Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-03-2023 om 22:00

EU wil in 2050 geen verkeersdoden meer


Epic88 schreef op 06-03-2023 om 12:46:

[..]

Dat is dus totaal herkenbaar met de situatie hier. Mijn buren pakken zelfs de auto naar de supermarkt. De supermarkt is hoogstens 5 minuten lopen voor ze.

Mijn supermarkt is ook maar 10 min lopen maar ik ga (bijna) altijd met de auto. Ik haal vaak veel boodschappen in 1 keer, dat krijg ik niet mee op de fiets of lopend

Toen mijn zoon op de basisschool zat gingen de meeste kinderen lopend naar school. Er waren toen verkeersbrigadiers op plaatsen waar ze over moesten steken. Ik heb dat zelf ook lange tijd gedaan. Tegenwoordig hebben veel mensen daar geen tijd meer voor vanwege werk.

Als ik hier zo lees welke mogelijke maatregelen er al bij voorbaat worden afgeschoten, denk ik dat we náást het implementeren van innovaties tbv de veiligheid, misschien ook iets moeten doen tegen conservatisme. 

Kom op zeg. De snelheid verlagen helpt niet? Kijk eens naar de gemiddelde snelheid sinds je overdag nog maar 100 mag! En liever je vervuilende auto pakken en de frisse lucht en beweging missen, dan wennen aan een fietshelm? Een helm geeft minder last en meer bewezen bescherming dan het dragen van een mondmasker. Deden we ook. Je went er wel aan. 

Door tegen beter weten in, vast te houden aan wat je nu doet, bereik je natuurlijk nooit dat er minder verkeersslachtoffers vallen. 

Kijk gewoon eens verder dan je neus lang is. Mbt scholen bijvoorbeeld. Al die ouders die zich aan elkaar ergeren omdat iedereen zijn/haar kind met de auto brengt, kunnen best hun eigen aantal verminderen door om beurten elkaars kinderen mee te nemen. Kwestie van regelen. Je zou als ouders/school ook kunnen kijken naar de mogelijkheden van eenrichtingsverkeer en een pick-up-line. Ik heb in de VS gewoond, waar alleen de kleuters, degenen die om de hoek woonden en wie buiten het district woonde, zelf naar school moesten zien te komen. De rest ging in een standaard Amerikaanse schoolbus, met plek voor 60-70 kinderen. Buiten de kleuters, kwam +/- 70% met de bus. Dat scheelde een hoop drukte. Wie met de auto kwam, volgde een soort kiss&ride methode. Geen parkeerchaos, netjes in de rij. Nu zijn de afstanden daar natuurlijk wat groter, maar er zijn hier ook zat scholen, vooral middelbare, waar dit geen gek idee zou zijn. Hoeveel van het individuele vervoer per auto, fiets of OV naar de school van jouw kind, zou je kunnen beperken door dergelijke bussen in te zetten? Hoeveel bussen zouden er nodig zijn voor de school van jouw kind? 

Echt hoor, als onze voorouders ook allemaal zo conservatief waren geweest ... 

dat gaat niet lukken. En dat weten zij ook wel. Maar beter de lat te hoog leggen dan te laag.
Er gaan nog veel mensen onnodig dood in het verkeer. Omdat er aso's rondrijden. Verder vind ik het echt stuitend dat zoveel mensen achter het stuur bezig zijn met hun mobiel.

HAHA!wait..what schreef op 06-03-2023 om 13:07:

[..]

Mijn supermarkt is ook maar 10 min lopen maar ik ga (bijna) altijd met de auto. Ik haal vaak veel boodschappen in 1 keer, dat krijg ik niet mee op de fiets of lopend

Ik heb hele grote fietstassen en kan dus wel redelijk veel halen op de fiets. Mijn koelkast is niet groot genoeg om voor een hele week eten te halen dus ik ga 2x per week boodschappen doen op de fiets en krijg alles mee. 

Mick87 schreef op 06-03-2023 om 13:16:

dat gaat niet lukken. En dat weten zij ook wel. Maar beter de lat te hoog leggen dan te laag.
Er gaan nog veel mensen onnodig dood in het verkeer. Omdat er aso's rondrijden. Verder vind ik het echt stuitend dat zoveel mensen achter het stuur bezig zijn met hun mobiel.

Ja, ik denk dat ze hier ook strenger op moeten controleren. Net als eten achter het stuur.. Misschien ben ik motorisch wel gestoord maar ik kan dat dus echt niet tegelijk 😅 

Bakblik schreef op 06-03-2023 om 13:20:

[..]

Ik heb hele grote fietstassen en kan dus wel redelijk veel halen op de fiets. Mijn koelkast is niet groot genoeg om voor een hele week eten te halen dus ik ga 2x per week boodschappen doen op de fiets en krijg alles mee.

Maakt natuurlijk verschil of je voor 2 of 6 personen goederen moet halen en ook of er nog huisdier benodigdheden nodig zijn. 

Ik krijg ook alles voor een week mee in 1 rugzak, maar ja, wij zijn maar met z'n 2-en en ik heb een hele grote rugzak.

Bakblik schreef op 06-03-2023 om 13:20:

[..]

Ik heb hele grote fietstassen en kan dus wel redelijk veel halen op de fiets. Mijn koelkast is niet groot genoeg om voor een hele week eten te halen dus ik ga 2x per week boodschappen doen op de fiets en krijg alles mee.

Ohja dat scheelt al veel! Ik moet zeggen dat ik het boodschappen doen vaak combineer met andere dingen en ook chronisch ziek ben dus (met zware fietstassen) fietsen levensgevaarlijk is dan haha

HAHA!wait..what schreef op 06-03-2023 om 13:26:

[..]

Ohja dat scheelt al veel! Ik moet zeggen dat ik het boodschappen doen vaak combineer met andere dingen en ook chronisch ziek ben dus (met zware fietstassen) fietsen levensgevaarlijk is dan haha

Ik heb om medische redenen heel lang geen auto mogen rijden. Niet aanvalsvrij epilepsiepatiënt.

Boodschappen doen op de fiets of lopend was dus noodzaak. Met nog jonge kinderen in de luiers nam ik iedere dag op een rondje met de wandelwagen iets mee.

Net weer op de fiets gezeten om naar ons fietsprojekt voor nieuwkomers te gaan.  Man man man wat een horken op de weg. De dame die ik begeleid zou vandaag echt het verkeer ingaan maar, omdat ze was gevallen hebben we nog veilig op het plein gefietst. Ze had flink pijn in de knie dus ik mocht vroegtijdig stoppen en naar huis.  Volgende week het verkeer in, dat is toch iedere keer weer spannend met iemand die net kan fietsen het beschermde terrein af en je begeven tussen al die haastige niet oplettende bestuurders. 

Bakblik schreef op 06-03-2023 om 13:50:

[..]

Ik heb om medische redenen heel lang geen auto mogen rijden. Niet aanvalsvrij epilepsiepatiënt.

Boodschappen doen op de fiets of lopend was dus noodzaak. Met nog jonge kinderen in de luiers nam ik iedere dag op een rondje met de wandelwagen iets mee.

Net weer op de fiets gezeten om naar ons fietsprojekt voor nieuwkomers te gaan. Man man man wat een horken op de weg. De dame die ik begeleid zou vandaag echt het verkeer ingaan maar, omdat ze was gevallen hebben we nog veilig op het plein gefietst. Ze had flink pijn in de knie dus ik mocht vroegtijdig stoppen en naar huis. Volgende week het verkeer in, dat is toch iedere keer weer spannend met iemand die net kan fietsen het beschermde terrein af en je begeven tussen al die haastige niet oplettende bestuurders.

En met een jong kind, houden ze nog wel rekening met je omdat het overige verkeer er vanuit gaat dat het jonge kind nog niet zo zeker is in het verkeer en onverwachte dingen doet. Maar met een volwassene is dat heel anders, het overige verkeer gaat er vanuit dat alle volwassenen goed kunnen fietsen en inzicht hebben. 

Inderdaad niet erg realistisch, maar wel een goed streven om zo laag mogelijk uit te komen.

Ik ben echter van mening dat veel maatregelen bovenop de standaard verkeersregels symptoombestrijding zijn. Heel veel gevaarlijk weggedrag hangt volgens mij samen met de steeds verder toenemende individualisering, waarbij het individu steeds meer centraal komt te staan ten koste van de groep. Hoe vaak gebeurt het niet dat een andere automobilist er toch net even voorduikt hoewel dat niet veilig kan en jij op de rem moet trappen of uitwijken? Hoe vaak zie je geen fietsers met grote koptelefoons op waardoor ze een stuk minder van hun omgeving meekrijgen? Mensen die denken dat de maximum snelheid of het verbod van mobieltjes in het verkeer voor ieder ander maar niet voor hen geldt, want zij hebben immers haast, moeten op tijd op hun werk zijn, of ...? 

Als je alleen maar aan jezelf denkt, krijg je veel meer gevaarlijke situaties, en al helemaal als de medeweggebruikers er ook zo over denken. Hoeveel minder ongevallen zouden er niet gebeuren als iedere verkeersdeelnemer zich vóór iedere overtreding of domme actie zou afvragen wat het mogelijk effect daarvan op anderen is en daar ook naar handelt? Maar ik ben bang dat dat intussen een utopie is. 

Ysenda schreef op 06-03-2023 om 13:55:

[..]

En met een jong kind, houden ze nog wel rekening met je omdat het overige verkeer er vanuit gaat dat het jonge kind nog niet zo zeker is in het verkeer en onverwachte dingen doet. Maar met een volwassene is dat heel anders, het overige verkeer gaat er vanuit dat alle volwassenen goed kunnen fietsen en inzicht hebben.

Eerst moeten nieuwkomers motorisch leren fietsen en daarna moeten we ze streetwise maken. Wij letten ze de regels zoals ze geleerd worden bij het verkeersexamen voor groep 7 en de regels voor het theorie-examen voor het autorijbewijs en dan vooral de dingen die voor fietsers van belang zijn. Wanneer ze als fietser voorrang hebben op een auto en wanneer niet. Zo jammer dat de regels in de praktijk maar weinig toegepast kunnen worden.  

Wat ook voor veel verwarring zorgt zijn de mensen die het wel door hebben dat ik fiets met een volwassene die het fietsen en deelnemen aan het verkeer nog niet goed onder de knie heeft.  Dan heeft de auto voorrang dus ik zeg mijn cursist de auto voorrang te verlenen  en dan gaat zo'n persoon in de auto zitten gebaren dat wij wel voor mogen.  NEE, DAT IS NIET HANDIG!!!!  Dat zaait alleen maar verwarring. 

Edit: Zo'n vrouw moet ervaring krijgen in het verkeer en zich zeker gaan voelen.  Doordat de situatie in staat x steeds anders is door mensen die voorrang nemen als ze dat niet hebben of voorrang geven aan ons als ze zelf voorrang hebben wordt het niet veiliger.

Maar dat is ook wel hoe het in de praktijk altijd gaat. Dus goed om dat juist te leren. Je leert je kinderen ook dat het nooit vanzelfsprekend is dat ze voorrang krijgen terwijl ze dat wel hebben. En als moeder zuchtte ik vroeger ook wel eens als mijn dreumes werd gebaard dat ze voor mocht. Maar inmiddels heb ik me beseft dat dat ook iets is wat gewoon bij het verkeer hoort. Daar werd ik me eigenlijk pas bewust van toen mijn kinderen werden voorgelaten terwijl ik ze de regels probeerde te leren. En toen kwam ik erachter dat ik dat zelf onbewust ook heel vaak deed. Ging volkomen onbewust, waarschijnlijk omdat je dat met de pap lepel ingegoten krijgt. En dus hebben mijn kinderen geleerd: Oh kijk die mevrouw/meneer gebaard dat we voor mogen. Weer een generatie die niet beter weet.

RaSa schreef op 06-03-2023 om 15:52:

Maar dat is ook wel hoe het in de praktijk altijd gaat. Dus goed om dat juist te leren. Je leert je kinderen ook dat het nooit vanzelfsprekend is dat ze voorrang krijgen terwijl ze dat wel hebben. En als moeder zuchtte ik vroeger ook wel eens als mijn dreumes werd gebaard dat ze voor mocht. Maar inmiddels heb ik me beseft dat dat ook iets is wat gewoon bij het verkeer hoort. Daar werd ik me eigenlijk pas bewust van toen mijn kinderen werden voorgelaten terwijl ik ze de regels probeerde te leren. En toen kwam ik erachter dat ik dat zelf onbewust ook heel vaak deed. Ging volkomen onbewust, waarschijnlijk omdat je dat met de pap lepel ingegoten krijgt. En dus hebben mijn kinderen geleerd: Oh kijk die mevrouw/meneer gebaard dat we voor mogen. Weer een generatie die niet beter weet.

Ik doe dat ook wel, zeker als er een lange rij auto’s is waardoor fietsen/voetgangers lang staan te wachten. Zeker als het slecht weer is. Ik laat ook wel eens auto’s vanuit een zijstraat of oprit voor die al lang staan te wachten vanwege de stroom auto’s op de weg.

Als de verkeerssituatie er aanleiding voor geeft is het ook niet erg, dan pas ik dat in in mijn uitleg. Meestal is aan mijn lichaamstaal en vestje te zien dat ik probeer de situatie uit te leggen aan de cursist. Ik wijs en maak andere gebaren die de situatie moeten verduidelijken. 
Dan vindt ik het persoonlijk erg irritant als iemand wild gaat zitten gebaren om ons voor te laten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.