Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Het is veel makkelijker toe te geven aan de expansiedrift en veroveringsdrift van de Islam; zal de gedachte erachter zijn. Als het te laat is, nou, dan is het maar te laat. Jammer maar helaas. 

Zo is de geschiedenis van de Islam. Er hoefde meestal geen strijd geleverd te worden. Je ging met de burgemeester praten en die bepaalde dat jouw land voortaan islamitisch was, wat in veel gevallen betekende dat je ondergeschikt was en dat jouw groep als je aan je geloof vasthield, ten hoogste werd geduld. Maar het was heel vaak moeilijk. Nu doet men hetzelfde, uit vrije wil. Voor een maaltijd.

Wij geloven juist steeds minder:

https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2024/welk-geloof-hangen-we-aan/

"In 175 jaar tijd is het deel van de bevolking dat geen geloof aanhangt gestegen van vrijwel nul naar 58 procent. In 1849 was Nederland bijna helemaal christelijk: 56 procent protestant en 38 procent rooms-katholiek. In 2023 was dat gedaald naar 13 en 17 procent."

Logisch dat er dan ook steeds minder waarde wordt gehecht aan de christelijke feestdagen. Een meerderheid van de Nederlanders heeft hun geloof afgezworen.

Over het aandeel moslims in onze samenleving:  

"Halverwege de twintigste eeuw waren er volgens de statistieken enkele honderden moslims in Nederland. In de jaren vijftig nam hun aantal toe door immigratie uit Indonesië en na 1960 door de komst van ‘gastarbeiders’ en hun gezinnen uit Turkije en Marokko. In 2023 zei 6 procent van de bevolking moslim te zijn. Inwoners met een Turkse of Marokkaanse achtergrond vormen de grootste groepen moslims. Daarnaast zijn er onder andere ook moslims met een Surinaamse, Afghaanse of Irakese achtergrond."

En nu is er weer een  gerichte aanslag geweest op een Joodse school in Amsterdam.

Het wordt steeds beter hier in Nederland, steeds beter... 

Alsof kerst en pasen in Nederland nog chistelijke feesten zijn.  90 van de 100 mensen heeft geen idee wat er gevierd wordt....

amarna schreef op 14-03-2026 om 08:46:

Alsof kerst en pasen in Nederland nog chistelijke feesten zijn. 90 van de 100 mensen heeft geen idee wat er gevierd wordt....

Je praat onzin,  lees dit: Welk geloof hangen we aan? - Nederland in cijfers 2023 | CBS https://share.google/6NqgJkimxOslbeNTj

amarna schreef op 14-03-2026 om 08:46:

Alsof kerst en pasen in Nederland nog chistelijke feesten zijn. 90 van de 100 mensen heeft geen idee wat er gevierd wordt....

Klopt dat veel mensen niet meer weten wat er gevierd wordt en/of het niet meer vieren. Ik zie dat als een heel groot risico voor de samenleving als geheel. We worden steeds meer individualistisch, en onze grote verhalen verdwijnen in dit postmoderne tijdperk.

Maar je ziet dat mensen toch behoefte hebben aan houvast, aan ware betekenis, onderdeel te zijn van iets groters, van de grote verhalen van weleer die zo ondermijnd worden. Veel mensen ervaren een zekere leegte, missen een ultiem doel en missen het gevoel er werkelijk toe te doen, en ik denk dat dat daarmee samenhangt. 

Ik vind het eigenlijk heel tragisch. 

Och ja hoor, komt het fabeltje weer om de hoek dat Pasen geen Pasen meer zou mogen heten of WA niet meer naast een kerstboom zou staan vanwege de moslims. Als je dat maar heel vaak roept ga je het vanzelf geloven, zelfs als vliegen Pasen en Kerst je nog gewoon om de oren en hebben juist ook de meeste autochtone Nederlanders het echte tradiitonele Pasen en Kerst al lang achter zich gelaten. Joodse mensen worden geen haar veiliger van dit soort geneuzel en polariserende opklopperij. Kunnen we alsjeblieft kijken naar wat er wél belangrijk is, hoe we respect kunnen hebben voor mensen uit andere volken, rassen, culturen en godsdiensten en dat zo kunnen uitdragen en vormgeven in ons hele land dat iedereen, zeker ook de Joodse mensen, zich veilig mogen voelen?

Feit in mijn omgeving is verder dat Pasen gewoon Pasen genoemd wordt. Ja, behalve in bijvoorbeeld die ene folder van de Hema uit 2016 (!), waarop op de voorkant 'vrolijk voorjaar' staat en op de volgende pagina's Pasen, waarbij de halve waarheid van alleen die voorkant door sommigen nog steeds te pas en te onpas erbij wordt gesleept.
Feit is ook dat hoewel ik in de omgeving woon met het grootste percentage moslims van Nederland, ik nergens straten zie die versierd zijn vanwege de Ramadan. En als het wel ergens gebeurt, wat is in vredesnaam het probleem ermee? Een ander versiert zijn straat vanwege een WK, laat anderen toch gewoon.
Sommige mensen hier wonen in een heel vreemde bubbel, of zien een paar uitzonderingen die op bijv social media rondzingen als een representatieve werkelijkheid. 
En het slaat vooral helemaal nergens op om het te verbinden aan de veiligheid van Joden.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 15:33 Topicstarter

Willem Alexander wenst ons alle expliciet een gezegend kerstfeest. Hoe Hoeveel meer wil je het laten passen bij het christelijke kerstfeest?
Verder zijn de twee aanslagen op joodse doelen deze week verschrikkelijk. Gelukkig zie ik eigenlijk alleen maar afkeuring daarvan. 

@Nicole123 ik doe het even zo want ik weet niet hoe ik 2 reacties kan quoten. 

In Utrecht is de wijk Lombok (winkelstraat) versierd Ramadan. Ik was het die het in mijn post meldde, dus vandaar deze reactie. Ik heb er ook in gezet dat ik er verder niks van vindt maar gewoon constateer.

Net zoals ik constateer dat hier een friettent is waar Halal frikandellen worden verkocht, maar geen "gewone" frikadendellen meer. (Die Halal zijn overigens gemaakt van kippenvlees, ik vind ze niet te eten maar dat terzijde.)

Of mensen nog wel of niet massaal traditioneel Kerst of Pasen vieren doet er niet toe, en het gaat ook helemaal niet om die ene folder van de Hema uit 2016 meer. De hogeschool Utrecht heeft wilde Kerst en Pasen veranderen van naam uit inclusiviteit (na ophef weer teruggedraaid), een basisschool uit Utrecht viert geen Sinterklaas maar Kinderfeest, wederom inclusiviteit. Een Christelijke (!) Basisschool organiseert een Iftar waarbij voor de gelegenheid gescheiden ingangen worden opgetooid en gevraagd wordt bedekte kleding te dragen. Verder kun je op internet best wat dingen lezen waar Kerst en Pasen winter/lentefeest zijn geworden. Geen stemmingmakerij maar een constatering.

En hoe inclusief is het wanneer wel een Iftar op een Christelijke basisschool wordt georganiseerd maar er nooit sprake is geweest van Chanoeka viering of Jom Kippoer? 

Nogmaals, wat mij betreft worden bovengenoemde feestdagen samen met Suikerfeest en Offerfeest toegevoegd aam de kalender als nationale feestdagen, dat is namelijk wel inclusief. Het veranderen van een naam is dat naar mijn mening niet.

Om nog maar te zwijgen over de nieuwswaarde dat agenten/politici een Iftar bijwonen en de stilte voor Christelijk vasten en/of carnaval. Ik heb nog niet 1 politiekorps mee zien doen met een carnavalsoptocht bijvoorbeeld. 

Maar goed, het zal mijn tijd wel duren en ik vier de feestdagen die ik wil vieren en heb respect voor andere feestdagen, maar ik zie echt wel veranderingen. En die kun je naast je neerleggen of ertegen ageren. Nationale cultuur behouden is voor alle volkeren in de wereld iets wat belangrijk is, wat hen bindt, wat "beschermd" moet worden. Maar Sinterklaas (typisch Nederlandse cultuur) mag wijken voor inclusiviteit? Ik vind daar wat van ja. Want ik geloof in geen 1000 jaar dat het Suikerfeest in, laten we zeggen Indonesie (seculier land, grote moslim meerderheid maar ook veel Christenen) de naam voor het Suikerfeest aanpassen vanwege inclusiviteit, nee daar vieren alle geloofsgemeenschappen het feest wat inmiddels meer culturele waarde heeft (zoals Kerst/Pasen in Nederland) dan religieuze waarde. (Bron: https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Lebaran?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sge)

https://www.volkskrant.nl/binnenland/politie-zoekt-twee-verdachten-na-gerichte-aanslag-op-joodse-school-in-amsterdam~b0719841/

Uit bovenstaande link; 
Van zowel de aanslagen in Luik als die in Rotterdam en Amsterdam zijn videobeelden gemaakt door de vermoedelijke daders. Die beelden zijn geverifieerd door de Volkskrant. Op alle beelden is sprake van dezelfde soort muziek, opschriften en logo van een groepering die zich Ashab Al Yamin noemt.

Nederland is nog "terughoudend" om een verband te zien tussen Iran en deze aanslagen (in verschillende landen), maar de groepering is een nieuwe Islamitische groep, en verantwoordelijk gehouden voor meerdere aanslagen ondermeer in Luik. (Op Joodse doelwitten.)

Leuk dat we allemaal respect dienen te hebben voor elkaar en elkaars religies, maar vooralsnog is dat kennelijk een utopie. En de oorlog in het MO doet er geen goed aan, en voor wie zegt in een andere bubbel te leven, ik zou zeggen vergroot die bubbel eens,  zie en lees dat afkeuring voor deze aanslagen helemaal niet algemeen goed zijn. En nee, dat "begrip" komt zeer zeker niet alleen uit de Islamitische hoek (waar alles wat Westers is vervloekt wordt, en zeker Amerika en Israël) maar ook vanuit een deel van de pro-Palestijnse hoek, (Onder andere witte Nederlanders) die sowieso al tegen Netanyahu zijn, en een aantal ook zelfs tegen het bestaan van Israel. (We hebben notabene een politicus in de 2e Kamer die openlijk pleit voor 1 Palestijnse Staat, zonder ruimte voor Israël.)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 19:47 Topicstarter

Je bedoelt DENK, daar hebben ze het volgende over in hun verkiezingsprogramma staan: Er moet wat DENK betreft daarom één staat komen waar joden, christenen en moslims als gelijkwaardige burgers kunnen leven.
en over antisemitisme: Specifieke uitingsvormen van discriminatie krijgen gerichte aanpakken. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een specifiek plan tegen antisemitisme, LHBTI haat, anti ziganisme, anti zwart racisme en andere uitingsvormen van discriminatie die om een gerichte aanpak vragen.

Overigens veroordeelt de partijleider van DENK op zijn twitter de aanslagen in Rotterdam en Amsterdam.

Miraval schreef op 14-03-2026 om 18:54:

@Nicole123 ik doe het even zo want ik weet niet hoe ik 2 reacties kan quoten.

In Utrecht is de wijk Lombok (winkelstraat) versierd Ramadan. Ik was het die het in mijn post meldde, dus vandaar deze reactie. Ik heb er ook in gezet dat ik er verder niks van vindt maar gewoon constateer.

Net zoals ik constateer dat hier een friettent is waar Halal frikandellen worden verkocht, maar geen "gewone" frikadendellen meer. (Die Halal zijn overigens gemaakt van kippenvlees, ik vind ze niet te eten maar dat terzijde.)

Of mensen nog wel of niet massaal traditioneel Kerst of Pasen vieren doet er niet toe, en het gaat ook helemaal niet om die ene folder van de Hema uit 2016 meer. De hogeschool Utrecht heeft wilde Kerst en Pasen veranderen van naam uit inclusiviteit (na ophef weer teruggedraaid), een basisschool uit Utrecht viert geen Sinterklaas maar Kinderfeest, wederom inclusiviteit. Een Christelijke (!) Basisschool organiseert een Iftar waarbij voor de gelegenheid gescheiden ingangen worden opgetooid en gevraagd wordt bedekte kleding te dragen. Verder kun je op internet best wat dingen lezen waar Kerst en Pasen winter/lentefeest zijn geworden. Geen stemmingmakerij maar een constatering.

En hoe inclusief is het wanneer wel een Iftar op een Christelijke basisschool wordt georganiseerd maar er nooit sprake is geweest van Chanoeka viering of Jom Kippoer?

Nogmaals, wat mij betreft worden bovengenoemde feestdagen samen met Suikerfeest en Offerfeest toegevoegd aam de kalender als nationale feestdagen, dat is namelijk wel inclusief. Het veranderen van een naam is dat naar mijn mening niet.

Om nog maar te zwijgen over de nieuwswaarde dat agenten/politici een Iftar bijwonen en de stilte voor Christelijk vasten en/of carnaval. Ik heb nog niet 1 politiekorps mee zien doen met een carnavalsoptocht bijvoorbeeld.

Maar goed, het zal mijn tijd wel duren en ik vier de feestdagen die ik wil vieren en heb respect voor andere feestdagen, maar ik zie echt wel veranderingen. En die kun je naast je neerleggen of ertegen ageren. Nationale cultuur behouden is voor alle volkeren in de wereld iets wat belangrijk is, wat hen bindt, wat "beschermd" moet worden. Maar Sinterklaas (typisch Nederlandse cultuur) mag wijken voor inclusiviteit? Ik vind daar wat van ja. Want ik geloof in geen 1000 jaar dat het Suikerfeest in, laten we zeggen Indonesie (seculier land, grote moslim meerderheid maar ook veel Christenen) de naam voor het Suikerfeest aanpassen vanwege inclusiviteit, nee daar vieren alle geloofsgemeenschappen het feest wat inmiddels meer culturele waarde heeft (zoals Kerst/Pasen in Nederland) dan religieuze waarde. (Bron: https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Lebaran?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sge)

https://www.volkskrant.nl/binnenland/politie-zoekt-twee-verdachten-na-gerichte-aanslag-op-joodse-school-in-amsterdam~b0719841/

Uit bovenstaande link;
Van zowel de aanslagen in Luik als die in Rotterdam en Amsterdam zijn videobeelden gemaakt door de vermoedelijke daders. Die beelden zijn geverifieerd door de Volkskrant. Op alle beelden is sprake van dezelfde soort muziek, opschriften en logo van een groepering die zich Ashab Al Yamin noemt.

Nederland is nog "terughoudend" om een verband te zien tussen Iran en deze aanslagen (in verschillende landen), maar de groepering is een nieuwe Islamitische groep, en verantwoordelijk gehouden voor meerdere aanslagen ondermeer in Luik. (Op Joodse doelwitten.)

Leuk dat we allemaal respect dienen te hebben voor elkaar en elkaars religies, maar vooralsnog is dat kennelijk een utopie. En de oorlog in het MO doet er geen goed aan, en voor wie zegt in een andere bubbel te leven, ik zou zeggen vergroot die bubbel eens, zie en lees dat afkeuring voor deze aanslagen helemaal niet algemeen goed zijn. En nee, dat "begrip" komt zeer zeker niet alleen uit de Islamitische hoek (waar alles wat Westers is vervloekt wordt, en zeker Amerika en Israël) maar ook vanuit een deel van de pro-Palestijnse hoek, (Onder andere witte Nederlanders) die sowieso al tegen Netanyahu zijn, en een aantal ook zelfs tegen het bestaan van Israel. (We hebben notabene een politicus in de 2e Kamer die openlijk pleit voor 1 Palestijnse Staat, zonder ruimte voor Israël.)

Zo eens met deze post, wat beschrijf je het goed!

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 20:23 Topicstarter

Ik zie dus juist wel van links tot rechts veroordeling van deze aanslagen op joodse instellingen. Ik zie ook dat alles uit de kast gehaald wordt om de daders te vinden en te vervolgen.

Daglichtlamp schreef op 14-03-2026 om 20:23:

Ik zie dus juist wel van links tot rechts veroordeling van deze aanslagen op joodse instellingen. Ik zie ook dat alles uit de kast gehaald wordt om de daders te vinden en te vervolgen.

Er zijn groepen jonge moslims die joden verwarren met volgelingen van Netanyahu, zoals er ook Nederlanders zijn die iedereen die maar 1 kritisch woord over Israël zegt, brandmerken als pro-Hamas. Hoe groot die groep in het werkelijke leven is, is moeilijk te achterhalen. Ik ken ze niet.

Mona Keijzer heeft hier zeker een punt:

Ik zie allerlei berichten van verontruste politici en bestuurders over de aanslagen op en geweld naar Joden voorbij komen. 
“Wat had je dán gedacht?!” wil ik bijna schreeuwen. Dat het wegkijken, het bagataliseren, de sussende teksten over de haatpraat, het relativeren zonder consequenties is?!

https://x.com/i/status/2032842470556311899

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.