Nieuws en actueel
Daglichtlamp
20-02-2026 om 15:25
Aan de Slag, Jetten I
Nu de formatie achter ons ligt en maandag het nieuwe kabinet beëdigd wordt, is het tijd voor een nieuw draadje.
Het regeerakkoord staat hier: https://www.kabinetsformatie2025.nl/actueel/nieuws/2026/01/30/presentatie-coalitieakkoord-d66-cda-en-vvd
De doorrekening van het akkoord door het CPB staat hier: https://www.cpb.nl/publicatie/analyse-coalitieakkoord-2026-2030
Lollypopje
20-02-2026 om 17:26
Daglichtlamp schreef op 20-02-2026 om 16:39:
En een eigen risico naar boven de € 500,- daar moet je toch niet aan denken. Het betekent wel dat de premie wellicht wel omlaag gaat, maar dan gaat waarschijnlijk ook de zorgtoeslag omlaag. Dus dan zijn chronisch zieken met lage inkomens eens te meer te klos. Die betalen nu ook al ondanks de zorgtoeslag een veel groter deel van hun inkomen voor de zorgverzekering + eigen risico dan mensen met een inkomen van boven de ton.
Maar ja, we hebben echt een links kabinet nodig om de verdeling van zorgkosten eerlijker te maken. Het deel nominale premie (dat niet afhankelijk is van hoe hoog het inkomen is), is gewoon te hoog t.o.v. het deel wat wel inkomensafhankelijk is. Dat maakt je niet goed met zorgtoeslag. Ik denk dat mijn eigen risico voor dit jaar al weer op is, met de ziekenhuisbezoeken begin deze week.
Ik heb vrij dure medicatie en redelijk hoge doos is om enigszins normaal te kunnen eten, zonder al te veel last te hebben van mijn Voedsel intoleranties ( Zolang ik Daarnaast nog steeds goed blijf opletten) en daardoor ben zal ik er ook in een paar maanden doorheen zijn
rionyriony
20-02-2026 om 18:50
Dat gaat nergens heen. Dezelfde partijen zitten daar die ons land om zeep hebben geholpen. Die gaan echt niet van inzicht veranderen. De macht weer stevig in handen.
Steeds meer macht naar ongekozen instituties en de EU, ons land vastgelegd in verdragen die nooit gedragen zijn door democratische meerderheden. Democratie? Nou laat me niet lachen. Dringende wensen van de meerderheid komen niet in het akkoord voor. Alleen nietszeggende frasen.
Rozi
20-02-2026 om 20:45
Daglichtlamp schreef op 20-02-2026 om 17:09:
[..]
In totaal gaat het nieuwe kabinet minder geld via deze belasting ophalen dan het huidige kabinet van plan was. Dus gemiddeld gaan deze lasten niet omhoog. In tegenstelling tot de inkomstenbelasting, waar veel meer geld opgehaald gaat worden.
Hoeveel er gemiddeld opgehaald dient te worden kan ik zo gauw geen bron van vinden. Heb jij de link daarvan, ben wel benieuwd om dat eens door te lezen
Een grote groep die nu onder dat bedrag van 59000/118.000 zit betaalt nu niks, maar straks ineens echt veel meer belasting op iets wat niet gerealiseerd is. Dat gaat echt hard. Ben overigens wel benieuwd hoe die winst berekend gaat worden, omdat veel mensen ook tussentijds kopen en verkopen. De rijken betalen dan nog meer. Dus in die zin ben ik het er niet mee eens dat de groep rijkeren of wellicht middeninkomens niet belast worden.
Neweve
20-02-2026 om 20:55
Rozi schreef op 20-02-2026 om 20:45:
[..]
Hoeveel er gemiddeld opgehaald dient te worden kan ik zo gauw geen bron van vinden. Heb jij de link daarvan, ben wel benieuwd om dat eens door te lezen
![]()
Een grote groep die nu onder dat bedrag van 59000/118.000 zit betaalt nu niks, maar straks ineens echt veel meer belasting op iets wat niet gerealiseerd is. Dat gaat echt hard. Ben overigens wel benieuwd hoe die winst berekend gaat worden, omdat veel mensen ook tussentijds kopen en verkopen. De rijken betalen dan nog meer. Dus in die zin ben ik het er niet mee eens dat de groep rijkeren of wellicht middeninkomens niet belast worden.
Als je 100.000 euro hebt en 2-8%winst maakt, dan maak je dus 2000-8000 euro winst. Met een vrijstelling van 3600 betaal je dan 0-1580 belasting. Het is inderdaad meer dan nu maar ook niet schrikbarend veel.
Daartegenover staat dat je vanaf 2028 verlies ook mag verrekenen, waar je eerder gewoon belasting moest betalen als je totale vermogen te hoog was (het fictieve rendement was altijd positief).
Al zie ik liever ook een iets hogere vrijstelling, maar als ik moet kiezen betaal ik liever minder belasting op mijn salaris en meer op mijn vermogen. Iets met werken moet lonen