Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Handschoenvrouw schreef op 15-03-2026 om 13:30:

[..]

Maar dit klopt toch niet? De hoofdreden waarom het onderzoek naar die grooming gangs zo laat op gang kwam was omdat de politie de aangiftes van de slachtoffers niet serieus nam. Het waren volgens hen "probleemmeisjes" zijn. De jeugdzorgorganisaties waar veel meisjes onder voogdij stonden grepen niet in wegens angst voor hun eigen imago. Erg herkenbaar als je kijkt naar de recente grote sextortion zaken in Nederland, waar ook slachtoffers jarenlang niet serieus geworden zijn.

Klopt, maar een van de redenen was ook dat de daders vnml Pakistaanse moslimmannen/families waren, en er angst heerste dat men racistische beweegredenen zou hebben omdat men zich dat miest richten op 1 bepaalde groep die deze misdaden begingen. 

En dat zie je in Nederland in veel mindere mate (gelukkig) ook bij het fatbike-verbod in de Amsterdamse binnenstad, waar oa GL-PVDA tegen wilde stemmen omdat het dan 'vnml om 1 groep zou gaan en een polariserende werking zou hebben'. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop, je wil een verbod op die fatbikes, niet de bestuurders daarvan. Ondanks dat dit dan misschien vnml jongeren met een migratieachtergrond zijn. 

Miraval schreef op 15-03-2026 om 13:36:

[..]

Klopt, maar een van de redenen was ook dat de daders vnml Pakistaanse moslimmannen/families waren, en er angst heerste dat men racistische beweegredenen zou hebben omdat men zich dat miest richten op 1 bepaalde groep die deze misdaden begingen.

En dat zie je in Nederland in veel mindere mate (gelukkig) ook bij het fatbike-verbod in de Amsterdamse binnenstad, waar oa GL-PVDA tegen wilde stemmen omdat het dan 'vnml om 1 groep zou gaan en een polariserende werking zou hebben'. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop, je wil een verbod op die fatbikes, niet de bestuurders daarvan. Ondanks dat dit dan misschien vnml jongeren met een migratieachtergrond zijn.

Het klopt niet. De hoofdreden voor wegkijken was dat autoriteiten bang waren beschuldigd te worden voor racisme.

Mick87 schreef op 15-03-2026 om 11:48Een feestje meevieren of daar de ruimte aan geven is toch geen probleem ? 

Een feestje meevieren is geen probleem. Je eigen feestje afschaffen omdat je denkt dat moslims daar aanstoot aan nemen, is wel een probleem. En dat is letterlijk het beleid van sommige onderwijsinstellingen : “We hebben de benamingen Kerst en Pasen afgeschaft uit oogpunt van inclusiviteit”. 
En dan is het heel raar dat je wél een iftar op school organiseert. Het probleem is niet dat er een iftar is, het probleem is dat je de boodschap afgeeft “de ene godsdienst mag niet zichtbaar zijn op school, maar de andere godsdienst wél”. 

Het Nederland dat zichzelf lange tijd tolerant vond, graaft daarmee zijn eigen graf. Want voor tolerantie is het nodig dat jongeren opgevoed worden met de boodschap “er is ruimte voor jou EN voor anderen, dus deal with it” . 
De boodschap “moslims krijgen de ruimte en christenen en joden maken zich wel onzichtbaar” bevordert die tolerantie niet. 
ik wens iedereen een Ramadan kareem en Eid Mubarak, maar weiger christelijke én joodse feesten onzichtbaar te laten zijn om moslims maar niet (al dan niet vermeend) te ontrieven. 

Koko67 schreef op 15-03-2026 om 15:13:

[..]

Het klopt niet. De hoofdreden voor wegkijken was dat autoriteiten bang waren beschuldigd te worden voor racisme.

Die Engelse zaak is afschuwelijk en onvoorstelbaar, maar in Nederland heb je zover ik weet geen vergelijkbare incidenten. In geruchtmakende zaken als de moord op Lisa, de explosie aan de Tarwekamp en de Erasmusschutter werd alles op alles gezet om de dader(s) te pakken en werd ook niet geheimzinnig gedaan over de afkomst. Verkrachting is per definitie qua bewijs een lastig delict, maar ik kan me niet voorstellen dat als er in Nederland sprake is van ontvoering en groepsverkrachting er weggekeken wordt.

PensioNada schreef op 15-03-2026 om 18:38:

[..]

Die Engelse zaak is afschuwelijk en onvoorstelbaar, maar in Nederland heb je zover ik weet geen vergelijkbare incidenten. In geruchtmakende zaken als de moord op Lisa, de explosie aan de Tarwekamp en de Erasmusschutter werd alles op alles gezet om de dader(s) te pakken en werd ook niet geheimzinnig gedaan over de afkomst. Verkrachting is per definitie qua bewijs een lastig delict, maar ik kan me niet voorstellen dat als er in Nederland sprake is van ontvoering en groepsverkrachting er weggekeken wordt.

Die Engelse zaak is veel en veel dichterbij dan je denkt. We houden zoveel rekening met moslims om ze vooral niet over het hoofd te stoten dat ik die Engelse zaak ook best zie gebeuren in Nederland. 

Ginevra schreef op 15-03-2026 om 18:33:

[..]

Een feestje meevieren is geen probleem. Je eigen feestje afschaffen omdat je denkt dat moslims daar aanstoot aan nemen, is wel een probleem. En dat is letterlijk het beleid van sommige onderwijsinstellingen : “We hebben de benamingen Kerst en Pasen afgeschaft uit oogpunt van inclusiviteit”.
En dan is het heel raar dat je wél een iftar op school organiseert. Het probleem is niet dat er een iftar is, het probleem is dat je de boodschap afgeeft “de ene godsdienst mag niet zichtbaar zijn op school, maar de andere godsdienst wél”.

Het Nederland dat zichzelf lange tijd tolerant vond, graaft daarmee zijn eigen graf. Want voor tolerantie is het nodig dat jongeren opgevoed worden met de boodschap “er is ruimte voor jou EN voor anderen, dus deal with it” .
De boodschap “moslims krijgen de ruimte en christenen en joden maken zich wel onzichtbaar” bevordert die tolerantie niet.
ik wens iedereen een Ramadan kareem en Eid Mubarak, maar weiger christelijke én joodse feesten onzichtbaar te laten zijn om moslims maar niet (al dan niet vermeend) te ontrieven.

Ik heb het idee dat veel moslims actief hun geloof vormgeven en dat de van oorsprong Nederlandse godsdiensten steeds meer naar de achtergrond raken, omdat we met zijn allen gewoon steeds minder actief met bijvoorbeeld het christelijk of katholiek geloof bezig zijn. De ontkerkelijking gaat in een rap tempo, dat doen we gewoon zelf, we kiezen daar bewust voor. 

Op zich niet vreemd dat dan de geloven, zoals bijvoorbeeld de islam, waar nog wel actief veel aandacht wordt besteed aan de uitvoering van de bijbehorende rituelen en feesten, automatisch meer op de voorgrond raken. Niet omdat het ons door de strot wordt geduwd, maar omdat wij juist zitten in een tijd van ontkerkelijking waarbij de oorspronkelijke rituelen en feesten steeds meer van de oorspronkelijke betekenis verliezen. Dat kun je niemand aanrekenen. Die ontwikkelingen bestaan in onze maatschappij nu eenmaal naast elkaar. 

Veruit de meeste moslims zijn gematigd en dringen ons niets op. Het is eerder andersom: dat we bang zijn dat moslims zich misschien achtergesteld zouden kunnen voelen en er daardoor islamitische feesten worden ingelijfd in onze maatschappelijke kalender. En, wie zal het zeggen: omdat er mensen zijn die die feesten en gebruiken leuk en verbindend vinden.

Koko67 schreef op 15-03-2026 om 19:22:

[..]

Die Engelse zaak is veel en veel dichterbij dan je denkt. We houden zoveel rekening met moslims om ze vooral niet over het hoofd te stoten dat ik die Engelse zaak ook best zie gebeuren in Nederland.

Dat is het verschil hoe jij denkt en hoe ik denk. Ik zie hier best weleens iets waarvan ik denk: "hoe dan?", zoals toen mannen met ISIS-vlaggen liepen te zwaaien, zo'n 12 jaar geleden. Of van die oerconservatieve moskeeën die vinden dat vrouwen besneden moeten worden. Dat past niet in Nederland. Met ISIS vlaggen zwaaien is al snel verboden. Vrouwenbesnijdenis is al heel lang verboden, maar het is wel lastig om binnen de grondwettelijke vrijheden een moskee op dit soort uitingen te controleren. 

Aandacht voor de ramadan, ramadan versiering, iftars moet allemaal kunnen. Net zoals paaseitjes (die bij de supermarkten waar ik kom nog gewoon paaseitjes heten).

Koko67 schreef op 15-03-2026 om 19:22:

[..]

Wat er in Engeland is gebeurd is ronduit verschrikkelijk!

Om zoiets te zeggen als “dit zie ik in Nederland ook best gebeuren” is wat mij betreft stemmingmakerij en nergens op gebaseerd.

Zilver_gray schreef op 15-03-2026 om 19:43:

[..]

Om zoiets te zeggen als “dit zie ik in Nederland ook best gebeuren” is wat mij betreft stemmingmakerij en nergens op gebaseerd.

Hoezo is dat stemmingmakerij?  Het is een raar soort angst om moslims voor het hoofd te stoten die je ook in Nederland ziet. We zijn als de dood om maar iets te doen wat moslims niet zo leuk vinden. En die vinden veel niet leuk. We vinden het al volkomen normaal dat Joodse scholen beschermd moeten worden. Dat een Nederlandse politicus op een moslimdodenlijst staat, daar hebben we het niet eens meer over. Politie, burgemeesters die op iftars verschijnen, het is te belachelijk voor woorden. Ik zie ze niet bij een Joods of christelijk feest. Campagneposter van groen links in Rotterdam in het Arabisch. Bezopen, maar wel waar. Leraren die echt geen idee meer hebben hoe ze de 2e Wereldoorlog op school moeten behandelen. Ik kan nog een tijdje doorgaan, maar ik denk niet dat ik je overtuig als je het perse niet wil zien.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

15-03-2026 om 19:56 Topicstarter

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5578218/turks-nederlandse-moskeeen-uiten-afschuw-over-aanslagen

Iedereen die hier moslims allemaal over 1 kam scheert: maar je komt toch ook gewoon moslims in het dagelijks leven tegen? Als collega's, in de supermarkt, bij de sportclub etc. Dan zie je toch uit eigen ervaring dat de meeste moslims gewoon meedoen met de Nederlandse samenleving? 

PensioNada schreef op 15-03-2026 om 18:38:

[..]

In Nederland staat dit soort praktijken bekend onder de naam Loverboys. Vergelijkbaar met de groominggangs in Engeland, alleen wellicht op minder grote schaal en minder ernstige misdriiven. Maar de tactiek is hetzelfde. Mannen zoeken kwetsbare meisjes en palmen ze in met beloftes over gouden bergen om deze meisjes vervolgens via manipulatie en chantage in te zetten in de prostitie.

Overigens ben ik niet van mening dat dit een probleem is vanuit de Islam. Het is (wederom) een mannenprobleem, en (in Engeland dan toch) ook racisme tegen witte meisjes, wat door de slachtoffers ook getuigd is. Zij werder "uitgekozen" mede om hun huidskleur, vaak witte tienermeisjes of meisjes vanuit de Sikh gemeenschap. 

De daders van Loverboypraktijken in Nederland zijn 89% jonge mannen (30 jaar en jonger) met een migratieachtergrond, vergelijkbaar met het daderprofiel in Engeland, namelijk voornamelijk Pakistaanse moslimmannen. 

https://www.zorgwelzijn.nl/islamitische-gemeenschap-moet-loverboys-veroordelen-zwz010375w/

https://www.huiselijkgeweld.nl/documenten/2021/03/02/daders-van-binnenlandse-seksuele-uitbuiting

Of er in bepaalde gevallen weggeken is door instanties lijkt mij niet inderdaad, gelukkig maar. Maar de aangifte bereidheid ligt schrikbarend laag en het vertrouwen in instanties door slachtoffers ontbreekt, aangiftes lopen op niks uit of duren 3 jaar voordat een zaak voorkomt, in dat opzicht falen de instanties natuurlijk ook jammerlijk. 

https://pointer.kro-ncrv.nl/minderjarige-slachtoffers-van-seksuele-uitbuiting-doen-bijna-nooit-aangifte

Zilver_gray schreef op 15-03-2026 om 19:43:

[..]

Uhm... lees je in over Loverboys. Dan zie je de parallelen, buiten het wegkijken door instanties uit angst om voor racist uitgemaakt te worden, zijn de Loverboypraktijken hier vrijwel gelijk aan de groominggangs in Engeland. 

Miraval schreef op 15-03-2026 om 20:04:

[..]

In Nederland staat dit soort praktijken bekend onder de naam Loverboys. Vergelijkbaar met de groominggangs in Engeland, alleen wellicht op minder grote schaal en minder ernstige misdriiven. Maar de tactiek is hetzelfde. Mannen zoeken kwetsbare meisjes en palmen ze in met beloftes over gouden bergen om deze meisjes vervolgens via manipulatie en chantage in te zetten in de prostitie.

Overigens ben ik niet van mening dat dit een probleem is vanuit de Islam. Het is (wederom) een mannenprobleem, en (in Engeland dan toch) ook racisme tegen witte meisjes, wat door de slachtoffers ook getuigd is. Zij werder "uitgekozen" mede om hun huidskleur, vaak witte tienermeisjes of meisjes vanuit de Sikh gemeenschap.

De daders van Loverboypraktijken in Nederland zijn 89% jonge mannen (30 jaar en jonger) met een migratieachtergrond, vergelijkbaar met het daderprofiel in Engeland, namelijk voornamelijk Pakistaanse moslimmannen.

https://www.zorgwelzijn.nl/islamitische-gemeenschap-moet-loverboys-veroordelen-zwz010375w/

https://www.huiselijkgeweld.nl/documenten/2021/03/02/daders-van-binnenlandse-seksuele-uitbuiting

Of er in bepaalde gevallen weggeken is door instanties lijkt mij niet inderdaad, gelukkig maar. Maar de aangifte bereidheid ligt schrikbarend laag en het vertrouwen in instanties door slachtoffers ontbreekt, aangiftes lopen op niks uit of duren 3 jaar voordat een zaak voorkomt, in dat opzicht falen de instanties natuurlijk ook jammerlijk.

https://pointer.kro-ncrv.nl/minderjarige-slachtoffers-van-seksuele-uitbuiting-doen-bijna-nooit-aangifte

Je ziet het niet als één moslimprobleem, maar bijna 90% van de daders is moslim. Wil je die eens uitleggen?

felija schreef op 15-03-2026 om 19:24:

[..]

de van oorsprong Nederlandse godsdiensten steeds meer naar de achtergrond raken, omdat we met zijn allen gewoon steeds minder actief met bijvoorbeeld het christelijk of katholiek geloof bezig zijn. De ontkerkelijking gaat in een rap tempo, dat doen we gewoon zelf, we kiezen daar bewust voor.

Ik vind het lastig dat je nu iets wat ik zelf meemaak, anders invult. 
Ons bestuur heeft letterlijk geschreven dat Pasen en Kerst als benaming zijn afgeschaft uit oogpunt van inclusiviteit.  
Niet omdat mensen geen Pasen of Kerst meer vieren. Niet omdat Nederland ontkerkelijkt. Nee, ik herhaal het nog eens, er stond woordelijk, letterlijk, in die benaming, dat het is vanwege de inclusiviteit.

Jij geeft daar nu een draai aan die misschien voor jou logisch voelt, maar dat is niet hoe het ging. En dat is waar veel mensen gefrustreerd over raken, dat ze iets meemaken en dat anderen die er niet bij waren dan een andere inkleuring geven. 
Nogmaals ik gun iedereen zijn iftar. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat er een iftar op school of in het buurtcentrum is. Ik heb hartstikke aardige islamitische collega’s.
Maar ik heb er wél moeite mee dat we, door christelijke en joodse feestdagen te verzwijgen, bepaalde groepen moslims versterken in hun beeld dat zij meer rechten hebben. Hoe welkom voelen joden zich op school, als we wél mailings rondsturen om studenten een gezegende ramadan te wensen, maar dat nooit doen bij Jom Kippoer of Pesach? En nogmaals, dit is geen hypothetisch voorbeeld, dit is gewoon de praktijk op mijn werk.  

Miraval schreef op 15-03-2026 om 20:08:

[..]

Uhm... lees je in over Loverboys. Dan zie je de parallelen, buiten het wegkijken door instanties uit angst om voor racist uitgemaakt te worden, zijn de Loverboypraktijken hier vrijwel gelijk aan de groominggangs in Engeland.

Ik ben prima op de hoogte wat betreft loverboy praktijken. Dat is ook niet waar ik op doel met stemmingmakerij.

Ik heb nergens nog gelezen dat dit soort grote zaken (grooming) de kop in werden gedrukt om de afkomst/ geloofsovertuiging van de dader HIER in Nederland. Om dan te zeggen dat zie ik hier in Nederland ook wel gebeuren, vind ik op ophitsen zonder dat het ergens op gestoeld is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.