Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

1115 kinderen uit huis geplaatst kinderopvangtoeslagenschandaal


WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

19-10-2021 om 21:27

Piratenkoningin schreef op 19-10-2021 om 21:16:

[..]

Echt afgrijselijk. En ik vrees dat ze alle moeite zullen doen niet om de ouders en kinderen te helpen, maar om aan te tonen dat de uithuisplaatsingen niet honderd procent zeker aan de toeslagenaffaire te wijten zijn en dus onze fantastische overheid niet aangerekend kunnen worden.

Precies.. Het is heel erg. Pas las ik dat iemand haar kind afgnomen was op basis van een verkeerd dossier van veilig thuis ( dossier ging over een ander gezin) De rechter kon er niks aan veranderen want het 'dossier' was het bewijs.. Ja maar dat bewijs ging over een ander gezin. Dan denk ik echt wtf, hoe dan? Arme ouders en kinderen en zo onterecht. 

Er zijn levens verwoest door de toeslagenaffaire.
Ik vind het schokkend dat er een grote kans is dat de partijen die er verantwoordelijk voor zijn weer plaats zullen nemen in een nieuw kabinet.
Alsof er nooit iets is gebeurt terwijl de slachtoffers nog steeds niet gecompenseerd zijn, als dat ooit al mogelijk is.

Namensgebruikersnaam schreef op 19-10-2021 om 20:06:

hoe is uit huisplaatsing gevolg geworden van de affaire?

Kijk deze docu maar:

Bekijk 2Doc:: Alleen tegen de Staat op https://www.npostart.nl/BV_101407004

Huiveringwekkend.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

19-10-2021 om 22:48

Tover-Feetje schreef op 19-10-2021 om 22:25:

Er zijn levens verwoest door de toeslagenaffaire.
Ik vind het schokkend dat er een grote kans is dat de partijen die er verantwoordelijk voor zijn weer plaats zullen nemen in een nieuw kabinet.
Alsof er nooit iets is gebeurt terwijl de slachtoffers nog steeds niet gecompenseerd zijn, als dat ooit al mogelijk is.

De toeslagenaffaire is vreselijk.

Echter, de problemen in jeugdzorg zijn er al véél langer, daar zijn zo ongeveer alle partijen incl. gemeentes in zekere verantwoordelijk voor geweest. Alleen al het wegkijken...

Ik zie het wel gebeuren dat daar over een x aantal jaar eindelijk echt oog voor gaat zijn. Te laat voor veel kinderen, dat wel.

Mija

Mija

20-10-2021 om 00:20 Topicstarter

Er zou om meerdere redenen heel serieus onderzoek naar deze situatie gedaan moeten worden. Deze ouders zijn tamelijk willekeurig in de financiële ellende gestort. In zekere zin de ideale onderzoeksgroep! Als hun financiële problemen tot disproportionele aantallen uithuisplaatsingen leiden, weet je dat omstandigheden daarbij doorslaggevend zijn geweest. Je kunt je dan serieus afvragen of je niet een pilot moet starten om problemen met kinderen in gezinnen op te lossen door de armoede en de schulden aan te pakken. Als het zou werken, is het waarschijnlijk zelfs een stuk goedkoop dan al die hulpverlening eropaf sturen en uiteindelijk de kinderen uit huis plaatsen. Wat dat kost! 
Ik zou bijna hopen dat dit zo schaamtevol is dat het de aanleiding vormt om eens serieus naar het functioneren van Veilig Thuis en Jeugdzorg te kijken. Het wordt hoog tijd.

Mija schreef op 20-10-2021 om 00:20:

Er zou om meerdere redenen heel serieus onderzoek naar deze situatie gedaan moeten worden. Deze ouders zijn tamelijk willekeurig in de financiële ellende gestort. In zekere zin de ideale onderzoeksgroep! Als hun financiële problemen tot disproportionele aantallen uithuisplaatsingen leiden, weet je dat omstandigheden daarbij doorslaggevend zijn geweest. Je kunt je dan serieus afvragen of je niet een pilot moet starten om problemen met kinderen in gezinnen op te lossen door de armoede en de schulden aan te pakken. Als het zou werken, is het waarschijnlijk zelfs een stuk goedkoop dan al die hulpverlening eropaf sturen en uiteindelijk de kinderen uit huis plaatsen. Wat dat kost!

Dat is interessant ja, en dan zou er verder nagedacht kunnen worden over omgaan met verantwoordelijkheid en beperkte mogelijkheden van mensen. Want als er geen grenzen zijn wat betreft schuld aflossen door NL worden financiële problemen van bepaalde minder hoog functionerende mensen niet opgelost 

Ik ga de 2doc van Annabelle kijken. 

Ik heb de documentaire gekeken . Het wordt alleen maar schrijnender en schrijnender. Alleen al het eerste gedeelte waar het drama start: de belastingdienst 3 keer jaaropgaaf & uren toesturen nadat ze dat opvragen, en geen enkele keer zeggen ze dat ontvangen te hebben ondanks afstempelen op postkantoor. Net als het bezwaar. En dan zit je vast in de fuik en gaat het van kwaad tot erger… ik sta er helemaal achter dat de ouders, maar zéker ook de kinderen behoorlijke financiële compensatie dienen te krijgen zodat ze alsnog een basis kunnen ontwikkelen voor de rest van hun leven, in zoverre dat dát nog kan als een kind zó beschadigd is geraakt in zn jeugd

Thunderbird schreef op 19-10-2021 om 21:11:

[..]

Dat is al reden genoeg.. Onterecht je huis uitgezet en ook je kinderen nog kwijtraken, hoe erg voor ouders en zeker ook voor de kinderen. Dit onterechte leed is gewoon niet eens met geld goed te maken.

100% eens!

Namensgebruikersnaam schreef op 20-10-2021 om 07:47:

Ik heb de documentaire gekeken . Het wordt alleen maar schrijnender en schrijnender. Alleen al het eerste gedeelte waar het drama start: de belastingdienst 3 keer jaaropgaaf & uren toesturen nadat ze dat opvragen, en geen enkele keer zeggen ze dat ontvangen te hebben ondanks afstempelen op postkantoor. Net als het bezwaar. En dan zit je vast in de fuik en gaat het van kwaad tot erger… ik sta er helemaal achter dat de ouders, maar zéker ook de kinderen behoorlijke financiële compensatie dienen te krijgen zodat ze alsnog een basis kunnen ontwikkelen voor de rest van hun leven, in zoverre dat dát nog kan als een kind zó beschadigd is geraakt in zn jeugd

Ook hier ben ik het mee eens!

Daglichtlamp schreef op 19-10-2021 om 20:09:

[..]

Stel je eens hele ernstige schulden voor, mogelijk huisuitzetting of de dreiging daarmee. Het is niet een ontspannen sfeer om kinderen op te voeden.

Dat begrijp ik, maar het is een aanname dat die kinderen daarom uit huis zijn geplaatst - ze hebben dat volgens het NOS-artikel niet onderzocht. Wat mij betreft hadden ze dat moeten onderzoeken. Sterker nog, ik snap niet waarom het relevant is om het aantal kinderen te onderzoeken, zonder verder te kijken naar het eventuele verband tussen toeslagenaffaire en uithuisplaatsing. Nu voegt het onderzoek niets toe, ze hebben het belangrijkste niet onderzocht! 

Mija

Mija

20-10-2021 om 10:07 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-10-2021 om 10:00:

[..]

Dat begrijp ik, maar het is een aanname dat die kinderen daarom uit huis zijn geplaatst - ze hebben dat volgens het NOS-artikel niet onderzocht. Wat mij betreft hadden ze dat moeten onderzoeken. Sterker nog, ik snap niet waarom het relevant is om het aantal kinderen te onderzoeken, zonder verder te kijken naar het eventuele verband tussen toeslagenaffaire en uithuisplaatsing. Nu voegt het onderzoek niets toe, ze hebben het belangrijkste niet onderzocht!

Het is een begin. Ik snap juist wel dat ze eerst naar de aantallen hebben willen kijken. Het heeft pas zin om dit verder te onderzoeken als het percentage uithuisplaatsingen in deze groep substantieel afwijkt van het aantal uithuisplaatsingen in de totale populatie. Als dat percentage gelijk is, zou je namelijk kunnen concluderen dat de toeslagenaffaire daarbij waarschijnlijk geen grote rol speelt. Ik mis ook eigenlijk wel dat stukje duiding: over hoeveel procent meer uithuisplaatsingen hebben we het eigenlijk? 

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-10-2021 om 10:00:

[..]

Dat begrijp ik, maar het is een aanname dat die kinderen daarom uit huis zijn geplaatst - ze hebben dat volgens het NOS-artikel niet onderzocht. Wat mij betreft hadden ze dat moeten onderzoeken. Sterker nog, ik snap niet waarom het relevant is om het aantal kinderen te onderzoeken, zonder verder te kijken naar het eventuele verband tussen toeslagenaffaire en uithuisplaatsing. Nu voegt het onderzoek niets toe, ze hebben het belangrijkste niet onderzocht!

Dit is stap 1, deze cijfers zijn op verzoek van het ministerie van Justitie en Veiligheid door het CBS verzameld, ook naar aanleiding van kamervragen na een hartverscheurend verhaal in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/a-bc426792

Nu zal er ongetwijfeld verder onderzoek gedaan gaan worden.

Het is gewoon onvoorstelbaar. Die naam van het rapport van de commissie "Ongekend onrecht" is wel zeer goed gekozen. Ik word er zo verdrietig van. Ik durf die docu "Alleen tegen de staat" bijna niet te kijken.

Mija schreef op 20-10-2021 om 10:07:

[..]

Het is een begin. Ik snap juist wel dat ze eerst naar de aantallen hebben willen kijken. Het heeft pas zin om dit verder te onderzoeken als het percentage uithuisplaatsingen in deze groep substantieel afwijkt van het aantal uithuisplaatsingen in de totale populatie. Als dat percentage gelijk is, zou je namelijk kunnen concluderen dat de toeslagenaffaire daarbij waarschijnlijk geen grote rol speelt. Ik mis ook eigenlijk wel dat stukje duiding: over hoeveel procent meer uithuisplaatsingen hebben we het eigenlijk?

Precies dat laatste, het zegt nu niks. Je weet een aantal, niks meer. Ik kan ook tellen hoeveel mensen met een baard er in mijn straat wonen, maar dan heb je alleen een aantal. Je weet niet hoe dat aantal zich verhoudt tot andere straten en evenmin weet je waarom die mensen een baard hebben (kan ook allerlei redenen hebben). Dus ik vind het onderzoek echt gemankeerd. Als ik dit tijdens mijn studie zou inleveren dan had ik een onvoldoende gehad. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-10-2021 om 10:27:

[..]

Precies dat laatste, het zegt nu niks. Je weet een aantal, niks meer. Ik kan ook tellen hoeveel mensen met een baard er in mijn straat wonen, maar dan heb je alleen een aantal. Je weet niet hoe dat aantal zich verhoudt tot andere straten en evenmin weet je waarom die mensen een baard hebben (kan ook allerlei redenen hebben). Dus ik vind het onderzoek echt gemankeerd. Als ik dit tijdens mijn studie zou inleveren dan had ik een onvoldoende gehad.

Het onderzoek is niet gemankeerd, maar de berichtgeving. Men weet heus wel het aantal uithuisplaatsingen in Nederland, en men weet ook hoe groot de groep uit de toeslagenaffaire is die nu is bekeken. Maar dat is niet gecommuniceerd in het bericht. 

Misschien omdat het te schokkend is, want we weten zo ook wel dat deze aantallen bizar zijn natuurlijk. Ieder kind dat ten onrechte als gevolg van deze affaire uit huis is geplaatst is er een teveel.

Rondstruiner schreef op 20-10-2021 om 10:32:

[..]

Het onderzoek is niet gemankeerd, maar de berichtgeving. Men weet heus wel het aantal uithuisplaatsingen in Nederland, en men weet ook hoe groot de groep uit de toeslagenaffaire is die nu is bekeken. Maar dat is niet gecommuniceerd in het bericht.

Ik probeer het aantal uithuisplaatsingen te vinden in getallen van het CBS of elders, maar kan het nergens vinden. Op dit getal van 1115 zijn ze gekomen door uithuisplaatsing te definiëren als een samenloop van een jeugdbeschermingsmaatregel en jeugdhulp met verblijf op hetzelfde moment. Dit noemt het CBS zelf al ‘bij benadering bepaald’. De totale getallen voor die samenloop kan ik overigens ook niet vinden. 

https://www.cbs.nl/-/media/_excel/2021/42/samenloop-jeugdbescherming-jeugdhulp-kinderopvangtoeslagenaffaire.xlsx


Heel vreemd, want voor elke uithuisplaatsing is een rechterlijke machtiging nodig. Daaruit zouden toch exacte getallen af te lezen moeten zijn. Blijkbaar vindt men het niet eens de moeite waard om precies bij te houden hoeveel kinderen er jaarlijks uit huis geplaatst worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.