Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Koko67
14-03-2026 om 22:55
Malibu2 schreef op 14-03-2026 om 22:39:
Mona Keijzer heeft hier zeker een punt:
Ik zie allerlei berichten van verontruste politici en bestuurders over de aanslagen op en geweld naar Joden voorbij komen.
“Wat had je dán gedacht?!” wil ik bijna schreeuwen. Dat het wegkijken, het bagataliseren, de sussende teksten over de haatpraat, het relativeren zonder consequenties is?!
https://x.com/i/status/2032842470556311899
Ze heeft hier zeker een heel groot punt. Maar volgens mij blijven we nog een tijdje wegkijken. Is natuurlijk ook veel makkelijker.
Nicole123
14-03-2026 om 23:06
@Miraval, je schrijft een hele lange tekst, dus ik citeer hem even niet, maar ik snap werkelijk niet wat je nou zo vreselijk dwars zit aan als andere mensen bepaalde religieuze feesten vieren en de vrijheid krijgen dat in openbaarheid te mogen doen. Dat wil je toch juist zelf ook? Ik snap echt niet waarom je je er zo over op zou winden. Ik snap niet waarom je ervan moet maken dat zij voorgetrokken zouden worden of jij benadeeld. Alsof die versierde straat ergens in Nederland op een plek waar je zelf niet eens komt of hoe die ene hogeschool zijn kerstdiner noemt ook maar enige invloed zou hebben over hoe jij je paasfeest in zou kunnen vullen: juist in Nederland heb je daar alle vrijheid in, zowel zij als jij! En dat je het verbindt aan (vreselijke) aanslagen op en onveiligheid voor Joden, door op deze plek in dit topic ermee te komen, daar kan ik al helemaal niet bij. Ik vind dat een nogal heftige en polariserende aantijging eigenlijk. Of ergens een straat in Nederland versierd is met Ramadan, of dat ergens een iftar gevierd wordt of dat iemand een dansfeest in december liever een winterfeest noemt dan een kerstgala heeft volstrekt niets met aanslagen op Joden te maken.
rionyriony
15-03-2026 om 07:49
Koko67 schreef op 14-03-2026 om 22:55:
[..]
Ze heeft hier zeker een heel groot punt. Maar volgens mij blijven we nog een tijdje wegkijken. Is natuurlijk ook veel makkelijker.
Men gaat het eigen aandeel in dit drama pas erkennen als men het zélf erg slecht gaat krijgen. Voorlopig hebben ze er nog niet zo'n last van met hun baan voor de overheid en in de wat betere delen van het land en in hun wat duurdere wijken.
En vermoedelijk gaan ze het nieteens erkennen. "Rechts" zal dan wel weer de schuld krijgen, zodat ze zich nergens voor verantwoordelijk voelen in de shit die ze zelf hebben veroorzaakt.
rionyriony
15-03-2026 om 08:30
Het zal mijn tijd wel duren allemaal en ik ga de tragedie nieteens te zien krijgen. Maar ik voel hem naderen. Ik weet niet waarom het me dan raakt, want ik heb nieteens kinderen. De kinderen in mijn eigen familie hebben allemaal een zekere welstand bereikt en zullen de eerste decennia nog niet zo'n last hebben want erg goede opleiding, dus betere banen; wonen in koophuizen in goede wijken die nog niet volgepropt zijn met de nieuwkomers.
Ik zie een deel van mijn aangetrouwde familie zelfs hun oosterse afkomst wat aandikken. Ze charmeren ermee, alsof dat toch een wat betere garantie voor de toekomst is. Ze zijn zo seculier als de pest. Hebben het land van hun grootpapa nooit meegemaakt. En toch dat gedoe.
Het gaat me kennelijk dan toch om mijn land en cultuur, wat me bindt aan wat ik ben, en wat verloren loopt door dom, lui, angstig en ijdel gedrag.
Koko67
15-03-2026 om 08:34
Nicole123 schreef op 14-03-2026 om 23:06:
@Miraval, je schrijft een hele lange tekst, dus ik citeer hem even niet, maar ik snap werkelijk niet wat je nou zo vreselijk dwars zit aan als andere mensen bepaalde religieuze feesten vieren en de vrijheid krijgen dat in openbaarheid te mogen doen. Dat wil je toch juist zelf ook? Ik snap echt niet waarom je je er zo over op zou winden. Ik snap niet waarom je ervan moet maken dat zij voorgetrokken zouden worden of jij benadeeld. Alsof die versierde straat ergens in Nederland op een plek waar je zelf niet eens komt of hoe die ene hogeschool zijn kerstdiner noemt ook maar enige invloed zou hebben over hoe jij je paasfeest in zou kunnen vullen: juist in Nederland heb je daar alle vrijheid in, zowel zij als jij! En dat je het verbindt aan (vreselijke) aanslagen op en onveiligheid voor Joden, door op deze plek in dit topic ermee te komen, daar kan ik al helemaal niet bij. Ik vind dat een nogal heftige en polariserende aantijging eigenlijk. Of ergens een straat in Nederland versierd is met Ramadan, of dat ergens een iftar gevierd wordt of dat iemand een dansfeest in december liever een winterfeest noemt dan een kerstgala heeft volstrekt niets met aanslagen op Joden te maken.
Het gaat om het steeds meer aanpassen aan moslims.Aan het steeds een stapje verder gaan om ze vooral niet te ergeren. Want stel je voor dat ze ons rascistisch vinden. Dat moeten we niet hebben. Kijk bv. naar Engeland. Daar is een hele grote verkrachtingszaak met hele jonge meisjes jarenlang niet of nauwelijks onderzocht omdat de autoriteiten bang waren voor de publieke opinie. Bang dat het publiek zou weten dat die verkrachters bijna allemaal moslims zijn. Liever dat er 7 jarige meisjes verkracht worden dat dat het publiek erachter komt dat de daders moslims zijn.
Noor100
15-03-2026 om 10:57
Interessant stuk in het Parool gisteren.
Chris de Ploeg, Joodse lijsttrekker van De Vonk, werd geweerd van het ‘Joods debat’ voor de Amsterdamse verkiezingen. Volgens hem ging het debat niet over lokale Joodse thema’s, maar was het een eenzijdige verdediging van Israël, waarbij kritische partijen als zijn eigen partij werden buitengesloten. De Ploeg, zelf nazaat van Holocaustoverlevers, vraagt zich af voor welke Joden dit debat eigenlijk bedoeld was
Hij stelt dat het echte gevaar niet van pro-Palestinademonstranten komt, maar van extreemrechts en zionistische geweldplegers. Volgens hem wordt antisemitisme vooral op links geprojecteerd, terwijl studies aantonen dat het vaker op rechts voorkomt.
Zilver_gray
15-03-2026 om 11:23
Noor100 schreef op 15-03-2026 om 10:57:
Chris de Ploeg, Joodse lijsttrekker van De Vonk, werd geweerd van het ‘Joods debat’ voor de Amsterdamse verkiezingen. Volgens hem ging het debat niet over lokale Joodse thema’s, maar was het een eenzijdige verdediging van Israël, waarbij kritische partijen als zijn eigen partij werden buitengesloten. De Ploeg, zelf nazaat van Holocaustoverlevers, vraagt zich af voor welke Joden dit debat eigenlijk bedoeld was
Hij stelt dat het echte gevaar niet van pro-Palestinademonstranten komt, maar van extreemrechts en zionistische geweldplegers. Volgens hem wordt antisemitisme vooral op links geprojecteerd, terwijl studies aantonen dat het vaker op rechts voorkomt.
Heb je toevallig een linkje? Klinkt als de moeite waard om te lezen.
felija
15-03-2026 om 11:31
Noor100 schreef op 15-03-2026 om 10:57:
Alleen maar wijzen naar de splinter in andermans oog (moslims en links) en blind zijn voor de balk in hun eigen oog (extreemrechts).
Mick87
15-03-2026 om 11:42
Het aantal moslims in ons land en heel West Europa groeit. Daarmee ook het aantal orthodoxen en radicalen. Want een deel van deze mensen houdt er conservatief gedachtengoed op na. Kijk naar de Islamitische wereld : midden Oosten, bepaalde Afrikaanse landen. Het is een voedingsbodem voor ongelijke mensenrechten en dood en verderf. En dat wordt allemaal gerechtvaardigd door een al dan niet bestaande entiteit en een duizenden jaren oud boek.
Ik ben zeker geen Nethanyau aanhanger en die man mag van mij liever nog vandaag dan morgen voor een tribunaal verschijnen. Maar dat terzijde. Feit is dat het grootste gedeelte van het midden Oosten de Israeli het licht in de ogen niet gunt. Ze weg en dood wil hebben. Irans doel is al decennialang complete vernietiging van Israel, Hamas hetzelfde. Terwijl we allemaal begaan zijn met trieste lot van de Palestijnen en het woord genocide valt, zou Hamas niets liever dan een genocide plegen op de Joden. Pure jodenhaat en antisemitisme. Het zit bij een deel van de orthodox gelovigen in het bloed.
Dat mag niet zo benoemd worden. Want: racisme, stigmatiseren en islamofobie.
Het is logisch nu we in absolute aantallen meer islamitische burgers hebben de jodenhaat ook toeneemt. Wat we elders in de wereld zien komt hier nu ook voor. Al zijn het gelukkig excessen. Want de meeste mensen deugen en zo. En het aantal radicalen is procentueel klein. Maar zij kunnen wel ontwrichtend werken. Helaas. Ik maak me grote zorgen. Zeker ook vanwege de rol die sociale media hebben en die jongeren kunnen aanzetten tot dit soort daden.
We gaan steeds meer zien dat culturele elementen waar vluchtelingen voor vluchten hier ook gaan voorkomen.
Het is treurig. Erg treurig.
Ik snap volledig wat Mona Keijzer schrijft. Want terwijl politici allemaal geschokt zijn en zo denk ik ook: we zijn ontzettend naïef geweest.
Verder raad ik iedereen het boek Het vervallen huis van de Islam van Ruud Koopmans aan. Dat geeft wat meer duiding.
Ik maak me erge zorgen. Waar gaat dit heen met de maatschappij? En dan doel ik niet alleen op toenemde Jodenhaat etc. Maar ook : wappies, complottheorieën, wetenschap die niet meer gelooft wordt, fake nieuws, toenemend individualisme.
De SAMEN in samenleving is er steeds meer uit. Moreel verval.
Mick87
15-03-2026 om 11:48
Het aantal moslims in ons land en heel West Europa groeit. Daarmee ook het aantal orthodoxen en radicalen. Want een deel van deze mensen houdt er conservatief gedachtengoed op na. Kijk naar de Islamitische wereld : midden Oosten, bepaalde Afrikaanse landen. Het is een voedingsbodem voor ongelijke mensenrechten en dood en verderf. En dat wordt allemaal gerechtvaardigd door een al dan niet bestaande entiteit en een duizenden jaren oud boek.
Ik ben zeker geen Nethanyau aanhanger en die man mag van mij liever nog vandaag dan morgen voor een tribunaal verschijnen. Maar dat terzijde. Feit is dat het grootste gedeelte van het midden Oosten de Israeli het licht in de ogen niet gunt. Ze weg en dood wil hebben. Irans doel is al decennialang complete vernietiging van Israel, Hamas hetzelfde. Terwijl we allemaal begaan zijn met trieste lot van de Palestijnen en het woord genocide valt, zou Hamas niets liever dan een genocide plegen op de Joden. Pure jodenhaat en antisemitisme. Het zit bij een deel van de orthodox gelovigen in het bloed.
Dat mag niet zo benoemd worden. Want: racisme, stigmatiseren en islamofobie.
Het is logisch nu we in absolute aantallen meer islamitische burgers hebben de jodenhaat ook toeneemt. Wat we elders in de wereld zien komt hier nu ook voor. Al zijn het gelukkig excessen. Want de meeste mensen deugen en zo. En het aantal radicalen is procentueel klein. Maar zij kunnen wel ontwrichtend werken. Helaas. Ik maak me grote zorgen. Zeker ook vanwege de rol die sociale media hebben en die jongeren kunnen aanzetten tot dit soort daden.
We gaan steeds meer zien dat culturele elementen waar vluchtelingen voor vluchten hier ook gaan voorkomen.
Het is treurig. Erg treurig.
Ik snap volledig wat Mona Keijzer schrijft. Want terwijl politici allemaal geschokt zijn en zo denk ik ook: we zijn ontzettend naïef geweest.
Verder raad ik iedereen het boek Het vervallen huis van de Islam van Ruud Koopmans aan. Dat geeft wat meer duiding.
Ik maak me erge zorgen. Waar gaat dit heen met de maatschappij? En dan doel ik niet alleen op toenemde Jodenhaat etc. Maar ook : wappies, complottheorieën, wetenschap die niet meer gelooft wordt, fake nieuws, toenemend individualisme.
De SAMEN in samenleving is er steeds meer uit. Moreel verval.
Koko67 schreef op 15-03-2026 om 08:34:
[..]
Het gaat om het steeds meer aanpassen aan moslims.Aan het steeds een stapje verder gaan om ze vooral niet te ergeren. Want stel je voor dat ze ons rascistisch vinden. Dat moeten we niet hebben. Kijk bv. naar Engeland. Daar is een hele grote verkrachtingszaak met hele jonge meisjes jarenlang niet of nauwelijks onderzocht omdat de autoriteiten bang waren voor de publieke opinie. Bang dat het publiek zou weten dat die verkrachters bijna allemaal moslims zijn. Liever dat er 7 jarige meisjes verkracht worden dat dat het publiek erachter komt dat de daders moslims zijn.
Een feestje meevieren of daar de ruimte aan geven is toch geen probleem ? En dat vind ik ook iets totaal anders dan het nieuws uit Engeland dat een verkrachtingsbende jarenlang de hand boven het hoofd is gehouden ? Zeer kwalijk overigens. Maar wat mij betreft appels en peren vergelijken.
Koko67
15-03-2026 om 12:48
Nee toch niet. Het ene is erger dan het andere. Maar beiden gaat over eenzijdig een bepaalde groep pleasen. In Engeland is er een leraar ondergedoken omdat hij een plaatje van de profeet had laten zien. In plaats van deze idioten op te pakken is aan de scholen verzocht dat niet meer te doen en ook geen tekeningen van Jezus meer te laten maken door kinderen. Moslims vinden dat niet fijn. In Nederland halen.we vluchtelingen uit een AZC die homo of trans zijn. Anders worden ze in elkaar geslagen. Dat is de wereld op zijn kop.
Handschoenvrouw
15-03-2026 om 13:30
Koko67 schreef op 15-03-2026 om 08:34:
[..]
Maar dit klopt toch niet? De hoofdreden waarom het onderzoek naar die grooming gangs zo laat op gang kwam was omdat de politie de aangiftes van de slachtoffers niet serieus nam. Het waren volgens hen "probleemmeisjes" zijn. De jeugdzorgorganisaties waar veel meisjes onder voogdij stonden grepen niet in wegens angst voor hun eigen imago. Erg herkenbaar als je kijkt naar de recente grote sextortion zaken in Nederland, waar ook slachtoffers jarenlang niet serieus geworden zijn.
Miraval
15-03-2026 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 19:47:
Je bedoelt DENK, daar hebben ze het volgende over in hun verkiezingsprogramma staan: Er moet wat DENK betreft daarom één staat komen waar joden, christenen en moslims als gelijkwaardige burgers kunnen leven.
en over antisemitisme: Specifieke uitingsvormen van discriminatie krijgen gerichte aanpakken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een specifiek plan tegen antisemitisme, LHBTI haat, anti ziganisme, anti zwart racisme en andere uitingsvormen van discriminatie die om een gerichte aanpak vragen.
Overigens veroordeelt de partijleider van DENK op zijn twitter de aanslagen in Rotterdam en Amsterdam.
Ja ik bedoel DENK, en die 1 ene, onverdeelde pluriforme staat heet Palestina. DENK erkent Israel niet als staat maar als koloniale entiteit die zonder toestemming van de lokale bevolking is gesticht. En nu is er natuurlijk op dit moment van alles te zeggen over Netanyahu en zijn beleid, maar Israël en Palestina zouden beiden bestaansrecht moeten hebben naast elkaar.
Maar DENK ontkent ook de gevaren vanuit Iran, ondanks bewijzen van het internationaal atoomagenschap, de banden met terroristische organisaties, de velen burgerdoden door het Iraanse beleid bij opstanden.
Nicole123
15-03-2026 om 13:31
Mick87 schreef op 15-03-2026 om 11:48:Een feestje meevieren of daar de ruimte aan geven is toch geen probleem ? En dat vind ik ook iets totaal anders dan het nieuws uit Engeland dat een verkrachtingsbende jarenlang de hand boven het hoofd is gehouden ? Zeer kwalijk overigens. Maar wat mij betreft appels en peren vergelijken.
Dit bedoelde ik dus. Het verbinden van gewone positieve uitingen van religie, zoals ruimte geven aan het vieren van een feest, aan zeer kwalijke zaken zoals verkrachtingen, bedreigingen en aanslagen, vind ik ook appels met peren verbinden. Dan bestrijdt men niet het geweld maar valt men een hele religie en al diens aanhangers aan. Ik vind dat juist als mensen zo om de vrijheid van Joden geven enorm hypocriet: de ene religie in zijn geheel aanvallen - inclusief alle positieve uitingen ervan - omdat je vindt dat andere mensen niet vanwege hun religie mogen worden aangevallen.
Geweld is fout.
Van wie dan ook, zonder onderscheid.
Niet de hele islam en alle moslims.
Koko67
15-03-2026 om 13:34
Handschoenvrouw schreef op 15-03-2026 om 13:30:
[..]
Maar dit klopt toch niet? De hoofdreden waarom het onderzoek naar die grooming gangs zo laat op gang kwam was omdat de politie de aangiftes van de slachtoffers niet serieus nam. Het waren volgens hen "probleemmeisjes" zijn. De jeugdzorgorganisaties waar veel meisjes onder voogdij stonden grepen niet in wegens angst voor hun eigen imago. Erg herkenbaar als je kijkt naar de recente grote sextortion zaken in Nederland, waar ook slachtoffers jarenlang niet serieus geworden zijn.
Nee, dat was niet de hoofdreden. Ze waren bang dat het draagvlak van de bevolking zou afnemen.