Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geweld en rellen en (anti-wit) racisme

DeOnbekende schreef op 18-06-2026 om 14:17:

[..]

Slechte vergelijking. In exact dezelfde situatie (Nederlands elftal) ontspoort het volk niet volledig. Dat is dus de vergelijking die je moet maken en dan komen Marokkanen er nu eenmaal niet zo gezellig vanaf. Kun je je ergeren aan hen die daar iets van vinden, maar dan ontken je het probleem en dat draagt niet bij aan de oplossing ervan.

Maar toch ook niet de volledige Marokkaanse gemeenschap ontspoort? Het is een hinderlijke groep, die rotzooi trapt, niet alles en iedereen doet daar aan mee?

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 14:23:

[..]

Maar toch ook niet de volledige Marokkaanse gemeenschap ontspoort? Het is een hinderlijke groep, die rotzooi trapt, niet alles en iedereen doet daar aan mee?

Precies dit. Ik vind best wat van Marokkaanse plofkrakers en de Mocromaffia en dat mag van mij ook gewoon benoemd worden. Nog sterker ik vind het optreden van de overheid te slap in deze. Als omwonenden witwaswinkels kunnen aanwijzen, dan kan je dat als overheid ook in kaart brengen en maatregelen nemen. Maar er wordt vaak naar "de Marokkaan" gewezen en die bestaat niet. Uit onderzoek blijkt dat de Marokkaanse groep als geheel de afgelopen jaren een stuk minder crimineel is geworden. Maar met name Wilders blijft op Marokkanen inhakken. 

felija schreef op 18-06-2026 om 12:14:

[..]

Dat is nu juist het gevaarlijke ervan, dat kunnen veel gebruikers niet, dat bedoel ik nu juist. Het is best arrogant om te denken dat je als gewone gebruiker berichten op waarheid weet te schatten. Algoritmes zijn voor velen helaas de leidraad om steeds dieper weg te zakken in je eigen waarheidsfuik. Daarvoor heb je dus de professionele journalistiek nodig, maar die wordt gewantrouwd, want komt niet overeen met het gevoel van menigeen. Heel gevaarlijke ontwikkeling.

Ik begrijp je zorg, veel gebruikers hebben moeite om informatie juist te beoordelen en algoritmes versterken dit probleem. Maar ik vind het niet arrogant om te vinden dat gebruikers zelf moeten leren om goed te lezen, de berichten op waarde te schatten. Dat is kritisch denken en dat is niet arrogant.

Bovendien, als mensen hun mening niet op X kunnen uiten, dan verschuift het naar plekken waar het onderhuids gaat zitten, in de kroeg, op het werk, op straat, of weet ik veel waar. De onvrede verdwijnt niet, mensen blijven zich uiten, maar dan zonder factchecking, misschien wel met minder tegenspraak. Wat misschien nog wel gevaarlijker is. Online  kun je in ieder geval berichten of beelden veel sneller naast andere bronnen leggen. En stel dat gebruikers geen mogelijkheid meer hebben om zich op online platforms te uiten, dan is er nog maar 1 optie, volledige afhankelijkheid van de professionele journalistiek en dat moeten we ook niet willen. Je bent dan zelf niet meer in staat om zelf dingen te checken of een andere kant te lezen.

En ik zie ook nogeen ander risico. De NOS is belangrijk voor onze nieuwsgaring, maar kan soms best eenzijdig nieuws brengen, of zo bang zijn voor framing, of stigmatisering dat ze bepaalde feiten pas laat of heel voorzichtig brengen of onvolledig. Niet omdat ze de feiten nog moeten checken, maar omdat de mogelijke maatschappelijke mening/reactie zwaar gaat meewegen. En zelfs foto's of beelden van betrouwbare journalisten die massaal worden gedeeld, zijn niet altijd objectief. Denk bijvoorbeeld aan de hartverscheurende foto van de vrouw met het hele magere kind in Gaza,waarvan later bleek dat het kind al gehandicapt was en de foto gefotoshopt. En zo zijn er meer voorbeelden. 

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 14:23:

[..]

Maar de Nederlandse gemeenschap trapt geen rotzooi na een wedstrijd van het Nederlands elftal. Exact dezelfde situatie, ander resultaat. De variabele is afkomst. 1+1=2. 

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 12:24:

[..]

Ik citeer even uit het nu-artikel:

Met die voorzichtige aanpak creëren we onbedoeld precies wat we níét willen: we laten onze berichtgeving kapen door de frames van anderen. Terwijl wij graag zelf bepalen hoe we berichten, niet geremd door verwachtingen van wat anderen zullen doen met deze informatie.

Zo zijn er mensen die denken dat media zo'n gebeurtenis in de doofpot stoppen, omdat ze 'de problemen rond migratie verborgen willen houden'. Dat frame hebben we, onbewust, waarschijnlijk in de ogen van velen bevestigd door heel voorzichtig te zijn met de achtergrond van de dader en lang te wachten met onze berichtgeving, merkte politiek verslaggever Sanne Oving deze week op. Door de aanval in Belfast te negeren, wreven we verder in die lelijke vlek.

Ik begrijp heel goed de aarzeling van Nu.nl. Er zijn maar een paar zaken bekend: de dader is een statushouder uit Sudan en het slachtoffer is ernstig gewond, 1 oog is verloren en de andere is zwaar beschadigd. Er wordt echter op sociale media en in de roddelpers van alles ingevuld dat nog niet zeker is: de dader zou een islamist zijn die een willekeurige voorbijganger probeerde te onthoofden.

Als bij het proces echter zou blijken dat de dader knalpsychotisch was en dat hij de "laserogen" van het slachtoffer probeerde uit te snijden (ik verzin maar wat), dan nog blijft in het collectieve geheugen zitten dat het een islamist was die een willekeurige voorbijganger probeerde te onthoofden.

Het is heel moeilijk om het goed te doen als serieuze pers. Je wilt niet de extreemrechtse onderbuik voeden, want die wordt al genoeg gevoed, maar je moet wel zo eerlijk mogelijk berichten over zaken waar mensen op aanslaan.

Ik begrijp de aarzeling wel als de situatie en de feiten  nog onduidelijk zijn. Dan moet de professionele journalistiek voorzichtig zijn. Maar daar ging het hier niet om. Er waren beelden van de aanval, de gebeurtenis was feitelijk vast te stellen, en toch duurde het anderhalve dag voordat het werd geplaatst om redenen die journalistiek gezien niet objectief waren, maar voortkwamen uit zorgen om framing en stigmatisering. 

Nu.nl zegt er nu zelf dit over: 'met die voorzichtige aanpak creëren we onbedoeld precies wat we níét willen: ' en 'we laten onze berichtgeving kapen door de frames van anderen. Terwijl wij graag zelf bepalen hoe we berichten, niet geremd door verwachtingen van wat anderen zullen doen met deze informatie.'

DeOnbekende schreef op 18-06-2026 om 15:04:

[..]

Maar de Nederlandse gemeenschap trapt geen rotzooi na een wedstrijd van het Nederlands elftal. Exact dezelfde situatie, ander resultaat. De variabele is afkomst. 1+1=2.

Rellen na de wedstrijd van Oranje heb ik inderdaad weinig vernomen.

Maar neem de gemiddelde wedstrijd uit de Eredivisie, en kijk wat daar allemaal gesloopt wordt in en rondom het stadion, de bus waar de (harde kern) supporters in vervoerd worden. De ME de politie wat er allemaal bij komt kijken.

Daar kijken we ook niet alle Nederlanders voor aan, maar het grootste deel daarvan zijn wel Nederlanders.

Het gaat mij trouwens om niet om het evenement an sich. Het is dat eeuwige geen onderscheid willen maken zodra we het hebben over “zij” of “hun”. Dan is het voor het gemak 1 pot nat. Dan zien we geen individuen meer. 

DeOnbekende schreef op 18-06-2026 om 15:04:

[..]

Dan moet je het nieuws toch echt beter volgen. Er breken met regelmaat relletjes uit na wedstrijden van het Nederlands elftal op grote toernooien.

Er schijnt dus een vaste kliek (?) te zijn die het hele land afreist om bij lokale asielprotesten aanwezig te zijn (lees rotzooi trappen): 

https://www.oost.nl/amp/nieuws/3662705/steeds-dezelfde-demonstranten-bij-lokale-asielprotesten-ook-in-zwolle-en-deventer

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 15:32:

[..]

Dan moet je het nieuws toch echt beter volgen. Er breken met regelmaat relletjes uit na wedstrijden van het Nederlands elftal op grote toernooien.

Ik heb gegoogeld; je hebt gelijk;

https://www.nu.nl/binnenland/6319827/arrestaties-in-den-haag-en-eindhoven-bij-rellen-rond-ek-wedstrijd-oranje.html

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 15:35:

Er schijnt dus een vaste kliek (?) te zijn die het hele land afreist om bij lokale asielprotesten aanwezig te zijn (lees rotzooi trappen):

https://www.oost.nl/amp/nieuws/3662705/steeds-dezelfde-demonstranten-bij-lokale-asielprotesten-ook-in-zwolle-en-deventer

In Didam waren er een handjevol tegendemonstranten en 1 ervan is geslagen volgens omroep Gelderland. Elke keer moeten de tegendemonstranten beschermd worden door de politie. Laatst in Uithoorn zijn de tegendemonstranten bekogeld met flessen. Als we het toch hebben over nieuws dat niet de voorpagina's haalt, verbaas ik me erover dat alleen de (zeer) lokale pers over dit soort incidenten bericht.

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 15:51:

[..]

In Didam waren er een handjevol tegendemonstranten en 1 ervan is geslagen volgens omroep Gelderland. Elke keer moeten de tegendemonstranten beschermd worden door de politie. Laatst in Uithoorn zijn de tegendemonstranten bekogeld met flessen. Als we het toch hebben over nieuws dat niet de voorpagina's haalt, verbaas ik me erover dat alleen de (zeer) lokale pers over dit soort incidenten bericht.

Nou inderdaad dat verbaast mij ook. En het feit dat de tegen demonstranten beschermd moeten worden zegt ook wel iets over het betreffende tuig wat demonstreert tegen de komst van de AZC’s. Ze demonstreren zogenaamd omdat Nederland onveilig wordt met al die asielzoekers.. 

Zilver_gray schreef op 18-06-2026 om 15:41:

[..]

Ik heb gegoogeld; je hebt gelijk;

https://www.nu.nl/binnenland/6319827/arrestaties-in-den-haag-en-eindhoven-bij-rellen-rond-ek-wedstrijd-oranje.html

Den Haag heeft twee vaste rellocaties: Vaillantplein voor Turkse en Marokkaanse hooligans, het Jonckbloetplein voor de Nederlandse hooligans.

PensioNada schreef op 18-06-2026 om 15:58:

[..]

Den Haag heeft twee vaste rellocaties: Vaillantplein voor Turkse en Marokkaanse hooligans, het Jonckbloetplein voor de Nederlandse hooligans.

Dat wist ik helemaal niet!?

BotteBijl schreef op 17-06-2026 om 23:53:

Vergeet ons aardgas niet. Eerlijk verdiend of zijn we er toevallig bovenop gaan wonen?

Ik kan niet zoveel met het concept "trots" en zeker niet met "nationale trots". Zonder de Amerikanen, Canadezen en Britten hadden we nu Duitse trots gehad. De wederopbouw geeft al aan dat er iets te bouwen was, samen met Marshallhulp is er echt wel iets neergezet maar de "marktomstandigheden" waren in principe veroorzaakt door de Duitsers. Danke schön!
Als er niets te bouwen was geweest en je pompte zoveel geld in de economie, had je alleen maar inflatie gekregen. Het moest eerst kapot. En Marshallhulp was geen liefdadigheid. De Amerikanen deden het voor een groot deel om het communisme buiten de deur te houden en voor de handel waar ze zelf ook baat bij hadden. In diezelfde tijd hebben wij Nederlanders ontzettend veel geld verdiend door Indonesië min of meer aan zichzelf terug te verkopen. We hadden het eerlijk gekoloniseerd dus onafhankelijkheid, daar moest wel wat tegenover staan. De Nederlandsche handelsgeest.
Wij zijn verder nog Romeins, Oostenrijks, Spaans en Frans geweest. We zingen er nog wel over, maar de koning van Spanje vereren we niet echt meer. Nassau ligt in Duitsland. Oranje in Frankrijk. Verder 11 coupletten gewijd aan God. Heeft die ons niet eigenlijk alles gegeven? Hij lijkt ons wel aardiger te vinden dan z'n volgelingen elders in de wereld.

Mijn punt is: trots op Nederland. Welk Nederland? En wat doe je met die trots? Zet je die in voor verbetering, of om mensen uit te sluiten? Zet je het in om gezamenlijk iets te bouwen, of creeër je 'in-groups' en 'out-groups'? Kunnen we dit niet zonder groepsdenken? We hebben wat jaartallen gekozen, wat lijntjes om een gebied getrokken en voilà... excusez, ziedaar: trots.

En "hard werken", het is zo makkelijk gezegd maar probeer het eens te meten. Zoals anderen hier ook al zeiden, over de hele wereld werken mensen waarschijnlijk nog harder dan wij, maar ze worden er niet hetzelfde voor beloond. Dan kun je zeggen "maar wij werken slimmer". Misschien, maar een fabrieksarbeider in Nederland doet hetzelfde als een fabrieksarbeider in China, of werkt zelfs minder hard. Daarbij, Nederlanders worden economisch net zo vaak genaaid door andere Nederlanders. In Marokko is zeker iemand die harder werkt en meer verdient dan een gemiddelde Nederlander. Hoort die Nederlander er nu niet meer bij? Diegene haalt alleen maar het gemiddelde naar beneden. Met hoeveel geld of werkuren ben je echte Nederlander? Wordt een Marokkaan die hard werkt, automatisch Nederlander?

Het punt met nationale trots is dat het iets suggereert. Maar laat een Nederlandse baby in een woestijngezin opgroeien en je merkt niets van het Nederlanderschap. Hoe ga je trots meten zonder dat je willekeurig indeelt in groepen? Het zit blijkbaar niet in de genen, dat hebben we wel uitgezocht. Zijn we eigenlijk trots op de samenloop van omstandigheden?

Prima als een stadion oranje kleurt, leuk voor de mensen. In volle ironie voor een elftal wat ongeveer voor de helft uit afstammelingen van tot slaaf gemaakten bestaat. Die hebben blijkbaar betere genen voor voetbal. Of ze werken van nature harder. Vooruitziende blik door de koloniseerders.
Aan de andere kant de mensen met prinsenvlaggen die zichzelf de ultieme Nederlander vinden. Hoe kan ik dat aan ze zien? Moet ik kijken hoe hard ze werken? Wat hun ouders en grootouders deden? Al waren ze afstammelingen van Thorbecke of Lely, hebben die mensen zelf iets om trots op te zijn? Volgens mij liften ze maar een beetje mee op het succes van Johan van Oldenbarnevelt.

Schop, schop, schop. Ga je lekker? Wat draag jij eigenlijk bij aan de Nederlandse maatschappij?

Poezie schreef op 18-06-2026 om 16:06:

[..]

Schop, schop, schop. Ga je lekker? Wat draag jij eigenlijk bij aan de Nederlandse maatschappij?

Moet een ieder die hier schrijft en zich kritisch uit, zich nu gaan verantwoorden wat zijn of haar bijdrage is aan de Nederlandse maatschappij?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.