Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
MakePeaceNotWar
22-12-2025 om 22:21
Nieuws van de dag. Ik ken het verder niet. Geen flauw idee hoe links of rechts dat is verder. Het gaat om de boodschap. Hier wordt precies vertelt wat er aan de hand is. En hoe makkelijk het is om de massa mee te zuigen in de neergaande spiraal van haat.
PensioNada
22-12-2025 om 22:49
Nieuwsvandedag is rechts, maar dat doet er niet echt toe in deze context . Wat ik niet goed begrijp en dat geldt ook voor dit draadje en ook voor het Israël draadje, ik maak onderscheid tussen de regering Netanyahu, Israëlische mensen en Joden. Als ik tegen het overmatig geweld ben van Israël in Gaza dan word ik beticht van Jodenhaat, terwijl ik niet tegen Israël an sich ben en niet tegen Israëlische mensen en al helemaal niet tegen Joden. Ik heb soms het idee dat degenen hier die mensen voor jodenhater uitmaken omdat ze kritisch zijn op Israël, even zwart-wit denken als de mensen die Joden staan uit te schelden om wat Israël doet.
En ik begrijp de angst van Joden. Ik ben met de verhalen uit de tweede oorlog opgegroeid, dus ik begrijp dat Israël voor veel Joden een plek is die een veilig huis moet zijn als het nergens anders meer veilig is, maar er woont daar ook nog een ander volk en linksom of rechtsom zullen ze die plek een beetje netjes met elkaar moeten delen.
Miraval
22-12-2025 om 23:10
Ik begrijp wel wat MakePeacenotwar probeert te zeggen. Het is meer algemeen bedoeld dan naar iemand persoonlijk in dit topic.
Wij laten toe (als maatschappij) dat Joodse scholen, synagogen beveiligd moeten worden. En die beveiliging is niet van de laatste 2.5 jaar, nee dat is al jaren zo. Sterker nog, vanaf de terreuraanslagen in München in 1972 worden de scholen en instellingen al structureel beveiligd. En als maatschappij (dus wij allemaal) hebben we dit geaccepteerd en niet weten te veranderen. Dat is eigenlijk een schande op zich. Nooit meer geldt kennelijk maar in beperkte mate, en wordt nu (sinds 7 oktober 2023 zeker) vooral gebruikt op de genocide in Gaza. Nu staat de maatschappij op. Tegen Israël, maar waar was diezelfde maatschappij als het gaat om de beschermibg van onze Joodse gemeenschap? Dus dat gevoel, wat MakePeacenotwar beschrijft, dat kan ik wel heel goed begrijpen. Ik ken het zelf niet, ik weet niet hoe het voelt, maar ik begrijp het wel.
En dat Joodse mensen niet openlijk Joods kunnen zijn, hun geloof niet openlijk kunnen uiten, dat ze in grote mate verantwoordelijk worden gehouden voor het beleid van Israël, leuk verpakt onder een andere naam namelijk Zionisten. (Wat feitelijk niets meer betekent dan de wens voor een eigen Staat, die evenzo legitiem zou moeten zijn als diezelfde wens voor het Palestijnse volk.)
En nee, hier is nuance op het forum, maar in de werkelijkheid is die nuance eerder te vertalen in onverschilligheid. Of, erger nog, je bent voor of tegen Israël. Maar als je banden hebt met Israël als Jood, dan wordt er toch wel van je verwacht dat je je uitspreekt tegen Netanyahu, anders ben je een Zionist.
Hypocriet wel, want verwachten wij van de Pro Palestijnse demonstranten ook bij alles wat ze doen een openlijke afkeer van Hamas? Sterker nog, Hamas wordt door een groot deel van die groep zelfs gezien als verzetsstrijders. Opgeruid door mensen als Harry Pettit, die de grootste drek straffeloos kan verspreiden onder zijn volgers en anderen.
Dus ja, in zekere zin hebben "we" als maatschappij de Joodse gemeenschap tekort gedaan, we hebben gefaald het antisemitisme uit te roeien. We hebben gefaald een maatschappij te creëeren waarin iedereen, ongeacht afkomst, geaardheid of geloof, geaccepteerd en vrij kan zijn. En van de ene haat, antisemitisme, kwam weer een andere, Moslimhaat, en de acceptatie van LGBTHI is ook afgenomen in Nederland. En van de ene groep (nazi's/extreem rechts) haatzaaiers, kwam weer de volgende (Moslim extremisme) in Nederland.
felija
22-12-2025 om 23:19
Dit vind ik dus mooi discussiëren, bedankt voor je post miraval, ik begrijp het nu beter en ben het met je eens, dank voor het inzicht.
Miraval
22-12-2025 om 23:21
felija schreef op 22-12-2025 om 23:19:
Dit vind ik dus mooi discussiëren, bedankt voor je post miraval, ik begrijp het nu beter en ben het met je eens.
Nou zijn we het gewoon weer eens met elkaar. ☺️
Bakblik
23-12-2025 om 08:14
Mooie post Miraval.
We hebben als maatschappij gefaald. Gefaald om de maatschappij zo in te richten dat het veilig is voor Joden om naar de Synagoge te gaan, hun feesten te vieren en zichtbaar als Jood over straat te kunnen.
We (de maatschappij/de regering) heeft er niets van geleerd, niet in het verleden, niet in het heden.
Gelukkig is het kabinet Schoof (of moet ik zeggen de regering Wilders) gevallen en moet er een nieuwe regering komen die het hopenlijk anders en beter gaan doen. Maar nu ze weer de VVD aan boord hebben gehaald vrees ik ervoor.
Begrijp me goed ik ben voor het demonstratierecht maar tegen het in elkaar slaan mensen en instellingrn die erdoor geraakt worden. Ik vind dat vluchtelingen hier welkom zouden moeten zijn, de dames MET de hoofddoeken als ze die zelf willen dragen maar ik ben tegen de vrouwonvriendelijke houding van sommige mannen die zich ook hier melden als vluchteling.
Met mijn vrijwilligerswerk proberen we, naast dat we mensen leren fietsen en de taalvaardigheid proberen te verhogen, ook de volwassenen en jongeren te leren hoe je met elkaar omgaat in Nederland. Op de isk waar ik fietsles en taalvrijwilliger ben worden de leerlingen aangesproken op het roepen van teksten die niet kunnen. Eén vrouwonvriendelijke opmerking of mensen van andere geloven wegzetten als ongelovig en je zit op het kantoor als leerling, indien nodig met de tolk.
Helaas moet ik zeggen dat het te weinig is. Als ze uitstromen naar regulier onderwijs komen ze te vaak op een school terecht waar wegkijken de norm is.
Het moet anders we moeten als maatschappij gaan zorgen dat iedereen die hier is een veilig bestaan kan opbouwen. Daar moet vanuit Den Haag beleid voor gemaakt worden. Taallessen vanaf dag 1, werken vanaf dag 1. Maar wel de vrijheid om uiting te geven aan je geloof door middel van de hoofddoek of het keppeltje.
amarna
23-12-2025 om 08:37
Haat versus Joden en andere bevolkingsgroepen wordt ook aangewakkerd door sociale media. Ik schrik er dagelijks van wat sommigen daar schrijven.
MakePeaceNotWar
23-12-2025 om 19:34
Bakblik schreef op 22-12-2025 om 09:48:
[..]
Als je schrijft over ===ons niet persoonlijk uitroeien=== lees ik dan goed dat je zelf behoort tot de groep Gazanen of Joden? Als dat zo is dan begrijp ik een beetje waarom je hier zo'n stampij loopt te maken.
Durf/kan/wil je dan ook vertellen tot welke groep je behoort? Dan kan ik (en ik denk wel dat ik voor de vaste posters hier kan spreken) kunnen wij daar rekening mee houden in hoe we op jouw geschreeuw hier reageren.
Ik ben een joodse vrouw. En ik vind alles waar zowel de joodse gemeenschap als de Palestijnse onder moet lijden net zo erg en net zo fout.
Grappig hoor ik ben aan het schreeuwen en stampij maken. Ik leef in een systeem hier in dit tolerante beschaafde NL wat 24/7 schreeuwt en stampij maakt simpelweg omdat ik besta.
Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar vol tegenin te gaan.
Als je een volgende Holocaust recht op je af ziet komen vind ik schreeuwen heel normaal menselijk gedrag. En dan bedoel ik echt voor alle mensen. Ik sluit niemand uit.
Bakblik
23-12-2025 om 20:06
MakePeaceNotWar schreef op 23-12-2025 om 19:34:
[..]
Ik ben een joodse vrouw. En ik vind alles waar zowel de joodse gemeenschap als de Palestijnse onder moet lijden net zo erg en net zo fout.
Grappig hoor ik ben aan het schreeuwen en stampij maken. Ik leef in een systeem hier in dit tolerante beschaafde NL wat 24/7 schreeuwt en stampij maakt simpelweg omdat ik besta.
Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar vol tegenin te gaan.Als je een volgende Holocaust recht op je af ziet komen vind ik schreeuwen heel normaal menselijk gedrag. En dan bedoel ik echt voor alle mensen. Ik sluit niemand uit.
Dank je dat je dit zo open en eerlijk durft te vertellen nu. En ik begrijp het ook.
Dit postte ik eerder in dit topic:
======Als ze/hij tot de groep behoort die al decennia (de Gazanen) of eeuwen (de Joden bij tijd en wijle van huis en haard verdreven wordt kan ik iets beter snappen waarom ze reageert zoals ze reageert.
Ik ben als kind gepest op de lagere school en toen het mijn kind dreigde te overkomen ben ik ook verbaal wat ongenuanceerd om mijn heen gaan meppen. Ik kon niet verdragen dat hij op school hetzelfde moest ervaren als ik.======
Mijn ervaring met pesten is natuurlijk maar peanuts in vergelijking met wat het Joodse Volk en de Gazanen over zich heen krijgen maar ik snap nu beter waar die enorme woede vandaan komt.
Mijn oprechte excuses dat ik in dit topic soms wat ongenuanceerd over/ tegen nee heb gesproken. Je kwam soms op mij over als een gebruiker die hier kwam schreeuwen om te schreeuwen. In mijn volgende reacties op jou zal ik in mijn gedachten houden dat je dus echt een slachtoffer bent van de gekte die momenteel in de wereld heerst.
Ik had ook gevraagd of ik je een inbok mocht sturen. Daarin wil ik vertellen over wat ik doe in mijn vrijwilligerswerk om ontsporingen van jongeren uit diverse culturen te voorkomen. Ivm de privacy van de leerlingen kan ik dat niet openbaar op het forum zetten. Mag dat of wil je dat liever niet?
Denksport
24-12-2025 om 12:19
Nicole123 schreef op 22-12-2025 om 18:25:
[..]
Ik heb nou juist het idee dat jij hier doet alsof je de kenner bent, die anderen belachelijk maakt. Je reageert niet op degenen die op je antwoorden, je steekt weer dezelfde fulminerende preek af hier over wat de Joden wordt aangedaan, waarbij je meeschrijvers hier in een walgelijk hokje stopt en ze van allerlei jodenhaat beticht die in werkelijkheid totaal niet past bij wat ze hier hebben gepost. En die laatste twee zinnen van je post zijn met elkaar in tegenspraak. Als je stelt dat jij gelukkig niet zo leeft voel je je dus blijkbaar wél meer of beter dan anderen. Waarom kun je niet op een respectvolle manier hier in gesprek gaan, waarom hak je hier zo als een waanzinnige om je heen? Wat win je daarmee? Denk je er iemand mee te overtuigen?
En Nicole123, wat vind je nou van deze post nu je de posting van MakePeaceNotWar van 23 december, 19.34 uur hebt gelezen?
Poezie
24-12-2025 om 12:41
Denksport schreef op 24-12-2025 om 12:19:
[..]
En Nicole123, wat vind je nou van deze post nu je de posting van MakePeaceNotWar van 23 december, 19.34 uur hebt gelezen?
Ik ben Nicole niet, maar ik val wel over onderstaande:
"Grappig hoor ik ben aan het schreeuwen en stampij maken. Ik leef in een systeem hier in dit tolerante beschaafde NL wat 24/7 schreeuwt en stampij maakt simpelweg omdat ik besta.
Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar vol tegenin te gaan."
In mijn omgeving is er helemaal niemand (en ik zelf ook niet) die naar pro-hamas demonstraties gaan. En niemand die ik ken veroordeeld individuele joden voor wat er gebeurt in gaza. Het is een kleine groep die loopt te schreeuwen dus hou het daar ajb bij.
Denksport
24-12-2025 om 12:58
Poezie schreef op 24-12-2025 om 12:41:
[..]
Ik ben Nicole niet, maar ik val wel over onderstaande:
"Grappig hoor ik ben aan het schreeuwen en stampij maken. Ik leef in een systeem hier in dit tolerante beschaafde NL wat 24/7 schreeuwt en stampij maakt simpelweg omdat ik besta.
Hoe haal ik het in mijn hoofd om daar vol tegenin te gaan."In mijn omgeving is er helemaal niemand (en ik zelf ook niet) die naar pro-hamas demonstraties gaan. En niemand die ik ken veroordeeld individuele joden voor wat er gebeurt in gaza. Het is een kleine groep die loopt te schreeuwen dus hou het daar ajb bij.
De groep die loopt te schreeuwen die herken je wel. Het gaat juist om de groep die, net als Nicole123, net doet alsof jodenhaat iets is wat de Joden toch vooral aan zichzelf hebben te danken "omdat ze hier niet op een respectvolle manier in gesprek gaat", of zoals Libertine zei, dat het toch niet erg helpt dat de Joden een volk zijn, of omdat de joden hun info toch vooral uit de krochten van het internet halen... Allemaal excuses van die groep om maar vooral te kunnen doen alsof er niks aan de hand is, joden moeten niet zo zeuren, het is uiteindelijk toch hun eigen schuld.
Tsja, en straks maar weer roepen dat ze het nicht gewusst haben.
Poezie
24-12-2025 om 13:08
Denksport schreef op 24-12-2025 om 12:58:
[..]
De groep die loopt te schreeuwen die herken je wel. Het gaat juist om de groep die, net als Nicole123, net doet alsof jodenhaat iets is wat de Joden toch vooral aan zichzelf hebben te danken "omdat ze hier niet op een respectvolle manier in gesprek gaat", of zoals Libertine zei, dat het toch niet erg helpt dat de Joden een volk zijn, of omdat de joden hun info toch vooral uit de krochten van het internet halen... Allemaal excuses van die groep om maar vooral te kunnen doen alsof er niks aan de hand is, joden moeten niet zo zeuren, het is uiteindelijk toch hun eigen schuld.
Het 'tolerante beschaafde Nederland' wordt aangesproken, niet een specifieke groep. En jouw laatste opmerking vind ik walgelijk. De meeste Nederlanders zijn zich er wel degelijk van bewust wat er gebeurt met joden in Nederland en komen daarvoor op.
Helaas staan Joden en Moslims al generaties lang lijnrecht tegenover elkaar. Is dat de schuld van de gemiddelde Nederlander? Wat kan die eraan doen dan?
Moxxie
24-12-2025 om 13:21
Denksport schreef op 24-12-2025 om 12:58:
[..]
Ik ben het lang niet altijd eens met Nicole123 en Libertine, maar wat jij ze hier in de schoenen schuift kan echt niet, wat een onfatsoenlijke beschuldigingen zeg.
PensioNada
24-12-2025 om 14:18
Moxxie schreef op 24-12-2025 om 13:21:
[..]
Ik ben het lang niet altijd eens met Nicole123 en Libertine, maar wat jij ze hier in de schoenen schuift kan echt niet, wat een onfatsoenlijke beschuldigingen zeg.
Helemaal eens met Moxxie. @Makepeacenotwar was hier aan het schreeuwen waarbij mensen die met de beste bedoelingen kritisch zijn op Israël weggezet werden als intolerant. Haar latere posts hebben verduidelijkt waar die angst vandaan komt. Maar dat verandert het overschreeuwen niet. Ik voel sympathie en medelijden met @Makepeacenotwar, ik begrijp dat het spannende tijden zijn voor alle Joden omdat er mensen zijn die menen aanslagen te mogen plegen op Joden alleen maar omdat ze Jood zijn. Maar het betekent niet dat ik sympathie voel voor wat ze soms schrijft.