

[..]

Je zou het kunnen proberen en kijken of je niet dood neervalt. Er zijn zoveel mensen die COPD hebben en allerlei andere aandoeningen en die in hun veel te hete flats jaar in jaar uit de hitte overleven, zonder dat ze fysiek nog in staat zijn naar buiten te gaan of geld hebben voor een airco. En ja, dat valt niet mee. Maar het niet aankunnen, dat is een tweede.

Het is natuurlijk niet waar dat warmte onschadelijk is. Het kost elk jaar weer mensenlevens en zeker bij mensen die fysiek slechter zijn. 

Een kennis van mij is hartpatiënt. Hij werkt in een keuken en in de keuken hing geen airco. Hij kreeg deze zomer een hitte beroerte. 
zeer gevaarlijk , zeker in zin toestand. 

dus ik geloof zo dat warmte en copd ook geen top combinatie is. 

De hitte heeft een grote impact op je gezondheid. Je lichaam zal namelijk harder moeten werken om het lichaam af te koelen. Dat doet het onder meer door te zweten en extra bloed rond te pompen. Het hart moet hiervoor harder werken. Bij gezonde en jongere mensen is dit meestal geen probleem, maar met name ouderen kunnen hier veel last van hebben en zelfs door overlijden

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 03:42

Kadushi schreef op 13-09-2022 om 00:06:

Echt, ik schiet soms gewoon in de lach van sommige berichten. In mijn omgeving zie ik dit ook, klagen dat de zalm niet meer te betalen is bij de visboer. Dat ze de winter efteling maar overslaan dit jaar na 4 keer geweest te zijn in de zomer. Hoe verschrikkelijk het is dat ze dit jaar alleen 4 weken naar de Bahama's konden en de wintersport vakantie over moeten slaan terwijl Floris en Roderick zich er zo op verheugd hadden.

Hoe mensen klagen over de boodschappen maar nooit een folder doorkijken en gerust 1 zak kattenbrokken in hun kar gooien terwijl er 2 voor 1 in de aanbieding waren. Iedere dag uitgebreid willen koken met dure ingredieenten omdat ze dat zo gewend zijn. Om vervolgens die ongebruikte halve avocado en een halve struik kruiden in de kliko te gooien na 4 dagen.

Die 3 dagen per week buitenhuis lunchen om vervolgens totaal verontwaardigd de prijzen van hun broodje met cappuccino op fb te delen. Om vervolgens al hun onterechte leed op die luie bijstandstrekkers met hun tegemoetkomingen om het hoofd boven water te houden in deze barre tijden te projecteren.

Die mensen zitten al jaren in de kou, hebben al jaren geen efteling gezien of zalm van de visboer geproefd. Die kunnen niks met adviezen zoals de verwarming op 19 te zetten want die stoken al jaren niet boven de 17 graden.
Maar nee, dat zijn de uitkaaiers van hun belastingcenten. En die krijgen ook nog eens 1300 euro tegemoetkoming. Van hun centen godbetert!! Das meer dan 100 euro per maand! En daar moeten wij de winter efteling, onze visboer zalm, lunch en de skivakantie voor opgeven.

Ik ben het er zeker mee eens dat werken veel beter beloond moet worden hoor, absoluut!
Maar dan nog vind ik minstens de helft van de maatschappij strontverwend. Ik ben blij dat ik in de jaren 60 geboren ben. Toen we nog in de ijskoude keuken in de teil gingen die verwarmd wert met een dompelaar. Ouders gingen eerst en daarna de kinderen van oud naar jong.

Dan in je pyama opwarmen voor de enige gaskachel in huis, in de voorkamer. Dan keken we meneer de uil en werden vervolgens strak ingestopt onder de dekens terwijl de ijssterren op de ramen stonden. En we aten knolletjes met maizenasaus, boerenkool en hutspot, de hele winter lang. Van pasta had nog nooit iemand gehoord, pas in de jaren 70 kregen we af en toe macaroni, was heel exotisch in die tijd. Gewoon met wat kruiden, kaas en vooral veel ketchup. Er waren 2 soorten ranja, rood en oranje en later kwam de groene erbij.

En zo kwam er steeds meer bij aan exotische groenten en fruit. De keuze werd enorm. En op den duur wist niemand meer hoe je de zaden uit de spinazie moest halen en hoe je andijvie moest maken. Laat staan wat je met pastinaak of winterpostelein moest.
We zijn echt zo ontzettend verwend de laatste 4 decennia, erger nog, we hebben er recht op.

Terwijl er in mijn jeugd nog bittere armoede heerste, bijna niemand een badkamer had en de wc vaak nog buiten was. Zoek zelf maar eens op de jaren 60 van je eigen stad. Ik ben echt blij dat ik die tijd gekend heb, dat maakt deze moeilijke tijden een stuk makkelijker voor mij.

Mij maak je niet wijs dat je bij zuinig verbruik 1000 euro per maand moet betalen. Dan heb je altijd al een hoog verbruik gehad en pas je je niet aan op de huidige omstandigheden. Dan moet je misschien je aquarium (s) wegdoen en wat minder in je jaccuzie of sauna zitten. Dat is altijd al een enorme luxe geweest itt het gros van de mensheid.

Ik erger me echt steeds meer aan het geklaag van bevoorrechte mensen die de nering niet naar de tering willen zetten. Echt stront verwend vind ik sommige mensen, mijn oudste zoon met zijn eigen bedrijf incluis. Beetje lopen piepen dat je niet meer een weekendje Londen of Parijs kan doen om de nieuwste loubottins of hoe je het ook schrijft te kunnen scoren.

We moeten allemaal inleveren, de een wat meer dan de ander. Maar ik heb het er graag voor over als het bijdraagt aan de overwinning van Oekraine die door hun offers de oorlog buiten onze grenzen houdt. Dan zit ik met liefde en plezier aan de knollen en penen en mijn dekentje om komende winter. Slava Ukraini!

Ik neem aan dat je op mij reageert?

Ik heb al het bovenstaand niet hoor al die mensen die dure vakanties en reisjes kunnen betalen zullen ook wel ver boven modaal zitten .  

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 03:43

Rockstar schreef op 13-09-2022 om 00:57:

Zijn er planten en vruchten waar geen zaden inzitten? 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 03:44

Laat maar

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 03:42:

[..]

Ik heb al het bovenstaand niet hoor al die mensen die dure vakanties en reisjes kunnen betalen zullen ook wel ver boven modaal zitten .

Nee, hoe kom je erbij? Ik had het over mijn eigen ervaringen in het algemeen. Er is maar een iemand die ik persoonlijk benoemde, notabene mijn eigen zoon. Het is me echt een raadsel hoe je mijn reactie op jezelf betrekt.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 04:31

Kadushi schreef op 13-09-2022 om 04:05:

[..]

Nee, hoe kom je erbij? Ik had het over mijn eigen ervaringen in het algemeen. Er is maar een iemand die ik persoonlijk benoemde, notabene mijn eigen zoon. Het is me echt een raadsel hoe je mijn reactie op jezelf betrekt.

Oke Dan heb ik niets gezegd. 

Ik ben het er zeker mee eens dat werken veel beter beloond moet worden hoor, absoluut! Maar dan nog vind ik minstens de helft van de maatschappij strontverwend. Ik ben blij dat ik in de jaren 60 geboren ben. Toen we nog in de ijskoude keuken in de teil gingen die verwarmd wert met een dompelaar. Ouders gingen eerst en daarna de kinderen van oud naar jong.

Ik ben van '57 en herken veel van je verhaal. Wij hadden toen ik klein was een kolenkachel en verder geen verwarming. Als het had gesneeuwd moest ik mijn koude vingers ontdooien onder de koude kraan omdat ze onder warm water zouden gaan tintelen (met pijn). Inderdaad, in de winter stonden de ijsbloemen boven op de ramen. Ik kreeg een kruik mee naar bed en we hadden wollen dekens. Niks van gekregen allemaal. 

Ik ben het eens met je verhaal. We zijn verwend. Gewend geraakt aan een enorm luxe maatschappij en veel mensen weten echt niet meer wat 'de tering naar de nering zetten' is. Ons gezin ging nooit naar een restaurantje in mijn jeugd. Koffie dronk je thuis. Met een gelegenheid was er een gebakje, maar nooit zomaar in het weekend ofzo. Idem met limonade. Dat veranderde pas een beetje toen ik een jaar of twaalf was. Onze eerste t.v. kregen we toen ik 6 was. Een kleine zwart/wit.

Dit vind ik al jaren lang. Alles wordt zo als vanzelfsprekend gezien, de bomen groeiden tot in de hemel, dat moest een keer fout gaan. 

Wel heb ik echt de overtuiging dat we oog moeten blijven houden voor de mensen die pech hebben in het leven, ziekte, sociale omstandigheden, die mensen moeten we helpen en niet in een hoek drukken of verwaarlozen.

Natuurlijk zullen er altijd individuen zijn die misbruik proberen te maken van uitkeringen, maar daar moet de rest niet een slechte naam door krijgen. Ik ben altijd tegen de marktwerking geweest van gezondheidszorg en wonen. Dit soort voorzieningen moeten in handen van de overheid blijven. Daar hebben mensen recht op, de basis onder je bestaan.

Meer zal ik er niet over zeggen, anders wordt het te politiek en die weg zal ik maar niet inslaan.

Tot slot: ja, spinazie moest je vroeger uitzoeken, een rotwerkje.

Edit: wij hadden overigens wel gewoon een toilet en badkamer. Misschien dat het in de grote stad slechter was. Ik woonde in een provinciestad.

Mijn oma en opa hadden wel nog een toilet buiten, maar dat was nog een generatie ouder dus.

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 00:01:

[..]

Je zou het kunnen proberen en kijken of je niet dood neervalt. Er zijn zoveel mensen die COPD hebben en allerlei andere aandoeningen en die in hun veel te hete flats jaar in jaar uit de hitte overleven, zonder dat ze fysiek nog in staat zijn naar buiten te gaan of geld hebben voor een airco. En ja, dat valt niet mee. Maar het niet aankunnen, dat is een tweede.

Waarom zou ik? Ik heb die airco niet voor niets. 

Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 03:42:

[..]

Het is juist noodzakelijk dat ook deze groep klaagt en in verzet komt om de overheid te proberen bij te sturen ipv ons de afgrond in te laten duwen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

13-09-2022 om 07:20

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 07:16:

[..]

Het is juist noodzakelijk dat ook deze groep klaagt en in verzet komt om de overheid te proberen bij te sturen ipv ons de afgrond in te laten duwen.

Ik heb er best veel in de gemeente wonen. Ook zij klagen steen en been aan de kassa. 

De regering heeft besloten tot sancties tegen Rusland.  Prima maar de economische gevolgen worden bij de gewone Nederlanders neergelegd, arm, rijk en de overgrote meerderheid er tussen in. Ik vind het echt niet erg om wat van mijn persoonlijke welvaart in te leveren voor de bevolking van de Oekraïne maar ik heb wel erg veel moeite met de grote winsten die bepaalde energie bedrijven maken en de extra belasting inkomsten die de Nederlandse staat over de energie ontvangt. 

Waarom moeten we bijvoorbeeld voor windenergie ook het viervoudige betalen. Ik zie dat als smerige oorlogwinst. De regering zou dat een halt toe moeten roepen. Meer betalen voor de energie voor de mensen in de Oekraïne oké maar niet om de woekerwinsten van grote maatschappijen te financieren.

Als kind van de jaren zestig heb ik een fijne eenvoudige jeugd gehad vergelijkbaar met die van herfstappeltaart. Ik heb ook genoten van de stijgende welvaart en in deze welvaart heb ik net als het merendeel van mijn generatie genoten mijn kinderen opgevoed. Als deze kinderen nu dus verwent blijken te zijn hebben wij daar zelf ook onze verantwoordelijkheid in gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.