Nieuws en actueel
Miraval
15-06-2026 om 23:25
Geweld en rellen en (anti-wit) racisme
Ik twijfelde of ik dit onderwerp aan zou snijden, vooral vanwege het lastige onderwerp waar ik soms maar liever vandaan wil blijven om verhitte discussies te voorkomen. En uiteindelijk ben ik de hele avond bezig geweest met de OP voor dit topic om mijn woorden zo zorgvuldig mogelijk te kiezen, wat al aangeeft hoe ontzettend lastig het is om hierover überhaupt te willen praten. Het is een lange OP, sorry daarvoor op voorhand.
Maar goed, het onderwerp is nu eenmaal actueel, het speelt in de samenleving en in andere landen in de wereld. Niet alleen de Westerse landen. Want het gaat niet alleen om kleur, afkomst maar ook om religie.
Als voorbeeld de moord op Henry Nowak in Engeland, waarbij de politie de dader als slachtoffer zag en andersom, hierop volgden rellen in Engeland vanuit extreem-rechts en een politieke discussie omtrent het handelen van de politie.
https://nos.nl/artikel/2616887-britten-geschokt-door-bodycambeelden-politie-van-geboeide-stervende-student-18
Ook het onafhankelijke onderzoek naar betrokkenen bij de zogenaamde Pakistaanse gang-rapes, die moedwillig witte Engelse meisjes uit kansarme milieus groomden en zo soms jarenlang konden misbruiken. Ook hier hebben de instanties jammerlijk gefaald deze meisjes te beschermen en werden daders ofwel geloofd ofwel de hand boven het hoofd gehouden. Wederom met grote onrust onder de Engelse bevolking als uitkomst.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2596973-brits-verkrachtingsschandaal-blijft-groeien-raakt-ook-premier-starmer
Trigger warning; onderstaand artikel beschrijft sommige gruwelijkheden die de meisjes zijn aangedaan, uit onderzoek door Rupert Lowe.
https://www.google.com/amp/s/www.ndtv.com/world-news/raped-by-600-700-men-dogs-uk-mp-rupert-lowe-reveals-pakistani-grooming-gang-horrors-11580066/amp/1
Ook de gruwelijke mesaanval door een Soedanese vluchteling op een man in Belfast, waarbij het slachtoffer een oog verloor. De dader kreeg een tijdelijke verblijfsvergunning middels een versnelde procedure. Hierop volgden weer vreselijke rellen in Ierland, waarbij minderheden zelfs uit hun huizen werden verdreven. Extreem geweld als je het mij vraagt, wat nooit goed te praten is.
https://www.hln.be/buitenland/soedanese-vluchteling-30-die-nooit-eerder-in-contact-kwam-met-gerecht-dit-weten-we-al-over-verdachte-mesaanval-in-belfast~acf82fd3/
In Amerika zorgt de veroordeling van Karmelo Anthony (zwart) op de moord op Austin Metcalff voor flinke ophef vanwege de straf, 35 jaar. Deze zou te hoog zijn, de dader handelde uit zelfverdediging, de jury was niet divers genoeg en het slachtoffer zou zelf agressief geweest zijn met zijn broer. Mensen uit verschillende hoeken van de zwarte samenleving in Amerika roepen nu de vreselijkste dingen over witte Amerikanen, ronduit anti-wit racisme (even vrij vertaald). Terwijl de witte Amerikanen vinden dat het een zinloze moord was, waarbij de dader terecht deze straf heeft gekregen en dat het niets met kleur te maken heeft.
https://nebraska.tv/news/nation-world/fck-you-cracker-racist-insults-hurled-outside-courthouse-during-karmelo-anthony-trial-austin-metcalf-frisco-memorial-high-school-teenagers-kuykendall-stadium-self-defense-jury-selection-austin-metcalf-twin-brother-attack-death-killed-homicide-true-crime
https://drstaceypatton1865.substack.com/p/touch-me-and-find-out
Bovenstaande link, van Dr. Stacey Patton geeft (vind ik) wel een heel erg eenzijdig beeld weer van de verhoudingen tussen zwarte en witte mensen in Amerika, vooral jongeren. Maar, ook dit gevoel komt natuurlijk ergens vandaan, en je ziet een deel van de zwarte bevolking achter "hun" mensen staan, ongeacht welk misdrijf ze hebben gepleegd.
Goed, er zijn genoeg voorbeelden en links te plaatsen waar gepleegde misdrijven gebruikt/misbruikt worden door mensen van verschillende enticiteiten om mensen van andere etniciteiten te framen, of door politieke partijen. In Nederland natuurlijk de vreselijke moord op Lisa en de rellen in Loosdrecht, maar ook de rellen in grote steden tijdens oud en nieuw waarbij toch wel voornamelijk jongeren met een migratie-achtergrond aanwezig waren, rellen in Scheveningen, Zandvoort en rellen bij WK wedstrijden waarbij Marokko en/of Turkije voetballen (niet dit jaar). Beschuldigingen over en weer, van het rijk worden door de Slavenhandel, de oorlogen in het Midden-Oosten door het Westen gestart en het koloniale verleden waarvoor witte mensen schijnbaar allemaal als schuldig gezien worden door bepaalde groepen, anderzijds witte mensen die mensen met een andere afkomst zien als enige schuldige voor alle problemen.
Ik vind een discussie hierover dus lastig, want je wordt erg snel in een hoek geplaatst van danwel extreem-rechts/fascisme of extreem-links/antifa. Terwijl juist een open dialoog zo belangrijk is nu. Want ja; er zijn misstanden in bijvoorbeeld Engeland waarbij angst voor eventueel racisme zorgt voor verkeerd beleid, ja: er is zeker sprake van racisme in Amerika maar daarmee is er soms ook sprake van anti-wit racisme, ja: in Nederland vormt extreem-rechts een gevaar voor de samenleving, maar er is ook zeker sprake van geweld door minderheden.
Al jarenlang zie je de politieke discussie omtrent asielbeleid in heel Europa opkomen, en het lijkt wel alsof het nu tot een kookpunt komt in de wereld. Is dit omdat er te weinig is gedaan aan migratie door landen? Zijn witte mensen daadwerkelijk beinvloedt door de Critical Race Theory? Bestaat anti-wit racisme?
En in hoeverre werken politici, autoriteiten en media mee met het in stand houden van danwel racisme/discriminatie tegen minderheden of vanwege hun politieke voorkeur juist polariserend door afkomsten specifiek wel of niet te benoemen? Is het goed om afkomsten juist wel of niet te benoemen wanneer het gaat om misdrijven, rellen en/of overlast? Of werkt dit juist polarisatie in de hand? En in hoeverre zijn we eigenlijk (on)partijdig wanneer het gaat om het kijken naar verschillende misdrijven? Zijn we ergens allemaal een beetje bevooroordeeld door onze afkomst, ongeacht welke dat is?
Kun je van een (diverse) jury verwachten dat ze geheel onpartijdig zijn wanneer het gaat om straffen van daders? Is een jury-systeem beter dan het juridische stelsel wat wij kennen in Nederland, of zijn ook Nederlandse rechters wellicht onbewust bevooroordeeld (door CRT)? Zijn de autoriteiten ook (onbewust) bevooroordeeld? En natuurlijk het belangrijkste, hoe kun je vooroordelen, aan alle kanten, wegnemen?
felija
17-06-2026 om 10:49
Wat ik heel hinderlijk vind, zacht uitgedrukt, is dat in onze neoliberale maatschappij een grote groep mensen lijkt te denken dat ze door hard werken succesvol zijn geworden en dat iedereen dat kan bereiken mits je maar goed genoeg je best doet.
Ik meen superioriteitsdenken te bespeuren bij deze categorie mensen. Alsof het grootste gedeelte van al dan niet succesvol zijn niet ook afhangt van externe factoren en pure mazzel. Het maakbaarheidsdenken viert hoogtij.
Dat een Eritreër of een Roemeen gewoon dezelfde kansen hebben als jij en ik. Dat is je reinste bullshit, een Eritreër staat bij zijn geboorte al met 40-0 achter vergeleken bij ons.
Mede dankzij de graaierij en het uitbuiten van Afrikaanse landen van een deel van onze voorouders genieten wij nu van welvaart en een gemiddelde Afrikaan niet, dat is geen eigen schuld dikke bult van die Afrikaan, had je maar beter je best moeten doen. Ik mis bescheidenheid en dankbaarheid binnen onze gelederen. Natuurlijk mag je trots zijn, maar niet ten koste van een ander.
En nu massaal verontwaardigd zijn dat "mensen hier heen komen, die komen hier alleen maar hun handje ophouden, Nederland is van ons, hardwerkende mensen'. Wat een instelling, we leren maar bar weinig van onze geschiedenis.
felija
17-06-2026 om 10:53
Miraval schreef op 17-06-2026 om 10:25:
[..]
Ik dit geval omdat ikzelf worstel met gevoelens over bepaalde onderwerpen, waarbij ik enerzijds mijn vooroordelen bevestigd zie worden en anderzijds vind (van mezelf) dat ik meewerk aan de polarisatie juist vanwege die vooroordelen.
En ik denk dat ik eindelijk weet wat ik hu wil met dit topic namelijk of meer mensen zich hierheen herkennen op welke manier dan ook over welke groepen mensen dan ook.
Ik begrijp je nog steeds niet echt, maar dat kan ook aan mij liggen. Wil je je met dit topic eigenlijk kwetsbaar opstellen?
Daglichtlamp
17-06-2026 om 11:18
Miraval schreef op 15-06-2026 om 23:58:
[..]
Klopt, maar dat is niet hetgeen ik wilde bespreken, want slachtoffers van misdrijven zijn wereldwijd ook voornamelijk mannen. Daarnaast gaat het mij nu niet om femicide, maar om racisme en spanningen tussen etnische groepen.
Mannen hebben meer kans om vermoord te morden dan vrouwen. Maar er is wel een groot verschil. Een vrouwelijk slachtoffer wordt meestal vermoord door een (ex-)partner of door familie, mannelijke slachtoffers vallen meestal in het criminele circuit. https://www.mensenrechten.nl/actueel/nieuws/2022/06/08/hoe-genderongelijk-is-nederland-het-familiedrama-waarin-de-vrouw-bijna-altijd-slachtoffer-is
Zilver_gray
17-06-2026 om 11:26
[..]
Ik dit geval omdat ikzelf worstel met gevoelens over bepaalde onderwerpen, waarbij ik enerzijds mijn vooroordelen bevestigd zie worden en anderzijds vind (van mezelf) dat ik meewerk aan de polarisatie juist vanwege die vooroordelen.
En ik denk dat ik eindelijk weet wat ik hu wil met dit topic namelijk of meer mensen zich hierheen herkennen op welke manier dan ook over welke groepen mensen dan
Als je vraag is of ik ook zo mijn ideeën of zelfs vooroordelen heb over een bepaalde groep? Vast wel. Ik ben zeker niet roomser dan de Paus.
Voorbeeld; dochter was een aantal weken geleden lastig gevallen (door een man) in een (volle) bus op weg naar school. Nu vertelde ze dat hoe vaak ze ook nee zei, persoon in kwestie (zat tegenover haar) gewoon bleef doorgaan met zich aan haar op te dringen.
Een persoon (man) die naast haar zat stond op en zei tegen de vervelende “wil je naast haar zitten, dan kunnen we van plek wisselen”. Zo geschiedde en de twee mannen gaven elkaar een “boks” (echt wtf!)
Nu vroeg ik me hardop af “was het een donkere man”? Waarop dochter antwoordde “hoezo vraag je dat, dat is helemaal niet relevant voor het verhaal”. Waar het haar om ging was dat niemand haar bijstond en een andere (man) de “aanrander” openlijk toestond haar nog meer te vervelen en zelfs aan te raken.
Waarom ik het vroeg? In mijn beleving geven een Henk-Jan en een Reinoud elkaar geen boks. Maar ik kan er wel faliekant naast zitten.
Sparkle
17-06-2026 om 11:26
felija schreef op 17-06-2026 om 10:49:
Wat ik heel hinderlijk vind, zacht uitgedrukt, is dat in onze neoliberale maatschappij een grote groep mensen lijkt te denken dat ze door hard werken succesvol zijn geworden en dat iedereen dat kan bereiken mits je maar goed genoeg je best doet.
Ik meen superioriteitsdenken te bespeuren bij deze categorie mensen. Alsof het grootste gedeelte van al dan niet succesvol zijn niet ook afhangt van externe factoren en pure mazzel. Het maakbaarheidsdenken viert hoogtij.
Dat een Eritreër of een Roemeen gewoon dezelfde kansen hebben als jij en ik. Dat is je reinste bullshit, een Eritreër staat bij zijn geboorte al met 40-0 achter vergeleken bij ons.
Mede dankzij de graaierij en het uitbuiten van Afrikaanse landen van een deel van onze voorouders genieten wij nu van welvaart en een gemiddelde Afrikaan niet, dat is geen eigen schuld dikke bult van die Afrikaan, had je maar beter je best moeten doen. Ik mis bescheidenheid en dankbaarheid binnen onze gelederen. Natuurlijk mag je trots zijn, maar niet ten koste van een ander.
En nu massaal verontwaardigd zijn dat "mensen hier heen komen, die komen hier alleen maar hun handje ophouden, Nederland is van ons, hardwerkende mensen'. Wat een instelling, we leren maar bar weinig van onze geschiedenis.
Ik denk dat we soms vergeten dat situaties nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Als wij als Nederlanders zouden emigreren naar een ander land met een totaal andere cultuur, dan komen we óók in een positie terecht waarin we de taal niet spreken, onze kinderen misschien een achterstand hebben, en we moeten leren omgaan met een cultuur die niet de onze is. Dat is geen schuld, dat is simpelweg hoe het werkt wanneer je ergens opnieuw begint.
Iedereen start vanuit een andere uitgangspositie. Rijk of arm geboren worden, je gezondheid, die van je ouders, of je ouders er een potje van maken, dit alles bepaalt je omstandigheden. Niet iedereen heeft dezelfde uitgangspositie en krijgt dezelfde kansen.
Daarom denk ik dat we het idee vanschuld of bescheidenheid los mogen laten. Het gaat niet om jezelf verwijten dat je geluk hebt gehad, want wie heeft er daadwerkelijk geluk. Dat zijn maar heel weinig mensen. Het gaat erom dat we beseffen dat verschillen bestaan en dat niet alles maakbaar is. En we hoeven niet te vervallen in schuldgevoel, soms is het gewoonhoe de wereld werkt.
felija
17-06-2026 om 11:37
Sparkle schreef op 17-06-2026 om 11:26:
[..]
Ik denk dat we soms vergeten dat situaties nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Als wij als Nederlanders zouden emigreren naar een ander land met een totaal andere cultuur, dan komen we óók in een positie terecht waarin we de taal niet spreken, onze kinderen misschien een achterstand hebben, en we moeten leren omgaan met een cultuur die niet de onze is. Dat is geen schuld, dat is simpelweg hoe het werkt wanneer je ergens opnieuw begint.
Iedereen start vanuit een andere uitgangspositie. Rijk of arm geboren worden, je gezondheid, die van je ouders, of je ouders er een potje van maken, dit alles bepaalt je omstandigheden. Niet iedereen heeft dezelfde uitgangspositie en krijgt dezelfde kansen.
Daarom denk ik dat we het idee vanschuld of bescheidenheid los mogen laten. Het gaat niet om jezelf verwijten dat je geluk hebt gehad, want wie heeft er daadwerkelijk geluk. Dat zijn maar heel weinig mensen. Het gaat erom dat we beseffen dat verschillen bestaan en dat niet alles maakbaar is. En we hoeven niet te vervallen in schuldgevoel, soms is het gewoonhoe de wereld werkt.
Ik heb het ook niet over een schuldgevoel of jezelf verwijten maken, we kunnen moeilijk schuldig zijn aan de daden van onze verre voorouders. Ik heb het over een onterecht superioriteitsdenken dat wij puur door eigen inzet het beter hebben dan veel van onze mede aardbewoners.
Miraval
17-06-2026 om 11:43
felija schreef op 17-06-2026 om 10:53:
[..]
Ik begrijp je nog steeds niet echt, maar dat kan ook aan mij liggen. Wil je je met dit topic eigenlijk kwetsbaar opstellen?
Ja... althans ik denk dat ik dat al doe naar mijn idee? Want ik neem mezelf bepaalde gevoelens dus kwalijk zeg maar, maar in soms wordt je ook bevestigd in die gevoelens omdat ze bij een groot deel van de bevolking aanwezig zijn. Het is niet voorbehouden aan witte mensen, ik denk dat alle groepen zich hier in een bepaalde mate schuldig aan maakt.
En soms is het misschien te verdedigen maar vaak komt het door invloeden van buitenaf zoals sociale media, politici, activisten, #vulmaarin
felija
17-06-2026 om 11:55
Miraval schreef op 17-06-2026 om 11:43:
[..]
Ja... althans ik denk dat ik dat al doe naar mijn idee? Want ik neem mezelf bepaalde gevoelens dus kwalijk zeg maar, maar in soms wordt je ook bevestigd in die gevoelens omdat ze bij een groot deel van de bevolking aanwezig zijn. Het is niet voorbehouden aan witte mensen, ik denk dat alle groepen zich hier in een bepaalde mate schuldig aan maakt.
En soms is het misschien te verdedigen maar vaak komt het door invloeden van buitenaf zoals sociale media, politici, activisten, #vulmaarin
Dan begrijp ik je. Het is ook ingewikkeld en ik denk ook dat alle groepen zich schuldig maken aan discriminatie en dat er misbruik wordt gemaakt van de term door onmiddellijk de racismekaart te trekken, terwijl diegene zich gewoon schuldig heeft gemaakt aan een misdrijf en daar terecht straf voor krijgt.
Ik denk eigenlijk dat iedereen zich in meer of mindere mate schuldig maakt aan racisme en discriminatie, ook al is het maar in gedachten. Ik maak me daar ook schuldig aan, inderdaad vaak gebaseerd op vooroordelen.
Misschien zijn we met zijn allen wel gewoon niet zo goed in het omgaan met nieuwe invloeden, groepen, zijn we veel meer dan we denken gehecht aan vertrouwde en dus herkenbare patronen.
Miraval
17-06-2026 om 12:25
felija schreef op 17-06-2026 om 11:55:
[..]
Dan begrijp ik je. Het is ook ingewikkeld en ik denk ook dat alle groepen zich schuldig maken aan discriminatie en dat er misbruik wordt gemaakt van de term door onmiddellijk de racismekaart te trekken, terwijl diegene zich gewoon schuldig heeft gemaakt aan een misdrijf en daar terecht straf voor krijgt.
Ik denk eigenlijk dat misschien wel iedereen zich in meer of mindere mate schuldig maakt aan racisme en discriminatie, ook al is het maar in gedachten. Ik maak me daar ook schuldig aan, inderdaad vaak gebaseerd op vooroordelen.
Misschien zijn we met zijn allen wel gewoon niet zo goed in het omgaan met nieuwe invloeden, groepen, zijn we veel meer dan we denken gehecht aan vertrouwde en dus herkenbare patronen.
Nou ja dat laatste denk ik eigenlijk ook, en in de tijden zonder internet en nieuws over de hele wereld kreeg je bepaalde zaken in Kleinklekkersdorp niet mee. Zelfs het idee wat in de Randstad leefde onders sommigen over de "boeren uit Brabant" komt ergens vandaan. Alleen nu is het groter, de groepen zijn niet meer dorpen vs steden maar religies tegenover elkaar of rassen tegenover elkaar. Dus ergens is het iets wat in de mens zelf zit, gevoed door de geschiedenis.
Als ik op socials bijvoorbeeld een comment lees van iemand uit het Afrikaanse continent, dat het Westen dus de schuldige is aan de armoede in Afrika maar ook de vluchtelingenstromen uit Noord-Afrika, en dat "we" niet moeten klagen dat "ze" nu hun schuld komen invorderen, dan vind ik dat dus tenenkrommend om te lezen. Echter, er zit wel een kern van waarheid in natuurlijk, wij hebben nu eenmaal dat vreselijke gezamenlijke koloniale verleden. Er is niets wat dat kan veranderen, het enige wat ik kan doen is dat erkennen.
Maar wanneer ik bijvoorbeeld zeg dat het geloof in bijvoorbeeld Afghanistan, Syrië, Nigeria, Mali en Soedan zorgt voor oorlogen en heel veel slachtoffers (al dan niet dodelijk maar ook onderdrukking van vrouwen) dan komt automatisch ook weer het koloniale verleden van het Westen ter sprake omdat zij schuldig zijn aan de situaties in die landen. Dat is gechargeerd natuurlijk, want lang niet iedereen denkt zo, maar even als voorbeeld.
Het lijkt alsof het gros van de mensen ook niet in staat is om de slechte dingen van "hun" groep te erkennen. Want dan begint het wijzen gelijk weer, het ja maar... het bagatelliseren. En ik maak me daar dus ook schuldig aan in sommige gevallen.
Ik vind strenggelovigen gewoon blind voor wat er gebeurd uit naam van dat Geloof. Of het nu Christenen zijn die in de biblebelt hun geloof opdringen aan anderen door bepaalde eisen te stellen, Orthodoxe Joden die in Israël vinden dat de Palestijnen geen recht hebben op een eigen Staat, Moslims in Afghanistan die vrouwen zelfs maar verbieden alleen de straat op te gaan en laat staan dat ze zonder hoofddoek naar buiten gaan of erger een Niqab. Dat minderheden in Soedan afgeslacht worden door Moslim milities van de Janjaweed. Dat heeft helemaal niets met het koloniale verleden van het Westen te maken vind ik.
Dus waarom zou ik dan respect moeten hebben voor de mening van moslimmannen die vinden dat hun eigen vrouw niet eens boodschappen mag gaan doen (ja, dat is een minderheid dat weet ik maar die podcast was wel even heel erg populair, de commentaren eronder zeggen ook genoeg). Ik vind het dragen van een hoofddoek geen enkel probleem, daar heb ik eigenlijk geen positieve danwel negatieve associatie bij. Het is voor mij gewoon normaal. Waar ik wel moeite mee heb zijn is een Niqab of Boerka. Ik vind dat dit soort bedekkende, onderdrukkende kledingstukken niet thuis horen in onze samenleving. Is deze mening dan ook polariserend of zelfs discrimerend? Ben ik intolerant wanneer ik vind dat vrouwen die zoiets dragen in het vrije Westen eigenlijk hun zusters in landen waar de vrouwen niet vrij zijn in hun kledingkeuze in de steek laten? Of is de keuze van die vrouwen in Nederland eigen keuze en geheel zonder dwang gemaakt? En moet ik mijn vooroordelen daarover opzij zetten?
Wanneer is een vooroordeel iets slechts, en wanneer is het gebaseerd op feiten/waarheid en moet er juist iets worden gedaan aan datgeen wat dat vooroordeel veroorzaakt?
(Sorry voor de ellenlange posts, maar ik vind het zo'n gevoelig onderwerp dat ik het niet met korte zinnen kan verwoorden. )
Miraval
17-06-2026 om 12:30
Zilver_gray schreef op 17-06-2026 om 11:26:
[..]
Als je vraag is of ik ook zo mijn ideeën of zelfs vooroordelen heb over een bepaalde groep? Vast wel. Ik ben zeker niet roomser dan de Paus.
Voorbeeld; dochter was een aantal weken geleden lastig gevallen (door een man) in een (volle) bus op weg naar school. Nu vertelde ze dat hoe vaak ze ook nee zei, persoon in kwestie (zat tegenover haar) gewoon bleef doorgaan met zich aan haar op te dringen.
Een persoon (man) die naast haar zat stond op en zei tegen de vervelende “wil je naast haar zitten, dan kunnen we van plek wisselen”. Zo geschiedde en de twee mannen gaven elkaar een “boks” (echt wtf!)
Nu vroeg ik me hardop af “was het een donkere man”? Waarop dochter antwoordde “hoezo vraag je dat, dat is helemaal niet relevant voor het verhaal”. Waar het haar om ging was dat niemand haar bijstond en een andere (man) de “aanrander” openlijk toestond haar nog meer te vervelen en zelfs aan te raken.Waarom ik het vroeg? In mijn beleving geven een Henk-Jan en een Reinoud elkaar geen boks. Maar ik kan er wel faliekant naast zitten.
Dankjewel voor deze post!
Ik snap je hierin, echter noet vanwege de boks want die gebruik ik ook weleens met leerlingen. ☺️
Ik heb zelfs weleens bij nieuwsberichten dat ik hoop dat het witte daders zijn, gewoon om aan mezelf te laten zien dat mijn vooroordeel onterecht is...
En gelukkig is dat vaak ook zo, maar ja vaak ook niet, zoals de explosie afgelopen week met die materialen voor een plofkraak. Of met kindermisbruikzaken zoals dat homostel afgelopen week. (Niet vanwege geaardheid maar vanwege hun huidskleur.)
Dat soort dingen helpen mij niet in het veranderen van mijn vooroordelen, en daar baal ik dan zelf weer van. (Ik baal meer van mezelf dan bedoel ik.)
Sparkle
17-06-2026 om 13:46
felija schreef op 17-06-2026 om 11:37:
[..]
Ik heb het ook niet over een schuldgevoel of jezelf verwijten maken, we kunnen moeilijk schuldig zijn aan de daden van onze verre voorouders. Ik heb het over een onterecht superioriteitsdenken dat wij puur door eigen inzet het beter hebben dan veel van onze mede aardbewoners.
Ik begrijp wat je bedoelt met onterecht superioriteitsdenken, maar de manier waarop jij het neerzet, voelt voor mij wat te algemeen. Het suggereert dat mensen die trots zijn op wat we hier hebben opgebouwd automatisch neerkijken op anderen, en dat vind ik te kort door de bocht.
Koloniale uitbuiting heeft een rol gespeeld in ongelijkheid, maar het is te simpel om onze huidige welvaart daar volledig aan toe te wijzen. De generaties voor ons hebben met veel inzet samenwerking en met bepaalde keuzes een samenleving opgebouwd die veiligheid, zorg, onderwijs en stabiliteit biedt. En dat kwam niet allemaal zomaar vanzelf aanwaaien en dat beseffen veel mensen óók.
Dat beseffen is geen superiotiteitsdenken, maar een bewustzijn van generaties lange ontwikkelingen en keuzes.
Ik denk ook eerlijk gezegd dat de meeste mensen juist heel dankbaar zijn voor de samenleving waarin we leven. En naast die dankbaarheid, mag er best trots zijn, vind ik. Trots op wat de generaties voor ons hebben opgebouwd en trots op de inzet die nodig was om tot hier te komen. Dat is simpelweg erkennen dat inzet, samenwerking en keuzes ook belangrijk zijn. Natuurlijk spelen omstandigheden een rol, maar dat betekent niet dat de rest irrelevant is.
Daarom vind ik jouw formulering wat polariserend. Het doet geen recht aan de zorgen die veel mensen hebben. Zij voelen dat de samenleving onder druk staat en dat de samenleving op zodanige manier aan het veranderen is dat zij zich niet meer thuis voelen of veilig voelen. Als we die zorgen wegzetten als superioriteitsdenken, missen we de nuance. En juist dat gebrek aan nuance duwt mensen richting de randen van het extreme politieke spectrum, omdat ze zich niet gehoord voelen.
Courage
17-06-2026 om 14:10
Miraval schreef op 17-06-2026 om 12:30:
[..]
(...)Ik heb zelfs weleens bij nieuwsberichten dat ik hoop dat het witte daders zijn, gewoon om aan mezelf te laten zien dat mijn vooroordeel onterecht is...
En gelukkig is dat vaak ook zo, maar ja vaak ook niet, zoals de explosie afgelopen week met die materialen voor een plofkraak. Of met kindermisbruikzaken zoals dat homostel afgelopen week. (Niet vanwege geaardheid maar vanwege hun huidskleur.)
(...)
Dit dreigt een zijspoor te worden, maar ik kan het even niet laten. Bedoel je te zeggen dat dat stel dat kinderen heeft misbruikt niet wit was?
(alvast even: dat zijn ze namelijk wel)
Courage
17-06-2026 om 14:12
[..]
(...)
En ik denk dat ik eindelijk weet wat ik hu wil met dit topic namelijk of meer mensen zich hierheen herkennen op welke manier dan ook over welke groepen mensen dan ook.
Kon je iets met mijn bericht van gisteren, waarin ik de suggestie deed om het denken 'in groepen' los te laten?
ToetieToover
17-06-2026 om 14:19
felija schreef op 17-06-2026 om 10:53:
[..]
Hier hoop ik een beetje op eerlijk gezegd. Vooroordelen worden vaak bevestigd. Wat helpt is om je theorie niet alleen proberen te verifiëren of falsifiëren, maar echt open waar te nemen. https://www.filosofie.nl/falsificatie/
Miraval
17-06-2026 om 16:08
Courage schreef op 17-06-2026 om 14:10:
[..]
Dit dreigt een zijspoor te worden, maar ik kan het even niet laten. Bedoel je te zeggen dat dat stel dat kinderen heeft misbruikt niet wit was?
(alvast even: dat zijn ze namelijk wel)
Nee ik bedoelde te zeggen dat het niet om geaardheid ging maar om de witte kleur. Juist dat vooroordeel, witte mannen en kindermisbruikm Maar stond er een beetje gek...