Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geweld en rellen en (anti-wit) racisme

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 16:00:

[..]

Dat wist ik helemaal niet!?

Premium AD artikel er over: Zijn voetbalrellen op Jonckbloetplein een Haagse traditie?

https://www.ad.nl/den-haag/zijn-voetbalrellen-op-jonckbloetplein-een-haagse-traditie~af0097ebb/

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 16:15:

[..]

Premium AD artikel er over: Zijn voetbalrellen op Jonckbloetplein een Haagse traditie?

https://www.ad.nl/den-haag/zijn-voetbalrellen-op-jonckbloetplein-een-haagse-traditie~af0097ebb/

Kan de link helaas niet lezen.. toch bedankt!

Sparkle schreef op 18-06-2026 om 14:49:

[..]

Ik begrijp je zorg, veel gebruikers hebben moeite om informatie juist te beoordelen en algoritmes versterken dit probleem. Maar ik vind het niet arrogant om te vinden dat gebruikers zelf moeten leren om goed te lezen, de berichten op waarde te schatten. Dat is kritisch denken en dat is niet arrogant.

Bovendien, als mensen hun mening niet op X kunnen uiten, dan verschuift het naar plekken waar het onderhuids gaat zitten, in de kroeg, op het werk, op straat, of weet ik veel waar. De onvrede verdwijnt niet, mensen blijven zich uiten, maar dan zonder factchecking, misschien wel met minder tegenspraak. Wat misschien nog wel gevaarlijker is. Online kun je in ieder geval berichten of beelden veel sneller naast andere bronnen leggen. En stel dat gebruikers geen mogelijkheid meer hebben om zich op online platforms te uiten, dan is er nog maar 1 optie, volledige afhankelijkheid van de professionele journalistiek en dat moeten we ook niet willen. Je bent dan zelf niet meer in staat om zelf dingen te checken of een andere kant te lezen.

En ik zie ook nogeen ander risico. De NOS is belangrijk voor onze nieuwsgaring, maar kan soms best eenzijdig nieuws brengen, of zo bang zijn voor framing, of stigmatisering dat ze bepaalde feiten pas laat of heel voorzichtig brengen of onvolledig. Niet omdat ze de feiten nog moeten checken, maar omdat de mogelijke maatschappelijke mening/reactie zwaar gaat meewegen. En zelfs foto's of beelden van betrouwbare journalisten die massaal worden gedeeld, zijn niet altijd objectief. Denk bijvoorbeeld aan de hartverscheurende foto van de vrouw met het hele magere kind in Gaza,waarvan later bleek dat het kind al gehandicapt was en de foto gefotoshopt. En zo zijn er meer voorbeelden.

We zijn veel meer volledig afhankelijk van professionele organisaties dan we denken, daar maken we ons doorgaans ook niet druk over. Dan vinden we het vanzelfsprekend dat we blindelings op ze kunnen vertrouwen. Ik zie tenminste geen mensen bijvoorbeeld eerst hun hele auto uit elkaar halen, voordat ze er in weg durven rijden. Of hun huis weer afbreken en opbouwen voordat ze er vertrouwen in hebben dat ze er veilig kunnen wonen. 

Dan zijn we ook totaal niet kritisch. We hebben zelf over de meeste zaken nu eenmaal geen controle, doorgaans gaat het ook goed, maar overal waar professionals aan het werk zijn, worden fouten gemaakt, omdat het mensen werk is. 

De praktijk leert dat wij mensen van heel veel dingen nu eenmaal weinig verstand hebben en niet kunnen duiden wat iets op nationaal gebied betekent of in het grotere perspectief, zonder de beschikking over de juiste journalistieke middelen.

Ik vind het wel degelijk arrogant dat mensen denken het zelf beter te weten dan professionals die er jaren voor hebben geleerd en dan is het nog niet perfect en worden er door diezelfde professionals fouten gemaakt.

Laat staan de gemiddelde mens op X die overspoelt wordt door ((des)informatie en meent zo 'kritisch' een weloverwogen mening te kunnen vormen. Mensen die blind aannemen wat er op X wordt beweerd, omdat er dankzij de algoritmes altijd berichten zijn die jouw mening staven en vervolgens kritisch zijn op de zogenaamde 'mainstream' media en muggenziften over het taalgebruik, omdat men dat niet zint. Ondertussen zelf hun woordenbraaksel op X plempen, niet gehinderd door enige gêne of keuze van hun woordgebruik.

Door deze sociale platforms gaan mensen aan zelfoverschatting lijden en minachten ten onrechte instituten die professioneel te werk gaan. Dit fenomeen was ook duidelijk zichtbaar tijdens corona.

Poezie schreef op 18-06-2026 om 16:06:

[..]

Schop, schop, schop. Ga je lekker? Wat draag jij eigenlijk bij aan de Nederlandse maatschappij?

Wat wil je weten? Mijn salaris? Mijn belastingaanslag? Het aantal kipnuggets dat ik de afgelopen maanden heb ingepakt in de fabriek? Hoeveel Nederlandse vlaggen ik heb?

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 15:58:

[..]

Nou inderdaad dat verbaast mij ook. En het feit dat de tegen demonstranten beschermd moeten worden zegt ook wel iets over het betreffende tuig wat demonstreert tegen de komst van de AZC’s. Ze demonstreren zogenaamd omdat Nederland onveilig wordt met al die asielzoekers..

Het interesseert ze geen reet, als er maar wat te rellen en te slopen valt. 'Demonstreren' rotzooi trappen tegen de komst van een AZC, terwijl ze zelf uit een andere plaats komen....echt hoor

felija schreef op 18-06-2026 om 16:42:

[..]

Het interesseert ze geen reet, als er maar wat te rellen en te slopen valt. 'Demonstreren' rotzooi trappen tegen de komst van een AZC, terwijl ze zelf uit een andere plaats komen....echt hoor

Ja als het niet zo treurig zou zijn, was het om te gieren.

Miraval

Miraval

18-06-2026 om 16:47 Topicstarter

felija schreef op 18-06-2026 om 16:42:

[..]

Nou ja, het uit een andere plaats komen vind ik an sich niet zo'n probleem, je demonstreert tegen de asielopvang/migratie, dus dat je dan aansluit bij andere plaatsen vind ik weinig van. 

Alleen het rellen, vernielen, bedreigen dat is gewoon verre van okee. Gelukkig worden de daders (naar Nederlandse maatstaven dan toch) flink gestraft, maar ik begrijp dat gewoon niet. Een vreemdzame demonstratie is ook beter om je punt te willen maken. Op deze manier heb je direct bijna de hele publieke opinie tegen je.

Maar het is niks nieuws helaas, rellen en vernielingen. Als het niet bij een demonstratie is dan wel bij een voetbalwedstrijd, oudjaar, een kermis of gewoon een zomerse dag in Scheveningen. 

Ik kan een ouwe tang zijn maar toen ik jong was heb ik niet het idee dat het zo aan de orde van de dag was?

Dit twittert Geert Wilders over het rapport over de grooming gangs: https://x.com/geertwilderspvv/status/2067467809844523423
Natuurlijk noemt hij het getal van een kwart miljoen meisjes over, dat getal wordt door mensen die verstand hebben van extrapolaties gezien als een aantal dat niet te onderbouwen is. Voor Geert doet dat er niet toe. Ze zeggen overigens niet dat het zeker niet klopt, maar dat je het op deze manier niet mag uitrekenen. 
Dus als de media zwijgt over het rapport worden ze politiek correcte lafaards genoemd. Als ze er wel over schrijven en er wat kanttekeningen bij plaatsen, dan worden ze nog steeds politiek correcte lafaards genoemd, "want ze proberen de ernst te verdoezelen".

Miraval

Miraval

18-06-2026 om 16:57 Topicstarter

Overigens vind ik wel dat "we" best een beetje trots op Nederland mogen zijn op bepaalde vlakken. We hebben op zich leuke tradities, (kermissen, Koningsdag, oranjelegioen, Sinterklaas) een goed sociaal stelsel, de dancecultuur is grotendeels via Nederland wereldwijd groot geworden, de festivals, gelijkheid voor iedereen, Pride Amsterdam, ons Koningshuis (ja ik ben Koningsgezind), ons werk/priveleven is op zich goed geregeld.

Dan de Nederlandse sporters die het internationaal goed doen voor zo'n klein landje, de waterwerken, innovatieve bedrijven, handelsgeest. Ik vind dat we in een mooi land wonen hoor, en ik ben best trots op het feit dat ik mezelf Nederlandse mag noemen, meestal dan toch.

Miraval schreef op 18-06-2026 om 16:57:

Overigens vind ik wel dat "we" best een beetje trots op Nederland mogen zijn op bepaalde vlakken. We hebben op zich leuke tradities, (kermissen, Koningsdag, oranjelegioen, Sinterklaas) een goed sociaal stelsel, de dancecultuur is grotendeels via Nederland wereldwijd groot geworden, de festivals, gelijkheid voor iedereen, Pride Amsterdam, ons Koningshuis (ja ik ben Koningsgezind), ons werk/priveleven is op zich goed geregeld.

Dan de Nederlandse sporters die het internationaal goed doen voor zo'n klein landje, de waterwerken, innovatieve bedrijven, handelsgeest. Ik vind dat we in een mooi land wonen hoor, en ik ben best trots op het feit dat ik mezelf Nederlandse mag noemen, meestal dan toch.

Ben ik met je eens hoor. Ik zie echter veel ontevredenheid om me heen, ook bij mensen die wel op hun centen moeten letten, maar het naar mijn idee, gewoon goed hebben. Die ontevredenheid wordt toch echt aangewakkerd door sociale media.

Miraval

Miraval

18-06-2026 om 17:23 Topicstarter

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 16:48:

Dit twittert Geert Wilders over het rapport over de grooming gangs: https://x.com/geertwilderspvv/status/2067467809844523423
Natuurlijk noemt hij het getal van een kwart miljoen meisjes over, dat getal wordt door mensen die verstand hebben van extrapolaties gezien wordt als een aantal dat niet te onderbouwen is, doet er niet toe. Ze zeggen overigens niet dat het zeker niet klopt, maar dat je het op deze manier niet mag uitrekenen.
Dus als de media zwijgt over het rapport worden ze politiek correcte lafaards genoemd. Als ze er wel over schrijven en er wat kanttekeningen bij plaatsen, dan worden ze nog steeds politiek correcte lafaards genoemd, "want ze proberen de ernst te verdoezelen".

Ik vind het erg jammer, zacht uitgedrukt, dat het aantal (wat wellicht veel te hoog is, maar al zou het 25.000 zijn) slachtoffers hetgeen is waar mensen over vallen. Zowel de linkse als rechtse kant. 

In Rotherham alleen al 1400 bekende slachtoffers tussen 1997 en 2013. Telford 1000 slachtoffers, Rochdale 1150 slachtoffers. En dit zijn de officiële cijfers die bekend zijn, schattingen zijn dat de werkelijke aantallen in de duizenden lopen. 

En waar valt men over? Over 250.000 slachtoffers. Niet over wat die slachtoffers is aangedaan (we hebben het over beestachtige daden), niet over de vnml Pakistaanse daders en hun families die ervan wisten en niks deden. Niet over instanties die na onderzoek van ernstige verwondingen aan geslachtsdelen de meisjes oplapten en naar huis stuurden met anticonceptie, niet over de opvanghuizen waar die mannen de meisjes gewoon aan de deur op kwamen halen, niet over politieagenten die wegkeken of zelfs daders waren, niet over de autoriteiten die uit angst om racistisch gevonden te worden wegkeken en niet over gingen tot vervolging, slachtoffers die niet geloofd werden en als protituee werden gezien. Kinderen van 12/13/14 jaar.... 

https://x.com/i/status/2067170805167906867

Een reactie van Emine Ugur, smakeloos.

Maar hey, laten we vooral vallen over de aantallen, of natuurlijk de geprivileerde witte mannen van de Epstein files. 

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 16:48:

Inderdaad. En als ze het letterlijk overnemen is het "zie je wel, zelfs de NOS vindt het". Media kan het hier alleen maar fout doen. Dit is hoe populisme werkt.

"Ik las het op X" wordt gelijkgesteld aan journalistiek. En terwijl mensen met goede bedoelingen 218 pagina's 1 voor 1 op waarheid aan het beoordelen zijn, staat het het volgende salvo aan misinformatie al klaar.

Zie ook hoe GW hier in 1 zin een zaadje plant van "dit zal in Nederland dan ook wel zo zijn". Met 1 klik wordt de woede van een ander land geïmporteerd.

Ondertussen heeft X met dit bericht 110.000 keer een advertentie kunnen tonen, en als de 'andere kant' er op reageert kunnen ze er nog een paar 100.000 verkopen. Zij verdienen altijd, los van de inhoud.

Tuurlijk, op deze manier wel, dat zijn ook de dingen die Nederland, Nederland maken. Zolang  we onze cultuur niet als beter zien als een ander, is er niks mis met wat nationale trots op zijn tijd.

Miraval schreef op 18-06-2026 om 17:23:

[..]

En waar valt men over? Over 250.000 slachtoffers. Niet over.. niet over..

Inderdaad. Er is geen andere manier dan heel uitgebreid en heel langzaam naar al die dingen onderzoek doen. Het is niet plat te slaan in een paar one-liners. Maar dat kan onze nieuwscyclus niet aan. Daar houd je de aandacht niet mee vast.
Zo'n getalletje is makkelijk na te kijken dus daar richt de snelle cyclus zich op.

Iemand die zich echt in de materie verdiept, is dagen, weken, maanden bezig en gaat met een enorm lang, genuanceerd verhaal komen wat niemand gaat lezen want 1) te laat, de hype is al voorbij en 2) niet interessant, want niet gepolariseerd/eenvoudig/hapklaar genoeg.
Degenen die dit platslaan en snel reageren, zijn in het "nieuwsproces" van nu altijd de winnaar. De waarheid is bijna altijd langzaam en zal altijd verliezen in het systeem wat er nu is.

Maar houd er ook rekening mee dat jij
vooral de discussie over dat getal ziet en niet de meer genuanceerdere punten. Dat ligt aan de algoritmen die bepalen wat jij wel en niet te zien krijgt en de bronnen die jij volgt. Jij ziet dat als de algehele sfeer van het debat.

Dit is dan wel voor het eerst dat ik je zo positief hoor over Nederland. In andere topics op deze pijler ben je meestal helemaal niet zo positief over Nederland en de meeste Nederlanders 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.