Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

OK, dat was bij verre na niet het leukste filmpje om naar te linken. Maareh  ... we don't care 

yette schreef op 21-07-2025 om 10:59:

Dat is trouwens een exploderende club voor dames in de (peri)menopauze. De 'voorzitster' is een fijne & erg grappige vrouw die worstelt met de overgang en ook de reacties op haar berichten, zowel in de comments als via eigen filmpjes, zijn de moeite waard. Het is bijna een forum op zich. Humor, zelfreflectie, herkenning, serieuze tips. Ik vind het iig leuk en ook wel troostend om te bekijken:

https://www.instagram.com/reel/DKpGT8xsmWq/?igsh=eWV6cnFycm9xemU=
(ik link naar een willekeurige post)

Hahaha!! Geweldig en herkenbaar. Dank je wel 

EnigeEchte schreef op 21-07-2025 om 10:36:

[..]

de link werkt niet meer, kun je mij mss zeggen hoe de groep heet?

De link werkt bij mij ook niet maar ik denk dat het gaat om:

Bio-identieke hormonen bij overgang/menopauze: evidence-based hulp + info

Na je overgang heb je veel minder hormonen nodig dan die in de pil zitten. Dat is dan best een zwaar middel. 
Ik heb geen eierstokken meer sinds mijn 40e (nu bijna 4jr) en gebruik Tibolon. Daarin zit ongeveer een tiende van de hoeveelheid (synthetische) hormonen van wat er in de pil zit. Het boost oestrogeen, progesteron en een pietsje testosteron na. Dat laatste helpt bij het libido en voorkomt oa vaginale droogte. 
Hormonaal ben ik echt zo onwijs evenwichtig nu, heerlijk! 
Maar goed, iets ander verhaal omdat je bij de normale overgang nog je eigen eierstokken hebt die nog hormonen produceren. 

yette schreef op 21-07-2025 om 10:59:

@ Poezenmeisje, is die ashwagandha iets?
Ik hoorde er vorige week voor het eerst van toen ik de 'We Do Not Care Club' op insta ontdekte.

Dat is trouwens een exploderende club voor dames in de (peri)menopauze. De 'voorzitster' is een fijne & erg grappige vrouw die worstelt met de overgang en ook de reacties op haar berichten, zowel in de comments als via eigen filmpjes, zijn de moeite waard. Het is bijna een forum op zich. Humor, zelfreflectie, herkenning, serieuze tips. Ik vind het iig leuk en ook wel troostend om 

(ik link naar een willekeurige post)

Je echte naam wordt zichtbaar als ik deze link aanklik. Weet niet of dat de bedoeling was....

Oh, ik mag nog geen linkjes plaatsen.

Ik ben 6 weken geleden gestart met bio-indentieke hst, en weet nu al dat ik nooit meer zonder wil. 
Al jaren kamp ik met klachten, zowel psychisch als lichamelijk, maar de huisarts wimpelde dit dit altijd af. Ik was te jong, ik gebruikte nog de nuvaring en kon dan geen overgangsklachten hebben, het lag aan mijn ptts diagnose, enz. Het enige advies wat ik kreeg was dat ik maar sojamelk moest gaan drinken en een doorverwijzing naar een overgangsconsulent die verbonden bleek aan een commercieel bedrijf in voedingssuplementen. En ondertussen ging ik me ondanks alle therapie voor de ptss steeds slechter voelen. Ik functioneerde zo slecht dat ik vorig jaar, na 2 jaar ziekte, in de WIA belandde. 
Dit voorjaar toch maar weer naar de huisarts, goed voorbereid wat betreft mijn klachten, en de stagnatie in mijn therapie, en eindelijk werd ik serieus genomen. Mijn huisarts bleek.flink bijgeschoold de afgelopen 2 jaar, en ik mocht starten met hst.
Al op de 2e dag voelde ik verandering. Ik slaap weer, geen nachtzweten meer, minder hartkloppingen en mijn irreëele angsten lijken bedekt door een zacht wolkje die de scherpe randen er vanaf haalt. 
Ik ben er nog niet, gebruik ook nog maar de startdosering en het zal nog even zoeken zijn naar de optimale dosering, maar voor het eerst in lange tijd heb ik goede hoop dat ik weer goed kan functioneren en uiteindelijk weer aan het werk kan gaan! 

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 13:42 Topicstarter

kapow schreef op 21-07-2025 om 11:47:

[..]

De link werkt bij mij ook niet maar ik denk dat het gaat om:

Bio-identieke hormonen bij overgang/menopauze: evidence-based hulp + info

dank je!

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 13:43 Topicstarter

Vonni schreef op 21-07-2025 om 12:49:

Ik ben 6 weken geleden gestart met bio-indentieke hst, en weet nu al dat ik nooit meer zonder wil.
Al jaren kamp ik met klachten, zowel psychisch als lichamelijk, maar de huisarts wimpelde dit dit altijd af. Ik was te jong, ik gebruikte nog de nuvaring en kon dan geen overgangsklachten hebben, het lag aan mijn ptts diagnose, enz. Het enige advies wat ik kreeg was dat ik maar sojamelk moest gaan drinken en een doorverwijzing naar een overgangsconsulent die verbonden bleek aan een commercieel bedrijf in voedingssuplementen. En ondertussen ging ik me ondanks alle therapie voor de ptss steeds slechter voelen. Ik functioneerde zo slecht dat ik vorig jaar, na 2 jaar ziekte, in de WIA belandde.
Dit voorjaar toch maar weer naar de huisarts, goed voorbereid wat betreft mijn klachten, en de stagnatie in mijn therapie, en eindelijk werd ik serieus genomen. Mijn huisarts bleek.flink bijgeschoold de afgelopen 2 jaar, en ik mocht starten met hst.
Al op de 2e dag voelde ik verandering. Ik slaap weer, geen nachtzweten meer, minder hartkloppingen en mijn irreëele angsten lijken bedekt door een zacht wolkje die de scherpe randen er vanaf haalt.
Ik ben er nog niet, gebruik ook nog maar de startdosering en het zal nog even zoeken zijn naar de optimale dosering, maar voor het eerst in lange tijd heb ik goede hoop dat ik weer goed kan functioneren en uiteindelijk weer aan het werk kan gaan!

welke heb jij? en hoe is jouw dosering?

Het moeten stoppen met de pil komt ergens anders door, namelijk dat je een steeds grotere kans op trombose krijgt. Ik heb door een bloedstollingsstoornis dat al veel langer en mag sinds dat bekend is,  al geen pil meer gebruiken. Ik ben nog steeds erg blij met mijn Mirena. 

Ik ben 54.

Er is zoveel met me geklooid in het verleden dat ik huiverig ben om iets nieuws te proberen.

Een tijdje geleden stoppen met Trigynon heeft me toen binnen twee weken veranderd in een hysterisch sekreet dat zich zelfs ziek moest melden op het werk. Ik krijste letterlijk de hele wereld bij elkaar.

Ik heb nu het gevoel dat ik controle heb over mijn lichaam. Ik tel bijvoorbeeld mijn weken af richting vakanties, bepaal of ik een weekje doorslik om op vakantie te kunnen genieten. Nu slik ik dus twee maanden achter elkaar een weekje door.

De ashwaganda geeft mij dat wolkje of dekentje dat hierboven wordt omschreven.

De rode klaver onderdrukt onredelijke boosheid.

De praktijkondersteuner GGZ verwees mij ook naar een overgangsconsulent. Op diens website las ik dat ze aan karakterbepaling bij babies door tenenlezen deed. Láát maar. 

De ashwaganda deed me goed, toen ik een maand later weer bij de praktijkondersteuner GGZ kwam, herkende ze me amper terug.

Op de sportschool kwam ik in gesprek met een vrouw die ook bij die ene overgangsconsulente was geweest. "DOE HET NIET!!! Dat mens is knettergek" was haar oordeel.

Ik geloof dat zij vervolgens naar een overgangskliniek in Drachten of zo ging.

EnigeEchte schreef op 21-07-2025 om 13:43:

[..]

welke heb jij? en hoe is jouw dosering?

Ik gebruik nu 1 pompje Oestrogel per dag en  daar14 van de 28 dagen 10 mg duphaston bij. 

Duphaston is nog niet bio-identiek, maar dit is 1e keus in de NHG. Met huisarts afgesproken dit 3 maanden te proberen, en dan te evalueren. Mocht duphaston teveel bijwerkingen geven dan gaan we utrogestan proberen. 

Ik was wat suf en duf van de duphaston, maar na jaren angst en paniek was dat ook wel eens lekker 😀

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 14:22:

Ik ben 54.

Er is zoveel met me geklooid in het verleden dat ik huiverig ben om iets nieuws te proberen.

Een tijdje geleden stoppen met Trigynon heeft me toen binnen twee weken veranderd in een hysterisch sekreet dat zich zelfs ziek moest melden op het werk. Ik krijste letterlijk de hele wereld bij elkaar.

Ik heb nu het gevoel dat ik controle heb over mijn lichaam. Ik tel bijvoorbeeld mijn weken af richting vakanties, bepaal of ik een weekje doorslik om op vakantie te kunnen genieten. Nu slik ik dus twee maanden achter elkaar een weekje door.

Dat hysterische is zo herkenbaar! Als ik een stopweek in moest lassen omdat ik een doorbraak bloeding kreeg die niet wilde stoppen veranderde ik in een moordlustige heks. Ik durfde dan nauwelijks de deur uit, kon mezelf echt niet in de hand houden. En ik ben van nature absoluut niet agressief...

Met Trigynon kan ik maximaal tien dagen doorslikken. 
Daarna gewoon een stopweek die wél goed gaat, zonder hysterie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.