Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1115 kinderen uit huis geplaatst kinderopvangtoeslagenschandaal


Mija

Mija

21-10-2021 om 12:58 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 21-10-2021 om 12:06:

Oh, en dan dit citaat. Sorry, maar wat erg dit. Ze heeft geen idee van de cijfers, maar ziet geen aanleiding om eens intern verder te kijken. De arrogantie van de macht.

citaat:

Gaat u net als andere organisaties uw eigen rol in deze affaire onderzoeken?

“Op dit moment zien we geen reden dat te doen. We hebben geen aanleiding te denken dat er fouten zijn gemaakt, de kinderrechter heeft onze aanvragen tot uithuisplaatsingen getoetst.”


Precies, ik vind dit ook verschrikkelijk. Misschien nog wel vooral omdat die woordvoerder kennelijk helemaal niet inziet wát die precies zegt namelijk: We hebben de opdracht die ons is verleend uitgevoerd. We zijn getoetst. En dan hebben wij 'dus' geen fouten gemaakt. Maar waar is de focus op en de feedback vanuit de werkelijkheid van de gezinnen waarin ze ingrijpen. Waar is je beroepseer? 

Piratenkoningin schreef op 21-10-2021 om 12:47:

[..]

Het systeem van protocollen, regels en financiële en politieke belangen die allemaal boven mijn professionele kennis, houding en ervaring gaan, maakt het behoorlijk lastig om mijn werk zo te doen als ik (en mijn beroepsgroep) denk(t) dat het goed is en hoe we het onze hulpverleners in opleiding leren. En ook waar het mij wel lukt die ruimte voor mezelf te maken, zijn de problemen van de mensen met wie ik werk veel groter en veel moeilijker op te lossen door datzelfde systeem. Nog los van het gedonder dat ik telkens over me heen krijg als ik me niet precies aan alle kaders hou omdat dat echt niet in het belang van iemand is. Ik zie steeds de beste studenten en collega’s afhaken omdat die dat niet langer kunnen verdragen

Wat triest Piratenkoningin!

Het wordt steeds leuker in Nederland, bah. Arme kinderen.

Heel goed, mag de Raad voor de Kinderbescherming een voorbeeld aan nemen.

Ook kinderrechters onderzoeken eigen rol in toeslagenaffaire - https://nos.nl/l/2403140

Mija

Mija

26-10-2021 om 09:28 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 26-10-2021 om 07:48:

Heel goed, mag de Raad voor de Kinderbescherming een voorbeeld aan nemen.

Ook kinderrechters onderzoeken eigen rol in toeslagenaffaire - https://nos.nl/l/2403140

Goed nieuws! Ik hoop dat daar wat fundamentele conclusies uit volgen, die gezinnen meer bescherming bieden in hun schermutselingen met de drang en dwang van jeugdzorg. 

Mija

Mija

27-10-2021 om 14:35 Topicstarter

In Trouw twee artikelen over de (falende) jeugdzorg, al dan niet in relatie tot de toeslagenaffaire: 

“Volgt op het toeslagenschandaal nu de jeugdzorgaffaire? ‘Het systeem rammelt aan alle kanten’” op 23/10

“Daarin zien Ingrid Vledder en Richard Korver [advocaten] een duidelijke parallel met de toeslagenaffaire. De machtige overheid met al z’n middelen tegenover de burger die niet altijd kan rekenen op een tegemoetkoming voor advocaatkosten. Vledder: “Ik vergelijk het altijd met het strafrecht. De rechtspositie van verdachten is in Nederland een stuk beter geregeld dan die van ouders die geconfronteerd worden met een uithuisplaatsing.”

En vandaag 27/10 “De jeugdhulp faalt, zeggen drie kinderombudsmannen. ‘De gemeenten moeten nu iets doen’”

Vooral de wachtlijsten en de weigering van gemeenten hulp toe te staan alleen omdat de gemeente er geen contract mee heeft, worden bekritiseerd: “Goudsmit schetst hoe problemen verergeren tijdens het wachten; hoe kinderen niet meer naar school kunnen en thuis komt te zitten, met gevolgen voor het hele gezin. Ouders gaan daardoor minder werken en er ontstaat stress in huis. In schrijnende gevallen leidt dit tot ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen waar dit volgens de kinderombudsmannen niet nodig was geweest.”

Ik hoop echt dat deze bal ook gaat rollen. Dat gezien wordt hoe slecht ouders en kinderen soms behandeld worden, hoe weinig ze nog over hun lot te vertellen hebben of er invloed op kunnen uitoefenen als er problemen ontstaan. Door het stelsel, niet ondanks het stelsel.

PS de links staan achter een betaalmuur. Daarom mag ik ze hier niet plaatsen. 

Piratenkoningin schreef op 21-10-2021 om 12:47:

[..]

Het systeem van protocollen, regels en financiële en politieke belangen die allemaal boven mijn professionele kennis, houding en ervaring gaan, maakt het behoorlijk lastig om mijn werk zo te doen als ik (en mijn beroepsgroep) denk(t) dat het goed is en hoe we het onze hulpverleners in opleiding leren. En ook waar het mij wel lukt die ruimte voor mezelf te maken, zijn de problemen van de mensen met wie ik werk veel groter en veel moeilijker op te lossen door datzelfde systeem. Nog los van het gedonder dat ik telkens over me heen krijg als ik me niet precies aan alle kaders hou omdat dat echt niet in het belang van iemand is. Ik zie steeds de beste studenten en collega’s afhaken omdat die dat niet langer kunnen verdragen

Ik ken meerdere personen die bij jeugdhulpverlening hebben geprobeerd te werken en het is allemaal hetzelfde. De goeden houden het niet lang vol omdat ze niet achter de werkwijze staan. Overigens is dit ook een probleem bij veel andere overheidsinstanties waardoor het verloop in de ambtenarij over het algemeen hoog ligt. 

Ik heb het een en ander hierover gevolgd, en vind een ding heel raar.

Kinderen van toeslagenouders zijn vaak weggehaald bij de verzorgende ouder omdat er geen vaste woon/verblijfplaats was. Dan is het vaak nog wel zo dat die ouder iets van een camping had gevonden maar dat was dan weer geen veilige plek voor een kind om op te groeien

Maar er zitten toch ook mensen in opvangen zoals de daklozenopvang, blijf van mijn lijf huis, het AZC/COA etc. (laatste is vaak een camping)

Waarom worden dan die kinderen van die toeslagenouders wel "uit huis geplaatst", als je het niet te letterlijk opvat?

Mija

Mija

16-05-2022 om 08:37 Topicstarter

Dat is natuurlijk niet vast te stellen. Misschien zaten andere ‘toeslagenouders’ wel in een daklozenopvang en behielden die hun kinderen wel terwijl andere gezinnen ook op straat belandden en dan ook de kinderen kwijtraakten. Hier kun je alleen iets over zeggen met cijfers en achterliggende oorzaken. Niet uit de losse pols.

En nu ik er toch ben: in de titel staat het cijfer 1115. Onlangs is gebleken dat het er nog veel meer waren, namelijk 1675. 

”Eind april 2022 heeft het CBS een actuele lijst gedupeerden (stand 1 april 2022) ontvangen van UHT ten behoeve van deze door het ministerie gevraagde actualisatie. Van de kinderen op deze actuele lijst hebben 1 675 een uithuisplaatsing gehad in de jaren 2015 t/m 2021, waarvan er nog 555 liepen op 30 december 2021”


https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2022/19/actualisatie-uithuisplaatsingen-toeslagenaffaire-2015-t-m-2021

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.