Nieuws en actueel
Daglichtlamp
18-06-2022 om 16:49
Hoe hard mogen de boerenacties zijn? (Gesloten)
https://www.ad.nl/politiek/politiek-is-dreigboeren-beu-deze-waanzin-mag-geen-plaats-hebben-in-nederland~aecf6ffe/
In de Volkskrant staat ook nog een heel interview met de FDF-voorman, maar dat is alleen voor abonnees. Blijkbaar vergeleken ze het lot van de boeren met dat van de joden in de tweede wereldoorlog. Harde acties worden aangekondigd. Vrijheid van demonstreren is wat mij betreft een groot goed, maar die vrijheid eindigt wat mij betreft wel daar wanneer de vrijheid van anderen onevenredig getroffen wordt. Wat vind jij, wat kan er wel, en wat niet?
Peiling
Welke acties vind jij kunnen?
Maximaal 6 antwoorden.
NippyDunlin42
16-07-2022 om 11:34
Arena89 schreef op 16-07-2022 om 11:27:
[..]
Je bent zelf wel boer begrijp ik?
Nee ik volg het nieuws en dit speelt al jaren.
Cookielover
16-07-2022 om 11:35
Fleurtje_5 schreef op 16-07-2022 om 09:41:
[..]
[Quote verwijderd]
Houd toch eens op met dat framen de hele tijd. Je discussieert als een natte krant.
Cookielover
16-07-2022 om 11:35
Arena89 schreef op 16-07-2022 om 11:12:
[..]
Nee dat zit subtiel tussen de regels door.
Nee, jij leest (tussen de regels door) wat je wil lezen.
Moxxie
16-07-2022 om 11:42
Kunnen we hier nu mee ophouden? Arena heeft een andere mening maar ze hoeft niet weggejaagd te worden.
FaithfulDuck87
16-07-2022 om 11:47
Moxxie schreef op 16-07-2022 om 11:42:
Kunnen we hier nu mee ophouden? Arena heeft een andere mening maar ze hoeft niet weggejaagd te worden.
je mag hier geen andere mening hebben....
CharlieB
16-07-2022 om 11:56
Friezinnetje schreef op 16-07-2022 om 11:47:
[..]
je mag hier geen andere mening hebben....
Het gaat niet om een andere mening hebben, het gaat erom dat de mening van een ander eenzijdig wordt verdraaid tot iets wat niet is.
Moxxie
16-07-2022 om 12:01
CharlieB schreef op 16-07-2022 om 11:56:
[..]
Het gaat niet om een andere mening hebben, het gaat erom dat de mening van een ander eenzijdig wordt verdraaid tot iets wat niet is.
Maar dat zie jij Arena dat doen? Daar lees ik dan overheen want ik zie dat echt niet. En dit is niet bedoeld als sneer mocht je dat denken, ik meen het oprecht.
Rondstruiner
16-07-2022 om 12:05
Moxxie schreef op 16-07-2022 om 12:01:
[..]
Maar dat zie jij Arena dat doen? Daar lees ik dan overheen want ik zie dat echt niet. En dit is niet bedoeld als sneer mocht je dat denken, ik meen het oprecht.
Ik zie dat zeker wel. Meganrapidoe vergeleek boeren absoluut niet met wappies, maar met hoe de mensen in het algemeen reageerden op de coronamaatregelen.
Arena89 schreef op 16-07-2022 om 11:05:
[..]
Laat het kabinet eerst maar eens met goede berekeningen komen. Zo flauw om steeds de Corona crisis aan te halen en boeren te vergelijken met de wappies
Arena89 schreef op 16-07-2022 om 11:12:
[..]
Nee dat zit subtiel tussen de regels door.
MeganRapinoe
16-07-2022 om 12:08
Daglichtlamp schreef op 16-07-2022 om 11:24:
[..]
Jullie bedoelen vast dit stukje. Dat gaat zeker niet alleen over coronawappies. Dat moet je echt veel breder zien. Neem bijvoorbeeld het allereerste begin. Wetenschappers bij het RIVM maken al snel berekeningen waaruit blijkt dat het ook in Nederland heel erg mis kan gaan. In eerste instantie wordt daar niet naar geluisterd. Men kan zich niet voorstellen dat extreme maatregelen in Nederland nodig gaan zijn.
Of kijk naar hoe er omgegaan is met OMT adviezen. Soms werden de adviezen al afgezwakt voordat ze naar buiten kwamen, en toen dat niet meer gebeurde ging het kabinet bij voorkeur uit van het meest gunstige scenario wat geschetst werd zodat zo weinig mogelijk maatregelen genomen werden.
Dit bedoel ik inderdaad. En ik zei in mijn laatste alinea héél bewust deze boeren en niet gewoon boeren. Want ik scheer ze juist niet over één kam.
Dus ja, ik vind ook dat Arena mij woorden in mond legt. Ze zal het niet zo bedoelen of bewust doen, maar het gebeurt wel. @Arena: weet dat ik het beste met de boer voor heb. Ik hoop echt dat we naar een samenleving kunnen waarin boeren een waardig bestaan kunnen hebben en waar ruimte is voor de natuur. Maar dat zal wel ten koste gaan van niet-levensvatbare bedrijven en de megastallen. Er zullen dus minder boeren komen. Net als dat er minder schoenmakers en kledingmakers zijn. Maar degenen die er zijn, leveren kwaliteit en worden daarnaar betaalt. Ondertussen krijgen we in NL een betere en gezondere leefomgeving voor iedereen en huisvesting. Met een betere verhouding natuur-bewoners. Dat is uiteindelijk voor iedereen beter. Ook de boeren die een andere levensinvulling hebben moeten vinden.
BlushingCaribou16
16-07-2022 om 12:15
Moxxie schreef op 16-07-2022 om 11:42:
Tsja dat is op het Viva forum ook gebeurd.
Ik vond de discussie daar op een gegeven moment naar worden. Aankomen met een professor die een andere mening heeft, was cherry picking en een artikel vanuit het AD of de Telegraaf of noem maar op, met een andere mening , dan is de betreffende media ineens geen kwaliteitskrant meer.
Ik ben daar echt voor van alles uitgemaakt. Blijkbaar mag je iemand weg zetten als extreem rechts, als wappie , als rascist.als je alleen een andere visie hebt op het stikstofbeleid. Ik vind dat echt heel ernstig. In een democratie zou dit moeten kunnen. Dingen aan de kaak stellen en vragen stellen.
Ik ben overigens niet excteem rechts of een racist, want ik ben getrouwd met een buitenlander en mijn kinderen zijn biracial. En een wappie ben ik ook niet. Ik heb netjes al mijn vaccinaties gehaald en mij aan alle regels gehouden die golden. Wel denk ik dat het goed is dat mensen vraagtekens hebben gezet bij alle wetten die zijn ingevoerd.
Maar ook hier lees ik tussen de regels door dat mensen roepen dat mensen die tegen zijn er geen verstand van hebben. Ik neem aan dat deze mensen ook geen professor zijn op het gebied van stikstof. En het is gewoon een feit dat er mensen zijn die er wel veel van af weten , vraagtekens zetten bij het beleid en of dit de juiste weg is.
BlushingCaribou16
16-07-2022 om 12:16
Rondstruiner schreef op 16-07-2022 om 12:05:
[..]
Ik zie dat zeker wel. Meganrapidoe vergeleek boeren absoluut niet met wappies, maar met hoe de mensen in het algemeen reageerden op de coronamaatregelen.
[..]
[..]
Ja en de mensen die na een x aantal maanden nog steeds niet meegingen in de Corona regels en hier tegen ageren werden toch echt allemaal weggezet als wappies.
Daglichtlamp
16-07-2022 om 12:18
We hoeven niet eens corona als voorbeeld te nemen. Nederland is een fantastisch polderland, maar dat betekent vaak dat we moeite hebben met extreme maatregelen als die nodig zijn. Pas als het echt mis gaat ontstaat er draagvlak. Kijk bijvoorbeeld naar de watersnoodramp in 1953. Het is niet dat destijds niet bekend was dat de dijken te laag waren (overigens niet alleen in Zeeland, we hebben geluk gehad dat geen groter deel van het land overstroomd is). Maar draagvlak voor de grote investeringen die nodig waren om het probleem op te lossen ontstond pas na de overstromingen.
Bij stikstof is dan ook nog het probleem dat het voor veel mensen niet zichtbaar genoeg is wat het probleem eigenlijk is.
MeganRapinoe
16-07-2022 om 12:22
@Arena, ik zie een hele post waarin je uitlegt dat je verkeerd begrepen wordt en wordt weg gezet als iets wat je niet bent. Maar heb je mijn post ook gelezen waarin ik laat zien je dat ook met mij doet?
Rondstruiner
16-07-2022 om 12:27
Arena89 schreef op 16-07-2022 om 12:16:
[..]
Ja en de mensen die na een x aantal maanden nog steeds niet meegingen in de Corona regels en hier tegen ageren werden toch echt allemaal weggezet als wappies.
Nee hoor. Door mij in ieder geval niet, een wappie is voor mij iemand die de feiten en cijfers ontkent en overal complotten ziet.
Jort Kelder bijvoorbeeld heeft zich altijd uiterst kritisch uitgelaten over de coronamaatregelen, en had in zijn podcasts regelmatig wetenschappers te gast met een afwijkende mening over corona en de maatregelen. Erg interessant. Niemand heeft Jort Kelder ooit een wappie genoemd volgens mij. Hij baseert zich wel altijd op de wetenschap, dat is echt het verschil.
BlushingCaribou16
16-07-2022 om 12:30
MeganRapinoe schreef op 16-07-2022 om 12:22:
@Arena, ik zie een hele post waarin je uitlegt dat je verkeerd begrepen wordt en wordt weg gezet als iets wat je niet bent. Maar heb je mijn post ook gelezen waarin ik laat zien je dat ook met mij doet?
Dat heb ik gelezen ja. Maar ik lees daar toch in dat je boeren met wappies vergelijkt. Want de mensen die zich bleven verzetten tegen de maatregelen of tegen de feiten werden uitwin kijk echt weggezet als wappies.
Ik denk ook dat het een heel slechte vergelijking is, want Corona kan je staven met ziekenhuis opnames . Het stikstof”probleem” is niet zichtbaar en natuurwetenschappers en professoren hebben hier ook allemaal een andere visie op.
Daarnaast probeert het kabinet het ook allemaal versnelt te regelen, zonder goede wettelijke basis en draagvlak. En dat speelt extreem rechts in de kaart. Ik vind het echt bijzonder zorgelijk wat er gebeurd. Het land raakt hierdoor onbestuurbaar.