Nieuws en actueel
PensioNada
29-04-2026 om 22:23
AZC weg er mee
Omdat ik zowel van links als rechts filmpjes kijk op YouTube over de asielcrisis, krijg ik tegenwoordig wel eens filmpjes van PowNews voorgeschoteld. Vandaag over een demonstratie in Apeldoorn waar de paar tegendemonstranten dusdanig werden bedreigd dat ze uiteindelijk door de politie in veiligheid moesten worden gebracht. Een aantal demonstranten tegen AZC's waren volledig hysterisch en hadden echt het idee dat elke mannelijke asielzoeker een potentiële moordenaar en verkrachter is. Hoe kan de overheid dit beter regelen. Alle asielzoekers het land uit is geen antwoord, want dat kan niet. Maar wat dan wel?
Yumi
03-05-2026 om 23:42
Alice12 schreef op 03-05-2026 om 18:27:
[..]
Hahah, we gaan wel echt heel ver met willen deugen. Die dikke witte vrouw die een moslim in de kont knijpt. Hoe verzinnen ze het.
Dit
Dat filmpje ook over onveiligheid het ov in Londen, werd ondanks dat ze een diversiteitstracker hadden gebruikt afgekeurd, vanwege de keuze voor een dader van kleur, ondanks de twee heldinnen van kleur in hetzelfde filmpje.
Maar de Britse Autoriteit voor Advertentiestandaarden oordeelde anders: hier was sprake van een negatief, raciaal stereotype. De link tussen zwarte (jonge)mannen en ‘bedreigend gedrag’ heette ‘schadelijk’ en ‘onverantwoord’ en ‘zou waarschijnlijk ernstige aanstoot geven’.
Yumi
03-05-2026 om 23:43
Poezenmeisje schreef op 03-05-2026 om 19:32:
Ze hebben mij als voorbeeld genomen?
Ik werd als volwassene ooit nageroepen door een snotneus van een jaar of acht, negen "Hé trut, ik wil met je neuken!!"
Ik ben van mijn fiets gestapt, naar hem toe gelopen en heb gezegd "Nou, doe je broek dan uit, anders lukt het niet".
Waarom hij vervolgens wegrende?? 🤔🤔
😂
Handschoenvrouw
04-05-2026 om 03:04
Yumi schreef op 03-05-2026 om 10:57:
Deze rare discussie doet me denken aan een artikel....
Zeg blanke vrouwen, stop eens met het aanranden van jongens als Samir
Wat een onzincampagne zeg. Meer dan 90% van alle verdachten van zedendelicten is man.
PensioNada
04-05-2026 om 06:06
Terug naar de anti AZC-protesten. In IJsselstein is er met een soort pijp met vuurwerk op de politie geschoten. En dan klagen ze over het gevaar wat asielzoekers vormen...
Yumi
04-05-2026 om 10:18
Handschoenvrouw schreef op 04-05-2026 om 03:04:
[..]
Wat een onzincampagne zeg. Meer dan 90% van alle verdachten van zedendelicten is man.
Ik denk dat jij het artikel niet goed gelezen hebt en daarom de boodschap niet helemaal begrijpt...
Yumi
04-05-2026 om 12:35
PensioNada schreef op 04-05-2026 om 06:06:
Terug naar de anti AZC-protesten. In IJsselstein is er met een soort pijp met vuurwerk op de politie geschoten. En dan klagen ze over het gevaar wat asielzoekers vormen...
Een aanval op de politie is onaanvaardbaar. Je onveilig voelen vanwege mensen die hier te gast zijn ook, vandaar dat de Gemeenten ondersteuning aanvragen, om het gevaar in toom te houden.
Sommige asielzoekers zorgen voor overlast. Denk hierbij aan winkeldiefstal, geweld, bedreigingen en vernielingen. In 2024 verbleven 106.065 asielzoekers enige tijd in een opvanglocatie. Hiervan was 11% betrokken bij een incident en werd 3% verdacht van een strafbaar feit. Mensen die wonen of werken op een opvanglocatie, bewoners en ondernemers in de buurt kunnen zich door incidenten onveilig voelen.
Aanpak overlast asielzoekers | Asielbeleid | Rijksoverheid.nl
Overlast en crimineel gedrag van asielzoekers is onaanvaardbaar. Het heeft grote
impact op de betrokkenen, de omgeving en het draagvlak voor opvang. Via een
nationale aanpak doen we er als Rijk alles aan om overlast door asielzoekers
beheersbaar te houden. Omdat overlast altijd binnen gemeentegrenzen wordt
ervaren, zijn we alleen effectief in onze aanpak als er aanvullend lokaal maatwerk
is.
De overheid ondersteunt gemeenten bij de aanpak van overlast van asielzoekers.
In 2025 is er €3 miljoen beschikbaar gesteld voor het nemen van lokale
maatregelen. Gemeenten kunnen daarmee zelf bepalen welke maatregelen het
beste bij hun lokale situatie past, bijvoorbeeld de inzet van buitengewoon
opsporingsambtenaren (boa's), bodycams, extra cameratoezicht of het
organiseren van extra sport en activiteiten.
Financiering en verdeling per gemeente 2026
Voor 2026 zal er wederom financiering beschikbaar worden gesteld aan
gemeenten voor het nemen van lokale maatregelen voor de aanpak van overlast
door asielzoekers. Uw gemeente kan hiervoor haar interesse kenbaar maken.
In de verdeling zal rekening worden gehouden met het aantal opvangplekken in
een gemeente. Voor gemeenten die volgens de bestuursovereenkomst met het
COA minder dan 1.000 opvangplekken hebben is in beginsel een maximale
bijdrage van 100.000 inclusief BTW beschikbaar. Voor gemeente met minimaal
1.000 en maximaal 1.499 opvangplekken is dit 150.000 inclusief BTW. Voor
gemeenten met 1.500 plekken of meer volgens de bestuursovereenkomst met het
COA is dit maximaal 200.000 euro. Op het moment dat het totaal beschikbare
budget wordt overvraagd kunnen deze maximale bedragen evenredig worden
verlaagd. Ook zal rekening worden gehouden met gemeenten die overlast in en
rondom het stationsgebied aanpakken en met gemeenten met locaties voor
alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
brief aan gemeenten over de decentrale uitkering aanpak overlastgevende asielzoekers 2026.
felija
05-05-2026 om 21:11
Ik geef een andere titel aan dit topic: Een gemiddeld AZC valt reuze mee, of zoiets.
https://chrisklomp.nl/onveiligheid-azc-is-een-gevoelscrisis/?fbclid=IwRlRTSARlc7VleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeXTRG8DdWGL4GkOtqmrb_LsPWCKwpZdbUQCjBAKj5zIOs5kv3GVkZ6fcmnVA_aem_yne5_re-fUChVRNqGVCpHA
Handschoenvrouw
06-05-2026 om 08:46
De politie weer bekogeld met vuurwerk. Daar zijn weer wat trommelvliezen beschadigd geraakt.
Onrust bij azc-protest in Apeldoorn - https://nos.nl/l/2613284
Zilver_gray
06-05-2026 om 09:16
felija schreef op 05-05-2026 om 21:11:
Ik geef een andere titel aan dit topic: Een gemiddeld AZC valt reuze mee, of zoiets.
https://chrisklomp.nl/onveiligheid-azc-is-een-gevoelscrisis/?fbclid=IwRlRTSARlc7VleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeXTRG8DdWGL4GkOtqmrb_LsPWCKwpZdbUQCjBAKj5zIOs5kv3GVkZ6fcmnVA_aem_yne5_re-fUChVRNqGVCpHA
Wat een goede post! Men zou zich eens moeten verdiepen in de daadwerkelijke onderzoeken en cijfers! Verfrissend stuk weer van Chris Klomp
Mick87
06-05-2026 om 09:40
Poezenmeisje schreef op 30-04-2026 om 21:16:
Ik weet niet waartegen "we" op 16 mei nationaal zouden moeten protesteren, maar ik mag hopen dat het gaat om beter onderwijs, want met de topografie is het treurig gesteld....
Taalkundig klopt het ook niet. Afgeregeld is een contaminatie
Poezenmeisje
12-05-2026 om 14:17
Tuig.
Een ander woord levert me misschien een ban op...
https://dvhn.nl/groningen/opgepakte-verdachte-steekpartij-winschoten-is-dief-van-knuffels-voor-jeffrey-en-emma-49074888.html
...
Van de acht verdachten van het gewelddadige conflict in Winschoten begin deze maand zitten er nog twee vast. Een van hen is de 21-jarige Syrische knuffeldief, die de gedenkplek van de vermoorde kinderen Jeffrey en Emma onteerde.
...
PensioNada
12-05-2026 om 15:22
Poezenmeisje schreef op 12-05-2026 om 14:17:
Tuig.
Een ander woord levert me misschien een ban op...
https://dvhn.nl/groningen/opgepakte-verdachte-steekpartij-winschoten-is-dief-van-knuffels-voor-jeffrey-en-emma-49074888.html
...
Van de acht verdachten van het gewelddadige conflict in Winschoten begin deze maand zitten er nog twee vast. Een van hen is de 21-jarige Syrische knuffeldief, die de gedenkplek van de vermoorde kinderen Jeffrey en Emma onteerde.
...
Ik denk dat vrijwel iedereen die hier meeschrijft graag zou hebben dat dit soort figuren op het vliegtuig naar Syrië worden gezet. Ze verpesten het ook voor andere asielzoekers die wel hun stinkende best doen.
PensioNada
12-05-2026 om 17:49
Heeft iemand een idee hoe het zit met 'Griekse' Palestijnen die hier asiel aanvragen terwijl ze volgens de Telegraaf al een verblijfsvergunning hebben in Griekenland. Dat asielzoekers in meerdere landen geregistreerd worden of asiel aanvragen is een bekend fenomeen, maar statushouders die doorreizen en dan opnieuw in de asielprocedure komen, dat lijkt me heel raar.
Daglichtlamp
12-05-2026 om 17:53
PensioNada schreef op 12-05-2026 om 17:49:
Heeft iemand een idee hoe het zit met 'Griekse' Palestijnen die hier asiel aanvragen terwijl ze volgens de Telegraaf al een verblijfsvergunning hebben in Griekenland. Dat asielzoekers in meerdere landen geregistreerd worden of asiel aanvragen is een bekend fenomeen, maar statushouders die doorreizen en dan opnieuw in de asielprocedure komen, dat lijkt me heel raar.
Die zullen dan ook afgewezen worden als dat klopt.
felija
12-05-2026 om 18:01
ik heb gekeken bij de bron zelf: het onderzoek van de IND, maar kan er niks over vinden, ook niet op hun site.
Ik vond wel dit:
https://nos.nl/artikel/2613992-minister-laat-gazanen-met-geldig-visum-nog-altijd-niet-naar-nederland-komen