Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 22:00

EU wil in 2050 geen verkeersdoden meer

Ik las het artikel en dacht alleen maar, hoe dan? Gaan ze tegen die tijd al het verkeer verbieden? Dit is toch geen realistisch doel 

EU: automobilist moet zich eerder en vaker laten keuren om rijbewijs te houden

https://www.ad.nl/auto/eu-automobilist-moet-zich-eerder-en-vaker-laten-keuren-om-rijbewijs-te-houden~aca9f19d/


ik las het ook en dacht hetzelfde: 

Sterke daling is het hoogste haalbare, dit is na mijn idee meer een proefballon om met welk middel tot een doel te komen.
Zelfs met autonoom rijden zul je een klein percentage verkeersdoden houden.

Ik vind het eigenlijk meer    dat we zoveel verkeersdoden per jaar accepteren, in 2021 vielen er 582 doden in het verkeer in Nederland. Dus alles wat er minder aan doden en gewonden valt, is de moeite waard om na te streven.

Verkeersdoden in Nederland (swov.nl)

Voor 2020 was de doelstelling maximaal 500 verkeersdoden. Deze doelstelling is niet gehaald. Voor de volgende periode is voor Nederland (nog) geen doelstelling vastgesteld. Wel streeft de minister naar 0 verkeersslachtoffers in 2050. Bij een gemiddelde jaarlijkse reductie van bijna 11% komen we in 2050 uit op ca. 20 verkeersdoden. In de periode 2000-2010 was de gemiddelde reductie 4% per jaar.

En dan het aantal ernstig gewonden nog.

Ernstig verkeersgewonden in Nederland (swov.nl)

In 2021 raakten naar schatting 6.800 personen ernstig gewond in het verkeer in Nederland.

MidasWolf schreef op 05-03-2023 om 22:08:

Sterke daling is het hoogste haalbare, dit is na mijn idee meer een proefballon om met welk middel tot een doel te komen.
Zelfs met autonoom rijden zul je een klein percentage verkeersdoden houden.

Dat denk ik ook, een ongeluk zit in een klein hoekje en kun je niet altijd voorkomen. 0 verkeersdoden is niet realistisch. 

Auwereel schreef op 05-03-2023 om 22:20:

Ik vind het eigenlijk meer dat we zoveel verkeersdoden per jaar accepteren, in 2021 vielen er 582 doden in het verkeer in Nederland. 

Dat is al 80% minder dan het geweest is. Elke dode is er een te veel, maar hoe kom je erbij dat we dit aantal accepteren? Er komen steeds meer maatregelen om de veiligheid te bevorderen. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 22:40

Nee precies!! Het is totaal niet realistisch. Een kennis van mij is overleden, omdat hij uitgleed en verkeerd terechtkwam met de fiets. Kwam geen ander verkeer aan te pas. Dit kan je niet voorkomen. 

Dat ga je nooit tegenhouden. De verkeersslachtoffers die ik op mijn IC zie hebben bijna altijd met drank en/of drugs veel te hard gereden. Er rijden ook gewoon heel veel idioten. 

Loeki72 schreef op 05-03-2023 om 22:47:

Dat ga je nooit tegenhouden. De verkeersslachtoffers die ik op mijn IC zie hebben bijna altijd met drank en/of drugs veel te hard gereden. Er rijden ook gewoon heel veel idioten.

En wat te denken van de hersenlozen die liever op hun mobieltje kijken dan hun ogen op de weg houden. 

_Audrey_ schreef op 05-03-2023 om 22:58:

[..]

En wat te denken van de hersenlozen die liever op hun mobieltje kijken dan hun ogen op de weg houden.

Ja, of criminelen die op de vlucht gaan voor de politie en een gezin dood rijden. 

Ginevra schreef op 05-03-2023 om 22:40:

[..]

Dat is al 80% minder dan het geweest is. Elke dode is er een te veel, maar hoe kom je erbij dat we dit aantal accepteren? Er komen steeds meer maatregelen om de veiligheid te bevorderen.

Misschien dit aantal niet accepteren, maar er proberen voor veel minder te gaan zie ik hier niet veel enthousiasme.

 Zeggen "het is minder dan het ooit was" vind ik een zwak argument. Het aantal ernstig gewonden stijgt en het aantal doden neemt niet af.

In 2019 zijn in Helsinki en Oslo geen dodelijke slachtoffers gevallen:

https//hmjvandenbosch.com/2020/07/30/de-verkeersveilige-stad/

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 23:23

Auwereel schreef op 05-03-2023 om 23:09:

[..]

Misschien dit aantal niet accepteren, maar er proberen voor veel minder te gaan zie ik hier niet veel enthousiasme.

Zeggen "het is minder dan het ooit was" vind ik een zwak argument. Het aantal ernstig gewonden stijgt en het aantal doden neemt niet af.

In 2019 zijn in Helsinki en Oslo geen dodelijke slachtoffers gevallen:

https//hmjvandenbosch.com/2020/07/30/de-verkeersveilige-stad/

Ik ben helemaal voor om te kijken of we het aantal kunnen verminderen. Maar ik vind het doel van de EU niet realistisch. Dat klinkt voor mij hetzelfde als “ we gaan ervoor zorgen dat er in 2050 niemand meer overlijd onder de 65” 

Totaal niet haalbaar. Mensen worden nou eenmaal ziek en tijdens het fietsen kan je een lelijke val maken, dat staat soms los van andere weggebruikers.  

Waren ze maar zo fanatiek over in 2050 geen doden meer door tabak
Dat zou pas echt gigantisch gaan schelen in de zorgkosten en zorglast

Epic88 schreef op 05-03-2023 om 23:23:

[..]

Ik ben helemaal voor om te kijken of we het aantal kunnen verminderen. Maar ik vind het doel van de EU niet realistisch. Dat klinkt voor mij hetzelfde als “ we gaan ervoor zorgen dat er in 2050 niemand meer overlijd onder de 65”

Totaal niet haalbaar. Mensen worden nou eenmaal ziek en tijdens het fietsen kan je een lelijke val maken, dat staat soms los van andere weggebruikers.

Daarvoor kun je een helmplicht instellen. Dat zal behoorlijk schelen bij slachtoffers onder de fietsers.

dat het niet haalbaar lijkt moet toch niet de reden zijn om het niet het streven te laten zijn in dit geval?

In de chemische sector is het al jaren het streven 0 ongevallen per jaar. Is nog niet gelukt maar maakt wel dat elk ongeval hoe klein ook kritisch onderzocht wordt en gekeken hoe dit voorkomen had kunnen worden en creëert bewustwording bij medewerkers om op de veiligheid van zichzelf en de collega's te letten.
En heel vaak is de conclusie: verslapping van de aandacht, en dan doorzoeken naar de onderliggende reden: vaak werkdruk, of het gevoel hebben dat werkdruk belangrijker is dan veiligheid.

Maar dat maakt het streven naar 0 ongevallen of in dit geval 0 verkeersdoden niet minder legitiem, het zou jouw geliefde maar zijn die wellicht door iets dat te voorkomen was niet meer thuis komt.




Auwereel schreef op 05-03-2023 om 22:20:

Ik vind het eigenlijk meer dat we zoveel verkeersdoden per jaar accepteren, in 2021 vielen er 582 doden in het verkeer in Nederland. Dus alles wat er minder aan doden en gewonden valt, is de moeite waard om na te streven.

Verkeersdoden in Nederland (swov.nl)

Voor 2020 was de doelstelling maximaal 500 verkeersdoden. Deze doelstelling is niet gehaald. Voor de volgende periode is voor Nederland (nog) geen doelstelling vastgesteld. Wel streeft de minister naar 0 verkeersslachtoffers in 2050. Bij een gemiddelde jaarlijkse reductie van bijna 11% komen we in 2050 uit op ca. 20 verkeersdoden. In de periode 2000-2010 was de gemiddelde reductie 4% per jaar.

En dan het aantal ernstig gewonden nog.

Ernstig verkeersgewonden in Nederland (swov.nl)

In 2021 raakten naar schatting 6.800 personen ernstig gewond in het verkeer in Nederland.

In België zijn het er 600-700 per jaar… Daaraan zie je wat voor winst er te boeken valt door goede infrastructuur,

Een op drie is voetganger of fietser.


Begin jaren 60 telde Belgie 2000 verkeersdoden per jaar trouwens…




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.