Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

culturele toe-eigening

*even een wat serieuzere discussie tussendoor..*

Het valt mij op dat er de laatste tijd steeds meer ophef is mbt culturele toe-eigening. 

Wat is culturele toe-eigening?

Culturele toe-eigening of cultuurkaping (Engels: cultural appropriation) is de overname of het gebruik van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur. Sommige personen bekritiseren culturele toe-eigening, voornamelijk wanneer stijlelementen van een sociaal-etnische minderheid gebruikt worden door leden van de dominante cultuur. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_toe-eigening

Een recentelijk voorbeeld is Victoria Koblenko die onder vuur kwam te liggen omdat ze de haren op een specifieke manier had laten invlechten en ook Justin bieber ontving een hoop kritiek op zijn dreads. Beiden hebben hiervoor excuses aangeboden, wat ik heel symphatiek vind. Het pijnpunt wordt erkent en serieus genomen lijkt het.
Toch vraag ik mij af of het selectief verbieden van culturele gebruiken wel de oplossing is voor het probleem wat men probeert te bestrijden (stereotypering, ongelijheid, racisme..)

Ben benieuwd naar jullie mening omtrent dit onderwerp. 


Ik vind het eerlijk gezegd allemaal erg ver gaan. Als we zo doorgaan kunnen we helemaal niks meer, want er is altijd wel iemand op deze aardkloot die er aanstoot aan neemt. Ik denk soms echt waar zijn mensen mee bezig? Hoeveel waarde zit er daadwerkelijk achter de verkondigde opvatting, of is het om maar "iets" te kunnen zeggen en ergens tegenaan te kunnen schoppen? 

Ik vind het een beetje overtrokken. Alle culturen leven door elkaar en met elkaar en gebruiken en gewoontes worden omarmt. Is alleen maar leuk toch?

Van wat ik ervan begrijp (maar ik ben zelf geen deel van een minderheidscultuur) is het vooral pijnlijk dat waar minderheden worden bespot en gedupeerd voor het uitdragen van bepaalde kenmerken, de dominante cultuur deze kenmerken als een soort kostuum kan aan- of uittrekken en hier ook nog om bejubeld wordt, of zelfs geprezen als uitvinder ervan. 

Neem bijvoorbeeld de vlechtjes. Dit is een bepaalde haarstijl die hoort bij de zwarte cultuur. Het wordt vaak gezien als 'ghetto' door witte mensen, en waarschijnlijk zorgt het zelfs voor kleinere kansen op het vinden van een baan/promoties etc. Maar Victoria Koblenko kan ervoor kiezen om deze haarstijl aan te nemen, daarmee te profiteren van de vruchten van de zwarte cultuur, maar zij hoeft niet te dealen met de onderdrukkende gevolgen van het onderdeel zijn van die cultuur. Daarom wordt het als ongevoelig gezien. 

Je leest er veel over de laatste tijd. Ook over institutioneel racisme. Het heeft er bij mij toe geleid dat ik totaal niet meer weet wat okee is en wat niet. Ik vind mezelf geen racist (de meeste mensen zullen dat niet van zichzelf vinden denk ik) maar ik lees overal dat ik het wel ben/moet zijn en het dus zelf blijkbaar niet eens doorheb . Het is nooit mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten. Als ik vroeger op vakantie was vond ik het leuk om dan ook iets van kleding die je in dat land veel ziet te kopen en/of dragen. Nu blijkt dat ook allemaal fout te zijn. Ik vind het heel jammer dat alles zo op een weegschaaltje wordt gelegd. 

Millie91 schreef op 13-07-2021 om 15:30:

Van wat ik ervan begrijp (maar ik ben zelf geen deel van een minderheidscultuur) is het vooral pijnlijk dat waar minderheden worden bespot en gedupeerd voor het uitdragen van bepaalde kenmerken, de dominante cultuur deze kenmerken als een soort kostuum kan aan- of uittrekken en hier ook nog om bejubeld wordt, of zelfs geprezen als uitvinder ervan.

Neem bijvoorbeeld de vlechtjes. Dit is een bepaalde haarstijl die hoort bij de zwarte cultuur. Het wordt vaak gezien als 'ghetto' door witte mensen, en waarschijnlijk zorgt het zelfs voor kleinere kansen op het vinden van een baan/promoties etc. Maar Victoria Koblenko kan ervoor kiezen om deze haarstijl aan te nemen, daarmee te profiteren van de vruchten van de zwarte cultuur, maar zij hoeft niet te dealen met de onderdrukkende gevolgen van het onderdeel zijn van die cultuur. Daarom wordt het als ongevoelig gezien.

Ik begrijp de achtergrond ervan wel, maar vind het dus overtrokken. Je kunt het ook gewoon zien als: "Ze vindt die haardracht mooi en wil dat ook". Net als dat kroesharige mensen soms hun haar laten straighten.

Als we allemaal overal grote punten van gaan maken wordt het nooit wat met de samenleving.

Ik vind het jammer dat het zo negatief wordt uitgelegd. Als een man een rok draagt, of make up draagt, omdat hij dit mooi vindt, dan vind ik dat alleen maar leuk. 

Laat iedereen lekker doen waar hij /zij/hen zich goed bij voelt. Volgens mij is het invlechten van haar niet bedoeld als belediging, dus waarom het dan zo opvatten? 

Herfstappeltaart schreef op 13-07-2021 om 15:36:

[..]

Ik begrijp de achtergrond ervan wel, maar vind het dus overtrokken. Je kunt het ook gewoon zien als: "Ze vindt die haardracht mooi en wil dat ook". Net als dat kroesharige mensen soms hun haar laten straighten.

Als we allemaal overal grote punten van gaan maken wordt het nooit wat met de samenleving.

Blonderen en stijlen zou dan ook culturele toe- eigening zijn? 

Goh nooit zo over nagedacht dat ik me daardoor aangevallen moest voelen? 

Ik vind het heel erg ver gaan allemaal. Vikingen hadden ook vlechtjes en uit welke cultuur kwamen tattoos oorspronkelijk? 

Zie het juist als iets positiefs dat iemand een haarstijl of andere mode-uiting uit een andere cultuur omarmt. Dat zou moeten verbroederen, maar door het culturele toeeigening te noemen en af te keuren drijft het juist uit elkaar. 

Julali schreef op 13-07-2021 om 15:40:

[..]

Blonderen en stijlen zou dan ook culturele toe- eigening zijn?

Goh nooit zo over nagedacht dat ik me daardoor aangevallen moest voelen?

Het grote verschil is dat blanken niet te maken hebben met discriminatie en achterstelling in de maatschappij.

Nogmaals: ik begrijp de achterliggende gedachte wel, maar ben het er niet mee eens om dit soort dingen aandacht te geven.

We leven allemaal met elkaar en door elkaar. Culturele dingen overnemen en waarderen is alleen maar goed.

Herfstappeltaart schreef op 13-07-2021 om 15:42:

[..]

Het grote verschil is dat blanken niet te maken hebben met discriminatie en achterstelling in de maatschappij.

Nogmaals: ik begrijp de achterliggende gedachte wel, maar ben het er niet mee eens om dit soort dingen aandacht te geven.

We leven allemaal met elkaar en door elkaar. Culturele dingen overnemen en waarderen is alleen maar goed.

Als vrouw heb je daar wel degelijk mee te maken. En ook 'blondjes' worden al decennia lang belachelijk gemaakt (dom blondje) en gestigmatiseerd. 

Julali schreef op 13-07-2021 om 15:46:

[..]

Als vrouw heb je daar wel degelijk mee te maken. En ook 'blondjes' worden al decennia lang belachelijk gemaakt (dom blondje) en gestigmatiseerd.

Dat is waar maar het ging om culturele dingen had ik begrepen.

Ik begreep het nooit zo goed, tot ik een interview las met een Afro-amerikaanse vrouw. Op haar werk werd van haar verwacht dat ze haar haar niet in een afro droeg, of in vlechtjes, want dat was niet de juiste uitstraling dat het bedrijf wilde hebben, en eigenlijk nogal ghetto. Dat gold ook voor zogenaamde 'Afrikaanse' prints op kleding, sjaaltjes en wat dies meer zij. Eigenlijk werd zij gedwongen door het bedrijf om zo wit mogelijk over te komen in kleding en persoonlijke stijl. Ik snap dan dat het héél zuur voelt als je vervolgens een optreden ziet van - ik noem maar een - Justin Bieber, en iedereen jubelt over zijn haardracht, die jij als zwarte vrouw niet mag dragen en dat je op zijn minst achter je oren krabt waarom er met twee maten gemeten word.

Sophia_!

Sophia_!

13-07-2021 om 15:53

https://www.vice.com/nl/article/n7vadw/waarom-culturele-toe-eigening-van-de-zwarte-esthetiek-een-probleem-is 

Ik vond dit wel een mooi interview over dit onderwerp. 

Waarom denken wij als witte mensen nou weer dat het geen probleem is,  terwijl daar vanuit de oorspronkelijke cultuur anders over gedacht wordt? 

Een grote groep wordt gekwetst en de reactie is feitelijk:  "maar ik bedoelde het toch goed en blijf het gewoon doen. Zonder me wat van jou aan te trekken".  Best wel arrogant vind ik dat. 

Hasse88 schreef op 13-07-2021 om 15:51:

Ik begreep het nooit zo goed, tot ik een interview las met een Afro-amerikaanse vrouw. Op haar werk werd van haar verwacht dat ze haar haar niet in een afro droeg, of in vlechtjes, want dat was niet de juiste uitstraling dat het bedrijf wilde hebben, en eigenlijk nogal ghetto. Dat gold ook voor zogenaamde 'Afrikaanse' prints op kleding, sjaaltjes en wat dies meer zij. Eigenlijk werd zij gedwongen door het bedrijf om zo wit mogelijk over te komen in kleding en persoonlijke stijl. Ik snap dan dat het héél zuur voelt als je vervolgens een optreden ziet van - ik noem maar een - Justin Bieber, en iedereen jubelt over zijn haardracht, die jij als zwarte vrouw niet mag dragen en dat je op zijn minst achter je oren krabt waarom er met twee maten gemeten word.

Dàt is natuurlijk belachelijk en beschamend. Maar we moeten het niet omdraaien. Zo'n werkgever moet worden aangepakt. Ik vind het discriminerend om dat van een werknemer te eisen.

Je kunt wat verwacht wordt qua kleding/haardracht op je werk toch niet vergelijken met styling van artiesten (of sowieso mensen in hun vrije tijd)? Neem aan dat de SM-master ook niet in z'n leren broek met gat op de kont op zijn baan als kantoorbeambte hoeft te verschijnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.