Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 22:00

EU wil in 2050 geen verkeersdoden meer


Bij mij in de buurt is er ook een gevaarlijke weg met veel bomen waar je 80 mag rijden. Daar zijn al veel (dodelijke) ongelukken gebeurd. Ik ben er wel een voorstander van als je daar maar 60 zou mogen rijden.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-03-2023 om 11:02

watertoren schreef op 06-03-2023 om 10:53:

Bij mij in de buurt is er ook een gevaarlijke weg met veel bomen waar je 80 mag rijden. Daar zijn al veel (dodelijke) ongelukken gebeurd. Ik ben er wel een voorstander van als je daar maar 60 zou mogen rijden.

En een verbod op kinderen naar school brengen met de auto als je nog geen 3 km van school woont. Ik word smorgens bijna van m’n fiets gereden door agressieve ouders. We hebben drie scholen in 1 straat, dus pak hem beet 700 kinderen die om half 9 afgezet worden en geen parkeerplaatsen. Ik durf mijn kinderen niet zelf te laten lopen. 

Netherfield schreef op 06-03-2023 om 10:36:

[..]

Ik vind het niet zielig voor de mensen dat ze minder hard kunnen rijden. Ik denk dat het niet helpt. En ik vraag me af waar het gaat eindigen, wat wordt het volgende in het kader van de veiligheid? Fietshelm, kinderen die niet alleen naar school mogen fietsen, elke auto een alcoholslot, avondklok? En waarvoor? Om een paar levens te sparen op een toch al overbevolkte planeet? Het is naar als een dierbare het overkomt, maar iedereen weet dat het kan gebeuren.
En ik heb geen schijt aan risico’s, ik realiseer me dat ze er zijn en calculeer ze in. Ik zorg zelf niet voor meer risico’s.

Jij realiseert je dat er gevaren zijn en calculeert ze in zeg je maar is dat ook echt zo?  Een fietshelm mag van mij verplicht worden maar van jou hoeft dat niet meen ik op te maken uit wat je geschreven hebt.  

Zeker kinderen en ouderen op de fiets zijn zo kwetsbaar in het verkeer, minder ervaren (de kinderen) en minder reactievermogen en behendigheid (de ouderen). Als iedereen een helm zou dragen kan dat heel wat letsel en dus vermijdbare zorgkosten voorkomen. 

Net als met de autogordel,  eerst wilde niemand eraan, nu is het heel vanzelfsprekend. 

Epic88 schreef op 06-03-2023 om 11:02:

[..]

En een verbod op kinderen naar school brengen met de auto als je nog geen 3 km van school woont. Ik word smorgens bijna van m’n fiets gereden door agressieve ouders. We hebben drie scholen in 1 straat, dus pak hem beet 700 kinderen die om half 9 afgezet worden en geen parkeerplaatsen. Ik durf mijn kinderen niet zelf te laten lopen.

Veel zullen op de fiets kunnen maar dat gaat niet altijd. Ik ga eigenlijk altijd op de fiets behalve op de dag dat mijn andere kind niet met de taxi gaat maar gehaald en gebracht moet worden 12km verderop. Daar heb ik welgeteld 15 minuten voor. Dat red ik met de auto al vaak niet, laat staan dat ik eerst nog heen een weer moet fietsen in kleuter fiets tempo. En zo zullen die andere ouders vast nog legio redenen hebben om hun kind met de auto af te gooien. Overigens hier wel veel ouders die met de auto gaan, maar ze rijden allemaal heel normaal.

Als een fietshelm verplicht zou worden dan zou ik toch vaker de auto pakken. 

RaSa schreef op 06-03-2023 om 11:47:

[..]

Veel zullen op de fiets kunnen maar dat gaat niet altijd. Ik ga eigenlijk altijd op de fiets behalve op de dag dat mijn andere kind niet met de taxi gaat maar gehaald en gebracht moet worden 12km verderop. Daar heb ik welgeteld 15 minuten voor. Dat red ik met de auto al vaak niet, laat staan dat ik eerst nog heen een weer moet fietsen in kleuter fiets tempo. En zo zullen die andere ouders vast nog legio redenen hebben om hun kind met de auto af te gooien. Overigens hier wel veel ouders die met de auto gaan, maar ze rijden allemaal heel normaal.

Natuurlijk zijn er legio legitieme redenen om je kind met de auto naar school te brengen maar die redenen zorgen voor drukte en dus gevaar. Zeker wanneer er een stress factor bijkomt zoals jij zelf al benoemd met "maar" 15 minuten tijd hebben. Als mensen gehaast zijn letten ze ook minder goed op.

Ik zit voor mijn werk de hele dag op de weg en zie legio voorbeelden van gevaarlijke situaties. Mensen die haast hebben smorgens en aan het einde van de dag om weer thuis te komen. Scholieren fietsen met mobieltjes in de hand en totaal niet opletten en ook nog eens veel door rood fietsen. Ouderen met een elektrische fiets die niet op tijd kunnen reageren. Jongeren die denken dat ze de hele wereld aankunnen met hun stoere snelle auto's. Koeriers die hun pakketjes met alle haast af moeten leveren en niet kijken met wegrijden plus als een gek door woonwijken heen rijden.

Sommige dingen zijn simpel op te lossen, bestel niet online maar ga zelf winkelen. Veel strengere controles op alle verkeersovertredingen. Veel zwaardere boetes uitdelen. (In Nederland zijn we al 1 van de hoogste boetes qua bedragen). Maar het allerbelangrijkste is dus mentaliteit. En dat begint dus al met opvoeden, je kinderen niet gehaast naar school brengen is er 1 van. Want kinderen nemen het rijgedrag van ouderen zo over hoor. 

Het fietsdiploma op de lagere school stelt ook zomaar bat weinig voor. Er mag wat mij betreft op scholen ook meer aandacht komen voor verkeersregels. 

Soms moet je wel online bestellen omdat veel winkels tegenwoordig veel minder voorraad hebben. Ik had het laatst met kleding die alleen online te krijgen was.

watertoren schreef op 06-03-2023 om 12:07:

Soms moet je wel online bestellen omdat veel winkels tegenwoordig veel minder voorraad hebben. Ik had het laatst met kleding die alleen online te krijgen was.

Maar ook hier dus mijn punt. Soms moet het idd maar het zorgt voor onveilige situaties. 

Een nobel streven om het aantal ongelukken en dodelijke slachtoffers naar 0 te willen brengen maar schier onmogelijk lijkt mij want iedereen heeft een legitieme reden om op de weg te zijn. En met zoveel mensen en verkeersbewegingen zijn ongelukken inherent. Je kunt dan wel wegen van 80 naar 60 willen brengen maar dat zal het aantal ongelukken niet drastisch doen verminderen. Alleen een verandering in mentaliteit bij iedereen zal hieraan helpen. 

watertoren schreef op 06-03-2023 om 11:53:

Als een fietshelm verplicht zou worden dan zou ik toch vaker de auto pakken.

Waarom dan?  

De aangevoerde excuses die ik vaak hoor:

  • Dan rij ik voor gek
  • Dan zit mijn haar niet meer leuk als ik op mijn bestemming ben
  • Het is te warm
  • Als ik dan de winkel,  het restaurant,  de bibliotheek in ga zit ik met dat ding in mijn tas. 

Voor mij geen redenen om dan maar met de auto te gaan. 

Dus de 70 plusser in de auto is nu "de sjaak" terwijl met de auto de meeste slachtoffers in de leeftijd van 20-30 zijn. 43 tov 23 in de leeftijd van 70-80. Op de fiets is in de laatste groep wel het hoogst, 52. Als 80+ buiten beschouwing wordt gelaten.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/hoeveel-mensen-komen-om-in-het-verkeer-

Miraval schreef op 06-03-2023 om 12:00:

[..]

Natuurlijk zijn er legio legitieme redenen om je kind met de auto naar school te brengen maar die redenen zorgen voor drukte en dus gevaar. Zeker wanneer er een stress factor bijkomt zoals jij zelf al benoemd met "maar" 15 minuten tijd hebben. Als mensen gehaast zijn letten ze ook minder goed op.

Ik zit voor mijn werk de hele dag op de weg en zie legio voorbeelden van gevaarlijke situaties. Mensen die haast hebben smorgens en aan het einde van de dag om weer thuis te komen. Scholieren fietsen met mobieltjes in de hand en totaal niet opletten en ook nog eens veel door rood fietsen. Ouderen met een elektrische fiets die niet op tijd kunnen reageren. Jongeren die denken dat ze de hele wereld aankunnen met hun stoere snelle auto's. Koeriers die hun pakketjes met alle haast af moeten leveren en niet kijken met wegrijden plus als een gek door woonwijken heen rijden.

Sommige dingen zijn simpel op te lossen, bestel niet online maar ga zelf winkelen. Veel strengere controles op alle verkeersovertredingen. Veel zwaardere boetes uitdelen. (In Nederland zijn we al 1 van de hoogste boetes qua bedragen). Maar het allerbelangrijkste is dus mentaliteit. En dat begint dus al met opvoeden, je kinderen niet gehaast naar school brengen is er 1 van. Want kinderen nemen het rijgedrag van ouderen zo over hoor.

Het fietsdiploma op de lagere school stelt ook zomaar bat weinig voor. Er mag wat mij betreft op scholen ook meer aandacht komen voor verkeersregels.

Dit dus.  Mijn vorige buurvrouw bracht haar kinderen met de auto naar school.  Wij wonen op nummer 60 de school heeft een huisnummer onder de 20 dus hoe ver zou ze moeten lopen?

Veel ouders parkeren bij mij voor de deur en lopen het laatste stukje om niet teveel in het gedrang te zien met de auto maar weet zitten altijd wat hardleerse types tussen zoals mijn vorige buurvrouw.  Inmiddels woont ze buiten de dorpskern en brengt nog steeds de jongste met de auto, want fietsen is veel te ver voor het knulletje van 9, we praten over 1.5 km enkele reis. De oudste gaat naar de middelbare en krijgt dan een electrische fiets, want helemaal naar een dorp verderop fietsen en weer terug is wel 12 km per dag daar doe je op een gewone fiets veel te lang over om nog tijd te hebben voor huiswerk en sport . Aldus mijn vorige buurvrouw  toen ik haar laatst hoorde praten met iemand in de supermarkt. 

Zulke vreemde ideeën over wat normaal is qua wat een kind aankan qua inspanning op een dag. 

Bakblik schreef op 06-03-2023 om 12:32:

[..]

Waarom dan?

De aangevoerde excuses die ik vaak hoor:

  • Dan rij ik voor gek
  • Dan zit mijn haar niet meer leuk als ik op mijn bestemming ben
  • Het is te warm
  • Als ik dan de winkel, het restaurant, de bibliotheek in ga zit ik met dat ding in mijn tas.

Voor mij geen redenen om dan maar met de auto te gaan.

Voor mij dus wel! Voor gek rijden doe je niet als iedereen een helm op heeft. Ik zou het wel vervelend vinden om die helm bij te houden maar het gaat bij mij vooral om mijn haren. Daarom heb ik vroeger ook niet veel brommer gereden omdat mijn haren zo plat gingen zitten vanwege die helm.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-03-2023 om 12:46

Bakblik schreef op 06-03-2023 om 12:43:

[..]

Dit dus. Mijn vorige buurvrouw bracht haar kinderen met de auto naar school. Wij wonen op nummer 60 de school heeft een huisnummer onder de 20 dus hoe ver zou ze moeten lopen?

Veel ouders parkeren bij mij voor de deur en lopen het laatste stukje om niet teveel in het gedrang te zien met de auto maar weet zitten altijd wat hardleerse types tussen zoals mijn vorige buurvrouw. Inmiddels woont ze buiten de dorpskern en brengt nog steeds de jongste met de auto, want fietsen is veel te ver voor het knulletje van 9, we praten over 1.5 km enkele reis. De oudste gaat naar de middelbare en krijgt dan een electrische fiets, want helemaal naar een dorp verderop fietsen en weer terug is wel 12 km per dag daar doe je op een gewone fiets veel te lang over om nog tijd te hebben voor huiswerk en sport . Aldus mijn vorige buurvrouw toen ik haar laatst hoorde praten met iemand in de supermarkt.

Zulke vreemde ideeën over wat normaal is qua wat een kind aankan qua inspanning op een dag.

Dat is dus totaal herkenbaar met de situatie hier. Mijn buren pakken zelfs de auto naar de supermarkt. De supermarkt is hoogstens 5 minuten lopen voor ze. 

Epic88 schreef op 06-03-2023 om 12:46:

[..]

Dat is dus totaal herkenbaar met de situatie hier. Mijn buren pakken zelfs de auto naar de supermarkt. De supermarkt is hoogstens 5 minuten lopen voor ze.

Ja en dan nog roepen dat je kinderen niet lopend naar school kunnen, omdat het zo gevaarlijk is met al die auto's die massaal op de stoep geparkeerd worden. 

Dat is onze maatschappij. Iedereen moet werken, studeren, zorgen, sporten, sociaal zijn. Tal van verplichtingen die allemaal gepropt moeten worden in de overvolle dagen. Effect: altijd haast. En dan willen dat mensen nog meer gaan werken om het personeelskort op te vangen. En dus nog meer haast/druk/stress. Ga je vanzelf weer in o.a. het verkeer terug zien.
En dat zie ik niet zo snel veranderen. Dat is het gevolg van de snelle economie en het welstands niveau die we hebben. Dat anders doen betekend een heleboel van onze welstand opgeven en er zijn maar weinig mensen die daar toe bereid zijn. En dan niet alleen inleveren op je vakanties maar echt over de hele maatschappij gezien. Dus slechtere zorg, slechter onderwijs etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.