Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening


Granny71 schreef op 27-07-2021 om 20:57:

[..]

Kan je je niet normaal uitdrukken?

Met dikke schreeuwende letters komt het heel onaangenaam schreewend over.

Beetje als een stampvoetende kleuter die zijn zin niet krijgt.

Je hebt gelijk hoor, ik wilde alleen "door"en "voor" dik drukken maar toe ging de hele zin dikgedrukt en ik kan niet vinden hoe ik het weer kan verwijderen. 

Geronimo3 schreef op 27-07-2021 om 20:59:

[..]

Wat een interessante reactie, voel je aangevallen als blank mens, achtergesteld of bedreigd door kleurlingen of mensen uit een andere cultuur?

Nee hoor. Totaal niet.

Ik ben alleen super allergisch voor valse beschuldigingen en iedereen over 1 kam scheren.

Ook kan ik slecht tegen lange tenen en "slachtoffers"

Granny71 schreef op 27-07-2021 om 21:06:

[..]

Nee hoor. Totaal niet.

Ik ben alleen super allergisch voor valse beschuldigingen en iedereen over 1 kam scheren.

Ook kan ik slecht tegen lange tenen en "slachtoffers"

Maar wanneer heeft iemand "lange tenen"? Ik denk toch echt dat blanke mensen en speciaal blanke mannen daar niet echt een uitspraak kunnen doen aangezien wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om in een achtergestelde positie te leven. Wereldwijd hebben blanken nooit te maken gehad met een systeem wat het ons moeilijker maakt. 

Vrouwen kunnen misschien zich het beste voorstellen hoe het is, wij worden nog steeds minder betaald dan mannen in dezelfde functie, vaker gepasseerd bij promoties, verkrachting van vrouwen kan verjaren en hebben in sommige beroepen nog steeds te maken met een "dress code" waarbij een rok verplicht.

Er zijn natuurlijk ook vrouwen die dit niet echt als een probleem vindt en zoekt het in oplossingen als "zoek dan een andere baan", "je moet beter onderhandelen", een "man moet verder kunnen gaan met zijn leven". Maar om het laatste gaat het niet, het gaat erom dat mannen nog steeds voor ons bepalen wat wij moeten dragen, wat onze beloning is voor hetzelfde werk maar dus ook wanneer vrouwen wat verwerkt moeten hebben. 

Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse. 

Natuurlijk zitten er ook vrouwen tussen die een man vals beschuldigd van verkrachting, wordt niet gepasseerd voor promotie op basis van sekse maar omdat ze niet voldoet of ze maakt te weinig uren. Deze vrouwen doen het belang van alle andere vrouwen niet veel goeds en ik baal ook van dat soort vrouwen maar dat wil niet zeggen dat alle anderen vrouwen wel degelijk een punt hebben.

 

Geronimo3 schreef op 27-07-2021 om 22:47:

[..]

Maar wanneer heeft iemand "lange tenen"? Ik denk toch echt dat blanke mensen en speciaal blanke mannen daar niet echt een uitspraak kunnen doen aangezien wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om in een achtergestelde positie te leven. Wereldwijd hebben blanken nooit te maken gehad met een systeem wat het ons moeilijker maakt.

Vrouwen kunnen misschien zich het beste voorstellen hoe het is, wij worden nog steeds minder betaald dan mannen in dezelfde functie, vaker gepasseerd bij promoties, verkrachting van vrouwen kan verjaren en hebben in sommige beroepen nog steeds te maken met een "dress code" waarbij een rok verplicht.

Er zijn natuurlijk ook vrouwen die dit niet echt als een probleem vindt en zoekt het in oplossingen als "zoek dan een andere baan", "je moet beter onderhandelen", een "man moet verder kunnen gaan met zijn leven". Maar om het laatste gaat het niet, het gaat erom dat mannen nog steeds voor ons bepalen wat wij moeten dragen, wat onze beloning is voor hetzelfde werk maar dus ook wanneer vrouwen wat verwerkt moeten hebben.

Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.

Natuurlijk zitten er ook vrouwen tussen die een man vals beschuldigd van verkrachting, wordt niet gepasseerd voor promotie op basis van sekse maar omdat ze niet voldoet of ze maakt te weinig uren. Deze vrouwen doen het belang van alle andere vrouwen niet veel goeds en ik baal ook van dat soort vrouwen maar dat wil niet zeggen dat alle anderen vrouwen wel degelijk een punt hebben.

Shit, ik zou hier wegblijven dus ik blijf kort van stof. 

Precies wat je beschrijft zie ik ook in de andere discussie. In dit geval worden mannen enorm gegeneraliseerd. Niet alle mannen zijn hetzelfde, maar ze worden wel allemaal als vrouwenonderdrukkers omschreven in deze post. 

Zo, nu stop ik echt.

Geronimo3 schreef op 27-07-2021 om 22:47:

[..]

Maar wanneer heeft iemand "lange tenen"? Ik denk toch echt dat blanke mensen en speciaal blanke mannen daar niet echt een uitspraak kunnen doen aangezien wij ons niet kunnen voorstellen hoe het is om in een achtergestelde positie te leven. Wereldwijd hebben blanken nooit te maken gehad met een systeem wat het ons moeilijker maakt.

Vrouwen kunnen misschien zich het beste voorstellen hoe het is, wij worden nog steeds minder betaald dan mannen in dezelfde functie, vaker gepasseerd bij promoties, verkrachting van vrouwen kan verjaren en hebben in sommige beroepen nog steeds te maken met een "dress code" waarbij een rok verplicht.

Er zijn natuurlijk ook vrouwen die dit niet echt als een probleem vindt en zoekt het in oplossingen als "zoek dan een andere baan", "je moet beter onderhandelen", een "man moet verder kunnen gaan met zijn leven". Maar om het laatste gaat het niet, het gaat erom dat mannen nog steeds voor ons bepalen wat wij moeten dragen, wat onze beloning is voor hetzelfde werk maar dus ook wanneer vrouwen wat verwerkt moeten hebben.

Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.

Natuurlijk zitten er ook vrouwen tussen die een man vals beschuldigd van verkrachting, wordt niet gepasseerd voor promotie op basis van sekse maar omdat ze niet voldoet of ze maakt te weinig uren. Deze vrouwen doen het belang van alle andere vrouwen niet veel goeds en ik baal ook van dat soort vrouwen maar dat wil niet zeggen dat alle anderen vrouwen wel degelijk een punt hebben.

Ik vind dat echt een hele rare gedachtegang. Alsof iemand zelf ervaring met iets moet hebben om statistieken te begrijpen of zich in te kunnen leven in een ander. Je degradeert op deze manier een heel groot gedeelte van de mensheid tot geen gelijkwaardige gesprekspartners omdat zij geen ervaringsdeskundige zijn door hun ras en geslacht.



A93-CC019-3979-4-E11-AA3-E-7802-C97-A2-DA0.jpg


Geronimo3 schreef op 27-07-2021 om 22:47:

[..]

mannen nog steeds voor ons bepalen wat wij moeten dragen, wat onze beloning is voor hetzelfde werk maar dus ook wanneer vrouwen wat verwerkt moeten hebben.

Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.


En nou je vergelijking nog even doortrekken; 

Als jij een onvoldoende haalt voor een tentamen en je roept seksisme, als je betrapt wordt op diefstal en je roept seksisme, dan haal je wat mij betreft je voorgaande valide punten helemaal zelf onderuit. 
En als je vindt dat mannen geen rokken moeten dragen omdat je dat geen gezicht vindt, fine. Maar als je vindt dat mannen geen rokken mogen dragen omdat vrouwen achtergesteld worden denk ik joh, rokken zijn geen exclusief vrouwenrecht hoor. 

Ginevra schreef op 28-07-2021 om 04:04:

[..]

En nou je vergelijking nog even doortrekken;

Als jij een onvoldoende haalt voor een tentamen en je roept seksisme, als je betrapt wordt op diefstal en je roept seksisme, dan haal je wat mij betreft je voorgaande valide punten helemaal zelf onderuit.
En als je vindt dat mannen geen rokken moeten dragen omdat je dat geen gezicht vindt, fine. Maar als je vindt dat mannen geen rokken mogen dragen omdat vrouwen achtergesteld worden denk ik joh, rokken zijn geen exclusief vrouwenrecht hoor.

Er zijn vast dames die onvoldoendes halen en heel hard "seksisme" roepen. Maar is daarmee het hele verhaal ineens niet meer waar? Natuurlijk niet. Vrouwen zijn nog steeds wel degelijk achtergesteld op sommige fronten.  

Net zoals er enorm veel onbewust, onbedoeld en alledaags racisme heerst. Ja,  er zijn mensen die daar gebruik van maken en ten onrechte bij alles de racisme kaart trekken. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen sprake is van alledaags racisme. 

Je kan je ook eens verdiepen in waar een ander tegenaan loopt,  zonder alles meteen af te doen als "overgevoelig". Dan kan je daarna nog steeds zelf beslissen of je je haar wil laten invlechten of niet. Luisteren betekent niet dat je het overal mee eens bent.

HexOpBezemsteel schreef op 28-07-2021 om 08:16:

[..]

Er zijn vast dames die onvoldoendes halen en heel hard "seksisme" roepen. Maar is daarmee het hele verhaal ineens niet meer waar? Natuurlijk niet. Vrouwen zijn nog steeds wel degelijk achtergesteld op sommige fronten.

Net zoals er enorm veel onbewust, onbedoeld en alledaags racisme heerst. Ja, er zijn mensen die daar gebruik van maken en ten onrechte bij alles de racisme kaart trekken. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen sprake is van alledaags racisme.

Je kan je ook eens verdiepen in waar een ander tegenaan loopt, zonder alles meteen af te doen als "overgevoelig". Dan kan je daarna nog steeds zelf beslissen of je je haar wil laten invlechten of niet. Luisteren betekent niet dat je het overal mee eens bent.

Als ik een man was en ik zou constateren dat mijn vrouwelijke collega geen gelijk heeft en inderdaad “lange tenen” gedrag vertoont dan zou volgens de logica van Geronimo hij dat dus niet mogen zeggen. Het maakt niet uit of die man gelijk heeft of niet, het feit dat hij het als man tegen een vrouw zegt maakt hem al een seksist…. hoe seksistisch wil je het hebben.

“Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.”

Madamecannibale schreef op 28-07-2021 om 08:35:

[..]

Als ik een man was en ik zou constateren dat mijn vrouwelijke collega geen gelijk heeft en inderdaad “lange tenen” gedrag vertoont dan zou volgens de logica van Geronimo hij dat dus niet mogen zeggen. Het maakt niet uit of die man gelijk heeft of niet, het feit dat hij het als man tegen een vrouw zegt maakt hem al een seksist…. hoe seksistisch wil je het hebben.

“Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.”

Flauw dat je dat zo uit zijn context trekt. Dat is namelijk precies het punt: als je zwart bent en klaagt of kritiek hebt wordt dat uit zijn context getrokken, is het niet waar en ben je overgevoelig. Want er zijn namelijk zwarte mensen die niet bereid zijn ergens voor te werken en die alles op racisme gooien.

Madamecannibale schreef op 28-07-2021 om 08:35:

[..]

Als ik een man was en ik zou constateren dat mijn vrouwelijke collega geen gelijk heeft en inderdaad “lange tenen” gedrag vertoont dan zou volgens de logica van Geronimo hij dat dus niet mogen zeggen. Het maakt niet uit of die man gelijk heeft of niet, het feit dat hij het als man tegen een vrouw zegt maakt hem al een seksist…. hoe seksistisch wil je het hebben.

“Een man die tegen mij zou zeggen dat ik lange tenen heb bij dit soort gespreksonderwerpen is een seksist, gelooft niet in gelijke rechten en voelt zich boven mij geplaatst op basis van sekse.”

Het zou die man sieren als hij begrijpt dat die vrouw niet zomaar lange tenen heeft, maar dat dat ergens uit voortkomt. Dat kun je meenemen in hoe je iemand aanspreekt. Het verschil tussen zeggen dat iemand de seksisme-kaart trekt of zeggen dat je begrijpt dat je als vrouw regelmatig onterecht anders behandeld wordt, maar of het zou kunnen (of: dat jij vindt) dat het in dit geval niet aan de orde is, want… is best groot voor de ontvanger van de boodschap. In het eerste geval word je direct afgeschreven, in het tweede geval kun je het er inhoudelijk over hebben en van elkaar leren. 

HexOpBezemsteel schreef op 28-07-2021 om 08:40:

[..]

Flauw dat je dat zo uit zijn context trekt. Dat is namelijk precies het punt: als je zwart bent en klaagt of kritiek hebt wordt dat uit zijn context getrokken, is het niet waar en ben je overgevoelig. Want er zijn namelijk zwarte mensen die niet bereid zijn ergens voor te werken en die alles op racisme gooien.

Het uit de context trekken is niet zo bedoeld.

Waar het mij om gaat is dat als een vriendin tegen mij klaagt dat zij minder verdiend dan haar mannelijke collega, en ik constateer dat hij hoger opgeleid is en er langer werkt. Dat ik dat als vrouw zijnde volgens die logica wel zou mogen zeggen en haar tegen mag spreken, maar een man dat niet zou mogen zeggen omdat hij zich niet in zou kunnen leven. Op die manier sla je elke inhoudelijk discussie tussen mannen/vrouwen, donkere/witte, hetero/lhbti of wat voor bevolkingsgroepen gelijk dood. 

Saga schreef op 27-07-2021 om 23:03:

[..]

Shit, ik zou hier wegblijven dus ik blijf kort van stof.

Precies wat je beschrijft zie ik ook in de andere discussie. In dit geval worden mannen enorm gegeneraliseerd. Niet alle mannen zijn hetzelfde, maar ze worden wel allemaal als vrouwenonderdrukkers omschreven in deze post.

Zo, nu stop ik echt.

Misschien verdwijnt je ergernis als je weet dat onderzoeken nooit uitgaan van de uitzondering. Als er een onderzoek wordt gedaan wie spaghetti lekker vindt en uit een onderzoek blijkt dat 90 van de 100 mensen geen spaghetti lust dan is de conclusie dat mensen niet van spaghetti houden. De 10 procent die het wel lekker vindt is niet belangrijk want daar is het onderzoek niet opgericht.

Ik ging er van uit dat iedereen weet dat in statistieken het gemiddelde wordt genomen en niet het individu. Het klopt wat je zegt dat er gelukkig heel veel mannen zijn die geen vrouwenonderdrukkers zijn maar de feiten zijn dat uit onderzoekt blijkt dat de meeste het wel zijn. Zelfs tijdens de lockdown bleken mannen nog steeds onder te presteren in huis t.o.v. en buiten de lockdown hebben mannen met een gezin nog steeds meer vrije tijd dan hun vrouw(lijke partner), dat wil niet zeggen dat ook jij/jouw partner ook zo is, het gaat ook hierbij om het gemiddelde. 


Madamecannibale schreef op 28-07-2021 om 08:55:

[..]

Het uit de context trekken is niet zo bedoeld.

Waar het mij om gaat is dat als een vriendin tegen mij klaagt dat zij minder verdiend dan haar mannelijke collega, en ik constateer dat hij hoger opgeleid is en er langer werkt. Dat ik dat als vrouw zijnde volgens die logica wel zou mogen zeggen en haar tegen mag spreken, maar een man dat niet zou mogen zeggen omdat hij zich niet in zou kunnen leven. Op die manier sla je elke inhoudelijk discussie tussen mannen/vrouwen, donkere/witte, hetero/lhbti of wat voor bevolkingsgroepen gelijk dood.

Het nadeel is dat in bijna alle landen mannen het wel zo geregeld hebben dat vrouwen niet de invloed hebben dat vrouwen de situatie kunnen veranderen en mannen wel (niet de individuele man). 

Het zijn mannen die nog steeds de wereld regeren, die het beleid bepalen en de inbreng van vrouwen nog steeds minimaal is. Nederland heeft bijvoorbeeld nog nooit een vrouwelijke premier gehad terwijl 50% van onze inwoners vrouw is. Je zou dus denken dat dit weerspiegeld wordt in machtsposities als regering/ zakenwereld maar dat is niet zo. Je mag dan spreken van institutioneel seksisme aangezien er geen enkele reden is dat de verhouding totaal scheef is terwijl vrouwen zo langzamerhand beter opgeleid zijn dan mannen.

Mannen kunnen dus wel empathisch reageren maar ze doen geen enkele stap om het te veranderen. Nergens is wettelijk vastgelegd dat het strafbaar is om vrouwen minder te betalen, je krijgt hooguit je gelijk na een rechtsgang, dat is niet alleen absurd maar ook een manier om vrouwen afhankelijk en klein te houden. 

Een blanke man die dus tegen je vriendin zegt dat ze niet mag klagen dat ze minder verdient vindt institutioneel seksisme geen probleem en dat wordt door de overheid gesteund en al zo lang als vrouwen bestaan dus welke zin heeft een discussie dan?`

Net als bij racisme, worden de rechten van vrouwen systematisch genegeerd en afgedaan als gezeur en lange tenen.

Madamecannibale schreef op 28-07-2021 om 08:55:

[..]

Het uit de context trekken is niet zo bedoeld.

Waar het mij om gaat is dat als een vriendin tegen mij klaagt dat zij minder verdiend dan haar mannelijke collega, en ik constateer dat hij hoger opgeleid is en er langer werkt. Dat ik dat als vrouw zijnde volgens die logica wel zou mogen zeggen en haar tegen mag spreken, maar een man dat niet zou mogen zeggen omdat hij zich niet in zou kunnen leven. Op die manier sla je elke inhoudelijk discussie tussen mannen/vrouwen, donkere/witte, hetero/lhbti of wat voor bevolkingsgroepen gelijk dood.

Dat hij hoger opgeleid is en er langer werkt is niet per se relevant. Bij hetzelfde werk hoort ook een gelijk salaris. In de praktijk is dat niet zo. 

Het kan nog zijn dat iemand meer verdient wegens uitzonderlijk presteren,  minder verdient omdat de persoon niet aan de eisen voor de functie voldoet. Maar je zou tenminste in dezelfde salarisschaal moeten zitten.

Geronimo3 schreef op 28-07-2021 om 09:02:

[..]

Misschien verdwijnt je ergernis als je weet dat onderzoeken nooit uitgaan van de uitzondering. Als er een onderzoek wordt gedaan wie spaghetti lekker vindt en uit een onderzoek blijkt dat 90 van de 100 mensen geen spaghetti lust dan is de conclusie dat mensen niet van spaghetti houden. De 10 procent die het wel lekker vindt is niet belangrijk want daar is het onderzoek niet opgericht.

Ik ging er van uit dat iedereen weet dat in statistieken het gemiddelde wordt genomen en niet het individu. Het klopt wat je zegt dat er gelukkig heel veel mannen zijn die geen vrouwenonderdrukkers zijn maar de feiten zijn dat uit onderzoekt blijkt dat de meeste het wel zijn. Zelfs tijdens de lockdown bleken mannen nog steeds onder te presteren in huis t.o.v. en buiten de lockdown hebben mannen met een gezin nog steeds meer vrije tijd dan hun vrouw(lijke partner), dat wil niet zeggen dat ook jij/jouw partner ook zo is, het gaat ook hierbij om het gemiddelde.


Dan zit er een tuthola van een vrouw als partner bij die dat gewoon laat gebeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.