Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

rionyriony schreef op 27-02-2026 om 06:56:

Dit kabinet heeft zeer onrealistische en/of voor Nederlandse bevolking schadelijke doelstellingen die ze het predikaat "moreel hoogstaand" hebben gegeven maar die in feite uitsluitend slecht doordacht en amateuristisch zijn.

Deze mensen zijn bereid Nederland totaal te offeren zodat ze maar als de trouwste bondgenoot van de EU worden gezien en flink veel functies voor hun partijgenoten op cruciale plekken kunnen binnenhalen zodat ze ook in de toekomst de levens van hun politieke tegenstanders zo moeilijk mogelijk kunnen maken.

Ze lonken kwijlend op kosten van Nederland naar de carrièreroompotten van de EU ook al gaan de mensen die ze zeggen te dienen, de Nederlanders, er aan kapot. Wat een nepdemocraten.

Goh ik herkende Yesilgöz niet meer terug; zo waren haar gezichtstrekken gaan staan naar machtsdrift. Telkens dat geknik; ja wie wil je overtuigen; jezelf?

En waar baseer je dit op?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-02-2026 om 10:15 Topicstarter

Ik denk dat er weinig af te leiden valt uit de gezichtsuitdrukkingen van ministers die twee dagen achter elkaar stil moeten zitten en alleen mogen luisteren. De enige die daar deze keer geheel aan is ontkomen is Karremans, die thuis mocht blijven bij zijn pasgeboren zoon. 

Hoe zeven PVV’ers een plan beraamden om Geert Wilders de rug toe te keren: ‘Ik heb hem als vriend keihard genaaid’
https://www.volkskrant.nl/politiek/hoe-zeven-pvv-ers-een-plan-beraamden-om-geert-wilders-de-rug-toe-te-keren-ik-heb-hem-als-vriend-keihard-genaaid~bc88d1ac/

De Volkskrant doet een boekje open over Wilders onder meer aan de hand van appjes tussen Markuszower en Wilders ten tijde van de debatten, waaraan , zo blijkt, Wilders gewoon geen zin had om mee te doen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-02-2026 om 11:56 Topicstarter

Wat me het meest verbaast als ik dat stuk lees is dat zoveel PVV'ers wèl in de fractie blijven. Een paar citaten uit het artikel: 

In de zomer van 2025 raakt het duo langzaam gefrustreerd. Wilders eist van een aantal Kamerleden dat ze alles uit hun handen laten vallen om de verkiezingen voor te bereiden. Zo moet campagneleider Hidde Heutink permanent paraat staan in Den Haag, terwijl hij weinig anders doet dan interviewverzoeken afwijzen.

René Claassen heeft zijn gezin laten weten dat een gezamenlijke zomervakantie er niet in zit. Hij voert wekenlang sollicitatiegesprekken met nieuwe kandidaat-Kamerleden, terwijl hij naar eigen zeggen geen idee heeft wat Wilders zelf doet. Hij is amper begonnen met selecteren of Wilders appt: ‘Ik heb de eerste veertig van de lijst al klaar.’ ‘Toen had ik het gevoel: wat ben ik dan aan het doen? En ook wel: je krijgt er dus geen fuck voor terug.’

-------------------
‘Als iemand tegen je zegt dat hij ontevreden is, dan denk je wel tien keer na of je daarop gaat doorvragen’, zegt Claassen. Je wil niet dat iemand het doorvertelt aan Wilders. ‘Dan is het echt klaar, dan word je politiek meteen doodgemaakt in de fractie.’
--------------------
Maar ze komt naar eigen zeggen van een koude kermis thuis. Een van de eerste dingen die Schilder van PVV-collega’s te horen krijgt, is dat Wilders hen ‘geheid’ op de eerste dag van hun vakantie gaat bellen. En dat gebeurt ook. ‘Dan ben je nog niet uit het vliegtuig of je wordt al gebeld met: je moet morgen een stuk leveren en je moet dit en je moet dat. Terwijl er helemaal geen enkel debat staat gepland en er niets aan de hand is. Het gaat puur om het niet gunnen dat een ander vrij is.’

Het eeuwige adagium dat Wilders werd tegengewerkt kan nu in ieder geval definitief de prullenbak in. Er valt niet fatsoenlijk met hem samen te werken, zelfs zijn vriend Markuszower hield het niet vol. 

Daglichtlamp schreef op 28-02-2026 om 11:56:

Wat me het meest verbaast als ik dat stuk lees is dat zoveel PVV'ers wèl in de fractie blijven. Een paar citaten uit het artikel:

In de zomer van 2025 raakt het duo langzaam gefrustreerd. Wilders eist van een aantal Kamerleden dat ze alles uit hun handen laten vallen om de verkiezingen voor te bereiden. Zo moet campagneleider Hidde Heutink permanent paraat staan in Den Haag, terwijl hij weinig anders doet dan interviewverzoeken afwijzen.

René Claassen heeft zijn gezin laten weten dat een gezamenlijke zomervakantie er niet in zit. Hij voert wekenlang sollicitatiegesprekken met nieuwe kandidaat-Kamerleden, terwijl hij naar eigen zeggen geen idee heeft wat Wilders zelf doet. Hij is amper begonnen met selecteren of Wilders appt: ‘Ik heb de eerste veertig van de lijst al klaar.’ ‘Toen had ik het gevoel: wat ben ik dan aan het doen? En ook wel: je krijgt er dus geen fuck voor terug.’

-------------------
‘Als iemand tegen je zegt dat hij ontevreden is, dan denk je wel tien keer na of je daarop gaat doorvragen’, zegt Claassen. Je wil niet dat iemand het doorvertelt aan Wilders. ‘Dan is het echt klaar, dan word je politiek meteen doodgemaakt in de fractie.’
--------------------
Maar ze komt naar eigen zeggen van een koude kermis thuis. Een van de eerste dingen die Schilder van PVV-collega’s te horen krijgt, is dat Wilders hen ‘geheid’ op de eerste dag van hun vakantie gaat bellen. En dat gebeurt ook. ‘Dan ben je nog niet uit het vliegtuig of je wordt al gebeld met: je moet morgen een stuk leveren en je moet dit en je moet dat. Terwijl er helemaal geen enkel debat staat gepland en er niets aan de hand is. Het gaat puur om het niet gunnen dat een ander vrij is.’

Het klinkt allemaal ontzettend kinderachtig. Vooral totaal niet in het belang van de kiezer.

felija schreef op 28-02-2026 om 12:51:

[..]

Het klinkt allemaal ontzettend kinderachtig. Vooral totaal niet in het belang van de kiezer.

Zo ken ik er nog meer.

Ik realiseer me dat onderstaand artikel hier niet helemaal "past". Een eigen topic zou beter zijn, maar ik heb er de energie niet voor. Een samenvatting van een artikel met een leestijd van 15 minuten gaat me ook te ver. 

Sinds de Russische inval in Oekraïne zet Europa massaal in op bewapening, en ook het kabinet-Jetten blijft niet achter. In hoeverre is dat nodig? Ewald Engelen, hoogleraar financiële geografie aan de Universiteit van Amsterdam, verdiepte zich in de historische relatie tussen Rusland en het Westen, en in de retoriek die (her)bewapening moet rechtvaardigen. Hij raakte niet overtuigd. Sterker nog, Engelen (1963) verzet zich tegen de bewapeningsplannen en schreef het boek Oorlogsmythen.

Het kabinet-Jetten trekt vele miljarden uit voor defensie; daarom moet er bezuinigd worden op zorg en sociale zekerheid. Gemilitariseerd neoliberalisme, meent Ewald Engelen. ‘De wapenindustrie heeft briljante lobbyisten.’

“Er zijn geen goede objectieve geopolitieke gronden voor de oorlogshysterie waarmee we nu naar een Derde Wereldoorlog dreigen te worden gesleurd.”

“Mark Rutte is een zeer goede verkoper van de belangen van het militair-industrieel complex. Maar wie hem daarom prijst, vereenzelvigt zich met datzelfde militair-industrieel complex. Een journalist of politiek commentator die dat toejuicht, moet zich ernstig afvragen of hij de belangen van de wapenindustrie moet dienen, of dat hij de burgers goed moet informeren.

“Samengevat komt het erop neer dat de oorlog die Rusland in de buurt van de EU is begonnen, een gouden kans is voor de militaire elites om weer echt belangrijk te kunnen zijn – en veel geld binnen te harken. De defensiegelden van Nederland gaan van 20 miljard euro in 2024 naar jaarlijks 40 tot 50 miljard in 2035. Europa gaat het komende decennium het onvoorstelbare bedrag van 6400 miljard euro uitgeven. Vele miljarden die niet naar zorg, koopkracht, onderwijs en volkshuisvesting gaan. Die keuze gaat ons de komende jaren bijzonder hard treffen.”
‘Natuurlijk gaat Rusland de EU niet aanvallen’ - HP/De Tijd

Daglichtlamp

Daglichtlamp

08-03-2026 om 12:37 Topicstarter

Ik had ook niet gedacht dat Rusland Oekraïne echt zou aanvallen, of dat de status quo tussen China en Taiwan verstoord zou gaan worden. Dat laatste is nog niet gebeurd, maar is inmiddels al veel realistischer. 

Ook nu Rusland en de VS bezig lijken te zijn om de wereld weer in invloedssferen te verdelen, waarbij Trump de indruk wekt dat hij Europa niet meer nodig heeft, lijkt het mij essentieel dat Europa zichzelf kan verdedigen. De beste verdediging is altijd nog om zo sterk te zijn dat de ander het wel uit zijn hoofd laat om aan te vallen.

(overigens kan ik de rest van het artikel niet lezen, dus ik moet het doen met de citaten die jij geplaatst hebt, ik denk trouwens dat het hier prima past, dit besluit  heeft inderdaad grote invloed op onze begroting).

Jammer dat je het artikel niet helemaal kunt lezen, die paar citaten zijn maar een klein onderdeel in het geheel. Ben het met je eens dat Europa zichzelf moet kunnen verdedigen....Maar is het nodig om (nog) meer wapens aan te schaffen?

“De hamvraag is: hoe bang moeten we zijn voor Rusland? We baseren ons op allerlei aannames, waarvan ik heb ontdekt dat ze niet gegrond zijn, of dat ze maar een deel van de waarheid vertellen. Bijvoorbeeld dat Poetin meer wapens heeft dan Europa; dat hij een Navo-land zal binnenvallen zodra hij zijn kans schoon ziet; dat de EU stelselmatig te weinig aan defensie uitgeeft, en dat de VS ons niet zal helpen als de nood aan de man komt. De elites willen ons met hun oorlogsverhalen ervan overtuigen dat de defensiebudgetten in Europa omhoog moeten, omdat we anders een invasie riskeren.”

Kloppen die veronderstellingen niet?

“Nee. Hebben we minder wapens dan Rusland? Onzin, Europa heeft er juist veel meer. Heeft Nederland in de afgelopen decennia te weinig besteed aan defensie? Zeker niet, jaarlijks ging ongeveer 2 procent van ons bruto binnenlands product naar defensie. Er waren immers steeds Amerikaanse interventies waar Nederland aan meedeed: in Afghanistan, Kosovo, Libië, in Afrika en meer. Daar had onze regering altijd geld voor beschikbaar.

“Dat Rusland binnen een paar jaar een Navo-lidstaat zal binnenvallen, is ook ongeloofwaardig. Rusland heeft er tot nu toe vier jaar over gedaan om twintig procent van het Oekraïense grondgebied te veroveren, en dat heeft het land ontelbaar veel mensenlevens en materieel gekost. Nuchter beschouwd concludeer je dan toch dat, gezien de militaire slagkracht van het Russisch leger, Poetin geen Navo-lidstaat zal aanvallen. Hij weet dat het zijn ondergang betekent.

Opvallend is uw stelling dat Rusland niet alleen schuldig is aan het uitbreken van de oorlog. Rusland is toch de agressor die op 24 februari 2022 Oekraïne is binnengevallen?

Met stemverheffing: “Ik veroordeel de inval van Rusland ten zeerste. Natuurlijk, ik ben pacifist en ik keer me tegen íedere vorm van statelijk geweld tegen mensen. Het is een immorele, illegale aanval, maar het is wel een aanval met een achtergrond. En die moeten we kennen. Het Westen kan wel moreel hoog te paard gaan zitten, maar verheven moraliteit brengt ons geen stap verder in het beëindigen van dit conflict. We moeten juist toegeven dat we dit hadden kunnen voorkomen. Als het Westen beloofd had dat Oekraïne militair neutraal zou blijven, dan was die ellendige oorlog uitgebleven (zie ook verderop in dit interview – red.).
‘Natuurlijk gaat Rusland de EU niet aanvallen’ - HP/De Tijd

Héhe ze worden wakker in Den Haag, aan de ene kant willen dat mensen meer gaan beleggen. maar ook jaarlijks belasting willen heffen over een waardestijging...dat klopt van geen kanten. 

Dat box 3 toch op de schop gaat zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in Kamer
De kritiek richt zich met name ook op de zogenoemde aanwasbelasting. In het nieuwe stelsel moeten burgers jaarlijks belasting betalen over de waardestijging van hun aandelen, ook als die winst alleen op papier bestaat. Start-ups en scale-ups zijn uitgezonderd.

Hoewel partijen in de Kamer deze kritiek ook al uitten, lijkt de druk vanbuiten voor het kabinet de aanleiding te zijn geweest om het wetsvoorstel tóch terug naar de tekentafel te halen. Onder anderen Elon Musk en prins Constantijn mengden zich in de discussie.

Alles bij elkaar heeft de soap voor opgetrokken wenkbrauwen in de Kamer gezorgd. "Waarom lijkt maatschappelijke druk zwaarder te wegen dan kritiek van de Kamer?", vroeg Michiel Hoogeveen (JA21) zich woensdagmiddag af.

"Vanwege het risico op vertraging was er niks mogelijk en nu draait de minister van Financiën terwijl de postzakken zelfs al in de Eerste Kamer waren gedeponneerd", concludeerde Pieter Grinwis van de ChristenUnie.
Dat box 3 toch op de schop gaat zorgt voor opgetrokken wenkbrauwen in Kamer | Politiek | NU.nl

De Europese Commissie wil de honderden miljarden aan spaargeld van Nederlandse huishoudens gaan inzetten om te investeren. Zo moeten bedrijven makkelijker aan financiering komen, én burgers meer rendement halen. Maar hoe krijg je mensen zover dat ze gaan beleggen?
Sparen Nederlanders te veel? EU wil dat burgers meer gaan beleggen

https://www.telegraaf.nl/politiek/kabinet-wil-wildgroei-aan-fraude-rondom-nepvaders-tegengaan-schijnerkenning-nietig-verklaren-mogelijk/140752476.html

Ik ben erg benieuwd of, en vooral hoe, het kabinet hier iets aan wil gaan doen? Naar schatting zijn sinds 2017 op deze manier zo'n 20.000 mensen in Nederland komen wonen. Door middel van fraude. In 2024 was dit al bekend, een man die 47 kinderen "erkend" heeft. Schatting is dat jaarlijks honderden valse erkenningen gedaan worden, al dan niet tegen betaling. 

Wat mij betreft maar 1 optie, verblijfsvergunning kind en moeder (en evt andere nareizigers) direct intrekken en uitzetten. Geef een duidelijk signaal af dat deze vorm van fraude grote consequenties heeft. Jammer voor de kinderen, maar dit toestaan is echt niet het signaal wat we als Nederland af moeten willen geven.

Miraval schreef op 13-03-2026 om 21:19:

https://www.telegraaf.nl/politiek/kabinet-wil-wildgroei-aan-fraude-rondom-nepvaders-tegengaan-schijnerkenning-nietig-verklaren-mogelijk/140752476.html

Ik ben erg benieuwd of, en vooral hoe, het kabinet hier iets aan wil gaan doen? Naar schatting zijn sinds 2017 op deze manier zo'n 20.000 mensen in Nederland komen wonen. Door middel van fraude. In 2024 was dit al bekend, een man die 47 kinderen "erkend" heeft. Schatting is dat jaarlijks honderden valse erkenningen gedaan worden, al dan niet tegen betaling.

Wat mij betreft maar 1 optie, verblijfsvergunning kind en moeder (en evt andere nareizigers) direct intrekken en uitzetten. Geef een duidelijk signaal af dat deze vorm van fraude grote consequenties heeft. Jammer voor de kinderen, maar dit toestaan is echt niet het signaal wat we als Nederland af moeten willen geven.

Het artikel heeft het over 800 mensen in bijna 10 jaar. Waar haal jij de 20.000 vandaan?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

14-03-2026 om 10:03 Topicstarter

Wat natuurlijk ingewikkeld is dat je niet de biologische ouder hoeft te zijn om een kind te erkennen. Wellicht zit de oplossing erin dat we veel vaker wettelijke ouders houden aan de verplichting om voor hun kind te zorgen.
Voormalig minister Faber heeft hier al Kamervragen over beantwoord, die had ook al actie beloofd op dit dossier: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2024Z21090&did=2025D06668

Neweve schreef op 14-03-2026 om 09:17:

[..]

Het artikel heeft het over 800 mensen in bijna 10 jaar. Waar haal jij de 20.000 vandaan?

Je vraagt het niet aan mij, maar het artikel heeft het over 800 vermoedens per jaar.... 800 vaders waarvan sommige 47 kinderen erkennen van verschillende moeders.... die naar Nl komen + na reizigers...

In onderstaand verslag heeft men het over 20.000 mensen.

JA21 vraagt naar fraude met kind-erkenning | Tweede Kamer der Staten-Generaal

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.