Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1115 kinderen uit huis geplaatst kinderopvangtoeslagenschandaal

Tussen 2015 en 2020 zijn 1115 kinderen van slachtoffers van het kinderopvangtoeslagenschandaal uit huis geplaatst. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In juni maakte demissionair staatssecretaris Van Huffelen bekend dat 70.000 kinderen en jongeren die de dupe zijn van het toeslagenschandaal ...

Meer dan duizend kinderen gedupeerden toeslagenaffaire uit huis geplaatst | NOS

Ik vind het enorm shockerend. Ik kan het nog altijd nauwelijks geloven dat dit in Nederland echt gebeurd is en dat het zo weinig consequenties heeft gehad voor de regeringspartijen onder wiens gezag dit jarenlang gewoon is doorgegaan, zelfs toen duidelijk was wat er aan de hand was. Bah. 


verschrikkelijk. Arme kinderen. 

Die zijn voor hun leven benadeeld door deze affaire. Zo triest.

En de heren en dames politici doen voor de buhne of ze het heel erg vinden, halen dan hun schouders op en gaan gewoon verder. Ondertussen gaat het met de afhandeling hiervan ook volledig mis.

Dat is Nederland.

Stuitend. Zo'n groot aantal ook nog eens. Dat kun je geen incident meer noemen.

hoe is uit huisplaatsing gevolg geworden van de affaire? 

Namensgebruikersnaam schreef op 19-10-2021 om 20:06:

hoe is uit huisplaatsing gevolg geworden van de affaire?

Stel je eens hele ernstige schulden voor, mogelijk huisuitzetting of de dreiging daarmee. Het is niet een ontspannen sfeer om kinderen op te voeden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

19-10-2021 om 20:09

Dat zijn schokkende aantallen.

Met de kanttekening dat van de uithuisplaatsingen niet bekend is of ze vanwege (gevolgen van) de toeslagenellende zijn. Ik hoop dat dat ook onderzocht wordt. Maar vooral dat die kinderen en hun ouders alle mogelijke hulp krijgen om de schade, ook de immateriële, voor zover mogelijk te compenseren/verhelpen/verzachten.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

19-10-2021 om 20:09

Namensgebruikersnaam schreef op 19-10-2021 om 20:06:

hoe is uit huisplaatsing gevolg geworden van de affaire?

Dat zouden ze nader moeten onderzoeken en dat gaan ze niet doen staat er.


”Het rapport meldt niet of de uithuisplaatsingen het gevolg zijn van de toeslagenaffaire of dat er andere oorzaken zijn.” etc

Wollstonecraft schreef op 19-10-2021 om 20:01:

verschrikkelijk. Arme kinderen.

Die zijn voor hun leven benadeeld door deze affaire. Zo triest.

En de heren en dames politici doen voor de buhne of ze het heel erg vinden, halen dan hun schouders op en gaan gewoon verder. Ondertussen gaat het met de afhandeling hiervan ook volledig mis.

Dat is Nederland.

Nee, dit is het resultaat van wetgeving door hele foute politici, die van alles 'geen actieve herinnering hebben' enz.

Chiquita schreef op 19-10-2021 om 20:11:

[..]

Nee, dit is het resultaat van wetgeving door hele foute politici, die van alles 'geen actieve herinnering hebben' enz.

Dit. Ik kan er niet over uit dat een deel van dit stel zometeen gewoon nog wat jaartjes aan het roer staan.

Chiquita schreef op 19-10-2021 om 20:11:

[..]

Nee, dit is het resultaat van wetgeving door hele foute politici, die van alles 'geen actieve herinnering hebben' enz.

Ja, en dat is waar een groot deel van de Nederlandse bevolking voor kiest. Zelfs direct na het aftreden van het kabinet. En ook al heel lang. 

Je kunt deze problemen niet isoleren en toerekenen aan een paar politici. 

Daglichtlamp schreef op 19-10-2021 om 20:09:

[..]

Stel je eens hele ernstige schulden voor, mogelijk huisuitzetting of de dreiging daarmee. Het is niet een ontspannen sfeer om kinderen op te voeden.

ik ben erg nieuwsgierig hoe dit zit maar lees dat t niet verder onderzocht wordt. Zouden ze wel moeten doen. Het is een behoorlijk onwerkelijke En verschrikkelijke situatie geweest, 
Maar worden kinderen zo makkelijk uit huis geplaatst als je ‘alleen maar’ ernstige schulden hebt en er verder geen (nooit) signalen zijn geweest dat het thuis niet goed gaat? 

Namensgebruikersnaam schreef op 19-10-2021 om 20:21:

[..]
Maar worden kinderen zo makkelijk uit huis geplaatst als je ‘alleen maar’ ernstige schulden hebt en er verder geen (nooit) signalen zijn geweest dat het thuis niet goed gaat?

Alleen ernstige schulden hebben, is geen reden voor uithuisplaatsing, maar ernstige schulden hebben vaak gevolgen en die kunnen wel - soms zeer onterecht - leiden tot uithuisplaatsing. Denk aan gevolgen als geen vaste woonplaats meer hebben omdat je je huis uitgezet bent, niet meer kunnen voorzien in basisbehoeften van je kind door geldgebrek, relatieproblemen door alle spanningen met een vechtscheiding tot gevolg, zoveel stress dat je psychische problemen ontwikkelt en niet meer goed voor je kind kunt zorgen, enz.

Als je googlet op ‘uithuisplaatsing, toeslagenaffaire’ vind je wel wat ervaringsverhalen. 

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

19-10-2021 om 21:11

Piratenkoningin schreef op 19-10-2021 om 20:41:

[..]

Alleen ernstige schulden hebben, is geen reden voor uithuisplaatsing, maar ernstige schulden hebben vaak gevolgen en die kunnen wel - soms zeer onterecht - leiden tot uithuisplaatsing. Denk aan gevolgen als geen vaste woonplaats meer hebben omdat je je huis uitgezet bent, niet meer kunnen voorzien in basisbehoeften van je kind door geldgebrek, relatieproblemen door alle spanningen met een vechtscheiding tot gevolg, zoveel stress dat je psychische problemen ontwikkelt en niet meer goed voor je kind kunt zorgen, enz.

Als je googlet op ‘uithuisplaatsing, toeslagenaffaire’ vind je wel wat ervaringsverhalen.

Dat is al reden genoeg.. Onterecht je huis uitgezet en ook je kinderen nog kwijtraken, hoe erg voor ouders en zeker ook voor de kinderen. Dit  onterechte leed is gewoon niet eens met geld goed te maken.

Thunderbird schreef op 19-10-2021 om 21:11:

[..]

Dat is al reden genoeg.. Onterecht je huis uitgezet en ook je kinderen nog kwijtraken, hoe erg voor ouders en zeker ook voor de kinderen. Dit onterechte leed is gewoon niet eens met geld goed te maken.

Echt afgrijselijk. En ik vrees dat ze alle moeite zullen doen niet om de ouders en kinderen te helpen, maar om aan te tonen dat de uithuisplaatsingen niet honderd procent zeker aan de toeslagenaffaire te wijten zijn en dus onze fantastische overheid niet aangerekend kunnen worden. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-10-2021 om 21:17

Ik heb het al vaker geschreven: Nederland is kampioen uithuisplaatsingen, al decennia lang. Veilig thuis doet niet aan waarheidsvinding. Ik vind het een pervers systeem waarin de ouders van hele goede huize moeten komen om tegen dergelijke instanties op te boksen.

Doodeng.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

19-10-2021 om 21:25

Hetvrijewoord schreef op 19-10-2021 om 21:17:

Ik heb het al vaker geschreven: Nederland is kampioen uithuisplaatsingen, al decennia lang. Veilig thuis doet niet aan waarheidsvinding. Ik vind het een pervers systeem waarin de ouders van hele goede huize moeten komen om tegen dergelijke instanties op te boksen.

Doodeng.

Inderdaad, het ergste wat je kan overkomen is dat je kind weggehaald word zeker als het onterecht is .. Die kinderen zijn getekend voor het leven. 😪

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.