Nieuws en actueel
Lollypopje
15-01-2022 om 14:09
BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)
naar aanleiding van dit nieuwsbericht
RTL legt The Voice stil na beschuldigingen seksueel grensoverschrijdend gedrag - https://nos.nl/l/2413158
Ik vind het schokkend, zeker als het waar is dat dit al jaren bekend was.
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
Lollypopje
11-02-2022 om 08:37
Lexus schreef op 11-02-2022 om 08:27:
Toch schrik je van hoe weinig besef er heerst over wangedrag als je de commentaren onder het nieuwsbericht leest:
https://www.nu.nl/media/6183405/telegraaf-verslaggever-van-wely-geschorst-wegens-seksueel-ongewenst-gedrag.html#coral_talk_wrapper
Die behelsen: - je mag ook niets meer tegenwoordig (imho vaak gezegd door hen die vaak net wat te opdringerig zijn) - ja ik moet eerst de feiten weten (waarom? moet je dat bij een inbraak ook?) en - er is nog niets bewezen en hij wordt al aan de schandpaal genageld (euh, hij geeft het zelf toe) - vrouwen doen het ook hoor (ja, zeggen we dat dat wel mag dan?)
Er is in de strijd tegen seksisme nog veel tegenstand te verwachten. Het duurt al lang en zal voorlopig niet ophouden.
Het ergste is. Ik schrik er niet meer van 
Jillz
11-02-2022 om 08:43
Lexus schreef op 11-02-2022 om 08:27:
Toch schrik je van hoe weinig besef er heerst over wangedrag als je de commentaren onder het nieuwsbericht leest:
https://www.nu.nl/media/6183405/telegraaf-verslaggever-van-wely-geschorst-wegens-seksueel-ongewenst-gedrag.html#coral_talk_wrapper
Die behelsen: - je mag ook niets meer tegenwoordig (imho vaak gezegd door hen die vaak net wat te opdringerig zijn) - ja ik moet eerst de feiten weten (waarom? moet je dat bij een inbraak ook?) en - er is nog niets bewezen en hij wordt al aan de schandpaal genageld (euh, hij geeft het zelf toe) - vrouwen doen het ook hoor (ja, zeggen we dat dat wel mag dan?)
Er is in de strijd tegen seksisme nog veel tegenstand te verwachten. Het duurt al lang en zal voorlopig niet ophouden.
Ja dit valt mij ook op. Overigens ook op andere onderwerpen als het over vrouwen gaat. Zo was er eerder dit jaar een artikel over vrouwen die de discussie met werkgever waren aangegaan over waarom zij minder (lees tot wel 30%) verdiende dan hun mannelijke collega met zelfde werk. Daar waren de reacties onder het artikel van dezelfde strekking: "er zijn ook mannen die minder verdienen", "we horen het verhaal maar van één kant" of "er zijn vast feiten weggelaten zoals partime dienst verband of minder ervaren".
Blijkbaar vertrouwen mensen dan niet alleen deze vrouwen niet, maar ook het journalistieke onderzoek dat vooraf gaat aan dit soort publicaties.
Lollypopje
11-02-2022 om 08:46
Jillz schreef op 11-02-2022 om 08:43:
[..]
Ja dit valt mij ook op. Overigens ook op andere onderwerpen als het over vrouwen gaat. Zo was er eerder dit jaar een artikel over vrouwen die de discussie met werkgever waren aangegaan over waarom zij minder (lees tot wel 30%) verdiende dan hun mannelijke collega met zelfde werk. Daar waren de reacties onder het artikel van dezelfde strekking: "er zijn ook mannen die minder verdienen", "we horen het verhaal maar van één kant" of "er zijn vast feiten weggelaten zoals partime dienst verband of minder ervaren".
Blijkbaar vertrouwen mensen dan niet alleen deze vrouwen niet, maar ook het journalistieke onderzoek dat vooraf gaat aan dit soort publicaties.
Ik denk dat het bij mannen ook komt, doordat zij het lezen als afkeuring van mannen. En tja dan moet je wel in de verdediging natuurlijk, want anders gaat het ten koste van je positie en je mannelijkheid.
SophisticatedCaribou75
11-02-2022 om 08:46
Jillz schreef op 11-02-2022 om 08:43:
[..]
Of ze willen het niet horen. Willen niet onder ogen komen dat zij, ondanks hun beperkte capaciteiten maar dankzij de slurf tussen hun benen, meer betaald krijgen, want 'kostwinnaar'. Vrouwen werken natuurlijk alleen maar voor de leuk. Nergens voor nodig enzo. Ook hier weer wordt alles in twijfel getrokken in een poging het eigen ego te beschermen. Niet alle mannen kunnen tegen een stootje.
SophisticatedCaribou75
11-02-2022 om 08:49
Lollypopje schreef op 11-02-2022 om 08:46:
[..]
Ik denk dat het bij mannen ook komt, doordat zij het lezen als afkeuring van mannen. En tja dan moet je wel in de verdediging natuurlijk, want anders gaat het ten koste van je positie en je mannelijkheid.
Als je elk verhaal over seksuele intimidatie van vrouwen, of het achterstellen van vrouwen, het verachten van vrouwen etc, opvat als een aanval op álle mannen, ben je een groter onderdeel van het probleem dan je denkt. „Er zijn ook goede mannen” zeggen, is sowieso best gek. Want wat zijn goeie mannen? Mannen die geen dickpics sturen? Mannen die niet verkrachten? Is mannelijkheid zo broos dat elke keer als een man over de schreef gaat, de rest van de geslachtsgenoten dankbaarheid, geruststelling en waardering moet worden betoond?
Lexus
11-02-2022 om 09:13
niet_rechts schreef op 11-02-2022 om 08:37:
[..]
Ik gooi deze er maar weer eens in. Hoop dat je ze kunt lezen. Erg de moeite waard.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/25/hallo-john-de-mol-dit-had-je-kunnen-doen-a4083199
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/01/niet-alle-mannen-kunnen-tegen-een-stootje-a4083955
Knip en plak van een klein stukje, als lokkertje
Je mag niet eens meer flirten!
Als je het verschil niet ziet tussen flirten en een dickpic sturen, grenzen over gaan en seksueel pestgedrag, kun je misschien inderdaad beter stoppen met flirten.
Niet alles gaat over mannen. Het gaat nu even over vrouwen. Mannenrechten zijn heel belangrijk, maar hoeven niet óveral bij gehaald te worden.
Als het seksuele intimidatie en verkrachting betreft zijn mannelijke daders in de absolute meerderheid. En hoewel jij niet zo bent (!), zijn er helaas genoeg mannen die dat wél zijn. Ontkracht dat probleem niet. Probeer onze stemmen niet te verdrinken in een poging je ego te beschermen.
Ik kon het eerste stuk lezen, goed stuk inderdaad.
Ik heb wel eens het gevoel dat juist mensen die aankomen met 'niet alle mannen zijn zo hoor' (wordt ook heel veel heel snel door vrouwen gezegd) juist mensen zijn die ergens wel voelen hoe groot en veelomvattend het probleem van seksisme is maar er niet aan willen dat te onderkennen in hun eigen leven. Liever in ignorant bliss leven zeg maar.
De meeste mannen verkrachten niet. Maar de meeste verkrachters zijn wel mannen.
Dat weten de mensen die snel beginnen te roepen 'niet alle mannen zijn zo' misschien wel heel goed. En zolang we dat niet onder ogen zien of verhullen met niet hout snijdende argumenten ('vrouwen misbruiken ook' ja joh maar we weten toch allemaal dat dat maar een heel klein percentage is) komen we nergens.
SophisticatedCaribou75
11-02-2022 om 09:23
Lexus schreef op 11-02-2022 om 09:13:
[..]
Ik kon het eerste stuk lezen, goed stuk inderdaad.
Ik heb wel eens het gevoel dat juist mensen die aankomen met 'niet alle mannen zijn zo hoor' (wordt ook heel veel heel snel door vrouwen gezegd) juist mensen zijn die ergens wel voelen hoe groot en veelomvattend het probleem van seksisme is maar er niet aan willen dat te onderkennen in hun eigen leven. Liever in ignorant bliss leven zeg maar.
De meeste mannen verkrachten niet. Maar de meeste verkrachters zijn wel mannen.
Dat weten de mensen die snel beginnen te roepen 'niet alle mannen zijn zo' misschien wel heel goed. En zolang we dat niet onder ogen zien of verhullen met niet hout snijdende argumenten ('vrouwen misbruiken ook' ja joh maar we weten toch allemaal dat dat maar een heel klein percentage is) komen we nergens.
Als reactie op "niet alle mannen" heb ik twee goede reacties gelezen die ik je graag ter recycling aanbiedt
1. Niet alle mannen zijn zo, wel alle vrouwen overkomt het (#nietallemannen mag dan jullie slogan zijn, #welallevrouwen is de onze)
2. Zie hierboven: Is mannelijkheid zo broos dat elke keer als een man over de schreef gaat, de rest van de geslachtsgenoten dankbaarheid, geruststelling en waardering moet worden betoond?
Lexus
11-02-2022 om 09:43
niet_rechts schreef op 11-02-2022 om 09:23:
[..]
Als reactie op "niet alle mannen" heb ik twee goede reacties gelezen die ik je graag ter recycling aanbiedt
![]()
1. Niet alle mannen zijn zo, wel alle vrouwen overkomt het (#nietallemannen mag dan jullie slogan zijn, #welallevrouwen is de onze)
2. Zie hierboven: Is mannelijkheid zo broos dat elke keer als een man over de schreef gaat, de rest van de geslachtsgenoten dankbaarheid, geruststelling en waardering moet worden betoond?
Ja ik vind het goede reacties maar vooral als 'niet alle mannen' door een man gezegd wordt. Maar het wordt ook vaak door vrouwen gezegd. En als je dan nr 1. zegt, zeggen ze 'nou mij niet hoor', of 'ja nou ja, dat was een grapje' bij nr twee: Ik heb menigmaal doorgevraagd waarom zo'n dame dan de rest van de mannen per se moest verdedigen. Dat werd meestal beantwoord met een schouderophalen of een 'ja je bent zo fel maar er zijn heus wel leuke mannen' Zucht ja, weet ik ook wel, gaat het nu niet over.
Mija
11-02-2022 om 09:48
Lollypopje schreef op 11-02-2022 om 07:01:
[..]
Wat erg inderdaad.
Natuurlijk is het verschrikkelijk dat hij bedreigt is, maar ook iemand die bedreigt is kan een lul zijn. Waarom is het zo moeilijk om dat te erkennen? Om gewoon te zeggen dat wat hij heeft gedaan niet kan en dat het daarom begrijpelijk is dat hij op non actief staat?
Valt me heel erg tegen van John. Alsof bedreigd worden een vrijbrief is voor onfatsoenlijk gedrag.
Waarschijnlijk voelt iedereen de druk om over een vriend die zich op deze manier gedraagt te zeggen: ‘Hij is een klootzak. Ik wil hem nooit meer zien.’ En vdH gaat zich dan soort van verantwoorden en verontschuldigen waarom hij dat niet doet. Misschien is hem er wel naar gevraagd door de journalist? Maar hij had hier beter niks over kunnen zeggen. Wat jij ook zegt, puur op de zaak zelf reageren en gedrag ondubbelzinnig afkeuren was beter en voldoende geweest.
Lollypopje
11-02-2022 om 09:57
Wat ik trouwens wel mooi vind is dat er in mijn omgeving nu ook juist een gesprek ontstaat over seksueel overschrijdend gedrag bij mannen, los van de gender van de dader. Want ook juist onder mannen is veel schaamte als hen zoiets overkomt.
Niet om het gesprek af te leiden van wat vrouwen meemaken, maar het laat zien hoe breed het probleem is.
En dat als vrouwen al zulk commentaar krijgen als hierboven beschreven, durf je als man nog minder naar buiten te treden. Want een man moet die dingen toch leuk vinden als uberseksuele wezens?
Hoewel het me niet verbaasde, schrok ik wel van die verhalen en de hoeveelheid pijn en schaamte die er onder zit. Want als een man bijvoorbeeld seksueel geintimideerd wordt door zijn vrouwelijke baas (en ja dat komt minder voor), dan schijnt die dat leuk te moeten vinden. Als je de reacties van sommige simpele mannen moet geloven.
Ik hoop echt dat dit alles tot gevolg heeft dat de schaamte bij alle slachtoffers, vrouwen en mannen, verdwijnt en dat er een cultuur ontstaat waarbij die dingen niet worden weggelachen of in de doofpot worden gestopt maar en public worden afgewezen.
Moxxie
11-02-2022 om 10:27
Ik baal enorm van dit nieuws over Mick van Wely, had hem best hoog zitten
.
Lexus
11-02-2022 om 10:37
Moxxie schreef op 11-02-2022 om 10:27:
Ik baal enorm van dit nieuws over Mick van Wely, had hem best hoog zitten
.
ja begrijp ik en dat is ook het allermoeilijkste in deze kwestie: mensen kunnen aardig zijn en goed in hun vak maar toch dit soort dingen doen. Het is lastig bij elkaar te krijgen in een totaalbeeld van iemand.
Jillz
11-02-2022 om 11:44
Lollypopje schreef op 11-02-2022 om 09:57:
Wat ik trouwens wel mooi vind is dat er in mijn omgeving nu ook juist een gesprek ontstaat over seksueel overschrijdend gedrag bij mannen, los van de gender van de dader. Want ook juist onder mannen is veel schaamte als hen zoiets overkomt.
Niet om het gesprek af te leiden van wat vrouwen meemaken, maar het laat zien hoe breed het probleem is.
En dat als vrouwen al zulk commentaar krijgen als hierboven beschreven, durf je als man nog minder naar buiten te treden. Want een man moet die dingen toch leuk vinden als uberseksuele wezens?
Hoewel het me niet verbaasde, schrok ik wel van die verhalen en de hoeveelheid pijn en schaamte die er onder zit. Want als een man bijvoorbeeld seksueel geintimideerd wordt door zijn vrouwelijke baas (en ja dat komt minder voor), dan schijnt die dat leuk te moeten vinden. Als je de reacties van sommige simpele mannen moet geloven.
Ik hoop echt dat dit alles tot gevolg heeft dat de schaamte bij alle slachtoffers, vrouwen en mannen, verdwijnt en dat er een cultuur ontstaat waarbij die dingen niet worden weggelachen of in de doofpot worden gestopt maar en public worden afgewezen.
Herkenbaar ik heb ook mannen gesproken die zelf te maken hebben gehad met seksueel grensoverschrijdend gedrag voor hen is het ook enorm pijnlijk en ik hoop dat daar ook aandacht voor komt.
Ik heb het idee dat de mannen die roepen "vrouwen doen het ook" en "mannen kunnen ook slachtoffer zijn" nooit zelf slachtoffer zijn geweest. Want dan begrijp je hoe vervelend het is en dat de discussie niet gaat over wie het doet, maar over het leed dat het veroorzaakt bij het slachtoffer.
En nu worden vrouwelijke slachtoffers, over de rug van mannelijke slachtoffers, weggezet als niet zeuren het kan ons allemaal gebeuren. Dat vind ik gewoon echt heel naar zowel naar vrouwelijke slachtoffers als naar mannelijke slachtoffers.
Ik hoop met je mee dat alle slachtoffers in de toekomst een luisterend in plaats van een veroordelend oor kunnen vinden. Man, vrouw en alles daar tussenin.
er.is.maar.1.Pino
11-02-2022 om 14:15
Rondstruiner schreef op 11-02-2022 om 07:34:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik zou het pas erg vinden als vd Heuvel het zou ontkennen of bagatelliseren, maar dat doet hij niet. Als je samen iets heftigs meemaakt en een band hebt, kan ik me goed voorstellen dat je in een enorme spagaat terecht komt. Iemand is nooit alleen maar slecht of alleen maar goed.
Partners, familie en vrienden zijn nergens schuldig aan als ze iemand niet direct uit hun leven bannen.
Ik begrijp wat je bedoelt Rondstruiner, maar ik vind dat het gedrag met dit soort verklaringen en uitlatingen weldegelijk gebagatelliseerd wordt. Want het wordt afgezet tegen “hij deed ook zoveel goeds” - dat maakt het niet minder erg voor de slachtoffers, hun leed krimpt daar niet van. Maar dat beeld wordt wel geschetst, men komt op voor het karakter van de dader en niet de slachtoffers. Daarbij zijn dit soort statement koren op de molen van de mannen die “er niet aan willen” dat seksueel grensoverschrijdend gedrag bestaat. Die voelen zich gesterkt en kakelen lekker verder, waarbij dit “akkefietje” een voetnoot wordt. En daarom zou ik graag zien dat het over de slachtoffers gaat en hoe erg het voor hen is, en dat er verder niets aan wordt toegevoegd. Dat je iemand niet laat vallen begrijp ik, maar dat vertel je dan maar even privé of zo - dat hoeft niet een publiek statement te zijn.
Moxxie
11-02-2022 om 14:29
John geeft aan diep teleurgesteld te zijn en dat zijn gedachten in de eerste plaats zijn bij de collega's die dit is aangedaan.
Het moet ook weer niet zo zijn dat we nu een vast format gaan hanteren voor gepaste reacties en iedereen die daar iets van afwijkt of iets aan toevoegt meteen gaan veroordelen. Nou ja, dat vind ik dan.