Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1115 kinderen uit huis geplaatst kinderopvangtoeslagenschandaal


Mija

Mija

20-10-2021 om 10:52 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 20-10-2021 om 10:26:

[..]

Dit is stap 1, deze cijfers zijn op verzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid door het CBS verzameld, ook naar aanleiding van kamervragen na een hartverscheurend verhaal in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/a-bc426792

Nu zal er ongetwijfeld verder onderzoek gedaan gaan worden.

Het is gewoon onvoorstelbaar. Die naam van het rapport van de commissie "Ongekend onrecht" is wel zeer goed gekozen. Ik word er zo verdrietig van. Ik durf die docu "Alleen tegen de staat" bijna niet te kijken.

Wat een horrorverhaal, in de Volkskrant! In dat gezin dus alleen al vijf kinderen. Omdat de Belastingdienst 990€ per maand terugeist van een studerende moeder. Zelfs als die vrouw wel een fraudeur zou zijn geweest: hoe kun je dat in godsnaam menselijk en maatschappelijk verantwoorden? En zelfs financieel is het niet te verantwoorden: “Het is een cynisch besef dat de kosten van pleeg- en instellingszorg alleen al voor Karins vijf, meer dan tien jaar uit huis geplaatste, kinderen in de miljoenen lopen. De kosten voor verblijf en behandeling in een instelling bedragen jaarlijks tussen één en anderhalve ton euro, becijferde NRC Handelsblad.” Bakken met geld worden er tegenaan gesmeten maar dat meisje zit evengoed op haar 17e in een isoleercel opgesloten, volkomen aan de grond. En niemand heeft het gedaan. Het is niemands schuld. Heel vervelend allemaal. Waar is nou eigenlijk de urgentie en de diepe schaamte hierover? 

Ik heb hetzelfde als jij Rondstruiner. Ik heb al een paar keer met mijn vinger boven de knop gehangen om die docu te kijken maar ik durf het niet aan. Ik ben boos maar ik merk dat het me ook angstig maakt. Belastingzaken maken mij ook soms onzeker: snap en doe ik het wel goed? Ik kan ook gemakkelijk een fout maken. En dan? Je kunt dus gewoon door je eigen overheid naar de filistijnen worden geholpen, met je kinderen erbij. Ik ben blij dat ik geen jonge kinderen meer heb. 

Mija

Mija

20-10-2021 om 11:05 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-10-2021 om 10:00:

[..]

Dat begrijp ik, maar het is een aanname dat die kinderen daarom uit huis zijn geplaatst

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de aantallen niet substantieel zouden zijn: lees dat artikel in de VK van rondstruiner. Het beleid deugt gewoon fundamenteel niet. Het lost geen enkel probleem op! Integendeel: het creëert alleen maar meer en zeer ernstige problemen die niet alleen dit gezin in het ongeluk hebben gestort maar ook de overheid en dus de samenleving bakken met geld en inzet hebben gekost. Het idee onder dat beleid deugt gewoon niet. De morele verontwaardiging over vermeende fraudeurs en de genoegdoening die het kennelijk biedt om ze het vel over de oren te halen, heeft deze gezinnen onbeschrijfelijk en onherstelbaar leed toegebracht en heeft ons als maatschappij alleen maar meer geld gekost in plaats van het gefraudeerde geld terug te halen. Als we die les toch eens konden leren! 

Piratenkoningin schreef op 20-10-2021 om 10:45:

[..]

Ik probeer het aantal uithuisplaatsingen te vinden in getallen van het CBS of elders, maar kan het nergens vinden. Op dit getal van 1115 zijn ze gekomen door uithuisplaatsing te definiëren als een samenloop van een jeugdbeschermingsmaatregel en jeugdhulp met verblijf op hetzelfde moment. Dit noemt het CBS zelf al ‘bij benadering bepaald’. De totale getallen voor die samenloop kan ik overigens ook niet vinden.

https://www.cbs.nl/-/media/_excel/2021/42/samenloop-jeugdbescherming-jeugdhulp-kinderopvangtoeslagenaffaire.xlsx


Heel vreemd, want voor elke uithuisplaatsing is een rechterlijke machtiging nodig. Daaruit zouden toch exacte getallen af te lezen moeten zijn. Blijkbaar vindt men het niet eens de moeite waard om precies bij te houden hoeveel kinderen er jaarlijks uit huis geplaatst worden.

Ik kan het ook niet vinden, heel vreemd inderdaad. 

Wat ik ik wel vind zijn wat berichten over de aantallen kinderen die wonen bij pleegouders, in een gezinshuis of een instelling in een bepaald jaar. Dus dan kun je wel zien of het is toe- of afgenomen, maar niet hoeveel er daadwerkelijk in dat jaar bij zijn gekomen en weer thuis zijn.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/achtergrond/528b3376-48be-48b1-a9bd-091c38283824/nog-steeds-geen-afname-aantal-uithuisplaatsingen-in-nederland


Heel gek, het lijkt me los van de toeslagenaffaire essentieel dat er zicht is op de hoeveelheid jaarlijkse uithuisplaatsingen. En dat het CBS deze cijfers jaarlijks bekend maakt.

Rondstruiner schreef op 20-10-2021 om 12:02:

[..]

Wat ik ik wel vind zijn wat berichten over de aantallen kinderen die wonen bij pleegouders, in een gezinshuis of een instelling in een bepaald jaar. Dus dan kun je wel zien of het is toe- of afgenomen, maar niet hoeveel er daadwerkelijk in dat jaar bij zijn gekomen en weer thuis zijn.

Daar komt nog bij dat niet elk kind in een pleeggezin, gezinshuis of instelling gedwongen uit huis is geplaatst. In die getallen zitten bijvoorbeeld ook kinderen met een meervoudige beperking waarbij ouders en zorgverleners in goed overleg gekozen hebben voor wonen in een instelling en kinderen van wie beide ouders zijn overleden.

Ik ben echt geschokt dat blijkbaar niet wordt geregistreerd of in elk geval niet wordt gepubliceerd hoeveel kinderen jaarlijks uit huis worden geplaatst, met duidelijk onderscheid tussen gedwongen en vrijwillige uithuisplaatsingen. 

Wat ik me net realiseer: dit is nog maar het topje van de ijsberg, want het gaat om het aantal uithuisplaatsingen sinds 2015. De toeslagenaffaire loopt al vanaf 2004. Op die oudere cijfers zal al helemaal geen zicht zijn vermoed ik. 

Mija schreef op 20-10-2021 om 10:52:

[..]

Ik heb hetzelfde als jij Rondstruiner. Ik heb al een paar keer met mijn vinger boven de knop gehangen om die docu te kijken maar ik durf het niet aan. Ik ben boos maar ik merk dat het me ook angstig maakt. Belastingzaken maken mij ook soms onzeker: snap en doe ik het wel goed? Ik kan ook gemakkelijk een fout maken. En dan? Je kunt dus gewoon door je eigen overheid naar de filistijnen worden geholpen, met je kinderen erbij. Ik ben blij dat ik geen jonge kinderen meer heb.

Heel herkenbaar. Ik was altijd in de veronderstelling dat als je een foutje maakte met een instantie als de belastingdienst of het UWV, maar te goeder trouw bent, dat het dan wel goed zou komen. En anders hebben we altijd nog rechters in dit land, toch? Niet dus....

Ik heb de docu zojuist toch gekeken. Had nu tijd en ben bang dat hij misschien binnenkort niet meer zomaar terug te kijken is op NPO Start. 

Heel indrukwekkend, flink wat traantjes gelaten. De reactie van de omgeving van de vrouwen ook: je zult toch wel iets fout gedaan hebben, de belastingdienst doet dit niet zomaar. Er zit overigens ook een vrouw in waarbij haar zoon uit huis is gehaald en bij de vader moet gaan wonen. Op een gegeven moment mocht ze zelfs een tijd geen contact meer met hem

Ik heb grote bewondering voor de manier waarop de vrouwen met zoveel waardigheid hun verhaal doen. Wat een verschrikkelijke nachtmerrie. Gewoon echt Kafka in Nederland.

En dat staatssecretaris Van Huffelen dan serieus had verwacht dat het met 30.000 euro voor de meerderheid wel klaar en afgerond zou zijn. Die vrouw lijkt dan ook geen idee te hebben van wat er is aangericht bij mensen, ook met een schuld kleiner dan die 30.000 kun je levens kapot maken. Onbegrijpelijk.

Mija schreef op 20-10-2021 om 11:05:

[..]

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat de aantallen niet substantieel zouden zijn: lees dat artikel in de VK van rondstruiner. Het beleid deugt gewoon fundamenteel niet. Het lost geen enkel probleem op! Integendeel: het creëert alleen maar meer en zeer ernstige problemen die niet alleen dit gezin in het ongeluk hebben gestort maar ook de overheid en dus de samenleving bakken met geld en inzet hebben gekost. Het idee onder dat beleid deugt gewoon niet. De morele verontwaardiging over vermeende fraudeurs en de genoegdoening die het kennelijk biedt om ze het vel over de oren te halen, heeft deze gezinnen onbeschrijfelijk en onherstelbaar leed toegebracht en heeft ons als maatschappij alleen maar meer geld gekost in plaats van het gefraudeerde geld terug te halen. Als we die les toch eens konden leren!

Dat heb ik niet geschreven en dat beweer ik ook helemaal niet. Het topic gaat over een onderzoek (en over de uitvoering daarvan verschillen wij kennelijk van mening), nu begin jij over leed en beleid over toeslagen en uithuisplaatsingen - daar heb ik het nooit over gehad. Maar goed, de emoties en verontwaardiging lopen weer flink op hier, succes ermee.

Mija

Mija

20-10-2021 om 13:52 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-10-2021 om 13:29:

[..]

Dat heb ik niet geschreven en dat beweer ik ook helemaal niet. Het topic gaat over een onderzoek (en over de uitvoering daarvan verschillen wij kennelijk van mening), nu begin jij over leed en beleid over toeslagen en uithuisplaatsingen - daar heb ik het nooit over gehad. Maar goed, de emoties en verontwaardiging lopen weer flink op hier, succes ermee.

Euh hold your horses Pino! Ik richt me niet tegen jouw stelling dat het onderzoek uitgebreider had gekund en zou moeten om nuttig te zijn. Daarmee ben ik het grotendeels eens. Laat ze het asjeblieft tot de bodem uitzoeken! Maar in mijn post wijs ik op iets anders namelijk dat er ook zonder dat onderzoek patronen in het beleid zitten die volkomen irrationeel zijn. Het is dus meer een aanvulling. Daar had ik misschien duidelijker over kunnen zijn.

Mija schreef op 20-10-2021 om 13:52:

[..]

Euh hold your horses Pino! Ik richt me niet tegen jouw stelling dat het onderzoek uitgebreider had gekund en zou moeten om nuttig te zijn. Daarmee ben ik het grotendeels eens. Laat ze het asjeblieft tot de bodem uitzoeken! Maar in mijn post wijs ik op iets anders namelijk dat er ook zonder patronen in het beleid zitten die volkomen irrationeel zijn. Het is dus meer een aanvulling. Daar had ik misschien duidelijker over kunnen zijn.

Fijn dat je dat even verduidelijkt want het schoot bij mij behoorlijk in het verkeerde keelgat om “woorden in de mond” te krijgen die ik niet gezegd heb. Maar fijn dat het is opgelost en jij deëscalerend kunt schrijven 

ik las zojuist dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/20/uithuisplaatsingen-zijn-een-wrange-uitwas-van-de-nieuwe-jeugdwet-a4062563

een hoogleraar zegt dat er sprake is van een overrepresentatie en dat er dus wel sprake moet zijn van een verband tussen de toeslagenaffaire. Ernstiger vind ik wat een jeugdrechtadvocaat opmerkt: het is al sinds 2015 bekend dat de nieuwe jeugdwet niet goed is en dat er uithuisplaatsingen zijn zonder tussenkomst van een rechter of de Raad voor de Kinderbescherming omdat ouders “onder druk” worden gezet om in te stemmen met de uithuisplaatsing. Mensen met schulden die hun huis dreigen kwijt te raken, worden bewogen tot meewerken aan uithuisplaatsing en zien hun kinderen vervolgens niet meer terug “want ze hebben ingestemd”. Ik denk dat daar het echte probleem zit, dat er zo luchtig over gedaan wordt en dat er geen controle en toezicht is op de instantie die zulke druk zet en er kennelijk voor ouders geen ingang is om hun zaak bij een rechter voor te leggen zonder de dooddoener “ja maar u gaf toestemming”. 
Dáár zouden ze onderzoek naar moeten doen. En nog beter, die wet repareren. 

Ik vind de wijze waar op dit in de media komt echt kwalijk. Er is niet onderzocht hoeveel van de uithuisplaatsingen te maken hebben met de toeslagen affaire. Maar zo staat het wel in alle koppen en iedereen maar schreeuwen. 
Ik heb al twee verhalen gelezen van twee gezinnen die al veel langer problemen hadden (vader in de gevangenis bijvoorbeeld). De media zijn alleen maar aan het opruien lijkt het wel. 
Uithuisplaatsingen zijn verschrikkelijk, maar als er iets gebeurd met een kind dat niet uit huis is geplaatst maar wel al jaren bekend was bij jeugdzorg dan is het ook allemaal fout en had kind allang uit huis geplaatst moeten zijn. Achteraf is makkelijk praten. 

April2021 schreef op 21-10-2021 om 07:32:

Ik vind de wijze waar op dit in de media komt echt kwalijk. Er is niet onderzocht hoeveel van de uithuisplaatsingen te maken hebben met de toeslagen affaire. Maar zo staat het wel in alle koppen en iedereen maar schreeuwen.
Ik heb al twee verhalen gelezen van twee gezinnen die al veel langer problemen hadden (vader in de gevangenis bijvoorbeeld). De media zijn alleen maar aan het opruien lijkt het wel.
Uithuisplaatsingen zijn verschrikkelijk, maar als er iets gebeurd met een kind dat niet uit huis is geplaatst maar wel al jaren bekend was bij jeugdzorg dan is het ook allemaal fout en had kind allang uit huis geplaatst moeten zijn. Achteraf is makkelijk praten.

Ik vind het allemaal wel meevallen met de koppen en iedereen maar schreeuwen. Wil je dan maar geen berichtgeving? Dat is pas echt bizar natuurlijk. 

De kop bij zowel de NOS en de Volkskrant was iets als: "Meer dan duizend kinderen gedupeerden toeslagenaffaire uit huis geplaatst", wat gewoon een feit is, en ook de berichtgeving was gewoon feitelijk. Dit is waar het CBS mee kwam, dus dan kunnen ze er ook niet meer van maken op dat moment. Hoewel ik graag had gezien dat ze meteen met meer achtergrond zouden zijn gekomen, bijvoorbeeld cijfers van uithuisplaatsingen in Nederland.

Beide onderwerpen, uithuisplaatsingen en de toeslagenaffaire, zijn onderwerpen die veel emoties oproepen, lijkt me gewoon menselijk en niets mis mee. Ik kan er niet zoveel mee als men daar over valt. Die mensen uit de toeslagenaffaire hebben al zoveel ongeloof en ellende achter de rug, dat ze het voordeel van de twijfel nu wel even verdiend hebben wat mij betreft. 

Natuurlijk zullen er kinderen tussen zitten die ook zonder de toeslagenaffaire uit huis zouden zijn geplaatst. Maar je mag rustig stellen dat er ook zeker tussen zullen zitten bij wie dat niet zou zijn gebeurd zonder de toeslagenaffaire. En dan blijf ik bij wat ik eerder zei: ieder kind is er één teveel.

Heb jij die docu "Alleen tegen de staat" gezien? Die liet mooi zien hoe dit kan gebeuren in zo'n situatie.

Het maakt ook niet zoveel uit of de schulden door de toeslagenaffaire nu de eerste of de laatste druppel was bij een uithuisplaatsing. Maar schulden, zeker schulden die onoverkomelijk zijn hebben gewoon heel veel invloed op een gezin. Dat kan op zichzelf al leiden tot instabiliteit of dat kan de druppel zijn in een gezin waar het al niet zo goed ging. Ik mis gewoon de overheid die verantwoordelijkheid neemt.

Mija

Mija

21-10-2021 om 10:54 Topicstarter

April2021 schreef op 21-10-2021 om 07:32:

Ik vind de wijze waar op dit in de media komt echt kwalijk. Er is niet onderzocht hoeveel van de uithuisplaatsingen te maken hebben met de toeslagen affaire. Maar zo staat het wel in alle koppen en iedereen maar schreeuwen.
Ik heb al twee verhalen gelezen van twee gezinnen die al veel langer problemen hadden (vader in de gevangenis bijvoorbeeld). De media zijn alleen maar aan het opruien lijkt het wel.
Uithuisplaatsingen zijn verschrikkelijk, maar als er iets gebeurd met een kind dat niet uit huis is geplaatst maar wel al jaren bekend was bij jeugdzorg dan is het ook allemaal fout en had kind allang uit huis geplaatst moeten zijn. Achteraf is makkelijk praten.


Natuurlijk zullen er gezinnen zijn die bij toeval twee keer 'door de bliksem getroffen worden'. Maar als een hoogleraar zegt dat er sprake is van een overrepresentatie, moeten we dat maar aannemen. En het ook logisch. Die gezinnen die onterecht als fraudeur zijn bestempeld zijn daar niet 'voor uitgekozen' omdat ze toch al een probleemgezin waren. Al kan problemen hebben en fouten maken natuurlijk wel samengaan. Hoe dan ook: uit onderzoek zal wel bij benadering blijken hoeveel kinderen gewoon de pech hebben gehad dat de overheid hun ouders de vernieling in heeft geholpen. 

Ik zie ook geen geschreeuw. Integendeel. Ik denk dat het hoog tijd is dat er kritisch gekeken wordt naar het functioneren van een overheid die mensen steeds dieper in de schulden duwt en daarnaast een 'hulp'systeem optuigt wat ze niet helpt maar hun kinderen uit huis plaatst omdat die mensen 'hun verantwoordelijkheden niet meer zouden kunnen dragen'. Datzelfde geldt natuurlijk voor mensen die niet door de overheid in de problemen komen. Ook daarvoor geldt dat gekeken moet worden of veel betere schuldhulp en/of op een andere manier de stress van armoede verlichten een betere, constructievere en zelfs goedkopere manier zou zijn om gezinnen te helpen dan er hulpverleners op te zetten en als dat niets wordt, de kinderen uit huis te plaatsen. Dat uithuisplaatsen loopt de spuigaten uit. Vaak op dubieuze gronden. En is het dan goed? Nee, het richt enorm veel schade aan in mensenlevens en kost heel veel geld. Meer dan genoeg reden om er eens heel kritisch naar te kijken of dat systeem wel deugt.  Dat er ouders blijven die door hun ouders om een andere reden slecht behandeld worden en dat daarvoor hulp moet zijn, is duidelijk. Maar dat is geen reden om het hele systeem zo te laten als het nu is als dat zoveel nevenschade aanricht.

Werk jij zelf in dat veld dat het je zo raakt? 

ik ben het eens met April2021, want door die koppen zo te plaatsen gaan mensen een causaal verband aannemen, terwijl er geen onderzoek is gedaan naar de vraag of dat verband er was. Ik vind dat kwalijk, want dan mis je het echte probleem.
Je moet cijfers laten duiden door mensen die er verstand van hebben. Pas s avonds in de krant lees ik een hoogleraar die vanuit zijn ervaring stelt “dat is een overrepresentatie” en (in mijn ogen relevanter) een jeugdrechtadvocaat die spreekt van een langbestaande systeemfout waardoor dit heeft kunnen gebeuren (zonder tussenkomst van een rechter kinderen uithuisplaatsen vanwege schulden bij de ouders door hen druk te zetten). In mijn ogen is dat laatste het nieuws dat je moet brengen. 

Dus in plaats van de kale cijfers weergeven en clicks op je site scoren, kan je als nieuwssite/nieuwsblad beter verder kijken wat er nu echt aan de hand is en dat nieuws brengen. Ik vind dat je dat van journalisten mag verwachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.