Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Aan de Slag, Jetten I

Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030

Daglichtlamp schreef op 22-02-2026 om 15:05:

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt. Ik ging er eigenlijk van uit dat dit van te voren in de top van de BBB wel goed zou zijn afgestemd, maar blijkbaar niet. Je zou denken dat ze na de verloren verkiezingen de afgelopen keer wel zouden weten dat de lijn van Mona Keijzer doodloopt. Op extreem rechts is er nu eenmaal teveel concurrentie, terwijl conservatief, midden en gericht op de regio juist wel stemmen liggen naar mijn indruk.
https://www.telegraaf.nl/politiek/oproer-in-bbb-partijprominenten-willen-mona-keijzer-als-leider-niet-henk-vermeer/135686245.html
Meerdere prominente BBB’ers komen in verzet tegen de leiderschapswissel bij de boerenpartij. Kamerlid en mede-oprichter Henk Vermeer moet daar de kar gaan trekken, maar intern wordt aangegeven dat men het onbegrijpelijk vindt dat de keuze voor het partijleiderschap niet op Mona Keijzer is gevallen. Zij willen ook dat de BBB-leden zich hierover gaan uitspreken.
De brief - in handen van De Telegraaf - is in elk geval al ondertekend door de huidige demissionaire staatssecretaris Gijs Tuinman, Robert van Gasteren (senator) en Claudia van Zanten die op de vijfde plaats van de kandidatenlijst van BBB voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2025 stond.

Ik zat nog te denken: misschien is Mona Keijzer wel van plan te vertrekken bij de BBB, maar wil ze dat nog niet aan de grote klok hangen, geen idee hoor, schoot me zo even te binnen.

Zorroo schreef op 22-02-2026 om 21:52:

Dit soort gepersonaliseerde partijen zijn in feite een one man show. Dus als de partijleider dan terugtreedt, stort de boel langzaam of snel in. Populistische partijen (waartoe ik de BBB reken) hebben een soort abonnement op dit type personalisatie en blijken dus meestal weinig stabiel.

Dit ook inderdaad. 

felija schreef op 23-02-2026 om 17:21:

[..]

Ik zat nog te denken: misschien is Mona Keijzer wel van plan te vertrekken bij de BBB, maar wil ze dat nog niet aan de grote klok hangen, geen idee hoor, schoot me zo even te binnen.

Ze is nu opgestapt. Omdat ze niet de nieuwe leider is geworden zegt ze. 

Scheuring in de BBB. Mona Keizer stapt op. Voor het kabinet Jetten zal het weinig uitmaken. 

Joszy schreef op 23-02-2026 om 18:40:

[..]

Ze is nu opgestapt. Omdat ze niet de nieuwe leider is geworden zegt ze.

Dan lijkt het erop alsof ze echt is gepasseerd.

felija schreef op 23-02-2026 om 18:44:

[..]

Dan lijkt het erop alsof ze echt is gepasseerd.

Ik vind het toch een beetje ingewikkeld. Ik hoop dat mensen de politiek in gaan omdat ze bepaalde dingen willen veranderen. Dan zoek je een partij die daarbij past. Maar op deze manier voelt het voor mij alsof ze er meer zit voor zichzelf, zolang zij zich maar kan profileren.

Jetten is ooit teruggetreden als lijsttrekker ten gunste van Sigrid Kaag, en zie waar hij nu staat! 

Joszy schreef op 23-02-2026 om 18:52:

[..]

Ik vind het toch een beetje ingewikkeld. Ik hoop dat mensen de politiek in gaan omdat ze bepaalde dingen willen veranderen. Dan zoek je een partij die daarbij past. Maar op deze manier voelt het voor mij alsof ze er meer zit voor zichzelf, zolang zij zich maar kan profileren.

Jetten is ooit teruggetreden als lijsttrekker ten gunste van Sigrid Kaag, en zie waar hij nu staat!

Ben ik helemaal met je eens!

Neweve schreef op 23-02-2026 om 17:07:

Ik ben voor versimpeling maar wat stom dat eigenlijk vooral de rijken erop vooruit gaan.
https://nos.nl/artikel/2603719-kindregeling-meevaller-voor-ouders-maar-armere-gezinnen-profiteren-minder

Ik vind dit dan wel weer heel goed. 

Jorni schreef op 23-02-2026 om 19:05:

[..]

Ik vind dit dan wel weer heel goed.

Waarom vind jij het goed?

Joszy schreef op 23-02-2026 om 18:52:

[..]

Eens!

En het is de mede-oprichter die nu de rol van Caroline heeft overgenomen. Dat vind ik niet een hele rare stap/keus...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2026 om 19:57 Topicstarter

Neweve schreef op 23-02-2026 om 19:40:

[..]

Eens!

En het is de mede-oprichter die nu de rol van Caroline heeft overgenomen. Dat vind ik niet een hele rare stap/keus...

En Keijzer doet graag alsof ze een stemmentrekker is, maar wees eerlijk, voordat zij bij de BBB zat, haalde de BBB 20 zetels in de Eerste Kamer, en waren ze de grootste in alle provincie. Nadat Keijzer bij de BBB kwam haalden ze in de Tweede Kamer verkiezingen in 2023 nog maar zeven zetels, en in 2025 nog maar vier. Dus ik betwijfel of zij de BBB nu zoveel heeft opgeleverd.

Het verbaast me ook niet dat ze niet opstapt maar voor zichzelf begint. Immers ook nadat ze ontslagen was als staatssecretaris kon ze niet een echte nieuwe baan vinden, ze heeft grotendeels geleefd van wachtgeld totdat ze in 2023 voor de BBB in de Tweede Kamer kwam.

Daglichtlamp schreef op 23-02-2026 om 19:57:

[..]

En Keijzer doet graag alsof ze een stemmentrekker is, maar wees eerlijk, voordat zij bij de BBB zat, haalde de BBB 20 zetels in de Eerste Kamer, en waren ze de grootste in alle provincie. Nadat Keijzer bij de BBB kwam haalden ze in de Tweede Kamer verkiezingen in 2023 nog maar zeven zetels, en in 2025 nog maar vier. Dus ik betwijfel of zij de BBB nu zoveel heeft opgeleverd.

Het verbaast me ook niet dat ze niet opstapt maar voor zichzelf begint. Immers ook nadat ze ontslagen was als staatssecretaris kon ze niet een echte nieuwe baan vinden, ze heeft grotendeels geleefd van wachtgeld totdat ze in 2023 voor de BBB in de Tweede Kamer kwam.

Ze had wel veel voorkeurstemmen, dus het is niet echt een gestolen zetel. Het komt op mij over alsof zij denkt: ik trok meer stemmen dan Vermeer dus moet ik de nieuwe leider worden. Terwijl anderen dachten: we moeten terug naar onze roots en daar past Vermeer beter bij

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2026 om 20:27 Topicstarter

Joszy schreef op 23-02-2026 om 20:23:

[..]

Ze had wel veel voorkeurstemmen, dus het is niet echt een gestolen zetel. Het komt op mij over alsof zij denkt: ik trok meer stemmen dan Vermeer dus moet ik de nieuwe leider worden. Terwijl anderen dachten: we moeten terug naar onze roots en daar past Vermeer beter bij

De BBB heeft dit niet netjes gedaan, door eerst Keijzer voor te houden dat ze de opvolger van Van der Plas zou zijn, en dat dan opeens niet meer te doen, zonder dat goed te communiceren. Maar de keuze op zich snap ik van de BBB. De BBB heeft met Keijzer alleen maar verkiezingen verloren. Op rechts is helemaal geen ruimte voor hun. (maar conservatief-midden, juist wel is mijn inschatting).

Daglichtlamp schreef op 23-02-2026 om 20:27:

[..]

De BBB heeft dit niet netjes gedaan, door eerst Keijzer voor te houden dat ze de opvolger van Van der Plas zou zijn, en dat dan opeens niet meer te doen, zonder dat goed te communiceren. Maar de keuze op zich snap ik van de BBB. De BBB heeft met Keijzer alleen maar verkiezingen verloren. Op rechts is helemaal geen ruimte voor hun. (maar conservatief-midden, juist wel is mijn inschatting).

Maar is dat beloven echt gedaan? Het is wat Keijzer zegt, maar misschien was het wel wat minder stellig dan zij nu beweert. Er is vast over gesproken, maar zou echt een keiharde belofte zijn gedaan?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.