Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Mick87
15-08-2026 om 20:12
Neweve schreef op 15-08-2026 om 20:10:
Ik denk dat een standvastig kabinet hier wel had geholpen. Dan hadden boeren niet 10, 20 of misschien wel 50 jaar aan investeringen gedaan voordat toch de knoop wordt doorgehakt wegens het knellen.
(Over de casus in Brabant weet ik te weinig, ik hoop dat het intrekken niet "zomaar" was. En ik weet ook niet of ze eerder bijvoorbeeld al een uitkoop bod hebben gehad)
Ja en die agro lobby is ook enorm. Die hebben veel invloed. Check de docu: boerocratie. Je schrikt je wezenloos. Mede daardoor zwabberbeleid in combinatie met steeds wisselende kabinetten.
Intensieve veehouderij zoals we nu hebben is niet meer houdbaar.
Neweve
15-08-2026 om 20:27
Op mijn werk zeggen we als adviseurs ook wel eens "We zien de muur op ons afkomen maar we blijven rijden want we willen iedereen tevreden houden". en dan helpt het Nederlandse polderen ook niet echt mee.
Mick87
15-08-2026 om 20:38
Neweve schreef op 15-08-2026 om 20:27:
Op mijn werk zeggen we als adviseurs ook wel eens "We zien de muur op ons afkomen maar we blijven rijden want we willen iedereen tevreden houden". en dan helpt het Nederlandse polderen ook niet echt mee.
En ondertussen lijden miljoenen dieren in onze bio-industrie. Per dag 1.5 miljoen dieren naar de slacht. Vaak geslacht door uitzendkrachten uit het buitenland. En dat vlees wordt dan vooral geëxporteerd. Ons grondwater vervuild door de mest, de beesten aan de antibiotica want tussen die dampen staan is niet bevorderlijk, slechtere luchtkwaliteit. Meer kans op een zoönose want zoveel dieren op elkaar - zoals kippen in een megastal met dan 1 a4tje eigen ruimte en dat dan een scharrelkip noemen.
Maar hé, we houden de boeren tevreden. Want zij hebben gewoon het recht boer te zijn volop gesubsidieerd ook nog. De rest boeit niet.
En onze overheid heeft het decennialang zo laten gebeuren. Ik ben niet tegen vlees en de boer an sich. Maar dit systeem slaat compleet nergens meer op.
Miraval
15-08-2026 om 21:39
Mick87 schreef op 15-08-2026 om 20:38:
[..]
En ondertussen lijden miljoenen dieren in onze bio-industrie. Per dag 1.5 miljoen dieren naar de slacht. Vaak geslacht door uitzendkrachten uit het buitenland. En dat vlees wordt dan vooral geëxporteerd. Ons grondwater vervuild door de mest, de beesten aan de antibiotica want tussen die dampen staan is niet bevorderlijk, slechtere luchtkwaliteit. Meer kans op een zoönose want zoveel dieren op elkaar - zoals kippen in een megastal met dan 1 a4tje eigen ruimte en dat dan een scharrelkip noemen.
Maar hé, we houden de boeren tevreden. Want zij hebben gewoon het recht boer te zijn volop gesubsidieerd ook nog. De rest boeit niet.
En onze overheid heeft het decennialang zo laten gebeuren. Ik ben niet tegen vlees en de boer an sich. Maar dit systeem slaat compleet nergens meer op.
Nu ben ik helemaal voor strenge regels mbt dierenwelzijn hoor, maar je bent toch zeker niet in de veronderstelling dat het gat in de markt wat Nederlandse boeren achterlaten, niet opgevuld gaat worden door boeren in andere landen?
En als dierenwelzijn zo aan het hart is, bedenk dan dat die landen van buiten de EU het veel minder goed hebben geregeld op dat gebied, en dat de vraag niet af zal nemen wereldwijd. Dus of de dieren hier nou echt beter van worden waag ik te betwijfelen.
En het gaat mij niet eens zozeer om het recht van de boeren, maar om de onbetrouwbaarheid van de overheid. Eisen stellen aan vergunningen, mensen die zich in de schulden steken om aan die eisen te voldoen en vervolgens de vergunning in moeten trekken omdat een rechter dat beslist nav een zaak van een milieuorganisatie. En dat kan ook omdat de EU regels dat mogelijk maken, daarom kan de vergunning van een datacenter niet op die manier worden ingetrokken.
Het intrekken van een vergunning, terwijl er 0 reactie is gekomen op de verbeterplannen van de betreffende boeren, zorgt ervoor dat deze boeren geen recht hebben op de vrijwillige uitkoopsom. Dus, wie gaat hen uiteindelijk financieel compenseren voor de geleden financiele schade? Schulden bij banken moeten door hierdoor direct worden afgelost wat betekent dat de boer die ter goeder trouw gehandeld heeft, alles kwijt kan raken. Ik hoop dat ze rechtzaken aan gaan spannen en hier een hele grote compensatie uit weten te slepen.
Wat subsidies daarmee te maken hebben ontgaat mij denk ik? Die subsidies maken het mogelijk dat de consumenten geen bizarre prijzen hoeven te betalen. Zonder die subsidies (vanuit de EU) zou de concurrentiepositie van de Nederlandse land/tuinbouw onhoudbaar zijn, en consumentenprijzen veel hoger uitvallen. (Overigens krijgen andere landen uit de EU ook deze subsidies, en gaat er vanuit Nederland uiteindelijk netto meer geld naar de EU dan dat er uitgekeerd wordt door de EU.)
https://www.politico.eu/article/eu-budget-agriculture-farming-cap-tractor/
Nederland ontvangt relatief weinig subsidie vanuit de EU in vergelijking tot andere landen, terwijl we weer wel een hoger marktaandeel hebben in deze sector. Het inkomen van de Nederlandse boeren bestaat voor zo'n 20% uit subsidies, itt tot andere landen waar dit soms oploopt tot wel 40%. Dus zo volledig gesubsidieerd zijn ze ook niet eens.
Miraval
15-08-2026 om 22:53
Nederland loopt door ons eindeloze gepolder op heel veel vlakken hopeloos achter. Lange termijn visie lijkt compleet te ontbreken en ondernemers kunnen niet vertrouwen op langdurige perspectieven. Het schommelende en afwachtende beleid is voor helemaal niemand goed.
Dit is niet alleen een probleem voor de boeren, maar dit speelt in veel meer sectoren. Ja ik ben voor vrije marktwerking, ik ben ook voor het lopen van ondernemersrisico maar het moet wel enigszins in verhouding/balans staan.
Neem nu de elektrificatie van voertuigen. Dit wordt middels allerlei regels, subsidies en wetten opgedrongen, ik snap dat best, vermindering van fossiele brandstoffen, maar je kunt als overheid geen wetten maken die zo tegenstrijdig zijn dat ondernemers dusdanig hoge kosten moeten maken en hierdoor hun winsten zien verdampen. Amsterdam heeft emissievrije zones, leuk! Alleen als de inwoners van die zones een monteur nodig hebben, wie gaat daar kunnen komen? De meeste bedrijfsbusjes zijn namelijk nog op fossiele brandstoffen, oplaadplaatsen zijn nauwelijks aanwezig in de binnenstad, de actieradius van die bussen voldoet nog niet aan de vraag van die ondernemer. Om nog maar te zwijgen over de pseudo-einsheffing en de problemen op het stroomnet.
Nieuwe auto's zijn nauwelijks te koop met een handgeschakelde versnellingsbak, maar de consument wil wel een rijbewijs zonder automaatcode 78. De overheid loopt wederom hopeloos achter met het anders invullen van deze code waardoor een hele branche (rijscholen) over pakweg 3 jaar problemen gaat ondervinden met het aanschaffen van lesauto's, voor zover dat nu al niet speelt. De vraag naar automaatlessen blijft gigantisch achter en die automaat lesauto kost per saldo meer dan dat hij opbrengt momenteel, maar het overlaten aan de markt betekent niets meer of minder dan het uitstellen van het moeten maken van nieuwe wetgeving, terwijl dat gewoon de simpelste en duidelijkste oplossing is. Langetermijn visie en perspectief.
Dan heb je nog de draak van een verplichte AOV waar vooral linkse partijen op hameren vanwege schijnzelfstandigheid. Wat men beweert is dat deze ZZP ondernemers onevenredig gebruik moeten maken van de bijstand bij ziekte (terwijl uit cijfers blijkt dat het verzuimpercentage onder zelfstandigen een heel stuk lager ligt dan bij mensen in loondienst) en men dit dus doet om die zelfstandigen te beschermen. Maar als je je verdiept in de voorwaarden, is het eerder een middel om het UWV te spekken dan inderdaad op te komen voor die zelfstandigen. De voorwaarden zijn om te huilen zo slecht, en je moet bijna in coma liggen na 2 jaar, wil je aanspraak kunnen maken op een uitkering van maximaal 100% van het minimuloon, maar je mag wel maandelijks een premie afdragen, terwijl veel ondernemers dit gewoon liever zelf in hand houden middels spaargeld of beleggingen. En dan doen linkse partijen het af alsof ze oog hebben voor de ZZPers terwijl het feitelijk niets meer is dan extra premie afdrachten voor het sociale stelsel waar die zelfstandigen dan weer liever geen gebruik van kunnen maken.
Dan kom je gelijk bij de nieuwe Box 3 plannen, die ook weer blijk geven van weinig inzicht en/of visie. Want die ondernemer die spaart voor zijn eigen pensioen en dit kapitaal dus ook nodig heeft voor eventuele bedrijfsinvesteringen of uitval door ziekte, en hier dus direct gebruik van moet kunnen maken, die mag extra belasting gaan betalen over een FICTIEF rendement. Dit raakt eigenlijk met name de kleine belegger en dus ook die kleine ondernemer. Maar hey, stel dat je spaargeld hebt wat middels beleggen of rente enigszins geld oplevert, dat is oneerlijk voordeel tov mensen die niet kunnen sparen om wat voor reden dan ook. Maar die mensen die niet kunnen sparen kunnen aanspraak maken op een sociaal vangnet, welk vangnet is er voor die zelfstandige? Daar worden juist weer alle fiscale voordelen afgeschaft want ondernemen en loondienst moet meer in balans zijn. Hoe onaantrekkelijk wil je ondernemen maken in Nederland?
Ondertussen hebben de vakbonden in Nederland, met hun lobbies, weer zoveel macht dat alle initiatieven om een WW bijvoorbeeld betaalbaar te houden faliekant worden afgewezen, dat loonsverhogingen middels grote druk afgedwongen worden, waardoor een gemiddeld MKB bedrijf zo'n 60 tot 65% van hun bruto winst zien gaan naar personeelskosten?, maar als je maar denkt aan het versoepelen van het ontslagrecht staan de vakbonden gelijk op hun achterste poten samen met linkse partijen, waardoor MKB bedrijven in de problemen komen wanneer ze vanwege economische redenen in moeten krimpen, of vanwege langdurige ziekte van een werknemer in de financiële problemen komen. Want die werknemer moet ten alle tijden recht behouden op zijn transitievergoeding, toch zeker 2 jaar loondoorbetaling vanuit de werkgever (wat in geen enkel land zo is). Dat die ondernemer daardoor wellicht persoonlijk failliet kan gaan is puur ondernemersrisico, en heel jammer, of komt doordat het bedrijf dan eigenlijk geen bestaansrecht heeft. De balans tussen werknemers en wergevers is zoek, omdat beleid geen onderscheid maakt tussen multinationals en MKB, hierdoor komt het MKB in de problemen, kan niet concurreren met grote bedrijven en zie je leegloop van winkels in stedelijke gebieden, wat direct gevolgen heeft voor de leefbaarheid van zo'n gebied.
Als de Nederlandse politiek (en dan bedoel ik alle partijen) niet in gaat zien dat ons sociale stelsel grotendeels afhankelijk is van commerciele bedrijven, en dus ook het MKB, en het ondernemersklimaat van met name kleine bedrijven niet verbeterd, niet bereid is om ook veranderingen door te voeren die werknemers treffen op sommige gebieden, dan hebben we wellicht een veel groter probleem met zijn allen in de toekomst dan het behouden van die paar postzegels Natura2000 gebieden. (Dat laatste is enigszins sarcastisch.)
Daglichtlamp
15-08-2026 om 23:00
In werkelijkheid staat het centrum van Amsterdam vol met laadpalen. https://maps.amsterdam.nl/oplaadpunten/?E=3&X=1
Miraval
15-08-2026 om 23:24
Daglichtlamp schreef op 15-08-2026 om 23:00:
In werkelijkheid staat het centrum van Amsterdam vol met laadpalen. https://maps.amsterdam.nl/oplaadpunten/?E=3&X=1
Ach ja dan is het probleem opgelost! Al die bedrijven kunnen makkelijk overstappen naar elektrische bussen, Amsterdam heeft laadpalen genoeg dus geen reden meer om te zeuren. (Sorry maar dit is toch echt veel te simpel gedacht?)
https://www.onl.nl/bijna-helft-van-ondernemers-vreest-problemen-door-zero-emissiezone/
De laadpalen staan vaak op plaatsen die te klein zijn voor bedrijfsbussen, de aanschafprijs van elektrische bedrijfsbussen is een stuk hoger dan die van wagens op fossiele brandstoffen, door tekorten op het stroomnet staan bedrijven in de wacht voor laadpalen op hun eigen terrein en kunnen dus hun voertuigen niet opladen op het bedrijf zelf, de parkeerplaatsen met laadpalen zijn vaak bezet door bewoners, dus als je als werknemer met zo'n werkbus in die zone woont; succes met opladen, vaak is snelladen dan de enige optie wat tijdrovend is en dus de consumentenprijs zal beinvloeden, de consument gaat hogere prijzen betalen door een emissie-toeslag die sommige bedrijven aan hun doorberekenen, er zijn bedrijven die niet werken binnen die emissievrije zones omdat ze de voertuigen niet hebben of de vergunningen, waardoor de consument te maken krijgt met langere wachttijden, en in geval van spoed ofwel de hoofdprijs moet betalen of langer met de ongemakken komt te zitten.
En wat te denken van verhuurbedrijven? Voor een verhuizing van een particulier? Die moeten een wagenpark aan elektrische voertuigen hebben omdat steden emissievrije zones willen... dat wagenpark kan niet opgeladen worden want geen capaciteit op het stroomnetwerk, die particulier kan zijn huur van het voertuig ofwel vergeten of kan penning 16 betalen vanwege hogere kosten.
Ook hier weer; er is beleid doorgevoerd zonder te kijken naar daadwerkelijke haalbaarheid. Als men eerst had gezorgd voor passende randvoorwaarden, waren deze problemen er bijna geen van allen geweest.
Gevolg van dit beleid is dat ondernemers hogere kosten moeten maken, en consumenten daardoor meer moeten gaan betalen of gewoon geen passende service kunnen krijgen. Kortom; het leven wordt onnodig duurder gemaakt door beleid zonder visie.
Maar ja, er zijn genoeg laadpalen in Amterdam zullen we maar zeggen.
lientje69
16-08-2026 om 01:13
Ben het volmondig eens met alle posts hier van Miraval. Scheelt me typen en ik kan het niet zo heldr en goed verwoorden als zij.
Poezenmeisje
16-08-2026 om 09:34
Met je elektrische auto mag je ook niet meer op alle veerboten.
Terecht, want niet te blussen op een boot.
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen/europa-reizen/met-je-elektrische-auto-op-de-veerboot-dat-mag-niet-overal/
Daglichtlamp
16-08-2026 om 13:50
Poezenmeisje schreef op 16-08-2026 om 09:34:
Met je elektrische auto mag je ook niet meer op alle veerboten.
Terecht, want niet te blussen op een boot.
https://www.maxvakantieman.nl/artikelen/europa-reizen/met-je-elektrische-auto-op-de-veerboot-dat-mag-niet-overal/
De enige die genoemd wordt waar het helemaal niet mag is geen veerpont maar een cruise langs de noordse fjorden. Dan neem je in het algemeen sowieso geen auto mee.
Zorroo
16-08-2026 om 17:59
Mick87 schreef op 15-08-2026 om 18:32:
[..]
Ja ik snap de woede en dat ze demonstreren. En ja de overheid pakt dit niet goed aan.
Maar als quasi-vegan word ik soms wel een beetje kriegel dat het steeds gaat over gezonde bedrijven en bestaansrecht van boeren. Er aan voorbijgaand dat de dieren die lijden in de bio industrie (want dat is het, een gore industrie) en ten behoeve van ons amper bestaansrecht hebben laat staan gezond zijn. Het is de grootste misdaad die wij als moderne mensheid plegen: de bio industrie. Dieren opsluiten, vermoorden, hun kalven afnemen. Vergelijkbaar met de holocaust.
Bi-zar. Om over de vervuiling die deze industrie oplevert nog maar te zwijgen. Totaal inefficiënt voedselsysteem. Iets waar onze boeren ook in gevangen zitten.
Ben dat huilie-huilie wel een beetje zat eerlijk gezegd.
En ja die datacentra zijn ook kut. Dat terzijde.
Exact dit. Had mijn tekst kunnen zijn.
felija
16-08-2026 om 18:11
Mick87 schreef op 15-08-2026 om 20:38:
[..]
Zorroo
16-08-2026 om 18:53
Miraval schreef op 15-08-2026 om 21:39:
[..]
Nu ben ik helemaal voor strenge regels mbt dierenwelzijn hoor, maar je bent toch zeker niet in de veronderstelling dat het gat in de markt wat Nederlandse boeren achterlaten, niet opgevuld gaat worden door boeren in andere landen?
En als dierenwelzijn zo aan het hart is, bedenk dan dat die landen van buiten de EU het veel minder goed hebben geregeld op dat gebied, en dat de vraag niet af zal nemen wereldwijd. Dus of de dieren hier nou echt beter van worden waag ik te betwijfelen.
Ik vind het argument 'als wij het hier niet doen, doet een ander het wel' niet vol te houden. Hetzelfde argument kun je dan op bijna iedere milieumaatregel toepassen. Nederland is een klein en dichtbevolkt land en wat mij betreft moeten we dan ook niet proberen om de huidige intensiteit van de veehouderij koste wat kost in stand te houden. Nederland zou naar een veel kleinere, veel minder intensieve veehouderij moeten. We hebben bovendien een enorm exportgericht landbouwsysteem, dus het lijkt me niet onredelijk om daar fors in te krimpen. Een land als Oekraïne bijvoorbeeld beschikt over vele malen meer landbouwgrond en ruimte voor agrarische activiteiten dan Nederland.
felija
16-08-2026 om 19:32
Zorroo schreef op 16-08-2026 om 18:53:
[..]
Ik vind het argument 'als wij het hier niet doen, doet een ander het wel' niet vol te houden. Hetzelfde argument kun je dan op bijna iedere milieumaatregel toepassen. Nederland is een klein en dichtbevolkt land en wat mij betreft moeten we dan ook niet proberen om de huidige intensiteit van de veehouderij koste wat kost in stand te houden. Nederland zou naar een veel kleinere, veel minder intensieve veehouderij moeten. We hebben bovendien een enorm exportgericht landbouwsysteem, dus het lijkt me niet onredelijk om daar fors in te krimpen. Een land als Oekraïne bijvoorbeeld beschikt over vele malen meer landbouwgrond en ruimte voor agrarische activiteiten dan Nederland.
Het zou op zoveel gebieden beter worden: geen of veel minder arbeidsmigranten meer in de slachterijen, dus minder uitbuiting van die groep mensen.
Beter dierenwelzijn als we sowieso helemaal stoppen met intensieve veeteelt. Veel minder uitstoot van stikstof,waarvan de bouw profiteert en daarmee ook op de langere termijn gunstig is voor de afname van de woningnood. Veel minder vervuild water, beter voor mens, dier en natuur.
Aanzienlijk veel minder agrarische grond nodig die dan gebruikt kan worden voor onder andere huizenbouw. Veel boeren waren niet tegen een uitkoopregeling, ze hadden toch al geen opvolgers, maar ja, dat plan werd weer vakkundig om zeep geholpen door het kabinet Schoof.
Het is van de zotte, dat het hele boerenleven zoals het nu is ingericht zo met hand en tand wordt verdedigd. Het is echt niet meer van deze tijd en volkomen onhoudbaar.
felija
16-08-2026 om 19:38
Ik hoop in het verlengde van deze discussie, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat mensen nu met al die rampscenario's van bosbranden, aanhoudende droogte, hittegolven die elkaar in rap tempo opvolgen eindelijk eens wakker worden en zich realiseren dat klimaatpolitiek en de daarbij behorende maatregelen meer dan ooit hard nodig zijn.