Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Geweld en rellen en (anti-wit) racisme

Miraval

Miraval

17-06-2026 om 16:15 Topicstarter

Courage schreef op 17-06-2026 om 14:12:

[..]

Kon je iets met mijn bericht van gisteren, waarin ik de suggestie deed om het denken 'in groepen' los te laten?

Sorry... vergeten te reageren.

Ja ik ben het met je eens, we (ik) moeten niet in groepen denken, maar aan de andere kant is dat ook niet iets wat menselijk is? Maken we ons daar niet allemaal schuldig aan?

Bewustwording is natuurlijk nummer 1, en proberen het voor jezelf op een rijtje te zetten waarom je in die gevallen in groepen denkt.

Als je kijkt naar de voetbalrellen in Groningen, is het heel makkelijk om al die voetbalfans hierop aan te kijken, dat is natuurlijk niet zo. Toch ben ik van mening dat al die voetbalfans zelf ook de hand in eigen boezem mogen steken en het gedrag van die Hooligans openlijk bekritiseren. 

Vernielingen bij de UvA destijds door Pro-Palestijnse demonstranten idem, niet de hele groep maakte zich schuldig maar als de hele groep dat gedrag openlijk afkeurt, is er meer maatschappelijke druk van zowel binnen de gelederen als daarbuiten.

Demonstraties tegen AZC's idem, degenen die normaal demonstreren worden ook aangekeken op het gedrag van de relschoppers. Je was erbij dus je steunt hun gedrag, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn maar dat komt weer niet echt naar buiten.

Wellicht ook omdat zulke dingen minder nieuwswaardig zijn dan de rellen zelf. En de media hebben hier ook een grote rol in. Het zou bijvoorbeeld al heel veel helpen wanneer nieuwsmedia de mogelijkheden tot reageren op berichten standaard uitschakelen zodat al die drek niet zo zichtbaar zou zijn. 

Miraval schreef op 17-06-2026 om 12:30:

[..]

Dankjewel voor deze post!

Ik snap je hierin, echter noet vanwege de boks want die gebruik ik ook weleens met leerlingen. ☺️

Ik heb zelfs weleens bij nieuwsberichten dat ik hoop dat het witte daders zijn, gewoon om aan mezelf te laten zien dat mijn vooroordeel onterecht is...

En gelukkig is dat vaak ook zo, maar ja vaak ook niet, zoals de explosie afgelopen week met die materialen voor een plofkraak. Of met kindermisbruikzaken zoals dat homostel afgelopen week. (Niet vanwege geaardheid maar vanwege hun huidskleur.)

Dat soort dingen helpen mij niet in het veranderen van mijn vooroordelen, en daar baal ik dan zelf weer van. (Ik baal meer van mezelf dan bedoel ik.)

Maar wat ik me dan ook weer afvraag; maakt het überhaupt uit wat de huidskleur of afkomst van de daders zijn? Het bevestigt onze vooroordelen, zodat we kunnen zeggen; ja zie je nou wel. Maar het verandert niks aan de daad op zich en al helemaal niet voor de slachtoffers.

Miraval schreef op 17-06-2026 om 16:15:

[..]

Sorry... vergeten te reageren.

Ja ik ben het met je eens, we (ik) moeten niet in groepen denken, maar aan de andere kant is dat ook niet iets wat menselijk is? Maken we ons daar niet allemaal schuldig aan?

(...)

En uit je OP:

"Ik vind een discussie hierover dus lastig, want je wordt erg snel in een
hoek geplaatst van danwel extreem-rechts/fascisme of
extreem-links/antifa. Terwijl juist een open dialoog zo belangrijk is
nu."

Er zit dus maar één ding op: de dialoog open houden, niet in groepen denken. En je bewust zijn van je vooroordelen.

Iedereen heeft vooroordelen, iedereen denkt in meerdere of mindere mate in wij/zij. Dat is menselijk. De kunst is om het te herkennen. En het vervolgens je gedrag en keuze niet te laten bepalen.

Dus mijn advies aan jou is: laat je niet gek maken. En geloof ook niet alles wat je op internet voorgeschoteld krijgt (bijv. een podcast, bijv. de reacties onder een podcast). Weet het op waarde te schatten. 

@Courage schreef: .... niet in groepen denken. En je bewust zijn van je vooroordelen.
Grappig genoeg betekende de oerversie van "woke" precies dit. En dat geldt niet alleen voor negatieve gedachten, ook als het een op zich positieve gedachte is, kan deze op een vooroordeel berusten.

Wat is jullie mening over 'The Rape Gang Inquiry' ? Zie hier: https://www.therapeganginquiry.org/

Voortrekker van dit onderzoek is Rupert Lowe, lid van het parlement van het Verenigd Koninkrijk. Om de kosten van het onderzoek te dekken startte hij een politieke crowdfunding onder de naam “The Rape Gang Inquiry”. Het onderzoek richt zich op georganiseerde, decennialange, seksuele uitbuiting van kinderen door criminele netwerken, grooming gangs in het Verenigd Koninkrijk. 
De daders waren overwegend mannen van Pakistaanse afkomst en de slachtoffers waren meestal blanke Britse kinderen uit de lagere sociale klassen. Instanties zwegen uit angst voor beschuldigingen van racisme en islamofobie. Het zou gaan om 250.000 meisjes.

Sparkle schreef op 17-06-2026 om 17:38:

Wat is jullie mening over 'The Rape Gang Inquiry' ? Zie hier: https://www.therapeganginquiry.org/

Voortrekker van dit onderzoek is Rupert Lowe, lid van het parlement van het Verenigd Koninkrijk. Om de kosten van het onderzoek te dekken startte hij een politieke crowdfunding onder de naam “The Rape Gang Inquiry”. Het onderzoek richt zich op georganiseerde, decennialange, seksuele uitbuiting van kinderen door criminele netwerken, grooming gangs in het Verenigd Koninkrijk.
De daders waren overwegend mannen van Pakistaanse afkomst en de slachtoffers waren meestal blanke Britse kinderen uit de lagere sociale klassen. Instanties zwegen uit angst voor beschuldigingen van racisme en islamofobie. Het zou gaan om 250.000 meisjes.

Het verhaal van die grooming gangs is afschuwelijk, elk slachtoffer is er 1 te veel, maar er is geen enkel bewijs dat het er daadwerkelijk 250.000 zijn, zie deze Belgische factcheck: https://www.knack.be/factcheck/factcheck-geen-bewijs-voor-250-000-slachtoffers-van-britse-verkrachtingbendes

Edit:

Dit is een beter artikel, want daar komen meer aspecten in naar voren:

https://www.thejournal.ie/how-many-victims-of-asian-grooming-gangs-in-the-uk-are-there-elon-musk-x-million-6589622-Jan2025/

Sparkle schreef op 17-06-2026 om 13:46:

[..]

Koloniale uitbuiting heeft een rol gespeeld in ongelijkheid, maar het is te simpel om onze huidige welvaart daar volledig aan toe te wijzen. De generaties voor ons hebben met veel inzet samenwerking en met bepaalde keuzes een samenleving opgebouwd die veiligheid, zorg, onderwijs en stabiliteit biedt. En dat kwam niet allemaal zomaar vanzelf aanwaaien en dat beseffen veel mensen óók.
Dat beseffen is geen superiotiteitsdenken, maar een bewustzijn van generaties lange ontwikkelingen en keuzes.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat de meeste mensen juist heel dankbaar zijn voor de samenleving waarin we leven. En naast die dankbaarheid, mag er best trots zijn, vind ik. Trots op wat de generaties voor ons hebben opgebouwd en trots op de inzet die nodig was om tot hier te komen. Dat is simpelweg erkennen dat inzet, samenwerking en keuzes ook belangrijk zijn. Natuurlijk spelen omstandigheden een rol, maar dat betekent niet dat de rest irrelevant is.

Besef dat het geld en de welvaart die we in Nederland hadden als gevolg van de koloniale uitbuiting, een basis gaven waarop welke volgende generaties voort konden bouwen, en die ontwikkeling konden bereiken. Zonder die basis waren we niet gekomen waar we nu zijn, ook niet met hard werken en alles.

Bovendien suggereer je dat andere landen/volken niet hard gewerkt hebben, samengewerkt hebben etc, maar ik vind dat je dat niet zomaar mag stellen. Het gaat vaak om landen door decennia lang onder Europese overheersing gebukt gingen, alle financiële winsten gingen naar Europa trein de bevolking klein gehouden werd een geen kans had om zich te ontwikkelen. (Op het gebied van onderwijs, democratie, gezondheidszorg, veiligheid etc) Door nu te zeggen dat wij dat wel gedaan hebben en zij niet sla je de plank wel heel erg mis!

Tenslotte, wij allemaal hebben niets bijgedragen aan die ontwikkeling van de afgelopen eeuwen, daar waren onze voorouders. Waarom zouden wij er nu wel "trots" op mogen zijn, en gebruik van mogen maken, maar heeft de Somaliër die hier asiel komt aanvragen daar helemaal geen recht op? Wij hebben ook alleen maar mazzel dat we toevallig hier geboren zijn...

Miraval

Miraval

17-06-2026 om 19:36 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 17-06-2026 om 16:32:

[..]

Maar wat ik me dan ook weer afvraag; maakt het überhaupt uit wat de huidskleur of afkomst van de daders zijn? Het bevestigt onze vooroordelen, zodat we kunnen zeggen; ja zie je nou wel. Maar het verandert niks aan de daad op zich en al helemaal niet voor de slachtoffers.

Nee het zou idd niet uit moeten maken, maar toch doet het dat bij mensen. 

En ik denk niet alleen bij mij, niet alleen bij witte mensen, niet alleen bij Westerse landen tegenover Arabische landen bijvoorbeeld. Ik denk dat dit ook een beetje is hoe het menselijk brein werkt.

Daarmee praat ik niks goed overigens, want ik ben me bewust van dit feit dat ik me hier dus soms schuldig aan maak. Al zou ik nooit een witte vrouw van middelbare leeftijd die een misdaad begaat tegen een ander de hand boven het hoofd houden want vrouwen hebben het zwaar in de manosphere en ze zou vrijgesproken moeten worden, puur omdat ik me met die vrouw zou identificeren.

Ik ben eigenlijk heel erg voor strenger en langer straffen bij zwaardere misdrijven, ongeacht wie dat misdrijf heeft gepleegd en ongeacht de verzachtende persoonlijke omstandigheden, buiten bewezen handelen uit noodweer.

Het feit dat je zelf als kind misbruikt bent geeft je geen recht dit een ander kind aan te doen, het feit dat je getraumatiseerd bent vanwege een oorlog geeft je geen recht random mensen neer te steken, het feit dat het in je cultuur normaal is vrouwen te onderdrukken, geeft je geen recht dit in onze samenleving te doen. Dat je "niet beter zou weten" zou nooit een excuus mogen zijn. 

Miraval

Miraval

17-06-2026 om 19:53 Topicstarter

Sparkle schreef op 17-06-2026 om 17:38:

Voortrekker van dit onderzoek is Rupert Lowe, lid van het parlement van het Verenigd Koninkrijk. Om de kosten van het onderzoek te dekken startte hij een politieke crowdfunding onder de naam “The Rape Gang Inquiry”. Het onderzoek richt zich op georganiseerde, decennialange, seksuele uitbuiting van kinderen door criminele netwerken, grooming gangs in het Verenigd Koninkrijk.

Ik heb wat stukken gelezen uit het rapport van slachtofferverklaringen en ik word er kotsmisselijk van. Ik hoop dat nog niet de helft op waarheid berust voor die vrouwen (destijds meisjes) en dat het sensatie is om politiek te scoren. Maar ik ben bang dat dit niet zo is.

Wat ik het allerergste van deze hele zaak vind, is dat hulpverleners meisjes met zichtbare verwondingen aan hun geslachtsdelen, met SOA''s, met zwangerschappen, naar huis stuurden ofwel zonder melding te maken, ofwel omdat het "above their paygrade" zou zijn, of ze maakten wel melding maar de autoriteiten deden er vervolgens niks mee om de goede verstandhouding met de Pakistaanse gemeenschap niet in gevaar te brengen, omdat ze zelf onderdeel waren van de groominggangs, of omdat ze bang waren voor racist te worden uitgemaakt. Schandelijk. 

https://news.sky.com/story/grooming-gangs-scandal-timeline-what-happened-what-inquiries-there-were-and-how-starmer-was-involved-after-elon-musks-accusations-13285021

Gelukkig worden een aantal zaken nu heropend en hopelijk worden alle betrokkenen alsnog zwaar bestraft. 

250.000 kinderen geloof ik idd ook niet, maar het zijn er veel teveel, hoe dan ook. En autoriteiten hebben jammerlijk gefaald deze kinderen te beschermen tegen deze beesten. 

Tijgeroog schreef op 17-06-2026 om 19:10:

[..]

Besef dat het geld en de welvaart die we in Nederland hadden als gevolg van de koloniale uitbuiting, een basis gaven waarop welke volgende generaties voort konden bouwen, en die ontwikkeling konden bereiken. Zonder die basis waren we niet gekomen waar we nu zijn, ook niet met hard werken en alles.

Bovendien suggereer je dat andere landen/volken niet hard gewerkt hebben, samengewerkt hebben etc, maar ik vind dat je dat niet zomaar mag stellen. Het gaat vaak om landen door decennia lang onder Europese overheersing gebukt gingen, alle financiële winsten gingen naar Europa trein de bevolking klein gehouden werd een geen kans had om zich te ontwikkelen. (Op het gebied van onderwijs, democratie, gezondheidszorg, veiligheid etc) Door nu te zeggen dat wij dat wel gedaan hebben en zij niet sla je de plank wel heel erg mis!

Tenslotte, wij allemaal hebben niets bijgedragen aan die ontwikkeling van de afgelopen eeuwen, daar waren onze voorouders. Waarom zouden wij er nu wel "trots" op mogen zijn, en gebruik van mogen maken, maar heeft de Somaliër die hier asiel komt aanvragen daar helemaal geen recht op? Wij hebben ook alleen maar mazzel dat we toevallig hier geboren zijn...

Hiermee suggereer je dat 'de Nederlander' zowel toen als nu niet zo hard gewerkt kan hebben om deze vorm van welvaart bereikt te kunnen hebben. 

Ja, klopt. Zeker ik als deeltijd-prinsesje met 32 uur, maar ook m'n man met z'n 40-urige werkweek, werkt veel minder hard dan in bijvoorbeeld de sweatshops waar veel van onze kleding gemaakt wordt. Daar wordt tot 100 uur per week gewerkt, zodat wij goedkope kleding kunnen kopen en daarmee lekker luieren op vakantie. 
En dan heb ik het nog niet over de uren die kinderen maken. 

Om dan te spreken over "wij hebben zo hard gewerkt om onze ontwikkeling mogelijk te maken" is niet eerlijk!

Miraval

Miraval

17-06-2026 om 21:06 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 17-06-2026 om 20:46:

Ja, klopt. Zeker als deeltijd-prinsesje meer 32 uur, maar ook m'n man met z'n 40-urige werkweek, werkt veel minder hard dan in bijvoorbeeld de sweatshops waar veel van onze kleding gemaakt wordt. Daar wordt tot 100 uur per week gewerkt, zodat wij goedkope kleding kunnen kopen en daarmee lekker luieren op vakantie.

Om dan te spreken over "wij hebben zo hard gewerkt om onze ontwikkeling mogelijk te maken" is niet eerlijk!

Ik vind de term deeltijdprinsjesjes wel erg denegrerend hoor. Het klopt dat het gemiddelde aantal uur wat in Nederland gewerkt wordt rond de 30.5 uur is, een van de laagste ter wereld, maar onze arbeidsparticipatie is dan weer heel hoog.

Verder was natuurlijk zowat failliet na de 2e WO, middels het Marshallplan is de economie en het land weer opgebouwd, natuurlijk profiteren we nog steeds van wat er in koloniale tijden is gebeurd, maar ik vind ook niet dat je onze gehele welvaart van nu alleen kunt koppelen aan wat destijds gebeurd is zonder de wederopbouw mee te nemen. 

Nederlanders zelf hebben ook gewoon hard gewerkt om deze welvaartstaat maar ook de sociale zekerheden mogelijk te kunnen maken. 

Tijgeroog schreef op 17-06-2026 om 20:46:

Ja, klopt. Zeker ik als deeltijd-prinsesje met 32 uur, maar ook m'n man met z'n 40-urige werkweek, werkt veel minder hard dan in bijvoorbeeld de sweatshops waar veel van onze kleding gemaakt wordt. Daar wordt tot 100 uur per week gewerkt, zodat wij goedkope kleding kunnen kopen en daarmee lekker luieren op vakantie.

Mijn voorouders waren allemaal landarbeiders in het oosten van Nederland. Die hebben knetterhard gewerkt voor de schamele boterham die ze verdienden. Dus hoezo zouden zij niet zo hard hebben gewerkt als arbeiders in andere landen? 

Er bekruipt me hier hetzelfde gevoel als soms bij het lezen van berichten op het intranet van mijn werk. Gaat het over vrouwenrechten, kun je wachten op berichten van Kees of Arie die roepen dat ook mannen worden mishandeld door vrouwen (ja in 0,3% van de gevallen, maar laten we ze niet vergeten). Of als de regenboogvlag uitgaat, komt Jan met zijn ‘ik voel me als witte heteroman gediscrimineerd, wanneer gaat voor mij de vlag uit.’ Aandacht voor vrouwen in de overgang, ‘jaaa, maar mannen komen ook in de overgang, en laten we de ellende van mannen met een vrouw in de overgang niet over het hoofd zien.’

Miraval

Miraval

17-06-2026 om 22:42 Topicstarter

Poezie schreef op 17-06-2026 om 21:44:

[..]

Mijn voorouders waren allemaal landarbeiders in het oosten van Nederland. Die hebben knetterhard gewerkt voor de schamele boterham die ze verdienden. Dus hoezo zouden zij niet zo hard hebben gewerkt als arbeiders in andere landen?

Ik vind dit ook altijd beetje lastige discussie, mijn familie komt uit een gebied waar niks wilde groeien, geen bedrijven wilde vestigen en zelfs is uitgeroepen als noodgebied in de jaren '50. 

De Gouden Eeuw is ook bijna helemaal aan dit gebied voorbij gegaan, er was alleen zandgrond, heide, en bittere armoede onder landarbeiders, marskramers en stropers. 

Dus ja, ik kan me vinden in jouw post dat ook in mijn familie, en onze woonplaats, er zeker hard gewerkt is voor heel weinig. 

Maar als land zijnde is Nederland natuurlijk wel rijk geworden van de Slavenhandel en de Koloniën. Echter het meeste geld werd verdiend, en bleef, in Amsterdam, Zeeland, Delft, het gewest Holland. Andere delen van Nederland kenden grote armoede. 

Wat vooraf ging aan die Gouden Eeuw is wel iets bijzonders voor de rest van Europa, Nederland telde een hoge mate van geletterdheid wat de kansen voor ondernemers destijds aanzienlijk vergrootte. Ook de mate van zelfstandigheid van vrouwen, relatief op late leeftijd trouwen met een huwelijkspartner naar eigen keuze was best bijzonder voor die tijd. Wat dat betreft zou je ook kunnen zeggen dat "onze" voorouders vooruitsrevend waren. Overigens best een interessant artikel. 

https://isgeschiedenis.nl/longreads/mens-en-economie-in-de-gouden-eeuw

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.