Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Nieuwe eetgewoontes aanleren zwaar, tips?

Eerder lukte het me om kleine veranderingen aan te brengen en het vol te houden zoals geen suiker meer in de thee en niets eten tussen ontbijt en lunch.

Dit is inmiddels jaren geleden en het lukt nu niet meer om beter te gaan eten terwijl het juist nodig is. Ik kom steeds een beetje aan en weet het niet te stoppen.

Ik ben nu aan het opschrijven wat ik eet en probeer bijvoorbeeld geen alcohol meer te drinken. En tot mijn ongenoegen is mijn zelfdiscipline weggelopen

Weet heeft er tips om betere keuzes te maken?


Vaak gaat het om het wijzigen van leefgewoontes waardoor je eetgewoontes kunt veranderen. Als 's avonds voor de tv het moeilijke moment is, dan een proberen om vaker iets anders te doen dan tv kijken, vb iets gaan maken of een rondje lopen of een boek lezen. 

Meer bewegen.

Je vraag doet me denken aan het boek ‘Volhard’ van Arie Boomsma, volgens mij is er ook een podcast van. Hij schrijft over manieren om je routines positief te veranderen. Ik volg ‘m op instagram en vind het altijd wel zinnig wat hij schrijft, wellicht ook wat voor jou!

Houd je dat nu wel of niet vol, geen suiker in de thee en niets tussen ontbijt en lunch? Het is mij niet duidelijk tegen welke problemen je aanloopt. 

Ik mag bijvoorbeeld veel dingen nooit meer eten en die vervang ik door iets anders. Het duurde een jaar ongeveer totdat het voelde alsof ik naar een museumstuk keek in plaats van naar eten dat ik niet mag omdat ik er ziek van wordt. 

De trek dooft uit, het gaat over. Je kunt het observeren in jezelf zonder er actie op te ondernemen. Dat werkt het makkelijkst bij ‘niet essentieel’ eten. Ik eet niet caloriebeperkt, ik eet als ik trek heb. 

Soms wil ik zoetigheid en als ik even mediteer, voel ik meteen dat ik eigenlijk heel moe ben. Verwar ook dorst niet met honger. En soms kun je jezelf best iets gunnen. 

af en toe vasten eet ik een dag lang alleen groente en fruit en drink alleen water en thee en koffie dan word ik niet te dik

Misschien werken de zes eetswitches van de Lazy fitgirl methode voor je.

alhambra

alhambra

29-07-2022 om 07:41 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!

's Avonds voor de tv is inderdaad een lastige. Iets anders gaan doen om de associatie eraf te halen is een goed idee

Meer bewegen is makkelijker voor me dan beter eten. Ik denk alleen dat het mijn eetgedrag niet kan compenseren. 

Ik ga de podcast en lazyfitgirl beluisteren/bekijken.

De eerdere veranderingen deed in zonder moeite en houd ik vol maar nieuwe aanpassingen gaan dus moeilijk.

Vervangen voor iets anders kan een goede middenweg zijn.

Genoeg gezonde dingen eten tijdens de maaltijden, zodat je tussen door geen trek hebt en als je toch trek hebt optijd iets gezonds als fruit of snack groenten pakken. Op het moment dat je honger hebt maak je makelijk een verkeerde keuze.
In de zomer drink ik veel water en als ik daar in de namiddag genoeg van heb neem ik vaak tomatengroentensap ipv wijn.  

Ik weet niet hoe oud je bent maar na de overgang kom je vaak aan als je hetzelfde als daarvoor blijft eten.

alhambra

alhambra

29-07-2022 om 09:29 Topicstarter

Gelukkig nog geen overgang maar ik wil die zonder overgewicht ingaan zodat ik wat ruimte heb om te kunnen aankomen.

Ik heb nu een bmi van 24 en dat wil ik niet verder laten gaan.

Doe je dat voor de smaak of uit een soort dwang?

alhambra

alhambra

29-07-2022 om 09:58 Topicstarter

rionyriony schreef op 29-07-2022 om 09:55:

Doe je dat voor de smaak of uit een soort dwang?

Ik denk uit gewoonte en omdat ik er dan zin in heb.

Gisterenavond bijvoorbeeld wilde ik het bij 1 stroopwafel houden maar at ik ook een bakje chips en daarna vulde ik het bakje met zoute sticks.

Dus de controle is er dan dus niet. Ik heb geen vreetbuien ofzo maar ik maak verkeerde keuzes.

Lazyfitgirl methode gaan volgen! Ik volg de basisprincipes, niet de transformatiecursus. 
Waarom wil je afvallen? Probeer dat zo concreet mogelijk te omschrijven. Daarna haalbare doelen maken, bijvoorbeeld: 

- Alleen maar volkoren producten (is eetswitch 1) 
- Elke dag 20 minuten wandelen 
- Bewust genieten van iets wat je het allerlekkerst vindt. Is het geen 10 waard, dan doe je het niet. 
- Zo voedzaam mogelijk eten en op gevoel. Heb je geen trek in een tussendoortje om 10.00, maar vindt je dat dit hoort? Niet doen. Heb je wel trek, maar is 1 cracker niet voldoende. Neem er dan 2. 

Hoop dat je er wat aan hebt.

alhambra schreef op 29-07-2022 om 09:58:

[..]

Ik denk uit gewoonte en omdat ik er dan zin in heb.

Gisterenavond bijvoorbeeld wilde ik het bij 1 stroopwafel houden maar at ik ook een bakje chips en daarna vulde ik het bakje met zoute sticks.

Dus de controle is er dan dus niet. Ik heb geen vreetbuien ofzo maar ik maak verkeerde keuzes.

Eén stroopwafel is (heb ze net gewogen en berekend) 187,5 kcal. Dat is eentiende van wat je totaal per dag nodig hebt aan energie.

Ik zou ze dan niet meer kopen. Zoals Toetie zegt: je vergeet na een bepaalde tijd de smaak.

alhambra schreef op 29-07-2022 om 09:58:

[..]

Ik denk uit gewoonte en omdat ik er dan zin in heb.

Gisterenavond bijvoorbeeld wilde ik het bij 1 stroopwafel houden maar at ik ook een bakje chips en daarna vulde ik het bakje met zoute sticks.

Dus de controle is er dan dus niet. Ik heb geen vreetbuien ofzo maar ik maak verkeerde keuzes.

Deze, in mijn ogen, troep niet meer kopen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.