Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

22-01-2026 om 17:21 Topicstarter

Wat een weelde Dorestad en wat genieten van de omgeving, de faciliteiten en ook van de hang naar lekkere zelfgemaakte koekjes en vla. Geweldig toch!! 
Ik heb gisteren en vandaag ook alweer uren aan de telefoon gezeten voor zorg. 
Vandaag was hardlooptraining met de groep. In het kader van de opleiding tot assistent trainer gaf ik de warming up en losmaakoefeningen. Kreeg prettige feedback. Ging ook lekker. Training verliep ook soepel. 

Tuinfluiter schreef op 22-01-2026 om 15:59:

[..]

Voor een vrouw is 4,5 km per uur helemaal niet langzaam maar gemiddeld. Je vriend kletst maar wat. Heel goed dat je bent gaan lopen.

Oeps, ik vind 5km per uur al traag. Maar goed ik ben dan weer een trage fietser. Dat is gemiddeld 15-18 op een fiets met 3 versnellingen en ik ben al bij als ik 13 haal. 

Dorestad schreef op 22-01-2026 om 16:33:

vandaag 15 km gelopen. Ben nu in huis sibling. Kan vanuit hun bos zo ander bos in plus daarna de wijsheid opzoeken. Heideveld maar ook petgaten met heel veel vogels. Heerlijk weer om te lopen. Daarna nog half uur telefoon terwijl ik thuis was. Dit huis is zo groot dat ik flinke rondes kan lopen in kamer en keuken. In half uur op die manier 2,5 km gelopen. Het gezin hier heeft elke donderdagavond een masseur die de ouders een massage thuis komt geven. Vanavond krijg ik die dus. Heerlijk. Ik ga waarschijnlijk morgen hier in de kelder naar de sportkamer voor krachttraining. Het is wel schattig. Ik heb hier een weekbudget van 400 euro gekregen. Maar er is zoveel voorraad, ik kan uitzoeken wat ik wil. Een diepvries vol rund, een diepvries vol vis, een diepvries vol groente en 2 diepvriezers vol met brood, complete maaltijden en andere dingen. De kinderen hier zijn gewend aan minstens 3x per week uit eten. Waar vragen ze me om? Koekjes bakken, griesmeelpudding en custardvla maken. Vanavond gaan ze naar training. Ik zal snel voor eten zorgen. Het is hier 23 graden in huis, dag en nacht. Ik zit in shirt en korte broek.

Zo wil ik ook wel ‘oppassen’ op een huis en een paar kinderen. Beetje koken, beetje sporten  en dan die massage! In mijn huis moet ik de trap op en af om een beetje aan beweging te komen. Ik ga altijd op de andere verdieping naar de wc  om die reden. 

Ik heb vandaag een paar korte wandelingen gemaakt met de hele dag al koppijn. Morgen een dagje vrij ( eigenlijk elke vrijdag) maar geen vrije dag want ik wil het bed verschonen en eventjes naar de sportschool en daarna ff op bezoek in het ziekenhuis. Dan is mijn energie wel op denk ik en dan heb ik hopelijk in de middag ff rust om op de bank een serie te kijken of te lezen.
Eten en vooral niet snaaien gaat nu wel ok. 

ToetieToover schreef op 22-01-2026 om 17:33:

[..]

Zo wil ik ook wel ‘oppassen’ op een huis en een paar kinderen. Beetje koken, beetje sporten en dan die massage! In mijn huis moet ik de trap op en af om een beetje aan beweging te komen. Ik ga altijd op de andere verdieping naar de wc om die reden.

Haha ik snap dat.  Mijn woonkamer,  echt niet klein,  valt in het niet bij deze woonkamer van meer dan 120 m2.  En woonkeuken ruim 50 m2 is.  Ik doe dit ook al een paar jaar.  Ouders gaan 3 tot 4 x per jaar op wintersport waarvan dus 2x zonder kinderen.  Ik heb hier overigens 5 of 6 toiletten om uit te kiezen dus ik kan op die manier ook meters maken.  Poetsen valt ook mee.  2x per week komt hier iemand een hele ochtend.  Alleen het helpen met huiswerk en overhoren kost me energie. 

Ninoea,  alhoewel  de situatie hier met mijn familielid die verstandelijke beperking en ASS heeft heel anders dan bij jou zie ik zeker overlap.  Al dat overleg met deze en gene om de belangen te behartigen,  daar gaat zoveel tijd (en energie)in zitten 

Ninoea schreef op 21-01-2026 om 21:24:

Héb je tips voor eiwitlonade @ysenda?
You can do it @auwereel!!
Wat een sprookje om zo te mogen wonen en jij nu logeren @dorestad. Lijkt me enorm genieten!

Hoe was je dag uiteindelijk riony. Wat voor klachten/gevolgen kan het zoemende geluid hebben en maak je je zorgen over? Kan je met iemand naar buiten zodat je wel eruit kan maar het wel veilig is?

met warm weer vind ik wandelen, fietsen en überhaupt buiten zijn zo veel makkelijker en aantrekkelijker!! Herkenbaar hoor @dolfje.
Lientje met trainen met sporten wordt meestal een cyclus aangehouden van een aantal weken stapsgewijs opbouwen en daarna even heel bewust rust inbouwen en daarna iets lager dan het hoogst behaalde niveau weer te starten voor een periode. Dan bouw je heel rustig op. Ik weet niet hoe je nu opbouwt maar is dat principe op de een of andere manier toepasbaar? Dat je al gas terugneemt na een tijdje om een eventuele terugval te voorkomen? Of gaat die vlieger niet op? Ik probeer constructief mee te denken. Als het niet helpend is zeg het gerust. No hard feelings.
Mijn dag: vandaag was een rustdag. Ik had vannacht ook supergoed geslapen. Vanochtend samen met mijn man een route van 9 km gewandeld bij het paleispark. Dat was heerlijk. Echt ontspannen bijkletsen. Verder heel veel zorggesprekken gevoerd omdat pleegkind met verstandelijke beperking allerlei niet handige dingen had gedaan met allerlei impact. Afstemming met de groep, de school, de taxi, de gemeente, ouders van het vriendje, etc, etc. Zeker twee uur mee bezig geweest. Verder beide zoons overboord voor toetsen. Mijn wiskunde, economie en Frans weer opgevijzeld.
Bewegen:
2x gewandeld. 17000 stappen in totaal.
eten en drinken: ging weer prima.
acyieve kcal 720

Het viel wel mee, Ninoea. Ik ben alleen maar boodschappen gaan doen maar verder niets extra's en ben gelukkig niet omgevallen of zo. 

Kennelijk werkte het enigszins positief dat mijn bloedsomloop wat meer op gang kwam door het bewegen. Maar ik ben vrij lusteloos gebleven. Zit er uren over na te denken of ik iets zal doen, gaan chatten of bellen maar 't is er nog niet van gekomen. Wel planten gedaan; ik heb een ruime plantenverzameling die toch wel elke dag iets van onderhoud van me verwacht. 

Vanavond een film kijken, wat appelmoes maken, chocolademelk maken en dan hopen dat ik morgen wat meer zin heb in iets. 

Dorestad schreef op 22-01-2026 om 16:33:

vandaag 15 km gelopen. Ben nu in huis sibling. Kan vanuit hun bos zo ander bos in plus daarna de wijsheid opzoeken. Heideveld maar ook petgaten met heel veel vogels. Heerlijk weer om te lopen. Daarna nog half uur telefoon terwijl ik thuis was. Dit huis is zo groot dat ik flinke rondes kan lopen in kamer en keuken. In half uur op die manier 2,5 km gelopen. Het gezin hier heeft elke donderdagavond een masseur die de ouders een massage thuis komt geven. Vanavond krijg ik die dus. Heerlijk. Ik ga waarschijnlijk morgen hier in de kelder naar de sportkamer voor krachttraining. Het is wel schattig. Ik heb hier een weekbudget van 400 euro gekregen. Maar er is zoveel voorraad, ik kan uitzoeken wat ik wil. Een diepvries vol rund, een diepvries vol vis, een diepvries vol groente en 2 diepvriezers vol met brood, complete maaltijden en andere dingen. De kinderen hier zijn gewend aan minstens 3x per week uit eten. Waar vragen ze me om? Koekjes bakken, griesmeelpudding en custardvla maken. Vanavond gaan ze naar training. Ik zal snel voor eten zorgen. Het is hier 23 graden in huis, dag en nacht. Ik zit in shirt en korte broek.

Klinkt heerlijk, vooral de omgeving. Het enige waar ik niet blij van zou worden is de temperatuur, 23 graden 🥵

Nikki1973 schreef op 22-01-2026 om 15:30:

[..]

Kijk, dan wordt het ineens toch makkelijker voor je! Top!

Ik ben in de wandelmodus. Vandaag van kantoor naar huis terug gelopen, is net geen 6km. 78 min. Volgens s mijn vriend wel langzaam maar ach, had wel mijn werklaptop e.d. mee in de rugzak. Dus work in progress. Wil dat nu iedere week gaan doen.

Vandaag had ik aan het eind van de middag een overleg met borrel na. Om half zes heb ik trek, dus voor de bijl gegaan toen de chips voor mijn neus stond.

Nu eet ik vaak een handje noten en geroosterde bonen als ik uit mijn werk kom, dat heb ik nu maar overgeslagen, dat zal wel compenseren wat kCal betreft, maar niet wat gezonde keuze betreft.

Auwereel schreef op 22-01-2026 om 19:23:

[..]

Klinkt heerlijk, vooral de omgeving. Het enige waar ik niet blij van zou worden is de temperatuur, 23 graden 🥵

Ik ook niet.  De energierekening bedraagt maandelijks 1500 euro! Niet voor niets zit ik nu er zomers bij. Over anderhalve week weer afharden dus

Dorestad schreef op 22-01-2026 om 19:28:

[..]

Ik ook niet. De energierekening bedraagt maandelijks 1500 euro! Niet voor niets zit ik nu er zomers bij. Over anderhalve week weer afharden dus

Wat een geld! 

Lijkt me best lastig in het dagelijks leven. Bij mij thuis is het 18 graden in de woonkamer, op mijn werk stoken ze tot 19, maar dan moet je wel op tijd de thermostaatkraan openzetten, dus vaak is de temperatuur daar ook rond de 18, of nog wat lager. Als je dan van huisuit 23 gewend bent, lijkt me die overgang niet prettig!

Ninoea

Ninoea

22-01-2026 om 21:00 Topicstarter

Ik herken inderdaad ook het nodige van wat jij beschrijft over je familielid met lvb en ass. Ons pleegkind is lvb en heeft fas en emotieregulatieproblematiek. Dat vraagt veel zorg en begeleiding en afstemming. Vanavond ook weer een uur op de groep geweest om samen met de leiding uitleg te geven over de acties, besluiten uit het mdo met/over kind.
Vandaag qua gezondheid

eten: prima. Geen bijzonderheden.
bewegen: 8,4 km hardgelopen in totaal ruim 14k stappen.
actieve kcal 820 
Lekker dagje. 
Morgenochtend ga ik borstcrawl oefenen. In de middag kan ik niet naar de cursus ivm een uitvaart dus die les heb ik verzet naar dinsdagavond. Deze week dus twee keer oefenen, volgende week twee keer les. 

Hier in huis ook zo'n 18 graden. Op kantoor regelmatig 21,5. Echt vreselijk 😅

Ninoea,  ik heb je een pb gestuurd. 

En nee,  van de warmte hier in huis word ik duf.  Tijdens massage in slaap gevallen.  Morgen vallen er schooluren uit ivm code oranje.  We gaan morgenvroeg sporten in de ene  kelderkamer.  Daar is ook voldoende ruimte om te voetballen.  Wordt vast wel gezellig. 

ik had een hele drukke dag, aan het eind nog sporten en dan nog boodschappen doen.
Ik had geen briefje maar toch geen ongezonde dingen meegenomen. 
Inmiddels begin ik mijn spieren wel te voelen dus dat zal morgen wel erger zijn.

Morgen weer eens naar de film: mr nobody against Putin.
Met ern eetplan voor de dag moet dat zonder probleem lukken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.