Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Miraval
05-08-2026 om 17:53
PensioNada schreef op 05-08-2026 om 14:43:
Overigens toont Cueta aan hoe verrot het asielsysteem is. Zeker mensen die graag in Europa zouden willen werken, zouden er baat bij hebben als die mogelijkheden worden geboden, maar niet zonder eisen stellen aan die mensen en aan hun verblijf.
Voor veilige landers is het toch mogelijk om via de legale weg een verblijfsvergunning aan te vragen in land van herkomst? Alleen heb je dan een referent nodig en de MVV vraag je aan in land van herkomst. Tevens doe je daar de inburgeringscursus. Het IND beslist dan of je recht op verblijf hebt. Alleen dat is duurder, een aanvraag voor asiel kost nauwelijks iets plus er is recht op opvang en zorgverzekering tijdens de procedure.
Je zou (ook minderjarigen) direct terug moeten kunnen sturen, al dan niet naar hubs in Afrika. Dan is het ook zo gedaan met vooruit sturen van minderjarigen met alle gevaren van dien.
Wij kunnen ook niet zomaar naar Zwitserland gaan om daar asiel aan te vragen, dan worden we binnen 24 uur beoordeeld en terug gestuurd. Zwitserland heeft het wat dat betreft veel beter en sneller voor elkaar omdat ze niet aan de EU regels gebonden zijn. Daar zou de EU een voorbeeld aan kunnen nemen, want er zijn heus wel dingen mogelijk als we bereid zijn veel strengere regels toe te passen.
PensioNada
05-08-2026 om 18:11
Miraval schreef op 05-08-2026 om 17:53:
[..]
Voor veilige landers is het toch mogelijk om via de legale weg een verblijfsvergunning aan te vragen in land van herkomst? Alleen heb je dan een referent nodig en de MVV vraag je aan in land van herkomst. Tevens doe je daar de inburgeringscursus. Het IND beslist dan of je recht op verblijf hebt. Alleen dat is duurder, een aanvraag voor asiel kost nauwelijks iets plus er is recht op opvang en zorgverzekering tijdens de procedure.
Je zou (ook minderjarigen) direct terug moeten kunnen sturen, al dan niet naar hubs in Afrika. Dan is het ook zo gedaan met vooruit sturen van minderjarigen met alle gevaren van dien.
Wij kunnen ook niet zomaar naar Zwitserland gaan om daar asiel aan te vragen, dan worden we binnen 24 uur beoordeeld en terug gestuurd. Zwitserland heeft het wat dat betreft veel beter en sneller voor elkaar omdat ze niet aan de EU regels gebonden zijn. Daar zou de EU een voorbeeld aan kunnen nemen, want er zijn heus wel dingen mogelijk als we bereid zijn veel strengere regels toe te passen.
Bij kenniswerkers en speciale groepen, zoals aupairs wordt dit toegepast, maar een Marokkaanse automonteur of timmerman zal weinig kans hebben. Wat betreft minderjarigen ben ik met je eens dat die veel beter opgevangen kunnen worden in goede opvang in de regio, maar dat goede opvang is nu net het grote probleem. Helaas zijn het geen simpele problemen en zijn er ook geen simpele oplossingen.
Poezenmeisje
05-08-2026 om 18:20
Ik denk dat automonteurs en timmermensen echt wel welkom zijn hier. Mits ze aan al die regels voldoen.
Daglichtlamp
05-08-2026 om 18:49
Poezenmeisje schreef op 05-08-2026 om 18:20:
Ik denk dat automonteurs en timmermensen echt wel welkom zijn hier. Mits ze aan al die regels voldoen.
Nee dus, dan moet een werkgever aantonen dat ze in de hele EU en in Zwitersland geen timmerman of automonteur konden vinden. De meeste garage- of timmerbedrijven zullen zo'n procedure echt teveel moeite vinden (ook al krijgen ze in de praktijk hun vacatures niet vervuld).
Handschoenvrouw
05-08-2026 om 19:58
Miraval schreef op 05-08-2026 om 17:53:
[..]
Wij hoeven geen asiel aan te vragen in Zwitserland, de EU/EFTA verdragen geven ons het recht om er te wonen en te werken.
De nieuwe EU wetgeving voor het beter bewaken van de grenzen, onder andere door het creëren van terugkeerhubs, gaat de komende jaren zijn beslag krijgen. Dat is ook de reden dat vanuit de Afd- Fvd- en Fn-hoek zo vol op het orgel wordt gegaan over de bestorming van de grens in Ceuta. Het feitelijke asielprobleem, voor zover het al een groot probleem was, begint steeds concreter te verdwijnen, en daarmee ook het bestaansrecht van deze partijen.
Miraval
05-08-2026 om 22:14
Handschoenvrouw schreef op 05-08-2026 om 19:58:
[..]
Wij hoeven geen asiel aan te vragen in Zwitserland, de EU/EFTA verdragen geven ons het recht om er te wonen en te werken.
De nieuwe EU wetgeving voor het beter bewaken van de grenzen, onder andere door het creëren van terugkeerhubs, gaat de komende jaren zijn beslag krijgen. Dat is ook de reden dat vanuit de Afd- Fvd- en Fn-hoek zo vol op het orgel wordt gegaan over de bestorming van de grens in Ceuta. Het feitelijke asielprobleem, voor zover het al een groot probleem was, begint steeds concreter te verdwijnen, en daarmee ook het bestaansrecht van deze partijen.
Ja voor 3 maanden, als je er wil wonen dan moet je ook een verblijfsvergunning aanvragen en bewijs van werk/inkomen of bewijs dat je beschikt over voldoende financiele middelen om daar te vestigen, de eerste 5 jaar mag je geen aanspraak maken op financiele bijstand, doe je dat wel dan verlies je je verblijfsvergunning. Dus zo simpel als jij het stelt klopt niet.
We kunnen ons niet zomaar permanent vestigen in Zwitersland. En dat hebben ze daar eigenlijk heel goed voor elkaar.
https://www.sem.admin.ch/sem/en/home/themen/aufenthalt/eu_efta/ausweis_b_eu_efta.html
https://mijnemigratiegids.nl/landen/zwitserland/
Overigens kunnen mensen uit veilige landen ook verblijfsvergunning aanvragen in Nederland mits ze een referent hebben, dat kan familie zijn, partner of bedrijf. Dan gaat het via de legale weg maarja, dat is duurder en kost meer tijd. In Zwitserse wordt je vastgehouden na aankomst en wordt binnen 24 uur bepaald of je kan blijven. Dat vastzetten voorkomt het verdwijnen in de illegaliteit. Op zich een veel beter systeem, maar zij hebben niet te maken met de EU regels.
Handschoenvrouw
06-08-2026 om 14:20
Miraval schreef op 05-08-2026 om 22:14:
[..]
Ja voor 3 maanden, als je er wil wonen dan moet je ook een verblijfsvergunning aanvragen en bewijs van werk/inkomen of bewijs dat je beschikt over voldoende financiele middelen om daar te vestigen, de eerste 5 jaar mag je geen aanspraak maken op financiele bijstand, doe je dat wel dan verlies je je verblijfsvergunning. Dus zo simpel als jij het stelt klopt niet.
We kunnen ons niet zomaar permanent vestigen in Zwitersland. En dat hebben ze daar eigenlijk heel goed voor elkaar.
https://www.sem.admin.ch/sem/en/home/themen/aufenthalt/eu_efta/ausweis_b_eu_efta.html
https://mijnemigratiegids.nl/landen/zwitserland/
Overigens kunnen mensen uit veilige landen ook verblijfsvergunning aanvragen in Nederland mits ze een referent hebben, dat kan familie zijn, partner of bedrijf. Dan gaat het via de legale weg maarja, dat is duurder en kost meer tijd. In Zwitserse wordt je vastgehouden na aankomst en wordt binnen 24 uur bepaald of je kan blijven. Dat vastzetten voorkomt het verdwijnen in de illegaliteit. Op zich een veel beter systeem, maar zij hebben niet te maken met de EU regels.
Uit de cijfers blijkt anders niet dat het in Zwitserland beter voor elkaar is of dat hun methodes effectief zijn in het "buitenhouden" van illegalen.
Zwitserland registreerde in 2024 ongeveer 29.400 illegalen in het land, Duitsland 249.000 en Nederland 35.000. Dat is geen ideaal cijfer, maar wel een sterke indicatie van het totale aantal.
Per hoofd van de bevolking heeft Zwitserland daarmee ongeveer evenveel illegalen als Duitsland en een stuk meer dan Nederland.
Het algehele percentage allochtonen ligt in Zwitserland (41%) overigens een stuk hoger dan in Nederland en zelfs Duitsland (26-28%).
Geef me dan maar liever het werken aan een sterke gezamelijke buitengrens van de EU.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/interactive-publications/migration-2025
Neweve
07-08-2026 om 16:26
Handschoenvrouw schreef op 06-08-2026 om 14:20:
[..]
Uit
Het algehele percentage allochtonen ligt in Zwitserland (41%) overigens een stuk hoger dan in Nederland en zelfs Duitsland (26-28%).
Toen ik in Zwitserland werkte waren er veel Hongaarse/Bulgaarse artsen. Het was goedkoper om artsen te importeren (en eventueel een extra cursus te geven), dan zelf mensen op te leiden.
Verder waren er veel Fransen, Spanjaarden, Nederlanders en Italianen. Wat zijn de cijfers over niet westerse allochtonen?
Miraval
14-08-2026 om 22:15
Het vertrouwen in kabinet Jetten is flink gedaald, en men vreest zelfs voor een eventuele val na Prinsjesdag vanwege de begroting.
Ik ben ook heel erg benieuwd hoe en bij wie dit minderheidskabinet steun gaat vinden voor de plannen rondom de bezuinigingen.
Het lijkt er vooralsnog op dat PRO een grotere rol zal krijgen dat de rechtse oppositiepartijen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/komen-minderheidskabinet-en-oppositie-eruit-voor-prinsjesdag-onderhandelingen-over-miljoenennota-starten-164502
https://www.hartvannederland.nl/het-beste-van-hart/panel/artikelen/nieuwe-verkiezingen-kabinet-jetten-val-eind-2026-panel
Ikzelf vind dit kabinet tot nu toe ook nog niet echt sterk overkomen, of met 1 mond een duidelijke visie uitdragen. Of nieuwe verkiezingen daarbij helpen? Dat denk ik niet, dus ik hoop zeker niet op een val van dit kabinet, maar wel op een gebalanceerde begroting waar zowel linkse als rechtse stemmers zich in kunnen vinden... en dat is dus gelijk het probleem. Klaver stelt zich hard en uitgesproken op, JA21 idem al vond ik dat Eerdmans zich wel makkelijker openstelde voor compromissen dan Klaver, in ieder geval voor het debacle rondom het extra budget voor UNWRA. (Dat vond ik ook smerig gespeeld overigens. )
Daglichtlamp
14-08-2026 om 22:35
Dat is niet echt een representatief panel volgens mij. Ik ben ook wel benieuwd hoe het met de begroting zal gaan. Ik heb er wel vertrouwen in. Het is ook gelukt met de begrotingen over 2026, die bij het aantreden van Jetten grotendeels nog door de Kamers moesten (omdat Schoof I er een potje van gemaakt had). Ook de voorjaarsnota is gewoon aangenomen.
Miraval
14-08-2026 om 22:40
En even hier over de boerenprotesten, ik snap de reden van vandaag heel erg goed. De overheid blijkt een onbetrouwbare partner te zijn, en door dit soort maatregelen daalt het vertrouwen van burgers en ondernemers in de overheid alleen maar meer. De manier van demonstreren over snelwegen, daar ben ik op tegen, ongeacht het doel van de demonstratie.
Want het intrekken van een vergunning, waaraan aan alle geldende eisen is voldaan, is natuurlijk iets bizars. Zeker wanneer je leest dat met ingediende plannen helemaal niks gedaan is, maar de Provincie zelf heeft besloten 5 vergunningen maar compleet in te trekken. Ik zou ook woest zijn.
De regel van 2.6 koeien per hectare grond idem, want hoe kun je op die manier een gezond bedrijf behouden? Het is geen hobby he? Dit is het bestaanrecht van hele gezinnen, waar de overheid met zo'n maatregel helemaal aan voorbij gaat. En dan blijven dus alleen de kapitaalkrachtige grote bedrijven over, waar we (althans dat dacht ik) juist vanaf wilden? Die megastallen.
https://www.gld.nl/nieuws/8507296/waarom-boeren-niet-wachten-op-de-uitwerking-van-de-stikstofplannen
Door dit pakket aan maatregelen is het gewoon ontzettend moeilijk om nog winst te maken, zeker wanneer je voor heel veel geld moet gaan investeren en de overheid later alsnog vergunningen in kan trekken. Ik hoop dat de overheid met deze maatregelen dan ook de garantie geeft dat, ongeacht welke rechtszaak aangespannen wordt, de bedrijven die voldoen aan de nieuwe wetgeving ten alle tijden hun vergunningen behouden en niet meer op hogere kosten gejaagd zullen worden. Dat is wel het minste wat er dan tegenover mag staan. Dus wetgeving hieromtrent toch aanpassen.
Want door EU regels is het mogelijk om deze vergunningen juridisch wel in te kunnen trekken maar die voor de datacenters niet. Terwijl deze grote energieverbruikende gebouwen ook heel veel maatschappelijke onrust veroorzaakt. (Geheel terecht imo.)
Mick87
15-08-2026 om 18:12
Poezenmeisje schreef op 15-08-2026 om 18:05:
Heeft Jetten vandaag XR al weggevaagd van de A12?
Jetten haalt niemand van de snelweg. Daar zijn andere disciplines bij betrokken. Jetten heeft snelwegprotesten afgekeurd en benoemde daarbij ook de klimaatactivisten.
Die XR mensen worden ook regelmatig van de snelweg gehaald al dan niet met waterkanonnen.
Sterk staaltje populisme en whataboutisme wel jouw post. Maar dat is wel de maatschappelijke tendens anno 2026.
Mick87
15-08-2026 om 18:32
Miraval schreef op 14-08-2026 om 22:40:
En even hier over de boerenprotesten, ik snap de reden van vandaag heel erg goed. De overheid blijkt een onbetrouwbare partner te zijn, en door dit soort maatregelen daalt het vertrouwen van burgers en ondernemers in de overheid alleen maar meer. De manier van demonstreren over snelwegen, daar ben ik op tegen, ongeacht het doel van de demonstratie.
Want het intrekken van een vergunning, waaraan aan alle geldende eisen is voldaan, is natuurlijk iets bizars. Zeker wanneer je leest dat met ingediende plannen helemaal niks gedaan is, maar de Provincie zelf heeft besloten 5 vergunningen maar compleet in te trekken. Ik zou ook woest zijn.
De regel van 2.6 koeien per hectare grond idem, want hoe kun je op die manier een gezond bedrijf behouden? Het is geen hobby he? Dit is het bestaanrecht van hele gezinnen, waar de overheid met zo'n maatregel helemaal aan voorbij gaat. En dan blijven dus alleen de kapitaalkrachtige grote bedrijven over, waar we (althans dat dacht ik) juist vanaf wilden? Die megastallen.
https://www.gld.nl/nieuws/8507296/waarom-boeren-niet-wachten-op-de-uitwerking-van-de-stikstofplannen
Door dit pakket aan maatregelen is het gewoon ontzettend moeilijk om nog winst te maken, zeker wanneer je voor heel veel geld moet gaan investeren en de overheid later alsnog vergunningen in kan trekken. Ik hoop dat de overheid met deze maatregelen dan ook de garantie geeft dat, ongeacht welke rechtszaak aangespannen wordt, de bedrijven die voldoen aan de nieuwe wetgeving ten alle tijden hun vergunningen behouden en niet meer op hogere kosten gejaagd zullen worden. Dat is wel het minste wat er dan tegenover mag staan. Dus wetgeving hieromtrent toch aanpassen.
Want door EU regels is het mogelijk om deze vergunningen juridisch wel in te kunnen trekken maar die voor de datacenters niet. Terwijl deze grote energieverbruikende gebouwen ook heel veel maatschappelijke onrust veroorzaakt. (Geheel terecht imo.)
Ja ik snap de woede en dat ze demonstreren. En ja de overheid pakt dit niet goed aan.
Maar als quasi-vegan word ik soms wel een beetje kriegel dat het steeds gaat over gezonde bedrijven en bestaansrecht van boeren. Er aan voorbijgaand dat de dieren die lijden in de bio industrie (want dat is het, een gore industrie) en ten behoeve van ons amper bestaansrecht hebben laat staan gezond zijn. Het is de grootste misdaad die wij als moderne mensheid plegen: de bio industrie. Dieren opsluiten, vermoorden, hun kalven afnemen. Vergelijkbaar met de holocaust.
Bi-zar. Om over de vervuiling die deze industrie oplevert nog maar te zwijgen. Totaal inefficiënt voedselsysteem. Iets waar onze boeren ook in gevangen zitten.
Ben dat huilie-huilie wel een beetje zat eerlijk gezegd.
En ja die datacentra zijn ook kut. Dat terzijde.
Neweve
15-08-2026 om 20:10
Ik denk dat een standvastig kabinet hier wel had geholpen. Dan hadden boeren niet 10, 20 of misschien wel 50 jaar aan investeringen gedaan voordat toch de knoop wordt doorgehakt wegens het knellen.
(Over de casus in Brabant weet ik te weinig, ik hoop dat het intrekken niet "zomaar" was. En ik weet ook niet of ze eerder bijvoorbeeld al een uitkoop bod hebben gehad)