Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

https://youtu.be/KJRcpk4xoiE?si=SgmrxM6AlzY-KQ7E
Nieuws van de dag. Ik ken het verder niet. Geen flauw idee hoe links of rechts dat is verder. Het gaat om de boodschap. Hier wordt precies vertelt wat er aan de hand is. En hoe makkelijk het is om de massa mee te zuigen in de neergaande spiraal van haat. 

Nieuwsvandedag is rechts, maar dat doet er niet echt toe in deze context . Wat ik niet goed begrijp en dat geldt ook voor dit draadje en ook voor het Israël draadje, ik maak onderscheid tussen de regering Netanyahu, Israëlische mensen en Joden. Als ik tegen het overmatig geweld ben van Israël in Gaza dan word ik beticht van Jodenhaat, terwijl ik niet tegen Israël an sich ben en niet tegen Israëlische mensen en al helemaal niet tegen Joden. Ik heb soms het idee dat degenen hier die mensen voor jodenhater uitmaken omdat ze kritisch zijn op Israël, even zwart-wit denken als de mensen die Joden staan uit te schelden om wat Israël doet.
En ik begrijp de angst van Joden. Ik ben met de verhalen uit de tweede oorlog opgegroeid, dus ik begrijp dat Israël voor veel Joden een plek is die een veilig huis moet zijn als het nergens anders meer veilig is, maar er woont daar ook nog een ander volk en linksom of rechtsom zullen ze die plek een beetje netjes met elkaar moeten delen. 

Ik begrijp wel wat MakePeacenotwar probeert te zeggen. Het is meer algemeen bedoeld dan naar iemand persoonlijk in dit topic.

Wij laten toe (als maatschappij) dat Joodse scholen, synagogen beveiligd moeten worden. En die beveiliging is niet van de laatste 2.5 jaar, nee dat is al jaren zo. Sterker nog, vanaf de terreuraanslagen in München in 1972 worden de scholen en instellingen al structureel beveiligd. En als maatschappij (dus wij allemaal) hebben we dit geaccepteerd en niet weten te veranderen. Dat is eigenlijk een schande op zich. Nooit meer geldt kennelijk maar in beperkte mate, en wordt nu (sinds 7 oktober 2023 zeker) vooral gebruikt op de genocide in Gaza. Nu staat de maatschappij op. Tegen Israël, maar waar was diezelfde maatschappij als het gaat om de beschermibg van onze Joodse gemeenschap? Dus dat gevoel, wat MakePeacenotwar beschrijft, dat kan ik wel heel goed begrijpen. Ik ken het zelf niet, ik weet niet hoe het voelt, maar ik begrijp het wel.

En dat Joodse mensen niet openlijk Joods kunnen zijn, hun geloof niet openlijk kunnen uiten, dat ze in grote mate verantwoordelijk worden gehouden voor het beleid van Israël, leuk verpakt onder een andere naam namelijk Zionisten. (Wat feitelijk niets meer betekent dan de wens voor een eigen Staat, die evenzo legitiem zou moeten zijn als diezelfde wens voor het Palestijnse volk.)

En nee, hier is nuance op het forum, maar in de werkelijkheid is die nuance eerder te vertalen in onverschilligheid. Of, erger nog, je bent voor of tegen Israël. Maar als je banden hebt met Israël als Jood, dan wordt er toch wel van je verwacht dat je je uitspreekt tegen Netanyahu, anders ben je een Zionist. 

Hypocriet wel, want verwachten wij van de Pro Palestijnse demonstranten ook bij alles wat ze doen een openlijke afkeer van Hamas? Sterker nog, Hamas wordt door een groot deel van die groep zelfs gezien als verzetsstrijders. Opgeruid door mensen als Harry Pettit, die de grootste drek straffeloos kan verspreiden onder zijn volgers en anderen. 

Dus ja, in zekere zin hebben "we" als maatschappij de Joodse gemeenschap tekort gedaan, we hebben gefaald het antisemitisme uit te roeien. We hebben gefaald een maatschappij te creëeren waarin iedereen, ongeacht afkomst, geaardheid of geloof, geaccepteerd en vrij kan zijn. En van de ene haat, antisemitisme, kwam weer een andere, Moslimhaat, en de acceptatie van LGBTHI is ook afgenomen in Nederland. En van de ene groep (nazi's/extreem rechts) haatzaaiers, kwam weer de volgende (Moslim extremisme) in Nederland. 

Dit vind ik dus mooi discussiëren, bedankt voor je post miraval, ik begrijp het nu beter en ben het met je eens, dank voor het inzicht.

felija schreef op 22-12-2025 om 23:19:

Dit vind ik dus mooi discussiëren, bedankt voor je post miraval, ik begrijp het nu beter en ben het met je eens.

Nou zijn we het gewoon weer eens met elkaar.  ☺️

Mooie post Miraval.
We hebben als maatschappij gefaald.  Gefaald om de maatschappij zo in te richten dat het veilig is voor Joden om naar de Synagoge te gaan, hun feesten te vieren en zichtbaar als Jood over straat te kunnen. 
We (de maatschappij/de regering) heeft er niets van geleerd, niet in het verleden, niet in het heden.
Gelukkig is het kabinet Schoof (of moet ik zeggen de regering Wilders) gevallen en moet er een nieuwe regering komen die het hopenlijk anders en beter gaan doen. Maar nu ze weer de VVD aan boord hebben gehaald vrees ik ervoor. 
Begrijp me goed ik ben voor het demonstratierecht maar tegen het in elkaar slaan mensen en instellingrn die erdoor geraakt worden. Ik vind dat vluchtelingen hier welkom zouden moeten zijn, de dames MET de hoofddoeken als ze die zelf willen dragen maar ik ben tegen de vrouwonvriendelijke houding van sommige mannen die zich ook hier melden als vluchteling. 
Met mijn vrijwilligerswerk proberen we, naast dat we mensen leren fietsen en de taalvaardigheid proberen te verhogen, ook de volwassenen en jongeren te leren hoe je met elkaar omgaat in Nederland. Op de isk waar ik fietsles en taalvrijwilliger ben worden de leerlingen aangesproken op het roepen van teksten die niet kunnen. Eén vrouwonvriendelijke opmerking of mensen van andere geloven wegzetten als ongelovig en je zit op het kantoor als leerling, indien nodig met de tolk.
Helaas moet ik zeggen dat het te weinig is. Als ze uitstromen naar regulier onderwijs komen ze te vaak op een school terecht waar wegkijken de norm is. 
Het moet anders we moeten als maatschappij gaan zorgen dat iedereen die hier is een veilig bestaan kan opbouwen. Daar moet vanuit Den Haag beleid voor gemaakt worden. Taallessen vanaf dag 1, werken vanaf dag 1. Maar wel de vrijheid om uiting te geven aan je geloof door middel van de hoofddoek of het keppeltje.

Haat versus Joden en andere bevolkingsgroepen wordt ook aangewakkerd door sociale media.  Ik schrik er dagelijks van wat sommigen daar schrijven.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.