Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

BOOS en het misbruik bij TVOH (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lexus schreef op 21-01-2022 om 12:00:

[..]

oh ja? noem eens een voorbeeld? Hoe weet je dat? Van die vrouwen of van die mannen? (het veel gehoorde in mijn ogen dommige 'je kan ook niks meer zeggen als man tegen woordig')

Komt het ook in je op dat mannen zeggen dat ze het respectvol bedoelen maar dat het heel anders over kan komen (en oprecht anders kan zijn) voor een vrouw?

Is niet de hele redenette van 'je kan ook niks meer zeggen' een narrative om seksistische uitingen in stand te houden zonder daar accountable voor te zijn?

En dat is dus het lastige. Dat het anders kan overkomen op de vrouw en dat dat per vrouw ook weer kan verschillen.

Ik weet het overigens van de mannen en die ken ik al lang en goed genoeg om te weten dat ze het wel degelijk respectvol bedoelden. 

Malibu2 schreef op 21-01-2022 om 12:06:

[..]

En dat is dus het lastige. Dat het anders kan overkomen op de vrouw en dat dat per vrouw ook weer kan verschillen.

Ik weet het overigens van de mannen en die ken ik al lang en goed genoeg om te weten dat ze het wel degelijk respectvol bedoelden.

geef eens een voorbeeld dan en waarom check je niet bij die vrouwen waarom zij het zo disrespectvol vinden? Een man kan tegen jou zeggen 'ja ik zei alleen maar 'wat zie je er leuk uit vandaag, maar dat mag blijkbaar niet meer'. Terwijl die vrouw kan zeggen: ja maar terwijl hij dat zei kleedde hij me uit met zijn ogen of 'hij keek alleen maar naar mijn borsten terwijl hij dat zei'. 

En wat hierboven gezegd wordt: het zijn meestal de mannen die toch net wat te ver gaan die zeggen 'ja je kan ook niks meer zeggen tegenwoordig'. Nee jij niet denk ik dan. Niet op de manier waarop je dingen altijd net te seksistisch zei. 

Maar nogmaals: dat is niet in regels te vatten dus je bezwaren zijn irrelevant. Blijft dat ik het goed vind dat mannen eens gaan nadenken over hun seksistisch gedrag. 

Malibu2 schreef op 21-01-2022 om 12:06:

[..]

Precies. Ik heb jaren in een mannenomgeving gewerkt en daar gingen behoorlijk schuine opmerkingen over en weer terwijl ik nooit ongepast bepoteld ben (een hand op schouder vind ik niet ongepast, dat doen/deden mannen ook bij elkaar om de haverklap)

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-01-2022 om 12:15

Lexus schreef op 21-01-2022 om 11:51:

Mensen het is toch van de gekke dat mannen niet het verschil zouden weten tussen een ranzig bedoelde opmerking en een respectvolle opmerking. Over een een respectvolle opmerking zal niemand vallen. Ze hoeven alleen maar introspectie over hun eigen drijfveer te hebben. Is dat te moeilijk of zo?
Ze weten het best en anders is het nu de tijd om het te leren.

En wederom: wat is dat toch met al die vrouwen die zo nodig voor mannen op willen komen?

Omdat er ook mannen zijn die wel de fatsoensnormen uitdragen.

redbulletje schreef op 21-01-2022 om 12:10:

[..]

Precies. Ik heb jaren in een mannenomgeving gewerkt en daar gingen behoorlijk schuine opmerkingen over en weer terwijl ik nooit ongepast bepoteld ben (een hand op schouder vind ik niet ongepast, dat doen/deden mannen ook bij elkaar om de haverklap)

Noem eens wat van die schuine opmerkingen die jij wel ok vond?

Lexus schreef op 21-01-2022 om 10:55:

[..]

Maar laten we vooral blijven beseffen dat dit grensoverschrijdende gedrag in alle sectoren voorkomt: politie, danswereld, parlement, turnwereld, kerk, bedrijfsleven, spirituele groepjes etc etc. En niet te vergeten: in gezinnen en op straat.

Het is een maatschappijbreed probleem en ik vind dat het ook zo benaderd dient te worden.

Toch zou in een aantal bedrijven waar ik gewerkt heb dat gedrag van zo'n Rietbergen echt niet getolereerd worden. 

Ik heb lang bij een grote financiële instelling gewerkt, en daar was veel aandacht voor gedrag op de werkvloer. Als zo rond 2006 herinner ik me dat daar verplichte sessies met teams werden georganiseerd over ongewenst gedrag op de werkvloer. Bedoeld om daarover met elkaar in gesprek te gaan, wat is ongewenst, waarom is het ongewenst, vinden we allemaal hetzelfde ongewenst, wat doe je als je het ziet gebeuren of zelf meemaakt. Er waren en zijn procedures en aanspreekpunten, en vertrouwenspersonen uiteraard.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet voorkomt, per afdeling kan de cultuur verschillen in een groot bedrijf. Maar ondanks de slechte naam die die sector heeft qua integriteit, doen ze hier veel aan, er is daar echt wel een en ander veranderd. Dat ontbreekt hier bij De Mol natuurlijk volkomen.

Maar er zijn helaas nog veel te veel plekken waar dit soort creeps gewoon hun gang kunnen gaan inderdaad.

Tickel schreef op 21-01-2022 om 12:15:

[..]

Omdat er ook mannen zijn die wel de fatsoensnormen uitdragen.

maar niemand beweert toch het tegendeel? Waarom die drift om mannen te verdedigen? Ik vind het vreemd. Als iemand de moord op Floyd afkeurt, ga je toch ook niet zeggen 'ja maar er zijn ook fatsoenlijke witte mensen' ? 

redbulletje schreef op 21-01-2022 om 12:10:

[..]

Ik weet niet of jij zo'n vrouw bent maar: "er zijn ook vrouwen die zich vereerd voelen door niet-respectvolle opmerkingen. Ik vind dat je dan bij jezelf te rade mag gaan." (citaat van mijzelf)

Ik vind dat ook vrouwen die zich seksistische shit laten weggevallen zich af mogen vragen waarom ze dat doen. Dat het over en weer is zegt me niks, vaak gaan vrouwen 'net zo tof doen' als een soort harnas terwijl ze het niet eens menen

Poezie schreef op 21-01-2022 om 12:16:

[..]

Noem eens wat van die schuine opmerkingen die jij wel ok vond?

Goh, dat zou ik echt niet meer weten, gewoon schuine grappen die mannen maar net zo goed vrouwen onderling maken, maar een opmerking als 'hee lekker ding' of 'schat' werd regelmatig in de dagelijke omgang gebruikt onderling zonder enige seksuele lading. Gesis daarentegen komt uiterst bedreigend op me over, dat is roofdiergedrag. 

Rondstruiner schreef op 21-01-2022 om 12:18:

[..]

Toch zou in een aantal bedrijven waar ik gewerkt heb dat gedrag van zo'n Rietbergen echt niet getolereerd worden.

Ik heb lang bij een grote financiële instelling gewerkt, en daar was veel aandacht voor gedrag op de werkvloer. Als zo rond 2006 herinner ik me dat daar verplichte sessies met teams werden georganiseerd over ongewenst gedrag op de werkvloer. Bedoeld om daarover met elkaar in gesprek te gaan, wat is ongewenst, waarom is het ongewenst, vinden we allemaal hetzelfde ongewenst, wat doe je als je het ziet gebeuren of zelf meemaakt. Er waren en zijn procedures en aanspreekpunten, en vertrouwenspersonen uiteraard.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet voorkomt, per afdeling kan de cultuur verschillen in een groot bedrijf. Maar ondanks de slechte naam die die sector heeft qua integriteit, doen ze hier veel aan, er is daar echt wel een en ander veranderd. Dat ontbreekt hier bij De Mol natuurlijk volkomen.

Maar er zijn helaas nog veel te veel plekken waar dit soort creeps gewoon hun gang kunnen gaan inderdaad.

Ik heb bij geen enkele werkgever gewerkt waar ik gedrag van deze omvang zou hebben verzwegen als ik het had waargenomen. Ik heb er vertrouwen in dat ik een weg zou hebben gevonden om het ergens neer te leggen. En daarmee bedoel ik niet dat ik altijd zo dapper zou zijn geweest en onder alle omstandigheden een 'verzetsstrijder' zou zijn geweest: dat is niet zo. Ik kan me heus voorstellen dat ik die weg niet zou zien of niet zou durven inslaan. Maar gelukkig heb ik dus alle organisaties waarin ik gewerkt heb als veilig genóeg ervaren. Een organisatie waar zoveel mensen die weg niet zien, daar is mijns inziens wel echt wat grondig verziekt. Dat ligt niet aan de dapperheid van individuele mensen. 

Lexus schreef op 21-01-2022 om 12:23:

[..]

Ik weet niet of jij zo'n vrouw bent maar: "er zijn ook vrouwen die zich vereerd voelen door niet-respectvolle opmerkingen. Ik vind dat je dan bij jezelf te rade mag gaan." (citaat van mijzelf)

Ik vind dat ook vrouwen die zich seksistische shit laten weggevallen zich af mogen vragen waarom ze dat doen. Dat het over en weer is zegt me niks, vaak gaan vrouwen 'net zo tof doen' als een soort harnas terwijl ze het niet eens menen

Ik zou me zeker niet vereerd voelen door een dickpic als je dat bedoelt, maar ik heb me altijd fijner gevoeld als one of the guys. Mannen zijn vaak duidelijker. 

Vrouwengedrag onderling heb ik nooit goed kunnen aanvoelen (autist), dat is een stuk complexer tussen wat ze zeggen en wat ze bedoelen. 

Ginevra schreef op 21-01-2022 om 11:30:

[..]

Ik heb het al eerder gezegd, en ik zeg het weer opnieuw. Ik vind het ongeloofwaardig dat dit voor volwassen, emotioneel ontwikkelde mensen serieus een punt is.

Een collega die zegt: mooie trui zeg! --> prima
Een collega die zijn ogen over mijn borsten laat dwalen, knipoogt en dan langzaam zegt: móóóie trui hoor! --> helemaal niet prima

Snap je dat niet? Vraag je dan als man af of je het ook op diezelfde manier tegen je dochter zou zeggen. Of wat je ervan vindt als een andere vent het tegen je dochter zegt. Geeft dat een onfris gevoel? Zeg het dan maar niet.

Is er sprake van een machtsverschil, of kan de ander in de problemen komen als ze zegt: "ik vind zulke opmerkingen niet leuk"? Of wacht je tot anderen de kamer uit zijn voor je je opmerking maakt? Dan klopt er iets niet.

Ik vind het niet zo moeilijk hoor.

Eens. Ik merk ook helemaal niet dat mijn collega's hier nou moeite mee hebben. De meeste mensen weten prima wat wel en niet gepast is op de werkvloer, de bedrijfscultuur moet dat gewoon ondersteunen en de rotte appels moeten aangepakt worden. En er wordt desondanks heus geflirt op mijn werk en er ontstaan ook gewoon relaties. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-01-2022 om 12:32

Lexus schreef op 21-01-2022 om 12:20:

[..]

maar niemand beweert toch het tegendeel? Waarom die drift om mannen te verdedigen? Ik vind het vreemd. Als iemand de moord op Floyd afkeurt, ga je toch ook niet zeggen 'ja maar er zijn ook fatsoenlijke witte mensen' ?

Ik vind het niet heel vreemd als ik de berichten hier lees. 

Lexus schreef op 21-01-2022 om 12:08:

[..]

Een man kan tegen jou zeggen 'ja ik zei alleen maar 'wat zie je er leuk uit vandaag, maar dat mag blijkbaar niet meer'. Terwijl die vrouw kan zeggen: ja maar terwijl hij dat zei kleedde hij me uit met zijn ogen of 'hij keek alleen maar naar mijn borsten terwijl hij dat zei'.

Dat.

Zelfs de uitdrukking 'lekker ding' kan op verschillende manieren overkomen. "Ja lekker ding ben jij, jij denkt zeker dat ik niks beters te doen heb" als plaagstootje als je iemand voor de grap vraagt nog even het magazijn leeg te halen, is een heel andere uitdrukking dan "zoooooo, lekker ding" als je in je eentje in het voorraadhok staat. 

En dan kan je klagen dat de één wel lekker ding mag zeggen, en de ander niet. Tja de context verschilt.

En dan nog, zelfs als je alleen maar 'goedemorgen' zegt zullen mensen daar wel eens knorrig op reageren. Soms doen mensen inderdaad vervelend omdat ze zelf chagrijnig zijn. Niettemin heb ik nog weinig mensen horen klagen dat ze aangetast worden in hun recht om goedemorgen te zeggen.

Lexus schreef op 21-01-2022 om 12:08:

[..]

geef eens een voorbeeld dan en waarom check je niet bij die vrouwen waarom zij het zo disrespectvol vinden? Een man kan tegen jou zeggen 'ja ik zei alleen maar 'wat zie je er leuk uit vandaag, maar dat mag blijkbaar niet meer'. Terwijl die vrouw kan zeggen: ja maar terwijl hij dat zei kleedde hij me uit met zijn ogen of 'hij keek alleen maar naar mijn borsten terwijl hij dat zei'.

En wat hierboven gezegd wordt: het zijn meestal de mannen die toch net wat te ver gaan die zeggen 'ja je kan ook niks meer zeggen tegenwoordig'. Nee jij niet denk ik dan. Niet op de manier waarop je dingen altijd net te seksistisch zei.

Maar nogmaals: dat is niet in regels te vatten dus je bezwaren zijn irrelevant. Blijft dat ik het goed vind dat mannen eens gaan nadenken over hun seksistisch gedrag.

Waarom wil je niet aannemen dat mannen het wel degelijk goed kunnen bedoelen? Een vrouw kan zeggen: hij kleedde me uit met zijn ogen terwijl de blik van de man net valt op de opvallende ketting die ze draagt of een lichte haar op haar donkere kleding of weet ik veel wat. De perceptie van de vrouw kan verkeerd zijn. Hoeft niet maar kan wel. 

Ik vind je laatste zin wel heel bijzonder: "Blijft dat ik het goed vind dat mannen eens gaan nadenken over hun seksistisch gedrag." 

Heb jij een hekel aan mannen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.