Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Gisteren lag er een chocoladeletter in de brievenbus van het werk van man. Die is nu op 
Donderdag krijg ik er ook een op mijn werk dus ik koop verder niks. Laatst omdat er iemand jarig was lagen er ook al chocolade kruidnoten en die vind ik zo lekker maar die heb ik dus al gehad dus de aandrang is weg.
Straks gaan we weer sporten, misschien ook nog wat fietsen en wandelen. 
Morgen een drukke dag op het werk en heb tussendoor een afspraak dus hoe het qua beweging gaat zijn weet ik niet. Dinsdag moet ik naar het ziekenhuis voor die heup, geen idee hoe ik me dan verder voel en of bewegen gaat lukken. Zie er wel tegenop.

MissDalhousie schreef op 26-11-2024 om 22:26:

[..]

Ik vind het sowieso lastig om aan de mij aanbevolen 100 gram eiwitten te komen. En als je dan zuivel weghaalt, wordt dat nog lastiger. Maar de vraag staat op het lijstje voor de voedingsdeskundige, ze kan vast wel iets bedenken

Mijn vriend werd trouwens van de week gewaarschuwd door de cardioloog dat je echt niet teveel eiwitten moet nemen omdat het zwaar is voor je nieren. Beter is om je gewoon aan de adh te houden (0,83gr per kg lichaamsgewicht), die komt dus voor mij dan op 73gr per dag. Je moet de hoeveelheid dus ook aanpassen als je afvalt. 
Je lichaam kan eiwitten niet opslaan en moet ze dus afbreken, dit gaat ten koste van je vitamines en mineralen. Botontkalking kan dus ook versterkt worden door meer eiwitinname dan je lichaam nodig heeft en het kan dus ook nierschade veroorzaken. Het enige voordeel is dat je er een tikje sneller van afvalt omdat het je lichaam veel energie kost om af te breken. 

Nu ik het toch over mijn vriend heb. Ze hebben nav zijn flauwvallen van de zomer niets kunnen vinden dus waarschijnlijk toch zijn te hoog gedoseerde glyclazide. 

Dorestad schreef op 27-11-2024 om 21:35:

[..]

Wanneer ik met deze dosering het red kan ik 2 maanden vooruit. Ik hoop dat ik even door de Sax weer een steuntje krijg om het daarna zonder deze medicatie te kunnen doen. Overigens zou ik makkelijk er zelf aan kunnen komen door de hulp in te roepen van mijn beste vriend. Hij is arts en heeft weer apothekers als vriend. Je wilt niet weten wat er dan mogelijk is. Hij had het in aug oid aangeboden maar ik wilde daar geen gebruik van maken. Overigens zou ik morgen naar jouw patisserie gaan. Ik denk dat het niet gaat gebeuren. Ik heb geen trek. Mijn eten vandaag: aardappelen/sperciebonen/kiprollade/salade en een kaki. En dat is meer dan genoeg.

Mijn zus was hier vanavond. Ze had een hoelahoep bij zich. Wij hebben het allemaal geprobeerd. We hebben ons tranen gelachen. Mijn eega is een natuurtalent. Ik bak er niets van.

Ik heb een ander soort hoepel, die blijft om je middel zitten en heeft dan een gewicht dat ronddraait. Half uurtje hoelahoepen voor de tv is dan prima te doen. 

Dorestad schreef op 27-11-2024 om 22:18:

Dolfje, die trek herken ik natuurlijk helemaal. Die heb ik 15 jaar weten te weerstaan en nu even niet. Mijn zoon zegt al weken dat ik ontzettend veel vreterij in huis haal, wat ik anders niet doe. En er zit ook niemand thuis op deze lekkere vreet te wachten. Ik moet het roer 'gewoon ' omgooien. En gebruik dus even dit. Misschien maar 2 weken hoor. De reset knop zeg maar.

Ik was van de week mijn Saxenda vergeten te prikken, normaliter eet ik gedurende de dag niet heel veel. Nu was ik na werk na de Lidl en had ik mijn mandje vol met koek en lekkere dingen gegooid 🤨. Normaal neem ik dan met een soort van tegenzin 1 pakje koeken mee, waar ik dan een week mee doe (nou ja, als er geen kinderen zijn dan). Ik kwam thuis en dacht: wat heb ik gedaan?! Gelukkig kwamen de kinderen ook weer en na het prikken had ik er ook totaal geen zin meer in 😂

Pands schreef op 27-11-2024 om 23:35:

ik ga een hele stomme vraag stellen.

Vroeger thuis aten we altijd hele vieze gekookte aardappelen. Sinds ik opzelf woon altijd gebakken aardappelen. Mja niet gezond. Wie weet er een alternatief? Of wel een lekker recept voor gekookte aardappelen? Het liefst wat kids ook lusten.

Ik probeer het gezonde leven weer op te pakken. Gaat met ups en downs door rouwverwerking

Gebakken aardappels zijn niet per se ongezond. Het zout en de saus erbij maken het minder gezond. En pas je porties aan. 

Er zijn zoveel verschillende soorten aardappels met ieder een eigen smaak. Ik zou gewoon eens het eea uitproberen. Je zou langs een groentenboer kunnen gaan en van verschillende soorten twee aardappels mee kunnen nemen en dan proeven welke de lekkerste zijn. 
Mijn ouders hadden vaak Bintjes (vastkokend) of Eigenheimers (kruimig). Bintjes vind ik niet lekker. 
Koken met een klein boullionblokje geeft iets smaak aan de aardappel. 

Auwereel schreef op 28-11-2024 om 09:04:

Dat resistente zetmeel geldt ook voor rijst en pasta, ook daar is afkoelen gunstig. Maar wel snel genoeg koelen, om verkeerde bacterie-vorming tegen te gaan

Ik spoel pasta altijd af onder de kraan. Rijst niet, dat bewaar ik ook nooit. 

alhambra schreef op 28-11-2024 om 09:34:

[..]

Ik ben er niet zo in thuis dus ik wist niet dat je een bepaald bmi ervoor moet hebben, sorry.

Er zijn bij de drogist ook tabletjes te koop die je eetlust verminderen. 

zwaankip schreef op 28-11-2024 om 18:25:

Ik heb 7 maanden geleden (midden april) mijn etengewoonten drastisch omgegooid. Na een bloedafname was de uitslag : pre- diabetes. Ook mijn cholesterolwaarden stonden veel te hoog en mijn ijzer veel te laag, enz.

Ik ben toen zodanig geschrokken dat ik onmiddellijk mijn eetpatroon aangepast heb: héél veel rauwe groenten (1,5 kg/ dag) aangevuld met kippenwit of kalkoenfilet of scampi , of zalm of roze garnalen. Ik wissel elke dag af. 1 Keer per week voeg ik gekookte eieren toe.
Ook eet ik geen snacks meer tussendoor, alleen fruit en noten en ik drink alleen water.
Ik heb in al die maanden echt nooit honger gehad.

Ik voel totaal geen behoefte om naar mijn slechte eetgewoonten van vroeger terug te gaan.
Ik ben er zeker van dat ik mijn nieuwe eetgewoonten voor de rest van mijn leven kan volhouden.

Voordelen na ruim 7 maanden:
- 13 kg gewicht minder
- mijn huid ziet er veel beter uit
- glanzende nagels + haren
- veel meer energie

1,5kg groente, hoe dan? Dat is echt veel. 

Bailey26 schreef op 29-11-2024 om 12:01:

Ik kom ook weer even onder mijn steen vandaan.
Ik ben op de weegschaal gaan staan en schrok mij rot.
Volgens mijn bmi val ik bijna onder obesitas.
En nu zal de gewichtstoename ook echt wel deels komen door de hormonen. Maar zoveel geloof ik ook weer niet.

Als het een beetje meezit krijg ik volgende week eindelijk een punctie. En dan ben ik bijna klaar met de hormonen.
Moet maar even heel hard nadenken over mijn doel van december. Maar die weegschaal moet eigenlijk wel omlaag.

Collega kwam er ook erg van aan, en idd snaaizin. Vocht was daarna wel snel weg. Hopelijk is een punctie genoeg 

alhambra

alhambra

01-12-2024 om 10:18 Topicstarter

Ik bel dol op dit koude maar rustige weer. Ik zat net blij op de fiets naar de sportschool vanwege het weer

Fijne dag allemaal en ga lekker naar buiten als je ook van dit weer houdt!

alhambra schreef op 01-12-2024 om 10:18:

Ik bel dol op dit koude maar rustige weer. Ik zat net blij op de fiets naar de sportschool vanwege het weer

Fijne dag allemaal en ga lekker naar buiten als je ook van dit weer houdt!

Dankzij jouw bericht trek ik nu mijn wandelschoenen aan. Ik zat nog moed te verzamelen. Bedankt!

alhambra

alhambra

01-12-2024 om 10:31 Topicstarter

Moyrrie schreef op 01-12-2024 om 10:29:

[..]

Dankzij jouw bericht trek ik nu mijn wandelschoenen aan. Ik zat nog moed te verzamelen. Bedankt!

Dat is mooi! Veel plezier!

Bedankt voor de bemoedigende woorden allemaal.
Ik hoop inderdaad dat er straks de weegschaal weer wat gaat dalen.

Inmiddels is het ook al weer december. Ik had deze maand als doel voor mijzelf om meer stappen te zetten als in oktober. En dat is gelukt. Gemiddeld heb ik in november 834 stappen meer gezet als in oktober. Niet spectaculair maar het doel is behaald.

Als december doel wil ik in ieder geval meer stappen als november. En ik wil een doel met eten/calorieën. Maar ik wil nog even nadenken wat haalbaar is deze maand. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik nog niet toe ben aan een al te grote uitdaging. Voor nu moet het vooral klein en haalbaar zijn.

SuzyQFive schreef op 01-12-2024 om 09:54:

[..]

Er zijn bij de drogist ook tabletjes te koop die je eetlust verminderen.

Zou dat echt werken? Ik heb altijd het idee met dat soort tabletjes dat er net genoeg van middel x inzit waardoor ze het op het doosje mogen zetten. Maar dat je lichaam veel meer nodig heeft voordat het werkt.

Maar ik heb er dus absoluut geen verstand van. Ben er wel nieuwsgierig naar.

SuzyQFive schreef op 01-12-2024 om 09:36:

[..]

Mijn vriend werd trouwens van de week gewaarschuwd door de cardioloog dat je echt niet teveel eiwitten moet nemen omdat het zwaar is voor je nieren. Beter is om je gewoon aan de adh te houden (0,83gr per kg lichaamsgewicht), die komt dus voor mij dan op 73gr per dag. Je moet de hoeveelheid dus ook aanpassen als je afvalt.
Je lichaam kan eiwitten niet opslaan en moet ze dus afbreken, dit gaat ten koste van je vitamines en mineralen. Botontkalking kan dus ook versterkt worden door meer eiwitinname dan je lichaam nodig heeft en het kan dus ook nierschade veroorzaken. Het enige voordeel is dat je er een tikje sneller van afvalt omdat het je lichaam veel energie kost om af te breken.

Nu ik het toch over mijn vriend heb. Ze hebben nav zijn flauwvallen van de zomer niets kunnen vinden dus waarschijnlijk toch zijn te hoog gedoseerde glyclazide.

Voor iemand met hartproblemen, ligt het waarschijnlijk anders. Dan moet je ook op je vochtbalans letten bijvoorbeeld. Voor een gezond persoon, die niet naar de cardioloog hoeft, kan het geen kwaad om extra eiwitten te eten. Als je ziek bent, sport of afvalt bijvoorbeeld, wordt dat zelfs aangeraden. Uiteraard dien je het niet te overdrijven. Mijn maag darm leverarts geeft juist aan dat koolhydraten, vooral uit suikers en alcohol, heel slecht zijn voor je lever.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.